בית בכפר: חלום שגם אתם יכולים להגשים

זוג הורים לשתי בנות, שחיו ועבדו בתל אביב, חלמו במשך שנים על בית בכפר. דווקא בתקופת הקורונה הם החליטו לממש את חלומם. חיפשו, מצאו ושיפצו בית ישן באחד מהמושבים במרכז הארץ. במהלך השיפוץ הם נתגלו בגורם מפריע שהפך למשפיע.

יונתן תמיר
סטודיו אלוי - מורן פארן וג'סיקה תל

 

רבים מאתנו חלמו במהלך חייהם על מגורים בבית כפרי קטן עם גינה, עצים, דשא ואולי אפילו בריכת שחייה. אז יש מי שחולם ויש מי שמגשים. הזוג, הוא מבעלי מספר מסעדות ולה סטודיו לפילטיס ולהם שתי בנות, הגשימו. לאחר הרכישה, נשאר להם תקציב מוגבל לשיפוץ. מבחוץ, מעטפת הבית נשארה כפי שהייתה. בתוך הבית, חוץ מהחלפת מערכות המים והחשמל, היה חשוב להם להרוס את הקיר שהפריד בין המטבח למרחב החברתי. בזמן ההריסה, התגלה עמוד יסוד יצוק בטון שלא ניתן היה להרוס. מה עושים ? מסתכלים שוב על הבית מבחוץ, ואחר כך נכנסים  ומנסים למצוא פתרון.

מטבח

משמאל לדלת הכניסה שנשארה כחלק מהמעטפת שלא שונתה, מתחיל המטבח שבנוי בזווית

מטבח

הקירות החיצוניים לא השתנו, הפנים קיבל טוויסט שלא תוכנן מראש

מי שהסתכל העל הבית מבחוץ, לא יכול היה לתאר לעצמו איך נראה הבית מבפנים. מבחוץ המבנה נשאר כפי שנבנה לפני שנים, אפילו דלת הכניסה שעשויה עץ טבעי וזכוכית עם קישוטי ברזל, לא הוחלפה. אבל ברגע שנכנסים מרגישים כאילו שהבית נעשה צעיר, נראה מודרני עם ניחוח כפרי. זה מתחיל משמאל לכניסה. עוצבה כוננית קטנה משולבת בארונות המטבח שנועדה לדברים הקטנים מהם רוצים להשתחרר ברגע שנכנסים הביתה.  בהמשך כשמסתכלים לאורך ארונות המטבח, מגלים את הזווית הלא רגילה של הקיר החיצוני אותה אפשר לראות כשמסתכלים על הבית מבחוץ.  אבל מה שבאמת תופס את העין כשנכנסים הביתה, זה עמוד מסיבי שנראה כבנוי מלבנים לבנות. הוא זה שהיה תקוע באמצע החלל ובעזרת המעצבים הפך להיות למרכז הבית.

 

כוננית כחלק מארונות המטבח

לצד דלת הכניסה עוצבה כוננית כחלק מארונות המטבח

כוננית כחלק מארונות המטבח

עמוד הבטון שהיה תקוע ומיותר הפך לשחקן מרכזי בבית הכפרי

דווקא בתוך הקיר היחידי בבית אותו החליטו להרוס, התגלה עמוד בטון שלא ניתן להריסה. המעצבים מסטודיו אלוי, לא נבהלו, בשינוי קטן בתוכניות הם הפכו את הגורם המפריע למשפיע. במקום לנסות ולהסתיר אותו הם החליטו להבליט אותו. הוסיפו לו שכבת חיפוי עשויה מלבנים לבנות ובהמשכו בנו אי. משטח העץ שחובק את האי יוצר מראה כאילו מצד אחד העמוד צומח מתוך הדלפק ומצד שני מתקבל הרושם שהעמוד כביכול מחזיק את האי. וזה לא הכול, השפעת העמוד ניכר גם בהמשך.

 

עמוד לבנים לבנות

עמוד לבנים לבנות, גורם עיצובי מרכזי במטבח הוא למעשה עמוד בטון שלא ניתן היה להרוס

עמוד לבנים לבנות

לאי, שממשיך את העמוד כמה תפקידים

בנוסף לפתרון בעיית עמוד הבטון שלא ניתן להריסה, האי "מיישר"  למראית עין את  קיר הארונות האלכסוני שנמצא מאחוריו. משטח העץ הרחב שמשמש הן לעבודה והן כדלפק אכילה, יחד עם העמוד משלימים אחד את השני לאלמנט עיצובי מרשים. מבחינה פונקציונלית, האי חולק לשניים. בחצי אחד, משני צדדיו תכוננו שפע של מקומות אחסון, כולל מגירות לפירות וירקות והחצי השני עוצב כדלפק לארוחות ומפגשים יומיומיים של בני המשפחה.

שתי מגירות

שתי מגירות באי נועדו לפירות וירקות. ידיות האץ בעיצוב מיוחד נראות גם בארון הבגדים

שתי מגירות

 

הפטיו, המקור המרכזי לאור יום מתחבר אל העמוד

אחרי שסיימנו להתלהב מנפלאותיו של העמוד ששינה את סטטוס העיצוב בבית, שמנו לב לשפע האור הטבעי שמציף את כל המרחב החברתי. הלכנו בעקבות האור, הסתכלנו ימינה וגילינו את הפטיו שפתוח לשמים, מוקף בשלושה צדדים בקירות זכוכית שקופים. הקיר הרביעי, כדוגמת העמוד, חופה גם הוא בלבנים לבנות. האור שחודר דרך הפטיו בתוספת הצמחייה שגדלה בו מחברים בין החוץ לפנים ובין כל האזורים במרחב החברתי כולל, המרחב סביב פינת האוכל שנמצאת בקצה השני.

לבנים לבנות

בהשפעת העמוד, גם אחד מקירות הפטיו חופה בלבנים לבנות

לבנים לבנות

סביב פינת האוכל אפשר לרקוד עם כוכבים

מול המטבח, לצד דלת כפרית שמובילה לאזור שירות בגינה, עוצבה פינת אוכל עגולה. מה שמייחד את המרחב הגדול שסביב פינת האוכל זו רצפת הפרקט שנראית כרחבת ריקודים בה לוחות העץ הונחו באלכסון. הנכון הוא, שהמראה המקורי של רצפת פינת האוכל, הושפע גם הוא ממבנה קירות המעטפת שנבנו בזמנו בקווים אלכסוניים, רצפת הפרקט שמתחילה בסלון בקווים ישרים, ממשיכה כרצפה אלכסונית. קווי הפרקט האלכסוניים מגדירים  ברמיזה את המרחב סביב פינת האוכל והמטבח.

רצפת פרקט אלכסונית

במרחב הגדול סביב פינת האוכל והמטבח בולטת רצפת הפרקט האלכסונית

רצפת פרקט אלכסונית

מה כבר יכול להיות מיוחד בקירות לבנים ?

מבט מהיר על הסלון נותן לכך את התשובה. במיוחד למי שיודע איך נראה הבית לפני השיפוץ. כי במטרה להגיע לקירות חלקים ולבנים היה צורך לקלף, ללטש ולהחליק את רוב הקירות בבית שהיו עמוסים בקרניזים ועיטורים שונים עשויים גבס. מה שעוד בולט לעין בסלון הכפרי האינטימי, הם הפתחים הקטנים יחסית לטרנד שמקובל היום, בו  רוב הסלון נפתח החוצה באמצעות קירות זכוכית שקופים.  כאן, פינת הישיבה עוצבה בין קירות, כשהדאגה לאור טבעי נפתרה באמצעות הפטיו. כהמשך לאינטימיות שנוצרה בין קירות הסלון, בולטת לעין הבחירה האקלקטית של הרהיטים, שיש בהם פריטים עשויים עור, חבלים ועץ ממוחזר. האומנות המקורית שתלויה על גבי הקירות הלבנים , משלימה את התמונה הכללית, משקפת את אופיים של הדיירים ואת התאמתם למגורים בכפר .

פינת ישיבה בסלון

פינת הישיבה בסלון מוקמה בפינה אינטימית בין שני קירות

פינת ישיבה בסלון

מול פינת הישיבה, מעל כוננית הטלוויזיה שעשויה מעץ ממוחזר , מקומות אחסון נוספים, מעליה, על הקיר הלבן תלוי מסך הטלוויזיה.  הירוק של הצמחים בעציצים מוסיף צבע .

כוננית

גודל הכוננית הותאם במדויק למקום שהועד לה

כוננית

מה מגלים שעולים למפלס העליון ?

מדרגות עץ מעוצבות כהמשך של הפרקט, מובילות למפלס העליון. בקצה המדרגות, כהקדמה לחדרי השינה של בני הבית ובעיקר של הבנות, עוצבה פינת קריאה ומשחקים קטנה ממנה הן יכולות לראות ולשמוע מה קורה במטבח. בתוך חדרי הבנות הגוונים הטבעיים של פריטים מעוגלים, מעניקים תחושה של רכות נעימה .

פינת משחקים קטנה

פירטי העיצוב המעוצבים ברכות מתחילים בפינת משחקים קטנה וממשיכים בתוך חדרן של הבנות

פינת משחקים קטנה

ההורים בחדר השינה שלהם מרגישים כמו בצימר כפרי רגוע

הנישה במרכז החדר שהותאמה לרוחב המיטה ולשתי הכונניות שלצדה. היא למעשה פתרון לכך שגם בחדר השינה של ההורים התגלו קירות בזוויות לא שגרתיות. הפעם,  יישור הקירות נעשה באמצעות השלמות של גבס שיצרו את הנישה. סגנון העיצוב הכפרי המודרני שממשיך בחדרם הפרטי של ההורים, יוצר אווירה נופש נעימה של צימר כפרי רגוע.

חדר השינה האינטימי

בחדר השינה האינטימי תחושה של נופש בצימר כפרי

חדר השינה האינטימי

צמוד לחדר השינה של ההורים, מסדרון רחב שמוביל לחדר הרחצה הפרטי שלהם הפך לסוג של חדר ארונות. ידיות העץ ששולבו בארונות המטבח נראות נהדר  גם בארון הבגדים.

חדר הרחצה

בכניסה לחדר הרחצה ובתוכו שילוב של אלמנטים מעץ על רקע בהיר של הארונות יוצר תחושה של חמימות נעימה

חדר הרחצה

הסוף טוב, הכול טוב. חלומם של הדיירים הוגשם במלואו. האכזבה בגילוי העמוד שלא ניתן להריסה הפך להפתעה נעימה. והעמוד, בסופו של דבר הפך לאלמנט עיצובי שהשפיע על העיצוב בכל הבית.

רוצים לראות מה עוד אפשר לעשות עם עמוד שתקוע באמצע החלל?

תקועים לנצח: איך מתמודדים עם עמוד באמצע הבית?

עומד על שלו: שיפוץ בבית פרטי שהתגבר על כל העמודים

כיצד שומר בית כפרי בחדרה על הקשר עם החוץ?

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...