נאמן למקור: הפתעות בעיצוב מחדש ושימור של מבנה בן  500 שנה

תושבי חו"ל שילדיהם בגרו עשו עליה ורכשו לעצמם דירה ביפו העתיקה. בעיצוב מחדש ושימור דירתם הם הופתעו לגלות דברים שלא ציפו להם

150 מ"ר
מריה טרויאנקר
תומר אסטה
בלה סיימון
בלה סיימון

" כשהגעתי לדירה העתיקה שמיועדת לשיפוץ, ידעתי שלא חשוב אילו אתגרים יעמדו בפני, אני את הפרויקט הזה חייבת לבצע על הצד הטוב ביותר" מספרת המעצבת בלה סיימון בהתלהבות "לשמחתי נתקלתי בלקוחות מבינים עניין, חובבי אומנות ובעלי טעם משובח. הים שחודר אל תוך הדירה שנמצאת ממש מעליו והתקרות המקומרות ממש רגשו אותי, מה שפחות מצא חן בעיני היה שהמעטפת הפנימית של הדירה הייתה עשויה מקירות גבס. 'זה מה שיש' נאמר לי ועם זה לכאורה הייתי צריכה להסתדר. לשמחתי ושמחת לקוחותיי התעקשתי לראות מה יש מאחורי קירות הגבס. פרקנו בהתחלה קטע קטן, כשהופתענו  לגלות חללים נוספים מיהרנו לפרק את כל הגבס ואז הגיעה הפתעה נוספת, קירות אבן כורכר מקוריים שנבנו לפני 500 שנה. ממש התרגשתי".

פינת אוכל וסלון בדירה עתיקה

בסלון ובפינת האוכל הריצפה עשויה בטון מוחלק וקימורי התקרה מודגשים באמצעות תאורה

6

עבר והווה במנהרת הזמן  

"שטח הדירה 150 מ"ר אבל בגלל התקרות המקומרות שיורדות כמעט עד הרצפה, הזוויות, הגומחות ועוביים של הקירות, התחושה הייתה שגודל הדירה לא עולה על 90 מ"ר. בשטח הזה הייתי צריכה לכלול: מבואה, סלון ופינת אוכל, מטבח, חדר שינה מרכזי וחדר רחצה וחדר שינה נוסף. מצאתי לכך דרכים מקוריות, דוגמה לכך זה המעבר בין פינת האוכל לחדר השינה. ניצלתי את קימור התקרה ליצירת קיר זכוכית שבמכרזו דלת כפולה.

פינת אוכל בדירה עתיקה

כניסה לחדר שינה בצמוד לפינת האוכל

7

לא לשבור את הקצב

"את הקצב המעוגל של התקרות והפתחים המשכתי בעיצוב מסגרות ומשקופים שהוזמנו במיוחד. הקירות שעוביים מטר הציתו בי רעיונות יצירתיים, לדוגמה את אדן החלון שצופה לים הפכתי לספסל ישיבה מתחתיו, על אף שכמעט לא נדרש בבית הזה, מיקמתי את המזגן. במטבח ניצלתי את עובי הקיר להעמדת הכיור. אבל כשהגעתי לקטע שצריך להעביר צנרת של חשמל או מים, הבנתי שנכנסתי למצב של שימור. כי בשום אופן לא רציתי לפגוע בקירות ששרדו כל כך הרבה שנים, והצלחתי,".

קירות כורכר עתיקים

מימין: ספסל ישיבה כאדן חלון מעל הים, מתחת לספסל פס יציאת אוויר של המזגן משמאל: עובי הקיר נוצל לעמדת כיור במטבח

2

יש בו הכול אבל לא רואים

"אתגר ממשי היה בעיצוב המטבח, איך אפשר לשלב במבנה עתיק מטבח שיהיו בו מכשירי החשמל העכשוויים ומראה שלו הוא לא יחרוג מהעיצוב שנאמן למקור? לכיור, פתחנו חלון וניצלנו את עובי הקיר. את האי שהחזיתות שלו עשויות ממיקרוטופינג מתכתי ולמשטח העליון נבחר שיש גרניט, הצמדתי לקיר. במשטח העליון שולבו כיריים אינדוקציה והתנורים הוסתרו בתוך האי. למקרר, עיצבתי ארון שנראה לכאורה ארון עץ תמים אבל בתוכו חבוי המקרר. לצד הכיור, תיבת עץ ממלאת תפקיד של אחסון. הרצפה במטבח ובמבואה מחופה בפסיפס אבן טבעית. גם במטבח כמו בכל הבית הועד מקום לאומנות כולל תאורה ממוקדת.

מטבח בדירה עתיקה

מבואת הכניסה והמטבח מרוצפים בפסיפס אבן טבעית, הציור מעשה ידיו של האומן מרק טננט

4

האור חלק בלתי נפרד מעיצוב

" בכל הפרויקטים שלי אני מתייחסת לאור כחלק בלתי נפרד מהעיצוב, ואני בכוונה אומרת אור ולא גופי תאורה כי את אלה, במיוחד בפרויקט הזה, כשהחלל מיוחד ונדיר הרגשתי שמחובתי להדגיש אותו. לכן את גופי התאורה שהם שחקן משנה בסיפור הזה, הטמעתי בעיצוב ורק האור שבוקע מהם הוא זה שהופך לשחקן הראשי. האור מבליט גם את צורת התקרה וגם את צבעה הלבן שמתחבר בהרמוניה מלאה לקירות הכורכר ולרצפת הבטון המוחלק.  גם בסלון, כמו ביתר הבית תכננתי מראש מקום ותאורה ליצירת האומנות"

סלון בדירה עתיקה

בסלון פינת ישיבה וינטג', מעליה ציור של האומן יבגני מרמן

9

במבט מקרוב 

כשעוברים מפינת האוכל לחדר השינה דרך הדלתות הכפולות, מתגלים המשקופים מעשה ידי אומן שנראים כמו רהיט שהוזמן במיוחד. במרכז החדר בתוך גומחה מקומרת ניצבת המיטה. הקיר בגב המיטה מחופה בטיח לבן שמחזק את האור הטבעי שחודר פנימה דרך החלון. וכמובן, שגם בחדר השינה מעל המיטה תוכנן מקום ליצירת אומנות נוספת.

חדר שינה בדירה עתיקה

בחדר השינה המיטה בגומחה במרכז החדר. נטליה זורבובה אומנית הציור

8

מראה דו תכליתית 

" כהפרדה בין חדר השינה לחדר הרחצה תכננתי קיר נגרות. אך כדי שתחושת המרחב בחדר לא תצטמצם חיפיתי את הקיר במראות, כשאחורי המראה ממוקמת דלת הכניסה לחדר הרחצה. המראה שממוקמת מול החלון מעצימה את תחושת המרחב בחדר ומכפילה את כמות האור הטבעי שחודר פנימה".

חדר שינה עם מראות

לצד המיטה מול החלון, קיר הפרדה בין חדר השינה לחדר הרחצה מחופה במראות

5

מימין דלת הכניסה לחדר הרחצה משמאל המיטה משתקפת במראה

10

בטון יצוק ומיקרוטופיג

לא קרמיקה ולא גרניט פורצלן, בנאמנות מלאה למבנה העתיק גם חדר הרחצה עוצב בהתאם. הקירות חופו במיקרוטופיניג, אגן האמבטיה והכיור עשויים יציקת בטון

כירו ואמבטיה יצוקים

צמוד לקיר מחופה מיקרוטופיניג האמבטיה והכיור עשויים יציקת בטון

1

לסיכום- דבריה של המעצבת בלה סיימון: 

"הפרויקט הזה היה חלום, אבן דרך בקריירה המקצועית שלי. על אף שידעתי שיעמדו בפני אתגרים גדולים, שדרך אגב את חלקם גיליתי תוך כדי עבודה, לרגע לא היססתי לקבל על עצמי משימה אדירה של עיצוב חלל היסטורי מלא יופי. כי קודם כול אני אוהבת לעבוד עם משהו שיש בו משמעות, עניין, תוכן מרתק, ובעיקר  שיש בו חיים. ואז מגיע הרגע שמטריף אותי. זה השלב של מימוש הידע שלי שבין היתר מתבטא בחיבור בין עתיק למודרני, בין חומרים של פעם לחומרים עכשוויים ומתקדמים טכנולוגית. נכון שזה דורש הרבה יותר, אבל כל רגע שווה, במיוחד עם העבודה נעשית בשיתופם של לקוחות מתקדמים, פתוחים ומבינים בעיצוב, אסתטיקה ואומנות. לסיכום, אני מרוצה מהמראה הסופי ומכך שהצלחתי לעמוד בכל האתגרים. לשמחתי הגדולה גם הלקוחות מרוצים מאוד מהתוצאה".

 

המעצבת בלה סיימון

המעצבת בלה סיימון

3

המעצבת בלה סיימון

המעצבת בלה סיימון

המעצבת בלה סיימון

המעצבת בלה סיימון

המעצבת בלה סיימון

המעצבת בלה סיימון

המעצבת בלה סיימון

המעצבת בלה סיימון

המעצבת בלה סיימון

המעצבת בלה סיימון

המעצבת בלה סיימון

קרדיטים לספקים:

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מ ק ס י ם - בית מרשים

מדהים! שומר על הנכס העתיק ומתכתב עם כל הסביבה. שאלה-זו דירה של חדר שינה אחד?

בודק...