רוח קדים: עיצוב מדברי במלון על דרך הבשמים

לעיצוב המדברי במלון שממוקם בשדה בוקר, מראה והרגשה של חאן. אלמנטים עכשוויים ששולבו בעיצובו, נטמעים באווירת המדבר ורוחה של דרך הבשמים.

אסף פינצ'וק רות ארד
awards participation badge
10,000 מ"ר
אסף פינצ'וק
לאה רובננקו
רות ארד

מלון קדמא, שממוקם בקיבוץ שדה הבוקר, מתאפיין באדריכלות ועיצוב מדברי האופייניים לחאנים ואכסניות דרכים עתיקות. האזורים הציבוריים של המלון ממוקמים במבנה הראשי ממנו תוכנן מעבר לחצר מרכזית ובה בריכה, עצי פרי והרבה צל. בחצר המרכזית שמהווה  את ליבת הפרויקט, ומשמשת כציר מעבר מרכזי לחדרי האירוח, תחושה של נווה מדבר עם מקור מים חיים.

המבנים של חדרי האירוח פרוסים בהיקף המתחם. לכל אחד המבנים חצר צמודה עם עצי תות מצלים שמשמשת כאכסדרה –(מעבר עמודים) בין חדרי המבנה. בהיבט האדריכלי, בהתאמה למקום ולאופיו של המלון, המלון נראה כמבצר, כחאן המוקף בחומה שמגינה על הנמצאים בו מפני חום היום ותלאות המדבר בלילה, מאבק ומרוחות. ראוי לציין, שמלון קדמא, הוא בין הבודדים בארץ שבעיצובו ניכר שימוש בחומרים טבעיים מקומיים הלקוחים מסביבתו המדברית הסמוכה. הייתה זו אחת מהסיבות מיני רבות שבגינן  זכתה המעצבת רות ארד בפרסי עיצוב בינלאומיים על עיצוב מלון קדמא.

פינת הסבה בסגנון מדברי

פינת הסבה המרחב הציבורי

פינת הסבה המרחב הציבורי

הנגב טבוע בקירות

בהתאם לשפת העיצוב המדברי במלון, שנראית מקומית ואותנטית, המעצבת רות ארד הקפידה והעדיפה להשתמש בחומרים טבעיים ועד כמה שאפשר מקומיים. הבולט מבניהם הוא הטיח שנראה על כל קירות המלון, שעשוי מחול הנגב. לגווניו הבהירים של הטיח הותאמו החומרים הטבעיים הנוספים שנבחרו לעיצוב: עץ, אבן, ברזל, חבלים וסנדות הסוככות  את התקרה.

מבואת הכניסה ולובי במלון

מבואת הכניסה של המלון

מבואת הכניסה של המלון

מעגלים פינות

באזורים הציבוריים ובחדרי האירוח, העמודים המרכזיים ופינות הקירות מעוצבים בקווים מעוגלים. הפינות המעוגלות אופייניות לעבודה ידנית קדומה, אך יותר מכך, הן משקפות את המערך הפיסולי שנובע מהרוח המדברית המכילה גרגרי חול קטנים.

 

רוצים לדעת קצת על עיצוב נורדי – לחצו כאן >>

 

פינת הסבה במלון

עמוד מעוגל פינות במרחב הציבורי

עמוד מעוגל פינות במרחב הציבורי

מסתורין ואינטימיות

האזורים הציבוריים במלון ממוקמים בחללים גדולים המשמשים להתכנסותם של אורחים רבים, ארד מסבירה, כי בתכנון ובעיצוב חלל גדול ורחב, חייבת להיכלל יצירה של אזורים אינטימיים יותר שמפרידים בין הכלל לפרט, בהתאם לכך, ארד יצרה אזורים ייחודיים המעוררים סקרנות. שוטטות במרחבי המלון מלווה גילוי של אזורים אלה. כאוהל החבלים בלאונג' שממסך על הכניסה, מעורר סקרנות ומהווה חייץ שמזמין לישיבה אינטימית, כסוכה במסעדה אשר בנויה כשמשני צדדיה  ספריות מתכת עם פרטי נוי ואבזור עתיק, שיוצרות סוג של מקום מוסתר ומוצנע. או ציר הלובי עם מקומות ישיבה "בצד הדרך" כשבקירותיו המטויחים עוצבו נישות מסקרנות.

פינת הסבה במלון מדברי

משרבייה גדולה על רקע פינת ישיבה

משרבייה גדולה על רקע פינת ישיבה

סימבולים בעיצוב

"היכולת שלנו להקים מחסה אישי, לנו ולמשפחתנו בכל טיול בעולם" מבירה ארד, "בא לידי ביטוי בעיצוב הפנים, באמצעות סוכה, אוהל או גומחה היוצרים תחושה של פרטיות".  לתפיסה המקובלת שאירוח מדברי קרוב לקרקע, ארד עיצבה מקומות ישיבה הבנויים על במת טיח. הישיבה על רהיטים המוצבים ומחוברים לבמת הטיח, אומרת ארד, היא הקרובה ביותר לישיבה על האדמה כנהוג בין שבטי המדבר הנודדים. .פריסת השטיחים בחלל הלאונג' בוצעה כמקבצים, כל אזור ישיבה מקבל 2-3 שטיחים אשר שאובים מעולם האירוח הבדואי. כך גם שולחנות הקפה המסורתיים, שנראים כמגשים המונחים על רגליים דקיקות. השפה בפרויקט נשארת נאמנה לאורכו ולרוחבו של המלון, שימוש

פינת הסבה במלון

אוהל חבלים באחד באזור הציבורי

אוהל חבלים באחד באזור הציבורי

אוכלים בפנים מרגישים בחוץ

מרכז המסעדה מסומן באמצעות סוכה, שתי דפנות שעוצבו כספריות מתכת עטורות פריטים דקורטיביים וחיתוכים צורניים של משרביה. הבחירה בסנדות כגורם בולט בעיצוב, אפשר שילוב תאורה ביניהן.  ארד מספרת שההשראה לתאורה זו שאובה מאור הכוכבים. כתוספת חגיגית היא הוסיפה שרשרת  גרילנדה המזכירה את הארת הסוכות הנבנות בימינו בחג הסוכות.

חדר אוכל במלון

חדר האוכל עם תקרת סנדות

חדר האוכל עם תקרת סנדות

יין ישמח לבב אנוש

בחלל הלאונג' דלת סמויה אשר מהווה המשך של קיר המשרבייה המוארת, דרך הדלת מתגלה חדר היין.  החדר עוצב כשבמרכזו שולחן אבירים גדול מיועד לאירוח קבוצתי. לעיצוב קיר הכוח עיצבה ארד מתלי ברזל אופקיים החובקים בקבוקי יין.  מעל השולחן הארוך נתלה גוף תאורה, ממנו משתלשלים חבלים עבים טבעיים,  עם מנורה המפיצה אור חמים ונעים, מה שמזכיר במידה מסוימת תאורת לפידים. ארונות היין המציעים טעמי מדבר חולשים על קיר שלם ובסמוך אליו אזור מזיגה לסומלייה.

 

עוד מקומות ציבורים בעולם – לחצו כאן >>

 

חדר יין במלון

חדר יין במלון קדמא

חדר יין במלון קדמא

שובך יונים

במקומות שונים במרחב הציבורי, עוצבו גומחות גדולות ובתוכן תאים קטנים ומוארים המזכירים קוֹלוּמְבַּרְיוּם, כינוי לגומחות חצובות בקיר שמשמעותן המילולית היא שובך. תאי השובך נפוצים מאוד במבנים עתיקים ומעניקים תחושה אותנטית של תרבות עתיקה. בחלק מהקירות תאי השובך הקטנים פתוחים לצדו השני של הקיר, יוצרים סקרנות ומעודדים הצצה. ארד מסבירה שהשימוש במבואות מהעולם העתיק ושילובם בעיצוב בן זמננו, מקנה תחושה של מסע בזמן ותורם לחוויית האירוח שמנתק את האורח מתלאות היום יום ומאפשר לו לעבור חוויה חדשה של התרעננות וצבירת כוחות מחודשים.

גומחה עם שקעים כמו שובך

גומחה בקיר עם שקעים בצורת שובך

גומחה בקיר עם שקעים בצורת שובך

מעלים אדים 

העיצוב המדברי במלון, מעורר כמיהה לתענוגות הגוף שהיו נהוגים בעבר וקיימות עד היום, אחד מהם זה החמאם. בית מרחץ חמים ומלא אדים, המקובל ברחבי המזרח התיכון וצפון אפריקה

חמאם במלון

חמאם עם תקרה מקומרת ותאורה בצורת כוכבים

חמאם עם תקרה מקומרת ותאורה בצורת כוכבים

אלף לילה ולילה

בחדרי הלינה מעמיקה תחושת האירוח המדברי. בחדרי השינה, מקבל את פני הנכנסים לחדר סלון אירוח המופרד מאזור השינה. כשבסופו של דבר מגיעים למיטה. מגלים קנופי (מעשה קליעה של חבלים) עשוי כמקרמה. אל מקלעת החבלים, מכוונת תאורה שמציירת הצללה על התקרה ומדמה שהייה לילית  מתחת לכיפת השמיים מלאי הכוכבים

חדר אירוח במלון

חדר הלינה במלון עם סלון ואזור שינה

חדר הלינה במלון עם סלון ואזור שינה

לסיכום- דברי המעצבת רות ארד

"עיצוב הפנים של המלון נעשה מתוך מחשבה עמוקה. התרגום המעשי של הווי ואופי המדבר, עם החוויות הפשוטות הטמונות בו,  היוו ציון דרך להגשמת ציפיותיו של האורח הבא ליהנות במלון. הוכחה לכך שעמדנו במשימה והצלחנו לשלב בין העבר ולהווה, ובין המדבר לחוויה מפנקת היא התפוסה המלאה והאורחים שחוזרים ושבים להתארח במלון"..

מרחב ציבורי במלון

דלתות רחבות במעברים במרחב הציבורי

דלתות רחבות במעברים במרחב הציבורי

דלתות רחבות במעברים במרחב הציבורי

דלתות רחבות במעברים במרחב הציבורי

דלתות רחבות במעברים במרחב הציבורי

דלתות רחבות במעברים במרחב הציבורי

דלתות רחבות במעברים במרחב הציבורי

דלתות רחבות במעברים במרחב הציבורי

דלתות רחבות במעברים במרחב הציבורי

דלתות רחבות במעברים במרחב הציבורי

דלתות רחבות במעברים במרחב הציבורי

דלתות רחבות במעברים במרחב הציבורי

דלתות רחבות במעברים במרחב הציבורי

דלתות רחבות במעברים במרחב הציבורי

דלתות רחבות במעברים במרחב הציבורי

קרדיטים לספקים:

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המלצות נוספות
בודק...