הספריה העירונית הראשונה בחריש: כשטבע, ספרים, קהילה ועיצוב נפגשים

עיצוב הספריה בעיר חריש, היווה אתגר תכנוני ועיצובי. קונספט עדכני, צבעוני ורב תכליתי הביא לכדי עיצוב פנים מדוייק עבור קהילה גדולה ומגוונת

צילום: מאיה חבקין
600 מ"ר
מאיה חבקין
לילך רז

המעצבת לילך רז, בוגרת שנקר, קיבלה לידיה שטח גדול לתכנון הספריה עירונית הראשונה בעיר המתפתחת חריש. העיר, שמאוכלסת בקהילה גדולה, צעירה ומעורבת, מוקפת חורש טבעי. שני פרמטרים שהשפיעו על המעצבת בתכנון ובעיצוב הפנים של הספריה, שמטרתה העיקרית להוות מקום מפגש תרבותי ורב תכליתי.

ספרייה עירונית בחריש

החלוקה לאזורים שונים מודגשת באמצעות צבעים

4

יש מקום לכולם

בהתאם לכך, לאחר מחשבה מעמיקה, ומתוך התחשבות בצרכיהם של כלל באי הספריה, החליטה המעצבת לחלק את השטח הגדול לאזורים הכוללים: פינות קריאה ועיון, אזורי עבודה ולמידה, מתחם מותאם לשעות סיפור הרצאות, הצגות וסדנאות.

המעצבת לילך רז בספריה בעיצובה

2

המרחב שחולק ונשאר פתוח

תכנון הספריה היה אתגר גדול שדרש שילוב אופטימלי בין מרחבים גדולים ופתוחים לבין חלוקה לאזורים ייעודיים. כמן כן, בשל המרחבים הפתוחים המשתרעים על שטח גדול, נדרש פתרון יצירתי לנגישות והתמצאות בחלל. המעצבת הגתה את הרעיון של שימוש בצבע כמאפשר התמצאות נוחה המשלבת חשיבה אדריכלית, יצירתיות עיצובית, מדגישה אותו ומתאימה גם לילדים.

ספרייה עירונית בחריש

אתגר גדול ומשמח בתכנון הספריה הראשונה בחריש

3

הטבע במרכז

הצבע הירוק הנועז, שנבחר עבור החלל המרכזי, מהווה מחווה לחורש הטבעי שמקיף את העיר, שכאמור היה אחד ממקורות ההשראה של המעצבת. היא יצרה סביבה קלילה, אוורירית ונעימה, במרחב גדול ופתוח, המעניקה תחושת חופש של טיול מסקרן בין מדפי הספרים.

דמויים וצבעים מן הטבע

1

אבנים רכות

את שילוב הטבע והשפעתו על העיצוב, הדגישה המעצבת באמצעות צבעוניות עזה, צורות אמורפיות ומגוון טקסטורות. הרעיון שהספריה הינה מקום דינמי ותמיד יש בו תנועה, מתבטא במרחבים הפתוחים שחולקו בנדיבות, בניהן חוצצים קירות זכוכית, המאפשרים לשמור על קשר עיין עם הנעשה ויחד עם זאת לבודד את הקול ולאפשר אווירה נעימה ונוחות אקוסטית לחברי הקהילה. כורסאות שיכולות להיות צמודות כמבנה אחד או פזורות כמושבים יחידים משלימות את הקונספט העיצובי.

ספרייה עירונית בחריש

צבעוניות מעוררת מחשבה ועיצוב

6

כל אחד והפנאי שלו

מתוך הבנה כי הספריה הראשונה בעיר תהווה מקום מפגש לקהילה הרחבה, החללים הגדולים והמרווחים שמזמינים לשיטוט חוויתי ונעים, מאפשרים שעות פנאי משותפות ואיכותיות, בהן כל אחד מהתושבים יימצא בספריה את מקומו. אלמנטים עיצוביים שונים ובחירת חומרים מעניקים תחושת חופש, בה אפשר לשבת ולקרוא ספר, לשכב ולעיין באחר, ממש בתחושה שמעניק הטבע בחוץ.

לשוטט בין הספרים כפי שמשוטטים בטבע

2

חווית משחק משותפת

על הקירות במתחם הפעילות האינטראקטיבית לעידוד משחק וחשיבה משותפת, שולבו מסכים בגדלים שונים במציעים למשתמשים חווית פיתוח.

 

מתחם פעילות אינטראקטיבי

3

לסיכום – דבריה של המעצבת לילך רז:

"לאחר שנים של עבודה וצבירת ניסיון, בהם התאמתי את עיצוב הפנים לצרכים שונים ויצרתי מקומות שיש בהם קסם וייחודיות, לקחתי על עצמי פרויקט מאתגר ומורכב של תכנון הספריה העירונית של חריש. יצרתי מרחב ציבורי חשוב שמשמש את תושבי העיר כמקום למידה, קריאה והתכנסות קהילתית. מתוך שאיפה ליצור חללים שמאפשרים שהייה נעימה בהם אפשר להירגע, ליצור והתחבר כל אחד עם עצמו ועם אחרים, עיצבתי מרחב גדול ופתוח בו הצבעים מנחים ומקלים על תחושת ההתמצאות. אני מאמינה שעיצוב פנים מהווה גורם משמעותי בשיפור איכות החיים בכלל ובחיי קהילה בפרט. מטרתי להמשיך ולעצב מקומות מעוררי השראה המביאים שמחה לכל מי ששוהה בהם".

כחכלכ
8 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מקסים מרהיב מזמין מעורר באמת

הספריה מעוצבת בטוב טעם ונותנת תחושה נעימה מאוד, אך "המתחם האינטראקטיבי" מיותר לחלוטין- מגיעים לספריה כדי לקרוא ולא כדי לצפות או לשחק במסכים, מזל שלאחר תקופה קצרה שראו שזה פשוט לא הולך כיסו את כל המסכים ואין אפשרות להשתמש בהם. מבורך.

האם יש ספרים ומקום המתאים לציבור החרדי הגר בעיר?

כן יש מחלקה גדולה לציבור החרדי תורני בכניסה לספריה, מחולק בצורת ח עם פינות ישיבה ולימוד. אותו הדבר יש גם לציבור הכללי.

עיצוב מהמם, צבעוניות מושלמת ! עיצוב שיוצר תחושה מרגיעה ונעימה.

הלוואי עלינו כזאת ספריה בעיר

איזה כיף לראות ספריה כל כך שונה ומיוחדת בנוף. מהמם

איזה כיף לראות ספריה כל כך שונה ומיוחדת בנוף. מהמם

בודק...