5 מיתוסים בעיצוב מטבחים

את הכיריים יש למקם ליד החלון, אי תמיד משדרג את הספייס והדרך היחידה לעצב נכון את המטבח היא בעזרת "משולש הזהב" - אספנו כמה מיתוסים פופולריים בתחום עיצוב המטבח וניפצנו אותם

אם יש לכם עניין כלשהו בעיצוב מטבחים (וכנראה שכן, אחרת לא הייתם קוראים את השורות הללו) וודאי כבר נתקלתם בכל מיני ביטויים מכובסים בכל הקשור לתכנון המטבח ו/או שברתם את הראש בניסיון לאכלס את כל הפונקציות הנדרשות בחלל הנתון. ישנם לא מעט מיתוסים הקשורים לעיצוב החלל הפעיל ביותר בבית, וחבל שכך. לפעמים, מרוב שאנחנו מתעקשים על משהו כי 'כך צריך', אנחנו עלולים לפספס פתרונות טובים בהרבה שמסתתרים לנו ממש מתחת לאף. והאם זו לא המטרה בעיצוב – לשלב יעילות עם קורטוב של יופי ואמנות?

מטבח צבעוני

באנו לנפץ: את הסעיפים הבאים אתם בהחלט מוזמנים ליישם במטבח החדש

1-8.jpg
צילום: שי גיל | עיצוב: רון ושריתה פלד - סטודיו ECHO DESIGN

המיתוס: "אי" תמיד משדרג את המטבח

לאו דווקא! אי עבודה לא יכול להיכנס בכל מטבח. ועוד יותר מכך, על מנת שהאי יראה מכובד אורכו צריך להיות יותר ממטר ועליו להיות עמוק מספיק בכדי לאפשר סביבו ישיבה- מינימום 30 ס"מ ואפילו יותר, במידה ונרצה מגירות אחסון או דלתות עם מגירות נשלפות.

אז נכון שכיום המגמה השולטת היא להכניס אי כעוד משטח עבודה במטבח, אך אם אין די מקום לאי גדול ויציב, או לחילופין אם אין מרחק של לפחות 1.3 בין האי למקרר או שאר דרכי המטבח, חבל על הזמן ועל ההשקעה כמובן.

אספקט נוסף שצריך לתת עליו את הדעת הוא מערכת היחסים בין האי לפינת האוכל: לא מעט אנשים שוכחים לבדוק את מיקום פינת האוכל ומציבים אי בצורה ש"חונקת" את המעברים, ויוצרת בעיקר גיבוב של כיסאות. במקרים כאלו כדאי לוותר על פינת האוכל, ולהשתמש בחלל שהתפנה להצבת שולחן אי גדול, שמשמש גם כמקום עבודה וגם כפינת ישיבה לכולם.

מטבח תכלת

אי במטבח? ממש לא חובה

1600x1200-.jpg
צילום: מאור מויאל | עיצוב: רון ושריתה פלד - סטודיו ECHO DESIGN

המיתוס: חייבים לעצב לפי "משולש הזהב"

ראשית, נסביר כיצד נולד המונח: משולש הזהב נוצר בשנות ה-30 ונועד לעזור לנו בתכנון המטבח כמו גם לייצר מרחב שקל ונוח לעבוד בו. המשולש הוא קו דמיוני שעובר בין המקרר בקודקוד אחד, הכיור כצלע והכיריים בקודקוד השלישי. דרך משולש זהב זה נוכל להוציא בנוחות דברים מהמקרר, להניח על השיש בין המקרר לכיור, לשטוף בקלות את המצרכים, להעביר אותם לאיזור שבין הכיור לכיריים, שם נכין את המאכל אותו נבשל על הכיריים – ולאחר סיום הבישול הסיר נכנס למקרר.

בשני העשורים האחרונים כובש האי את המטבחים בישראל, המשמש כמשטח עבודה לכל דבר. הוא יכול לשמש כצלע בפני עצמה ולכלול בתוכו כיור, כיריים או את שניהם במקביל. במקרים הללו המשולש הוא לא בדיוק משולש, אך העיקרון הוא אותו עיקרון. לסיכום – זה לא חייב להיות משולש, והוא לא חייב להיות שווה צלעות, אך בכל מקרה, תכנון המטבח חייב להתחשב בזרימה ובתהליך עבודה אופטימלי למשתמשים בו.

מטבח שחור

לא בדיוק משולש ועדיין, מושלם

5-13.jpg
צילום: עודד סמדר, באדיבות נאנו מטבחים | עיצוב: ניצן הורוביץ

המיתוס: את הכיריים חייבים לשים ליד החלון

ובכן, ממש לא! זוהי תפיסה עתיקה שמומלץ להוציא מהלקסיקון ובהקדם. אנשים רבים מעוניינים בקולט מעל לכיריים, לכן מיקומם מתחת לחלון לא מתאים. חלק מהאנשים מעדיפים שהכיור יהיה מתחת לחלון בכדי שיוכלו לצפות בנוף או בעוברים ושבים ברחוב בזמן ששוטפים כלים. כדאי לדעת שעל פי תורת הפנג שואי, המיקום החשוב ביותר במטבח הוא זה של הכיריים מכיוון שמיוחסים להם תכונות של בריאות. המאמינים האדוקים אפילו עושים בדיקה לפי תאריכי לידה של הדיירים כדי לאתר את המיקום הנכון.

מטבח שיש מעוצב

מי אמר שהכיריים חייבות להיות קרובות לחלון? עובדה שלא וזה עדיין עובד נהדר

16-1.jpg
צילום: שי גיל | עיצוב: שלומית זלדמן

המיתוס: בפינה כדאי לשים מגירת קרוסלה

לפני שנגלה אם עדיף לשים קרוסלה או יחידה אחרת, חשוב לציין שהפינה של המטבח היא זו שממנה מומלץ לתכנן את המטבח הלכה למעשה. רבים מתעכבים על הסוגייה הזו היות וישנן כמה פינות לבחירה – החל מחלל לא מנוצל שמכוסה במשטח ועד לקרוסלה או מג'יק קורנר. זכרו שכל יחידה כזו שתבחרו עבור הפינה היא חלל שאינו מנוצל מבחינה טכנית, וקרוסלה היא פתרון לאו דווקא פרקטי ונוח עבור סוגיה זו.

היא לא יוצאת החוצה ולכן אף פעם אי אפשר באמת לנקות אותה באופן יסודי. כשהיא מסתובבת נופלים ממנה דברים ואין סיכוי להוציא אותם בלי לשבור את הראש (או היד). בדיוק בשל ההיבטים הללו המציאו את המג'יק קורנר – סלסלות נשלפות שיוצאות החוצה יחד בעת פתיחת הדלת. הפינה של היחידה ישרה ונוחה לשימוש, הדברים אינם נופלים וקל יותר לנקות אותה. עלותה מעט יותר גבוהה, אך לטווח הרחוק מדובר בהוצאה משתלמת.

המיתוס: על נירוסטה רואים כתמים, עם עץ קשה לעבוד, אז… נבחר בשיש?

אנחנו הישראלים ידועים כ'פריקים' של פרקטיקה ומכאן שמשטחי השיש או גרניט הפורצלן למיניהם מהווים כוכבים של ממש במטבחים שלנו. עם זאת, כדאי לפתוח את הראש למגמות נוספות ולא להישאר מקובעים מחשבתית. החומרים כיום מפותחים בהרבה – נירוסטה היא כבר לא שם נרדף לטביעות אצבע (אם כי עדיין מעט בעייתית בהיבט של שריטות), העץ עובר עיבודים מיוחדים וניתן להציבו במשטחי עבודה יחד עם מים ואש, ואפילו הזכוכית היום חזקה במיוחד ולא נשרטת.

בגדול, מה שמכריע את הכף בבחירת המשטח הוא הפחד, לא? ההמלצה היא לשלב משטחי שיש, גרניט, קוריאן גרניט פורצלן כדוגמת LAMINAM או אפילו פסיפס באזור העבודה במטבח, ועץ או זכוכית באזור בו יושבים ואוכלים – עץ יוצר תחושה חמימה, וזכוכית יוצרת אשליה של גודל ומרחב.

מטבח עץ וכחול מעוצב

עץ, פסיפס.. כל חומר שיוסיף מימד של חמימות הוא מבורך

9-4.jpg
צילום: אסף פינצ'וק | עיצוב: קרן גנס
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...