צלול כיין: שיפוץ חדרי אירוח ברמת הגולן

חדרי האירוח בקיבוץ אורטל שופצו כליל, וכעת הם משלבים סגנון כפרי עם אלמנטים מהיקב המקומי. עץ ממוחזר, צבע וחומרים מעולם היין היו הקו המנחה לעיצוב, שהפך חדרים בודדים ליחידות משפחתיות

1000000
לימור קלר
הגר שמיר, "גרושק'ה"
המקום: חדרי אירוח בקיבוץ אורטל, רמת הגולן
פרויקט השיפוץ של חדרי האירוח בקיבוץ אורטל שבצפון רמת הגולן יצא לדרך עם שתי מילים: "כפר יין". זה היה המראה שאותו ראו לנגד עיניהם חברי הקיבוץ, כשהחליטו לשדרג 14 מתוך 42 החדרים התיירותיים שלהם. חדרי האירוח נשזרו רעיונית ביקב העצמאי ובכרמים הוותיקים של הקיבוץ, ואלה יחד כוונו לשרת את הפן התיירותי-עסקי שלו. החדרים הצנועים, שנבנו בשנות השמונים, פעלו במתכונתם הראשונית במשך שנים, אבל עיצובם תאם את מראה הקיבוץ הטיפוסי של אותן שנים ולכן היה הכרח לשנותם.
צימר מעוצבמראה חדש לחדרי האירוח
הקונספט שאיתו יצא השיפוץ לדרך הכתיב סגנון כפרי, צעיר ועכשווי עם רמיזות למיקום המיוחד – רמת הגולן, וסייע בגיבוש צבעים דומיננטיים לפרויקט: בורדו כצבע היין, לבן המתקשר לאוויר ההרים הצלול בגובה של כאלף מטרים ולשלג המאפיין את המקום בחורף, עץ במראה ממוחזר כצבע האדמה וצבעם של הגזעים וחורשת האורנים שבקיבוץ, ונגיעות של אפור, רמז לאדמת הבזלת עליה בנוי הקיבוץ ולאבני הבזלת הנראות בו בכל פינה.
צימר ברמת הגולןכפרי, צעיר עם צבעים המתקשרים לרמת הגולן
צימר ברמת הגולן
42 החדרים בנויים במתחם האירוח במקבצים בצורת האות ח', והשיפוץ הנוכחי כלל מקבץ אחד מתוכם, עם 14 חדרים העוטפים רחבת דשא משותפת. מאחר שבקיבוץ מרבות להתארח משפחות, הוחלט לפעור פתח בין כל שני חדרים במתחם, כדי לאפשר אירוח בחדרים צמודים בעלי דלת מקשרת. שטח כל חדר כ-20 מ"ר, והוא כולל מיטה זוגית, שתי מיטות נפתחות, מטבחון וחדר רחצה. מאחר ושטח חדר הרחצה היה מצומצם, והפונקציות שהיו בו לא תאמו את הפרופורציות בחלל, נדרשה החלפה שלהן וכן הרחבה של חדר הרחצה על חשבון מזעור המטבחון ואזור השינה.
צימר ברמת הגולןפתח נפער בין כל שני חדרים כדי לאפשר אירוח בחדרים צמודים
הרצפה המקורית הושארה ועליה הודבקו אריחי גרניט פורצלן במראה פרקט ליצירת חמימות. על הקירות יושם צבע לבן עם נגיעה של חום, כשהקיר מול המיטה הזוגית חופה בחציו העליון בטפט פסים. כדלת מקשרת תוכננה דלת כפולה במראה אסם, ולצידה הוצב ארון אחסון שתאם במראהו את הדלת, אך נצבע בלבן כדי לא להעמיס עם מראה של עץ. לבקשת הקיבוץ, הארון תוכנן בחלוקה לשלושה, כך שיכיל יחידה לאחסון ביגוד ומצעים, יחידה לכלי ניקוי גבוהים ויחידת מדפים פתוחים, שיכולים לשמש הן כדקורציה והן להנחת בגדים וחפצים.
צימר ברמת הגולןדלת מקשרת במראה אסם וארון תואם בלבן
כדי להישאר נאמנים לרעיון היין, הוכנסו חומרים מעולם התוכן הזה: מעל המיטה הזוגית תוכנן ראש מיטה עשוי שעם וממוסגר עץ הצבוע בלבן משופשף, ובצד אחד שלה הונחה חבית יין קטנה המתפקדת כשידת לילה. כדי לשבור את הסימטריות וליצור עניין, נתלתה בצד השני של המיטה מסגרת עם רשת ברזל, עליה ניתן להניח חפצים קטנים.
צימר ברמת הגולןראש מיטה מלוח שעם
 
צימר ברמת הגולןחבית כשידת לילה 
צימר ברמת הגולן
על החבית הוטבעה צללית של אייל, המתקשר לאיילים ברמת הגולן
הנוף הבראשיתי של צפון רמת הגולן, המונצח באופן יומיומי על ידי אחת מחברי הקיבוץ, השתלב גם הוא בחדר, כשמעל לוח השעם נתלו תמונות שנבחרו מתוך אוסף הצילומים שלה.
צימר ברמת הגולןצילומי נוף מקומי מאוסף פרטי של שרון איפלח, חברת הקיבוץ
כדי להשלים את האווירה בחדר השינה ולרכך אותה, הוחלט לתלות וילון לאורך כל הקיר. שתי מגבלות חייבו תכנון מיוחד: מזגן מפוצל מעל מפתח החלון, ורדיאטור, ההכרחי לתנאי מזג האוויר ברום הגולן, שנמצא  מתחת לחלון. בשל כך חולק הווילון לשלושה חלקים צמודים, והבד הוכפל כך שחלקו הפנימי משמש להאפלה, וחלקו החיצוני הוא בד לבן נשפך ודקורטיבי.
צימר ברמת הגולןוילון מחולק בהתאם למגבלות ולריכוך האווירה
המטבח הישן הוחלף במטבח לבן בסגנון כפרי, כשמעליו נתלו מדפי עץ עם פרזול שחור.רובה אפורה בין אריחי החיפוי במטבח ובאמבטיה הדגישה אותם ואת המראה המחוספס. אותיות עץ בחיתוך CNC, המרכיבות את המילים "יקב", "כרם" ו"מטבח", פוזרו בין 14 החדרים ונצבעו בבורדו.
צימר ברמת הגולן
רובה אפורה במטבח ובאמבטיה
צימר ברמת הגולן
חדר הרחצה שומר על אותם גוונים וחומרים
באזור הקבלה, הממוקם במבנה בזלת מעוגל באמצע מתחמי האירוח, טופל הקיר המרכזי, המקבל את פני האורחים. הוא נצבע באפור ועליו נתלתה יצירה בחוט ברזל. היצירה מדמה את הר השיפון, שלמרגלותיו ממוקם הקיבוץ, והינו סמל המעטר את כל בקבוקי יקב אורטל.
צימר ברמת הגולןעבודה בחוט ברזל ורשתות של האמן יוסי פלד
צימר ברמת הגולןהקיר המרכזי באפור באזור הקבלה, הבנוי כולו מבזלת
צימר ברמת הגולןתוכנית החדרים הצמודים
 
צימר ברמת הגולןחדר האירוח לפני
 
צימר ברמת הגולןהמטבחון לפני
רשימת ספקים:
קבלן: ו.ר. אבו זייד פרויקטים
פיקוח: איציק שאול – ניהול ופיקוח לבנייה פרטית וציבורית
נגרות: נגריית נורמא, סנדלווד
גופי תאורה: אורל תאורה, Collectie, טורקיז האוס
אביזרים: טורקיז האוס, חנותא, גריי עיצובים בבטון, גיטה כלים של פעם, KAS, אבי רוקשין מסגרות, גרושק'ה עיצוב וסטיילינג
חביות ושעם: בית השעם
וילון וטפט: תפור וילונות
גילוי נאות: המעצבת היא כתבת באתר "בניין ודיור"
מרכזית
6 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

איפה העיצוב?
בחדר אחד שצריך להכיל הרבה פונקציות הכניסו עשרות חומרים שונים. דלת מתכת לצד דלת עץ (דמוית דלת אסם) ריצוף פורצלן (דמוי פרקט, שאפילו לא מזכיר פרקט)... עץ מסוג אחד במדפי המטבח, אחר בדלת, עץ מולבן משופשף במסגרת המיטה והתמונות, אורן פשוט במדף, עוד עץ בחבית.... שעם בגב המיטה אבל גם טפט מפוספס...נגיעות ברזל וכמובן - סולם במבוק, אחרת איך נרגיש שהכל נורא טבעי? רק כי כתבו שם בגדול - יקב... יש איזשהו חומר שלא הוכנס לקפסולה הזאת? עיצוב מגובב ומפוספס בגדול.

איפה העיצוב?
בחדר אחד שצריך להכיל הרבה פונקציות הכניסו עשרות חומרים שונים. דלת מתכת לצד דלת עץ (דמוית דלת אסם) ריצוף פורצלן (דמוי פרקט, שאפילו לא מזכיר פרקט)... עץ מסוג אחד במדפי המטבח, אחר בדלת, עץ מולבן משופשף במסגרת המיטה והתמונות, אורן פשוט במדף, עוד עץ בחבית.... שעם בגב המיטה אבל גם טפט מפוספס...נגיעות ברזל וכמובן - סולם במבוק, אחרת איך נרגיש שהכל נורא טבעי? רק כי כתבו שם בגדול - יקב... יש איזשהו חומר שלא הוכנס לקפסולה הזאת? עיצוב מגובב ומפוספס בגדול.

יפה מאוד! כל הכבוד. עושה חשק ומזמין.

שולחן לילה?
אין אפילו מקום להניח ספר או משקפיים ליד המיטה...

לא מוצלח בעליל
מסכימה עם כל ההערות בתגובה מס. 1 ומוסיפה שהתוצאה אפילו לא מזמינה במיוחד.

ממש לא.....!
העיצוב ממש לא נעים כחדרי אירוח, אולי בתור יחידת דיור לצעירים סטודנטים... מיותר כל הכיתוב והמנורות התלויות על החוטים. לא כל עיצוב טרנדי שמופיע במגזין מתאים לכל מקום עבודה ממש לא מוצלחת של המעצב

בודק...