רפסודה אחרת: 5 רעיונות לשימוש שונה במשטחי עץ

משטחי עץ תעשייתיים יכולים להיות הרבה יותר ממה שהם, אם רק נותנים להם סיכוי. הנה כמה מעצבים שלקחו את הרעיון כמה צעדים קדימה

משטח עץ תעשייתי הוא אחד מאותם עצים ממוחזרים שזרוקים להם בכל מיני מקומות. העץ השרוט והחבול, האותנטי, מהרחוב, זה שלא מעובד ולא מהוקצע – מהלך קסמים על מעצבים ואמנים שיוצרים מהם שולחנות, כיסאות, קופסאות, סולמות, מדפים ומסגרות ואפשר למצוא אותו נטוש, אפשר גם לרכוש אותו, אבל אם התאהבתם בו גם אתם והחלטתם להכניס אותו הביתה – נדרשת קצת עבודה ולא תאמינו מאיפה התחלתם את המשימה.
פגשנו חמישה מעצבים שהחליטו שלא להשאיר את משטח העץ זרוק בחצר אלא להשתמש בו בבית. כל אחד מהם נתן את הפרשנות שלו למוצר, והפך אותו לפריט מיוחד ובעל אופי, כזה שאין שני לו.

אופציה מספר 1: ספה בסטייל שונה


גם משטחי העץ הסטנדרטיים ביותר יכולים להפוך לספה שלא תתביישו להציב אצלכם בסלון או בחדר הילדים: נטע וג'ול, אדריכליות ומעצבות פנים בעלות סטודיו "ג'ינג'ר", פגשו דיירת בדירה שכורה שחיפשה לה פינת ישיבה שתתאים לנישה בעלת מידות מסוימות ובתקציב נמוך. השתיים יצרו עבורה ספה ממשטחי עץ כשהעלות, כולל הריפוד והכריות שהוסיפו לספה, הסתכמה ב- 500 שקלים. את המחיר הזה לא תמצאו על שום תווית בחנויות הספות, לא ככה?
ספה בהרכבה אישית
ספה מורכבת
(צילום: ג'ינג'ר)

אופציה מספר 2: שולחן קפה נייד


עובי בכור, הייטקיסט עם נשמה של אומן, פירק את חלקו העליון של משטח עץ, שמצא בפח האשפה ליד בית עסק שמייבא מוצרים מחו"ל. לאחר צמצום המרווחים חיבר אותו מחדש לכדי שולחן קפה, כשהוא משאיר את גווניו השונים של העץ ממש כמו במקור. לאחר מכן ליטש את הקורות בעזרת מכונת ליטוש ומרח שתי שכבות של לכה. לשולחן, ששמר על החותמות והמסמרים המקוריים, צירף גלגלים עם אפשרות לבלימה. "ראיתי שהרשת מלאה בתמונות של משטחי עץ שהפכו למשהו אחר", הוא מסכם את מה שהוביל אותו לחוויה, "כשראיתי משטח נטוש ובאיכות טובה, אמרתי לעצמי שאני חייב לנסות".
שולחן קפה נייד
שולחן קפה נייד
(צילום: לימור קלר)

אופציה מספר 3: גם שידה וגם מתנה לכלב


את טלי ויזל, בעלת סטודיו "וינטג' מרקט", שבתה הטקסטורה המעניינת שנגלית לאחר פירוק המשטח ובנייתו מחדש. ויזל, שמחדשת ובונה רהיטים במראה ישן ואותנטי, אוהבת לגלות בעצמה את ההיסטוריה של העץ – אם עבר עליו גלגל, אם הוא פצוע או אם דרכו עליו. לשם הפירוק "הכמעט בלתי אפשרי", לדבריה, היא נזקקה לידיים של עוברי אורח גבריים. את מראה הווינטג' של השידה בת ארבע המגירות שיצרה, השלימה בעזרת לוחיות רישוי ישנות שליקטה מאתרי מכירות בחו"ל.
בניית ארגז ההאכלה לכלב שלה הגיעה מתוך צורך לקבע את צלחות המתכת שאבדו פעם אחר פעם. ויזל כל כך אוהבת את "הישן, הדפוק והלא מושלם", לטענתה, שלא חשבה ליצור אותו מחומר אחר זולת משטח העץ. היא רק דאגה להוסיף את הכיתוב "ניו יורק" כדי לתת לו מראה מלא שיק.
שידה ליד המיטה
מתקן לאוכל ומים לכלב
פינת אוכל ומים לכלב
(צילום: טלי ויזל)

אופציה מספר 4: ריהוט משרדי ואפילו מרפסת של ממש


מעצבת הפנים נירית ורד ליטוב לקחה על עצמה פרויקט ויצרה מהמשטחים את הריהוט המשרדי של יקבי ירושלים – אגודה חקלאית שיתופית. הקו העיצובי שנבחר למרכז המבקרים של היקב הושפע ממראהו של אזור התעשייה עטרות, בו הוא ממוקם. מתוך ערמות של פסולת תעשייה הועברו המשטחים לטיפולה של ליטוב ויחד עם פועלי המפעל ליטשו ושייפו את העץ, שימרו את ההדפסים ואת הצבעוניות המקוריים ומרחו שמן ולכה. בתכנון התבססה ליטוב על גודל קבוע של המשטח לאחר פירוק וצמצום, וכך יצרה שולחנות כתיבה, משטחי תצוגה וארונות אחסון.

ריהוט משרד מעץ

 

שולחן לסלון מעוצב
(עיצוב: עתליה בן מנחם ונירית ורד ליטוב. צילום: ערן תורג'מן)

ליטוב יצרה מאותם משטחים גם רצפת דק למרפסת ומדרגות כניסה לבית. שניהם בעלות חומרים כוללת של פחות מ- 2,000 שקלים:
דק מואלתר
אדניות
(עיצוב: נירית ורד ליטוב. צילום: צביקה לנצמן)

אופציה מספר 5: צבע, סטייל ושימושי


אותם משטחים בדיוק עושים צעד אחד קדימה אצל צמד המעצבים Godspeed, ג'וי ואן ארוון ההולנדי ופין אלגרן השוודי. השניים הכירו בתל אביב לפני שנים אחדות, וקבעו את הסטודיו שלהם בארץ. את עיקר ההשפעה ספגו דווקא מהמראה המוזנח של שכונת פלורנטין, ובחרו את המשטחים ואת העץ כחומר הגלם העיקרי של עבודתם. בחלק מהתוצרים שילבו גימור צבע כדי ליצור ניגודיות לעץ הממוחזר, להפוך אותו לידידותי למשתמש ולנתק אותו ממראה הטראש. או כמו שהם מגדירים זאת: "להפוך את המכוער ליפה ואת השגוי לנכון, את הלא שימושי לשימושי, ואת חסר הערך לבעל ערך".
כיסאות בסטייל
מנורה מעוצבת מעץ
מנורה מעוצבת מעץ
(צילום: Godspeed)
234
403
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המלצות נוספות
בודק...