כיצד שומר בית כפרי בחדרה על הקשר עם החוץ?

בית חדש-ותיק שנבנה עבור זוג הייטקסטים בחדרה, שימר עצים מהחורשה שעמדה שם לפניו, וקיבל חזית כפרית פרובנסית עם פנים נטול יומרה וחף מגחמנות, השומר על יחסים עם החוץ

1,800,000
250 מ"ר מ"ר
700 מ"ר מ"ר
אלעד גונן
ניב בן ארוש
איציק ניב
איציק ניב
איציק ניב

 

מטבח כפרימטבח מרווח ופינת אוכל הממוקמת בהמשך אליו

 

מספר נפשות בבית: זוג + 3

מיקום: חדרה

 

על פניו, הבית מחופה גג הרעפים נראה כעוד אחד מבתי השכונה הוותיקה בחדרה. הוא אינו מתבלט, מאופיין בפשטות טובה וחובר לקונטקסט הסביבה בה הוא ממוקם. אבל למרות ערכי הוותק, שמאפיינים את חזותו, מדובר בבית חדש, שנבנה על מגרש בן 700 מ"ר בשטח עליו ניצבה קודם חורשת אורנים קטנה.

 

דייריו, זוג הייטקיסטים צעירים עם שלושה ילדים קטנים, הפקידו את התכנון בידי האדריכל איציק ניב. "הדיירים רצו בית נטול יומרה וחף מגחמנות, שמשדר קנה מידה אנושי ובעל חזות כפרית המהדהדת סגנון פרובנסי כלשהו", מספר ניב על הבית, שאליו מוביל שביל מלווה בצמחייה טבעית, ובכלל זה עצים ותיקים שנשתמרו מהחורשה.

 

בית של פעם
בית המשדר קנה מידה אנושי

 

המבנה תוכנן כשני גושים, המכילים קומת קרקע-כניסה וקומת מרתף, שמאכלסות את החללים שהוגדרו בפרוגרמה: בקומת הקרקע ממוקמים החלל הציבורי, שמרכז בשטחו את הפונקציות המשותפות; שלושה חדרי ילדים החולקים חדר רחצה משותף; ויחידת הורים. קומת המרתף מכילה חלל פנאי רב תכליתי למשחק ולעבודה, ממ"ד וחדר רחצה נוסף.

 

שני גושי המבנה מקושרים ומופרדים זה מזה באמצעות שני פטיואים, המגדילים את שטח הפנים, מדגישים קשר ישיר בין פנים וחוץ ומחדירים אור רב: פטיו אחד בחלל הציבורי, בין אזור המטבח ופינת האוכל לבין הסלון, והשני בחלל הפרטי, בין יחידת ההורים לבין אזור חדרי הילדים. בתוך כך, מרחב המגורים שנוצר מאופיין בזרימה שכבתית ובהיררכיית חללים ברורה, שמייצרת הפרדה בין הציבורי והפרטי עם מעברים פונקציונליים מאזור לאזור.

 

מטבח כפריאור רב חודר לתוך הבית 

 

הכניסה לבית מפגישה את הבאים עם מרחב פתוח, גבוה ומואר, שמכיל את החלל הציבורי. הוא מתחיל במטבח מרווח ובפינת אוכל שממוקמת בהמשך אליו, ממשיך בסלון ומסתיים ביציאה אל רחבת ישיבה חיצונית. בין אזורי המטבח ופינת האוכל לבין אזור הסלון משתרע פטיו תחום בזכוכית, שמגדיר אותם כנפרדים ובה בעת משמר קשרי עין ישירים ביניהם, כמו גם עם הגינה. תקרת החלל היא תקרת עץ משופעת, שנגזרה מגג הרעפים ונצבעה בלבן. ניב: "גובה תקרת העץ נמוך מזה של גג הרעפים ותוכנן כך במתכוון, כדי ליצור חלל גבוה אבל לא מוגזם מדי. המרווח שנוצר בין הרעפים לבין קורות הקירוי נוצל להצנעת תשתיות מערכת המיזוג".

 

מסגרת החלל נרקמת מחומרים טבעיים: פרופיל בלגי לבן בפתחים, ריצוף בפרקט עץ אלון לבן מיושן ותאורה רכה שמגיעה מספוטים ומגופים דקורטיביים. פריטי הריהוט בוצעו בתפירה אישית בעבודות נגרות ומסגרות, ולדברי ניב "המראה שנוצר הוא כפרי לייט, כזה שתואם את הסגנון המועדף על בעלי הבית, אך אינו כבד או עמוס מדי ומשמר אווריריות נעימה עם נוכחות משמעותית של החוץ".

 

המטבח מעוצב מעץ אלון טבעי, שנצבע בלבן שבור ובמרכזו ניצבת יחידת אי גדולה עם משטח עץ טבעי וכיסאות בר תואמים. פינת האוכל ממוקמת בנגישות נוחה, מעוצבת על טהרת השימוש בעץ, ומקבץ גופי תאורה כדוריים שמשתלשל מעל השולחן מגדיר אותה בתוך המרחב הפתוח.

 

מטבח כפרימטבח מעץ אלון טבעי שנצבע בלבן

 

אי במטבח כפרייחידת אי גדולה עם משטח עץ טבעי

 

מעברו השני של הפטיו ממוקם הסלון, בו חופה אחד הקירות בלבנים בהירות כרקע קונטרסטי לשתי יחידות ספרייה מעץ צבוע שחור ולקמין ברזל שניצב ביניהן. פינת הישיבה מזמינה התרווחות נינוחה עם ספה וכורסה נדיבות ממדים, ואת עיצובה משלימים שולחן קפה ויחידת אודיו נמוכה מעץ ומתכת.

 

סלון כפריפינת ישיבה מזמינה

 

תקרת עץ לבנהשולחן קפה ויחידת אודיו נמוכה מעץ ומתכת

 

קיר בריקים עם קמין קיר בריקים כרקע קונטרסטי לספריות

 

 

ביציאה מהסלון ישנה פרגולה בנויה, שמקרה פינת ישיבה חיצונית. עמודיה הבנויים מבטון מחופים בלבנים, לקירוי שלה משמשות קורות עץ, והיא מרוצפת בדק מעץ אורן, שטופל ייעודית לשמירת עמידותו בתנאי חוץ. מפינת הישיבה החיצונית נהנית גם יחידת ההורים, הממוקמת באגף הפרטי מאחורי קיר הלבנים שבסלון, ותוכננה עם יציאה ישירה אליה.

 

חדר הוריםחדר השינה

 

פרגולהפרגולה מקורות עץ ועמודים מחופים לבנים

 

 

ככלל, המוטיב הכפרי שעמד בבסיס התכנון מלווה את כל חללי הבית. למשל, חדרי הרחצה, שכמו המטבח עוצבו בעבודת נגרות ייעודית בגון לבן-שמנת לצד ריצוף וחיפוי באריחים מצוירים בשחור לבן. וכך, כשהרוח הכפרית משתלבת עם האווריריות הנסוכה בחלל, נראה שמידתיות מושכלת היא הסיפור של הבית "החדש-ותיק", שהוא יותר מכול מזמין, חמים ונוח למגורים.

 

 

 

רשימת ספקים חלקית:

ריהוט פנים: ביתילי

פינת אוכל: בנייה עצמית

ריהוט גן: גנים ושושנים

 

 

מרכזית
8 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בית מקסים לחובבי הכפרי. כתבה מצויינת
יפה רק לחובבי כפרי ישראלי. אם לא בקטע הכפרי הלבן אז זה נראה מיושן כי העיצוב הזה כבר רץ הרבה שנים. חבל שכמעט רק תמונות חלל ציבורי והייתי שמחה לראות עוד כמו קומת המרתף וחדרי ילדים אבל יש שרוצים לשמור חלק בפרטיות לעצמם כנראה. ביקורת (די גדולה לטעמי) על סידור הסלון. האח + ספריה מקסימים אבל תכנון הריהוט לא נתן להם פונקציונליות. היה צריך אח שמעליו טלויזיה. יש אח כפרי (גז) שניתן לשים מעליו טלויזיה. חבל. הגז ללא קולט ונראה קרוב לתאורה. החזית הקדמית יפה עם הצמחיה.

ממש חף מיומרות
גיבוב מילים ללא קשר למציאות.

נגמר הכסף לקצת צבע?

בית מקסים

תקרת העץ אימתנית ומכבידה.

אהבתי מאד את החוץ, שמירה על נפחים קטנים ומראה אוטנ
פחות את הפנים. שני גושים מופרדים בחצרות יוצרים בית מתפרס ובזבזני בשטח, בשמירה על אקלים וכו. בפרט שמחצית הקירות הם זכוכית. העיצוב חביב אבל - קצת לבן מדי, טרנדי מדי (אי אכילה וצמוד לו שולחן אוכל? בריקים וכו) ומתאמץ מדי להיות כפרי (קורות התקרה מוגזמות).

יופי של בית ואדריכלות חסר לי נורא שטיחים

מטבח למי שלא מבשל
אי אפשר להשתמש בכיריים בלי שכל הבית יהיה אפוף ריחות בישול ועשן. נראה יפה אבל לא פרקטי. לא הבנתי מה הופך את הבית ל״נטול יומרות״.

בודק...