פלורנטין זה מניפיק: דירה חכמה וקטנה מעל עצי הפיקוס

עיצוב דירה בפלורנטין, השייכת לבמאי סרטים, הושפע מהסגנון הבינלאומי של הבניין. נגיעות שחורות ומנורות לינסטרה מעניקות תחושה של דירה פריזאית בסגנון ברסרי

awards participation badge
420,000
12+55 מרפסת מ"ר
יואב פלד
כפיר גלאטיה אזולאי, k.o.t אדריכלים
כפיר גלאטיה אזולאי, k.o.t אדריכלים

הדיירים: רווק
המיקום: פלורנטין, תל אביב

על גבול שכונת פלורנטין בדרום העיר תל אביב, בקומה השלישית של בניין מודרניסטי ישן ולא מתוחזק משנת 1938, תוכננה ועוצבה מחדש דירה שהייתה במשך שנים משרד. המפגש הראשון בדרך לדירה מתרחש עם חדר מדרגות החושף מאפיינים מובהקים של הסגנון הבינלאומי. את חדר המדרגות המודרניסטי מלווה לכל גובהו "חלון טרמומטר" אנכי וצר מברזל משובץ חלונות זכוכית, ומעקה ברזל מכופף מלווה את כל מהלך המדרגות עד למעלה.

מטבח ארוך בהיר

הדירה, ששימשה במשך שנים כמשרד, תוכננה ושופצה מהיסוד

מטבח ארוך בהיר לניצול מקסימלי של המרחב
עיצוב: כפיר אזולאי. צילום: יואב פלד
סלון בדירה קטנה

עיצוב נח, מזמין ואלגנטי

בחירת הרהיטים מינימליסטים לדירה קטנה
עיצוב: כפיר אזולאי. צילום: יואב פלד

לרווק בשנות ה-40 לחייו, במאי סרטים במקצועו, שעבר להתגורר בה, לא היו דרישות עיצוביות מיוחדות מעבר לנוחות, פרקטיות והתכנסות לתקציב מוגדר מראש. הקונספט המרכזי שנבחר לפרויקט והקו המנחה היו קונטקסט של תפיסת האדריכלות "מכונת מגורים", הנגזר מטכנולוגיית הבנייה מהתקופה שבה נבנה הבניין. יחד עם זאת הקו משתלב היטב עם דרישות הדייר. כל אלה, לצד צורת וגודל השטח הקטן המאתגר של הדירה, הניעו את הסטודיו של מעצב הפנים כפיר גלאטיה אזולאי לנצל את החלל בצורה מיטבית ולייצר חלל שעובד ועונה על צרכי בעליו ואורח חייו בצורה הטובה ביותר.

תכנון הדירה גיבש סכמה המדמה תסריט יום יומי ומתאימה לעיסוקו של בעליה בבימוי. הסכמה מבוססת על שתי יחידות נגרות המצטלבות ביניהן וממשיכות זו את זו: יחידה קטנה מול דלת הכניסה, שהינה יחידת שירות המכילה פונקציות "רטובות" של מכונות כביסה ואחסון; יחידה נוספת, שהיא הגדולה והמרכזית, שנמשכת לכל אורך הדירה ומהווה הד אופקי לחלון הטרמומטר האנכי בחזית הבניין.

פתרונות איחסון

יחידת נגרות בכניסה (חדר הרחצה משתקף במראה)

פרטי נגרות כפתרונות אחסון
עיצוב: כפיר אזולאי. צילום: יואב פלד
תכנון המטבח מוקפד

יחידת הנגרות המרכזית תוכננה למטבח

תכנון המטבח מוקפד ומאפשר
עיצוב: כפיר טזולאי. צילום: יואב פלד

בשלב הראשון בדרך להתאמת הדירה פורקו כל קירות הפנים. הדבר התאפשר מאחר שקירות מעטפת הדירה הם קירות נושאים, כך שלא היו כל אלמנטים קונסטרוקטיביים כמו עמודים בתוך שטח הפנים של הדירה. ביחידת הנגרות הגדולה מוקמו פונקציות יום יומיות – מטבחון מאובזר, מקרר נסתר, עמדת מחשב ועבודה, מערכת קולנוע ביתית וטלוויזיה, וכן ארון אחסון עליון, ארון בגדים ובוידעם. מחיצה סמויה שנשלפת בעת הצורך סוגרת את חדר השינה בצד אחד, וויטרינה משמשת לתצוגת דברי נוי ואוספים של בעל הבית בצד השני.

הסכמה התכנונית עובדת בקפידה, כשכל חלק ביחידה מגיב לפונקציה שמולו ומתפקד ביעילות מיטבית. לדוגמה, באזור המטבח שולבה טלוויזיה הנשלפת ממשטח השיש שמולה מוקם הסלון עם שולחן קפה בעיצוב אישי. כל חלק ביחידה הגדולה מגיב לפונקציה החללית מולו: ארון בגדים מול חדר מנוחה ושינה; אזור רטוב במטבח מול אזור רחצה; אזור הבישול והאירוח מול המטבח והסלון.

במטבח עם טלוויזיה נשלפת

מבט מהצד על החלל המרכזי של הדירה

במטבח תוכננה טלוויזיה נשלפת
עיצוב: כפיר אזולאי. צילום: יואב פלד
מדפים צרים במטבח

מדפים צרים במטבח משמשים לתצוגת פרטי נוי ותבלינים

מדפים צרים במטבח
עיצוב: כפיר אזולאי. צילום: יואב פלד

 

 

במקור, אל המרפסת בחזית המערבית של הבניין יצאו דרך דלת אטומה. הדלת פורקה וקטע קיר נהרס, מה שיצר חלון ויטרינה בעל שלוש כנפיים מרצפה לתקרה, שפתח את חלל הסלון ופינת האוכל כולו החוצה והכניס את צמרות עצי הפיקוס של רחוב העלייה פנימה אל הדירה. מרפסת נוספת, שהייתה מקורה בגגון פח רעוע בצד המזרחי של הדירה, סופחה לחדר השינה, כשהיא מרחיבה את שטחו ומשמשת בו כאזור הלבשה נוח.

חדר שינה מואר ומרגיע

חדר השינה המואר שומר על פלטת הצבעים העדינה

חדר שינה מואר ומרגיע
עיתוב: כפיר אזולאי. צילום: יואב פלד

פלטת החומרים והצבעים שנבחרה לעיצוב הדירה מגבה את הרעיון התכנוני בתמצות חומרי ובמופע מונוכרומטי ובהיר בעיקרו, שנשען על גווני אפור ולבן עם נגיעות שחורות. ריצוף טראצו בהיר בעל אגרגטים גדולים גסים מתכתב עם הסגנון הבינלאומי. המרפסת רוצפה באריחי טרקוטה בגוון חמרה המתכתב עם האריחים המצוירים מבניינים ישנים מסוף שנות ה-30. מוקמו בה עציצים ומרקיזה פריזאית בדיגום פסים בשחור ולבן.

סלון בצבעי קפה

מהסלון יוצאים אל המרפסת דרך וטרינה שממשיכה מהרצפה עד התקרה

7
עיצוב: כפיר אזולאי. צילום: יואב פלד

תאורה אדריכלית סמויה בתקרה מלווה את היחידה מלמעלה ומדגישה את הציר האורכי של הדירה. כדור זכוכית חלבי דקורטיבי משמש כגוף תאורה תלוי מעל פינת האוכל ושתי לינסטרות התלויות על גבי קיר הסלון מייצרות תחושה של דירה פריזאית בסגנון ברסרי. במפגש בין התקרה לקירות מייצר פרופיל ניתוק מסגרת מודרניסטית ואוורירית. הקירות נצבעו בגוון אבן חם, שמייצר רקע כהה יחסית עבור הווילונות הלבנים הבהירים. נגיעות שחורות המופיעות בפרזול, ברובה ובנגרות משלימות את המראה האירופאי המוכר.
"הנוחות מדברת אליי", אומר המעצב. "התפיסה שלי ככלל מאמינה באמירות ברורות: בחללים ברורים, מנומקים ונכונים לקונטקסט שלהם, ללא אלמנטים שרירותיים ומתחכמים שאינם משרתים את הדייר". כדי ליצור תחושה של חלל גדול ומרווח הוא מציע לקשור חללים משותפים באמצעות יחידות נגרות ארוכות ומאורכות המלוות מספר חללים. "האלמנט יכול להיות גם קיר כוח כמו חיפוי או צבע המשכי".

תוכנית אחרי

תוכנית אחרי

תוכנית אחרי
תוכנית לפני

תוכנית לפני

תוכנית לפני
2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פשוט מקסים וחכם. נפלא לראות תכנון שאינו מהדהד את האופנתי ומצליח להתאים את הבית למי שיגור בו ולסביבה.

סוף סוף רואים שרטוט לפני ואחרי, ומדהים לראות את עבודת העיצוב שנעשתה. דירה מקסימה שממקסמת את השטח שלה.

בודק...