ירושלים של ברזל: בית ירושלמי שבמרכזו מדרגות מעוצבות מברזל

הבית הזה תוכנן על ידי אם המשפחה, שביקשה ליצור מרחב נעים ונוח עבורה ועבור בן זוגה וששת ילדיהם. מדרגות מעוצבות ממיתרי ברזל הפכו לאלמנט מפתח בבית, ויצרו חלוקה מעניינת בקומת הכניסה

230 מ"ר
אורית אלפסי
הילה גרינבאום
הילה גרינבאום
מדרגות בבית פרטי

מרחב גדול מאפשר לבני המשפחה מקום לקריאה, משחק ויצירה

הילה גרינבאום
מדרגות

הדיירים: זוג + 6
מיקום: ירושלים

בני הזוג ביקשו לתכנן בית אסתטי ופרקטי שיתאים להם, לארבעת ילדיהם וגם לזוג התאומים שנולד לאחר השיפוץ. הדרישה הייתה ליצור בית בסגנון עכשווי וחמים, מודרני אבל לא מנוכר, מסודר אבל לא מוזיאוני. הם גם שאפו לשלב מקומות אחסון רבים, ולהעניק לבית אופי משפחתי ושמח, תוך יצירת מרחב גדול שישמש את הילדים לקריאה, משחק ויצירה.

סלון מרווח בבית פרטי

נגרות: נגריית דרור

הילה גרינבאום
סלון
שולחן קפה

כבר במבט ראשון התחברו בני הבית אל החלל הציבורי הגדול

הילה גרינבאום
שולחן קפה

בני הזוג, עורך דין ומעצבת פנים, חיפשו נכס לשיפוץ בירושלים במשך זמן רב. כיוון שאם המשפחה מגיעה מעולם העיצוב, היא התעקשה על מקום שיאפשר גמישות, שינויים והתאמה לצורכי המשפחה הגדולה ולחלומות שנרקמו עם השנים. דומה שבדירה זו, שממוקמת בקומת הקרקע של בניין מדורג, זוהה הפוטנציאל שחיפשו. המקום אומנם סבל מהזנחה ומרטיבות, אך במקום היה קיים קסם ששבה את ליבם. כבר במבט ראשון התחברו אל החלל הציבורי הגדול, אל עצי ההדר והעלווה הירוקה הנשקפים מכל חלון ואל תחושת הבועה והשקט שהדירה מייצרת, על אף היותה חלק אינטגרלי מהעיר. השיפוץ היווה מסע ארוך בדרך אל מימוש החלום.

פינת אוכל

פינת אוכל גדולה עם שולחן נפתח עד ל-4.40 מטר

הילה גרינבאום
פינת אוכל
פינת אוכל

פנינה שקטה אבל חלק אינטגרלי מהעיר

הילה גרינבאום
פינת אוכל

לצורך תכנון מרחב התפור לבני הבית על המעצבת היה להתאים את החללים לצרכי המשפחה, בד בבד עם מתן מענה לתפיסות אסתטיות, סגנון מבוקש ותקציב. בית שיהיה נעים, מזמין ומחבק, בית פרקטי עם שפע מקומות אחסון ומרחב משחק ויצירה לילדים, ומנגד שיהיה בעל חזות נקייה ומסודרת, קווים מודרניים וסגנון עדכני. הצבעוניות שנבחרה לבית כולו, כשפה מאחדת, נשענה ברובה על שילוב של שחור-לבן, אפור וחום לצד נגיעות של כחול וטורקיז וחומריות של ברזל, בטון ועץ. הקו הסגנוני המנחה ביקש לייצג איזון עדין בין חום לקור, קווים נקיים וישרים ותכנון צורני המשלב בין קו סימטרי וקו א-סימטרי במידה.

יציאה למרפסת

ספסל אחסון וישיבה, חזית פורמייקה מודפסת: אורצ'רד

הילה גרינבאום
יציאה למרפסת
שולחן אוכל מרובע

הדירה מייצרת תחושה של בועה ושקט

הילה גרינבאום
שולחן אוכל

לחלל הקיים בקומה הראשית נוספו מבואה, יחידת הורים, משרד וחדר משחקים גדול, ובקומה העליונה התווסף חדר כביסה נוח לתפעול. כבר בראשית התכנון ברור היה כי מדרגות מעוצבות יהוו אלמנט משמעותי בחלל, בשל מיקומן שהפך להיות מרכזי ובשל היותן הגורם המפריד בין הפונקציות השונות במרחב הציבורי. המעצבת בחרה להדגישן ולתת להן במה דומיננטית. בכניסה לבית ישנה מבואה מרווחת ובתוכה ארון מעילים גדול וספסל לנעליים. כל יושבי הבית חולצים את נעליהם בכניסה ונדרש מקום שיאפשר את הנחתן בצורה מסודרת. כשצועדים מהמבואה אל המרחב הפתוח, נגלים לעין בבת אחת מטבח פתוח, פינת האוכל היומיומית, סלון מרווח וחלל משפחה. בחלל המשפחה ספרייה גדולה שבצידה פינת יצירה ומחשב. בהמשך החלל מציצה פינת אוכל גדולה, עם שולחן רחב הנפתח עד לאורך 4.40 מטר בעת הצורך, המשמשת לאירוח בסופי שבוע ואירועים מיוחדים. במרכז החלל, כאלמנט פיסולי מרחף, ממוקמות המדרגות מלאות הנוכחות. המדרגות המעוצבות והמרשימות מעוגנות במיתרים עבים, עשויות מברזל שחור עם מדרכי עץ אגוז אמריקאי גושני בגוון עמוק. השילוב בין גוני השחור והעץ חוזר בחלקים שונים בבית, בין השאר בארונות המטבח, כמו גם במסגרות האלומיניום הדקות הנשענות על אדני עץ.

ספרייה לבנה

בחלל המשפחה ספרייה גדולה שבצידה פינת יצירה ומחשב

הילה גרינבאום
ספרייה
מדרגות עץ שחור

מדרגות ברזל ועץ עם תאורת לד נסתרת, ביצוע: שרון מעקות ומדרגות

הילה גרינבאום
מדרגות עץ

המקום דרש שיפוץ מהיסוד, פירוק של כל התשתיות הקיימות ותכנון מחודש של המערכות, ובכללן בין השאר חימום תת רצפתי, מיזוג אוויר, שואב אבק מרכזי ובית חכם. הריצוף הנבחר, ריצוף דמוי בטון גדול ממדים (1.20X1.20), משמש רקע ניטרלי ונעים. הקירות נצבעו בגון אפור רך. הוענקה תשומת לב מיוחדת לא רק למדרגות המעוצבות אלא גם לעבודת הנגרות, תוך מתן חשיבות לפרטים וירידה לרזולוציות מדויקות לצורך הטמעת המערכות הנדרשות ובאופן דינמי, כך שיאפשרו מספר מצבים. כך, לדוגמה, הספרייה מאחסנת בתוכה מסך טלוויזיה גדול שנסתר מהעין כשאינו בשימוש, ומכילה דלת מעבר אל חלל נוסף, או דלת לחלל פרטי הנראית כנישת מדפים לתמונות משפחתיות. היא הותאמה במדויק לצרכים הספציפיים בחלל, למשל הקצאה של מגירה ייעודית המתאימה במידותיה לגלילי נייר טואלט בארון חדר הרחצה, או ארון תלייה לתחפושות בחדר המשחקים. התאורה תוכננה בשכבות, באופן שייתן מענה לצרכים שונים ולרמות שונות של תאורה ואווירה. נעשה שימוש נרחב בפסי לד ובתאורה נסתרת, מתוך רצון להעניק אווירה רכה ואף לאפשר הדלקה של תאורת התמצאות מינימלית בשעות הלילה, בלי להשתלט על החלל.

מטבח מדרגות

מטבח מפורניר אגוז ולוחות גרניט פורצלן, נגרות: נגריית דרור

הילה גרינבאום
מטבח מדרגות
מטבח נוף

גם מחלון המטבח נשקף ירוק

הילה גרינבאום
מטבח נוף
חדר שינה לבן

תחושה נעימה ומחבקת

הילה גרינבאום
חדר שינה לבן

השתנות עונות השנה ניכרת בירוק הנכנס אל הבית ומהווה חלק אינטגרלי מהחלל: עצי תפוז ואשכולית נראים מהחלון, עץ רימון שפירותיו מבשילים עם בוא הסתיו, ובשדרת עצי זית הצמודה אל החלונות נראים הזיתים המבשילים על ענפי העצים. האור הנכנס בינות העלים מוסיף לאווירה השלווה, ובד בבד עם התכנון המוקפד של הגינון והאדניות שנוספו בחצר והעציצים שבבית נוצרת תחושה הרמונית ומלאת ירוק וטבע.

ספסל חדר
הילה גרינבאום
ספסל חדר
חדר רחצה
הילה גרינבאום
חדר רחצה

"התכנון דרש דיוק רב וירידה לפרטים, השיפוץ היה מורכב וארוך, ועל אף המהמורות וההפתעות שבדרך דומה שבסוף המסע הגענו אל המנוחה והנחלה והגשמנו את החלום", אומרת המעצבת ומייעצת כי בתהליך השיפוץ כדאי ורצוי להשתמש בבעלי מקצוע אמינים ומנוסים, והכי חשוב לא להיבהל מהפתעות. "לפעמים דווקא העמוד שחייב להישאר, נקודת התאורה שלא ניתן להזיז או גרם מדרגות שהופך למדרגות מעוצבות, יכולים להוות פתח ליצירתיות ולאלמנט ייחודי שכלל לא נראה כטלאי אלא אפילו כהברקה. עם מעט מחשבה מחוץ לקופסה דווקא ה'דפקט' יכול להפוך לאפקט".

מחוץ לבית

הדירה ממוקמת בקומת קרקע של בניין מדורג

הילה גרינבאום
מחוץ לבית

רשימת ספקים חלקית:

ריצופים וחיפויים: אחים לוי
נגרות: דניאל קראוס – נגריית דרור
פיקוח: גרשון ליבהף
תאורה: קבסו, טכנולייט, ונטורהלייט
מדרגות: שרון מעקות ומדרגות
פורמייקה מודפסת: אורצ'רד

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...