מטבח כהלכה: כך תתכננו מטבח השומר על כל כללי הכשרות

תכנון מטבח השומר על כללי הכשרות יכול להיות פרויקט מורכב, בשל ההכרח להפריד בין אזור חלבי לבשרי, וגם מבחינת העובדה שיש להכשיר אותו לקראת פסח. כך עושים את זה נכון כל השנה - ולא רק לכבוד אליהו הנביא

פסח הוא לא רק זמנם של הניקיונות והסידורים, תכנוני הארוחות והתפריטים, אלא גם שעתה הגדולה של הכשרות. למראית עין יכול המטבח להיראות ככל המטבחים, אבל מה שמסתתר מאחורי הארונות יעיד רבות על כשרותו לפסח וכשרותו לחיי היום יום בכלל. החלוקה הראשונה ההכרחית במטבח כשר היא בין אזור בשרי לאזור חלבי, וחלוקה זו מתבטאת לא רק בכיורים כפולים – הפונקציה הבולטת ביותר במטבח כשר -אלא גם באזורי אחסון נפרדים, משטחי עבודה נפרדים לחלבי ובשרי, מכשירי חשמל כפולים ועוד. מעבר להפרדה בין בשר לחלב, יש להקצות במטבח (או במקום אחר בבית) אזור אחסון לכלים הכשרים לפסח, וגם ביניהם יש לדאוג לכלים חלביים ובשריים שיספיקו לכל ימי החג. מה צריך לכלול מטבח כשר, כדי שגם פסח יקבל בו ייצוג כהלכתו?
עיצוב מטבח אדום הפרדה ברורה בין משטחים באמצעות כיורים. עיצוב: מיכל רוטשילד. צילום: אלעד גונן וזאב ביץ, "שגב צלמים"

מטבח ראשי ומשני


אם הפרוטה מצויה בכיסכם, והשטח הנדל"ני מצוי בביתכם, אז אחת הדרכים הטובות לשמור על הפרדה בין חלב ובשר או בין כשר לחמץ הוא תכנון שני מטבחים – כאשר אחד ראשי והשני משני או סמוי מן העין, ובו האלמנטים החיוניים הנחוצים לצורך תפעול והכנת סעודה. מטבח זה מכיל פחות אלמנטים טכנולוגיים ומתרכז בהכרחי ובפרקטי. המטבח חבוי מאחורי דלת הזזה הנראית כארון לכל דבר. בעת השבת, בעזרת דלתות חכמות ואחידות אפשר לסגור את המטבח ולא יהיה ניתן לראות את חלל העבודה שלו.
המעצבת שירלי דן מנצלת לפעמים את המרתף לתכנון מטבח נוסף, לרוב עבור פסח. "במטבחים המודרניים המטבח נראה כמו חלק מהקיר, אפשר להחביא שם מטבח פסח ואז גם לא נעמיס על המראה של המטבח בכללותו. היום המטבחים מאוד מושקעים, ואצל הקהל הדתי המטבחים גם מאוד פעילים, ולכן מקבלים דרגת חשיבות לא רק בארוחות חג אלא ביום יום".
מטבח משני לא קיים רק בבתים המקפידים על כשרות, אלא אף אצל מי שרוצה להתהדר כל השנה במטבח ייצוגי ראשי ולהסתיר את אזור העבודה והבישולים בחדר אחר מאחורי דלתות. לדברי המעצבת יפעת ירושלמי מסטודיו "ירושלמי גלבוע", מטבח נסתר הוא אופציה פרקטית למשפחות, שחשוב להן לשמור על ניקיון ויזואלי. "המטבחים היום כל כך יפים, שהם רהיט בפני עצמו וברוב הבתים יעדיפו לפתוח אותם לרווחה".
עיצוב מטבח לבן מטבח מדגם שנגרילה של "סמגל", המתפרש על שני אזורי עבודה, כשמצד אחד הכיריים ומצד שני כיור כפול. עיצוב: דניאל חסון. צילום: אלעד גונן

מערכות כלים ואזורים נפרדים


במטבח כשר יוקדשו מערכות נפרדות לכלים, מחבתות, כלי הגשה, מגשים, סכו"ם ועוד. כמו כן, יוקצו בנפרד ספוגים ומטלית, מגבות ומפות, והללו יאוחסנו בארונות נפרדים. עדיף להרחיק את האזור החלבי מהאזור הבשרי לצדדים שונים של המטבח כדי למנוע בלבול מבני הבית ומאורחיהם. בצד החלבי, אותו אפשר למקם קרוב למקרר, חשוב להשאיר מקום לפינת קפה, ולידו למקם את מתקן המים, הקומקום החשמלי, המיחם והמיקסר לאפייה. את הכיריים אפשר למקם בצד הבשרי, שיהיה גם האזור הגדול יותר. לכלים פחות שימושיים ביום יום, שאותם מוציאים בשבת וחג, מייחדים את אחת מפינות המטבח – למשל בקרוסלה שבארון או באי המטבח.
יש המשתמשים בצבעים שונים לאזורים: האזור הבשרי ואביזריו, למשל, יודגשו באדום וכתום, בעוד האזור החלבי בכחול וירוק. אפשר לייצר גם הפרדה באמצעות חומרים, כשמשטח עץ משמש כאזור העבודה לאוכל החלבי ומשטח שיש לבשרי. כדי לא להסתבך עם הכשרת הכלים, מאחסנים את הכלים לפסח בחדר שירות צמוד, במקום גבוה ופחות נגיש ביום יום או בוויטרינה דקורטיבית הפתוחה לחלל הציבורי, כדי שיהיה אפשר ליהנות ממנה כל השנה.
מטבח לבן אחסון בארונות נפרדים, נובו מטבחים. צילום: עומרי אמסלם

מאסט: שני כיורים


הסממן המוכר ביותר של המטבח הכשר הוא הכפלה של הכיור. הכיורים יכולים להיות צמודים, אך אז קיים חשש של התזות מים או שאריות של אוכל מאחד לשני. הכיורים יכולים להיות מופרדים גם בעזרת משטח עבודה שחוצץ ביניהם. מאחר שרוב המקום על השיש נתפס על ידי הכיורים, כדאי להשאיר מקום למשטחים ביניהם, ואת האזור התחתון להקדיש לאביזרים או מכשירים בהם השימוש רב, כמו תנור, מדיח או ארון כלים. השימוש בכיורים כפולים נוח לא רק במקרה של מטבח כשר, אלא גם במטבח לא כשר, מאחר שבכל בית ישמחו לייחד מקום לכלים שטרם נשטפו או הגיעו למדיח וכן מקום נקי לעבודה.
כשיש מספיק מקום במטבח, אפשר לתכנן גם שני מדיחים – אחד לכלים בשריים והשני לכלים חלביים. שני מדיחים יאפשרו להתנהל בקלות עם ערמות של כלים מלוכלכים ועדיין לשמור על כללי הכשרות.
מטבח גדול ופינת אוכל מעץ שני כיורים ושני תנורים. עיצוב: סטודיו ירושלמי גלבוע. צילום: יח"צ

יותר מתנור אחד


הנחיות הכשרות בכל הנוגע לחום הן מורכבות יותר, ולכן במטבח כשר נוח יותר להשתמש בשני תנורים, או בתנור גדול ובטוסטר אובן קטן. אם אין מקום עודף, אפשר לתכנן את התנורים כך שימוקמו זה מעל זה. כאשר בכל זאת מסתפקים בתנור אחד, קיימים תנורים דו תאיים עם בידוד והפרדה מוחלטת בין התאים, ובהם את תא הגריל מייחדים לאוכל בשרי ואת תא האפייה לחלבי.
מטבח בעיצוב כפרי שני תנורים. עיצוב: שירלי דן. צילום: גלעד רדט

ריבוי מקומות ישיבה


משפחות גדולות יעדיפו שולחן אירוח גדול ביום יום ובסעודות החג, בהן נוספת כמות משמעותית של אורחים. "דווקא אי הוא לא תמיד הפתרון הכי מתאים", אומרת המעצבת שירלי דן, שמעדיפה למקם במרכז המטבח שולחן שסביבו הרבה מקומות ישיבה, וגם לו לאפשר הרחבה בעת הצורך. אי או פינת אוכל פנימית קטנה יכולים לשמש את בני הבית בארוחות מצומצמות יותר.
מטבח עץ גדול אי באורך 8 מטרים לאירוח רב משתתפים, מחופה עץ ממוחזר שעבר עישון והברשה, של "סמל". צילום: עמית גורן

משטחים נשלפים


כדי לשמור על הפרדה מוחלטת, מומלץ גם להפריד בין משטחי העבודה בכיריים, המשמשים לשני האזורים (הבשרי והחלבי), אך מה עושים כשהמטבח קטן ושטח העבודה מצומצם? לצורך כך הומצא פתרון בדמות אזור עבודה נשלף.
אי נשלף ממטבח מגירה שהיא גם שולחן סמוי נשלף, "דקור". צילום: יח"צ

כך עושים את זה בגדול


בדירת יוקרה בבניין סידוף בירושלים, הצופה לנופי העיר ולשוק מחנה יהודה, תוכנן מטבח כשר בעלי שני משטחי עבודה, האחד חלבי והשני בשרי, תוך שמירה על קווים גיאומטריים ישרים. צבעו הלבן-אפור משדר תחושת מרחב ואווריריות, חזיתות המטבח עשויות ניו לק כדי לייצר השתקפות, ומשטחי העבודה באבן קיסר. למטבח שתי חזיתות גבוהות: האחת בהירה ובה מוטמע המקרר, המקפיא האינטגרלי ומקומות אחסנה רבים. השנייה בעלת חלוקה סימטרית ורבת אחסנה, כשמשני צידיה הקיצוניים תנורים ומעל כל אחד מהם קלאפה עם מיקרוגל. במרכז החזית הגבוהה מוקמו שני משטחי עבודה פנימיים, המוטמעים בתוך גומחה: האחד עבור פלטה לשבת ומיחם, והשני עם מכשירי חשמל לאפייה. חזית הארון אף כוללת מסך LCD .  שני האיים חולקו כך שאחד משמש לבישול חלבי ובו גם פינת אוכל אינטימית לארוחות בוקר, והשני מיועד לבישול בשרי ואף צופה לנוף. בכל אחד מהאיים מדיח אינטגרלי.
מטבח לבן גדול אדריכלות: טלי לוי. מטבח: דקור. צילום: רפאל בן משה

לא רק לפסח


בדירת טריפלקס שבה קומת הכניסה בת 45 מטרים, תוכנן מטבח גדול ורחב ידיים, שבו מתנהלים חיי המשפחה, לצד פינת אוכל נרחבת לשבת וחג. במטבח הופרדו הכיורים זה מזה ונוספו תנור וחצי, שני מדיחים – אחד חצי אינטגרלי ואחד רגיל – ומשטחי עבודה נרחבים יחד עם אי לאכילה יום יומית. מהמטבח נוספה מרפסת צרה וארוכה, הפתוחה לשמיים ומאפשרת לבנות סוכה קטנה בסוכות.
מטבח ופינת אוכל עיצוב וצילום: יסכה סטו-בורשטיין ויעל ליטוין, סטודיו סטו-ליטוין
מרכזית-טלי-לוי
1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שום חידוש לשומרי הכשרות
זה לגמרי תוכן שיווקי למי שעוד לא מכיר את המטבח הכשר או למישהו שרוצה להכשיר את המטבח ולא יודע איך. חיפשתי חידוש בנוגע לשני מטבחים או עצות על איחסון פרקטי יותר של כל כך הרבה כלים

בודק...