יין ישראלי ואקולוגיה: יקב בוטיק משפחתי בכפר ויתקין

בתחילת שנות האלפים, מייסדי יקב בוטיק משפחתי בכפר ויתקין, הציבו לעצמם אתגר כפול: פיתוח תרבות היין בקרב צעירים והפקת יין מקומי עם מורשת ישראלית

יקב ויתקין
באדיבות יקב ויתקין

בתחילת שנות האלפיים, אסף פז, אחותו האדריכלית שרונה ובעלה דורון בלוגולובסקי, שלישיית ישראליים מלח הארץ, אוהבי טבע, ים ויין משובח, הקימו בנחלה שבמושב ויתקין יקב בוטיק משפחתי.

אסף פז ודורון בלוגולובסקי

תמונה יקב

יקב בוטיק משפחתי וישראלי 

ההחלטה להקמת היקב נבעה מכמיהה גדולה ליצור סדרות של יין מקורי המופק מזני ענבים, שייחודם טרם מומש. בנוסף לאתגר העיקרי עמדו בפניהם שתי מטרות נוספות, טיפוח, העצמת והחדרת תרבות היין בקרב צעירים ושמירה קפדנית על קיימות ואקולוגיה.

יקב ויתקין

יקב ויתקין - בוטיק משפחתי וישראלי

1

מהפיניקים דרך הברון דה רוטשילד ועד היום

בדרך להגשמת חלומם ובמטרה לעמוד בהצלחה באתגרים שהציבו לעצמם, כל אחד משלושת המקימים החלו לגבש את הרעיון, בתחום עיסוקו והתמחותו. אסף, בעל תואר ראשון בהנדסת מזון, היה לישראלי הראשון שהתקבל ללימודים בפקולטה ליינות בבורדו שבצרפת, לטובת תואר מתקדם בתחום. בתום לימודיו הוא יצא לסיורי יין במקומות שונים בעולם. בכל אחת מהמדינות אליהן הגיע, אסף למד וחקר את המאפיינים של סוגי היינות שמיוחסים לאזור או למדינה. בשנת 2002, כשחזר לישראל, גילה אסף בין היתר את היין הייחודי שעשוי מענבי הקריניאן, ומוכר עוד מתקופת עמי כנען. ענבי הקריניאן היו בין זני הענבים הראשוניים שהביא הברון רוטשילד לארץ, עם חידוש תעשיית היין בארץ ישראל במאה ה-19.הענבים נקלטו היטב באדמה הים תיכונית, והאקלים המקומי השפיע על הטעם העשיר של הענבים.  מענבים אלה, אסף פז, המכהן היום כיינן יקבי ויתקין , פיתח יין ישראלי ייחודי המופק מענבי מורשת ישראלית. הוא ממשיך לפתח טעמים ויינות מקוריים מזני ענבים ותיקים ונשכחים, דרך זנים עכשוויים וייחודיים ועד מגוון בלנדים לא שגרתיים.

יין ישראל מקורי בייקב

970X647 תמונה לתוכן הכתבה חדש (24)

ישראל, טבע ויין

בתחילת הדרך, היקב הקטן מלווה בחלומות גדולים, הוקם בנחלה של דורון בלוגולובסקי, נכד למייסדי כפר ויתקין. דורון, הניחן בכישרונות בתחומים רבים, משלב את אהבתו לטבע וליין בכישורים טכניים מעולים, באמצעותם הוא הקים ובנה את מכלול תשתיות היקב. בנוסף, בשל אהבתו לטבע הארץ ישראלי והשמירה עליו , הוא הפליא את כישוריו בייצור כל הריהוט במרכז המבקרים, שברובו מיוצר מחומרי גלם ממוחזרים, כמו חביות יין שפג תוקפן ועד קרשים שפורקו מהרפת הישנה.

 

יקב ויתקין

ריהוט מחומרי גלם ממוחזרים

7

החל מהיום הראשון 

בציר 2001 הוכיח לשלושת המקימים שדרכם לא סוגה בשושנים ושהאתגר שלקחו על עצמם, ליצור יינות ים תיכוניים, לא יהיה פשוט. אבל עם הרבה נחישות והתמדה הם התחילו והיום, תודות לפריצת הדרך של יקב ויתקין, כמעט כל ייקב בארץ מתהדר בסדרה או ביין ים תיכוניים. ייחודו של היין ,שכל תהליך הפקתו מבציר הענבים ועד עיצוב התוויות נעשה בעבודה ידנית, העלה אותו למעמד מיוחד בקרב חובבי היין בישראל. היקב הצעיר החל לצבור מדליות ופרסים בתחרויות יין בינלאומיות.

יקב ויתקין

מעמד מיוחד בקרב חובבי היין בישראל

9

ועד שנת 2015

שרונה פז מנכ"לית היקב, שאחראית על כל הנושאים שאינם קשורים ישירות ביצירת היין, החלה לתכנן את הרחבת היקב. כאדריכלית בהשכלתה, היא יצאה למסלול היכרות עם יקבים גדולים באיטליה וצרפת. בחזרתה ארצה, היא הפכה את הרפת הישנה למתחם היקב הראשון. לצד ציוד מתקדם שנרכש, הוקם מרכז מבקרים קטן, שעד מהרה היה צר מלהכיל את כמות הבאים ליהנות מהיינות ששמם החל ללכת לפניהם. שרונה בנתה תוכנית עסקית מקיפה, שבין היתר הופנתה גם לקהל שומר מסורת וקיבלה תעודת כשרות.  עיקר התוכנית כללה הקמת מרכז מבקרים גדול ומרווח, שהוקם על שרדיו של לול גדול שעמד על מגרש חקלאי פתוח לנוף מדהים של כרמים. עיצוב המקום הותאם למטרה שעמדה בפניה, החדרת תרבות היין בקרב צעירים.

 

 

יקב ויתקין

המטרה היא החדרת תרבות היין בקרב צעירים

6

מרכז המבקרים החדש פגע בול במטרה

לשמחתה של שרונה, מטרתה החלה לרקום עור וגידים. קבוצות גדולות של צעירים שמחפשים את טעמו המשובח והשפעתו העדינה של היין, החלו לפקוד את המקום. החוויה המענגת מלווה בנשנושים וטעימות של מעדנים שמתחברים בהרמוניה מלאה לטעמי היין השונים שמוגשים גם כטעימות.

יקב ויתקין

נשנושים, מעדנים, טעימות והרבה יין

8

אקולוגיה במעגל סגור

בין יתר תפקידי הניהול והפיתוח העסקי, דואגת שרונה לכך שנושא האקולוגיה, הקרוב לליבם של שלושת מייסדי יקב הבוטיק, יבוא לידי ביטוי בתחומים רבים. קליפות הענבים והגרעינים שמהווים את הפסולת בייצור היין, מועברים למרכז המייצר מזון לבהמות. הגפת, שכבת הפסולת השוקעת בתחתית החביות, מנוצלת לדישון הכרמים שייכים ליקב ויתקין ופזורים בכל רחבי הארץ, בהם גדלים זנים שונים של ענבים המותאמים לאקלים ים תיכוני, בעל לחות גבוהה במישור החוף ולאקלים קר ויבש האופייני לאזור הרי ירושלים והגליל העליון.

 

יקב ויתקין

אקולוגיה, מיחזור ואקלים מתאים

5

לסיכום דבריה של שרונה פז בלוגולובסקי :

"יין זה הרבה יותר ממשקה אלכוהולי, יין זו תרבות הידועה מִקַּדְמַת דְּנָא, מסיפורי התנך, דרך מיתולוגיות של עמים שונים ועד היום. תרבות היין הולכת ומשתרשת בישראל. אבל כמו שמאכלים מסורתיים מתאימים למקומות שונים בעולם, כך ויותר מזה היין חייב שתהיה לו שייכות למקום. בישראל התברכנו באדמה פורייה ותנאי אקלים המאפשרים לנו ליהנות מסוגים שונים של יינות המתאימים לאזור ולטעמם של הישראלים. כל זה מתבטא בשלושת סדרות היין המוצעות ביקב ויתקין: סדרת "ויתקין" המורכבת מיינות זניים, סדרת "מסע ישראלי" שהם יינות בלנדיים וסדרת היינות הייחודים שנקראת "שורשים". זה נכון להיום, אנחנו ממשיכים ומפתחים יינות מזנים חדשים כמו: גרנאש בלאן, רוסאן, מרסלן ועוד הפתעות" .

יקב ויתקין
4
2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מעניין …. שילוב של היסטוריה, נוסטלגיה, לימודים ויבוא ידע מקצועי הבשילו ליקב. נבקר אצלכם בקרוב.

כל הכבוד על הכתבה מה שם היקב

בודק...