כל הטריקים והשטיקים: כך תשפצו דירה קטנה ונכונה

חשבתם שצפוף פה? חכו, עוד לא ראיתם כלום. האוכלוסייה גדלה בקצב מסחרר, המרחב האורבני מצטופף ורבים מאיתנו נאלצים לזנוח את חלום הדירה הגדולה לטובת דירות בנות 2 או 3 חדרים, שדורשת תכנון אפקטיבי ויעיל- כזה שיראה נהדר ויכלול את כל הפונקציות הנדרשות. כך עושים זאת נכון

אם להסתמך על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בעוד פחות משני עשורים יחיו במדינת ישראל למעלה מ-15 מיליון תושבים. לצד ניסיונות המדינה למצוא פתרון לקטסטרופה הקרבה, הרשויות והיזמים לא נותרים אדישים לביקוש העולה. מצפון עד דרום נבנות יותר ויותר דירות קטנות בנות 2 עד 3 חדרים ועל אף שנדמה שהמטראז' המצומצם הוא בעיקר מאתגר, בפועל לא מעט מהמשפחות שחיות בדירות שכאלה מספרות עד כמה תכנון יעיל ואפקטיבי יכול לחולל בהן פלאים ולהפוך את חווית המגורים לפונקציונלית וחווייתית.

דירות קטנות הן לא אתגר, הן ברכה

"מניסיוני, בתכנונה של דירה קטנה, יש להגדיר ראש ובראשונה מהם העוגנים בדירה ומשם להתחיל בתכנון פרטני ויצירתי. יש כיום אין סוף פטנטים שמאפשרים לייצר חללים מודולריים שמותאמים לתרחישים שונים: מיטות מתקפלות במישור הקיר, מערכות ישיבה עם תאי אחסון נסתרים, דלפקי אוכל נשלפים מרהיט המטבח ועוד" מסבירה מעצבת הפנים ובעלת בית הספר ללימודי עיצוב פנים ברברה ברזין.

"דירות קטנות הן ההפך הגמור מאתגר, הן ברכה: "בתים גדולים מעצימים את הניכור בין בני המשפחה. כל אחד מצוי בבועה שלו, התקשורת מתרופפת והניכור המשפחתי, החברתי והתרבותי מתרחב. יתרה מכך, מגורים בדירה קטנה דורשים מאיתנו לקנות בדיוק מה שצריך ולהישאר מסודרים ומאורגנים.

במידת האפשר, ברזין ממליצה ליצור חללים כמה שיותר פתוחים ומאוררים: "מאוד נכון לחבר בין פינת האוכל למטבח לכדי חלל אחד, למזער את המחיצות והדלתות בין חדר השינה לחדר הרחצה וכיוב'. את מחיצות הגבס וקירות הבלוקים מומלץ ורצוי להמיר ברהיטים דו כיווניים שיוצרים את ההפרדה המתבקשת ומוסיפים שפע של מקומות אחסון. זאת ועוד, בהרבה מהדירות הקטנות עושים שימוש במחיצות קלות במקומם של הקירות המסורתיים- זה יכול להיות קיר ביופילי עתיר צמחיה, בד מתוח, קיר משרביה, קיר חרוזים או מחיצת פרופיל בלגי וזכוכית, מחד החלל לא נחתך ומאידך יש הגדרה מיטבית של הפונקציות ומתאפשרת מידה מספקת של אינטימיות ופרטיות".

מטבח תכלת

קטנה גדולה

מטבח תכלת
צילום: אורית אלפסי | עיצוב: בוגרת ביה"ס של ברברה ברזין יסכה סטו בורשטיין

מטבח גדול הוא לא רעיון נהדר

בעוד רובנו חולמים על מטבח גדול ברזין מבקשת לנפץ את האשליה: "מטבח גדול הוא לא רעיון נהדר בכלל. הוא דורש יותר תחזוקה ואנרגיה. מי שבאמת מבשל צריך מטבח מדויק, לא גדול". היא מסבירה. "מה שבאמת חשוב הוא לשמור על המשולש הקדוש- מקרר כיור כירים: במידה ואתם לא אגרני סירים מקרר ברוחב של 60 ס"מ הוא מצוין. לצידו חשוב לתכנן משטח הנחה עליו מפשירים את השניצלים או מניחים את קרטון החלב כשמכינים קפה. השטח המינימלי של המשטח צריך להיות 30 ס"מ ובכל מקרה לא יותר מ-90 ס"מ.

אחריו מגיע הכיור וגם כאן מומלץ לזכור שכיור גדול הוא מתכון לאגירת כלים. כיור של 40/60 ס"מ מספיק בהחלט ונכנס בו גם סיר גדול. מיד אחריו יש לתכנן משטח עבודה באורך מינימלי של 80 ס"מ שהוא נוח להפליא. אחריו מגיעים הכיריים ודווקא כאן, במידה ואתם בשלנים שאוהבים להעמיד מספר סירים במקביל, מומלץ לבחור בכיריים גדולים מהסטנדרט ברוחב של 70 או אפילו 75 ס"מ. מיד אחרי הכירים נדרש משטח הנחה נוסף באורך של 20 ס"מ לפחות שמשמש כמקום לצלחת השניצלים, לכף או למצקת כשמבשלים. בחישוב מהיר, לא צריך יותר מ-3.2 מ' רץ למטבח. קטן, קומפקטי, אבל יעיל".

מטבח קטן

מטבח קטן הוא מטבח נהדר

מטבח קטן
צילום: עודד סמדר | עיצוב: בוגרת ביה"ס של ברברה ברזין שלומית גליקס
מטבח בתכנון מדויק

תכנון מדויק ומוקפד יעשה את העבודה

מטבח בתכנון מדויק
צילום: רגב כלף | עיצוב: ליאת ראובן ויעל ניצן

יושבים בניחותא גם ברהיטים קטנים

עוד דרך לייצר תחושה של חלל גדול ומרווח היא בחירה ברהיטים קטנים: "אין זה אומר שהחלל לא יהיה נוח ופרקטי, נהפוך הוא: אפשר לשבת בניחותא גם בספת LOVE SEAT באורך של 1.2 מ', שהיא מאוד כיפית או בכורסאות יחיד קטנות. לא צריך יותר. מומלץ בחום לעבוד עם חומרים שקופים כמו זכוכית ופליז, שמייצרים תחושה פתוחה ואוורירית. אלמנטים אנכיים מייצרים אשליה שהחלל גבוה מכפי שהוא, כך גם נוצרת אשליה של גודל. ככלל, ככל שהמעברים יהיו יותר מרווחים, כך התחושה בחלל תהיה נעימה יותר, אחרת הוא יראה חנוק. מבחינת טקסטורות וצבעים, מומלץ שלא להפריז, אחרת תיווצר תחושה של גודש צורני".

הכל במידה - ריהוט פרופורציונלי לגודל החלל

1600x1200-3.png
צילום: שי אפשטיין | עיצוב: בוגרת ביה"ס של ברברה ברזין עדי אראל ברגמן

מראות הן פתרון פנטסטי

"בכדי לשמור על תחושת מרחב, יש להשתמש באמנות האשליה" מספרת מעצבת הפנים, קרן גנס. "חשוב לדייק את בחירת האלמנטים והרהיטים ולבחור בפריטים פרופורציונליים במידה. מראות פנטסטיות לחללים קטנים מכיוון שהן יוצרות אשליה של שטח כפול בגודלו ובנוסף הן מסייעות להכניס את החוץ פנימה. בד בבד אני ממליצה לבחון עד כמה באמת משתמשים בפונקציות המסורתיות- האם אנחנו באמת משתמשים בפינת האוכל הפורמלית? בהרבה מקרים היא פשוט מיותרת ובמקומה אפשר להשתמש באי שבמטבח גם כדלפק אכילה.

אלמנטים נמוכים תופסים פחות נפח

אלמנטים נמוכים תופסים פחות נפח

אלמנטים נמוכים תופסים פחות נפח
צילום: אסף פינצ'וק | עיצוב: קרן גנס
תוספת לחדר

קרוב רחוק - כל סנטימטר נבחן בקפידה

תוספת לחדר
צילום: אסף פינצ'וק | עיצוב: קרן גנס

עוד ממליצה גנס לשמור ככל הניתן על גובה התקרה המקורי ולהימנע מהנמכות ככל האפשר: "כך תיווצר תחושת רווחה", היא מסבירה. "מומלץ גם לתכנן מקומות אחסון חכמים, למשל מאחורי המיטה, בנישות בנויות או בארונות עד גובה התקרה. מבחינת תאורה, מומלץ להשתמש במוקד תאורה אחד במקומם של מספר אלמנטים תלויים מהתקרה".

חדר תינוק

אחסון מרצפה עד תקרה

חדר תינוק
צילום: רגב כלף | עיצוב: בוגרות ביה"ס של ברברה ברזין, ליאת ראובן ויעל ניצן

אחסון מרצפה עד תקרה

אחסון מרצפה עד תקרה

אחסון מרצפה עד תקרה

אחסון מרצפה עד תקרה

אחסון מרצפה עד תקרה

אחסון מרצפה עד תקרה

אחסון מרצפה עד תקרה

אחסון מרצפה עד תקרה

אחסון מרצפה עד תקרה

אחסון מרצפה עד תקרה

אחסון מרצפה עד תקרה

אחסון מרצפה עד תקרה

אחסון מרצפה עד תקרה

אחסון מרצפה עד תקרה

אחסון מרצפה עד תקרה

אחסון מרצפה עד תקרה

אחסון מרצפה עד תקרה

אחסון מרצפה עד תקרה

אחסון מרצפה עד תקרה

אחסון מרצפה עד תקרה

אחסון מרצפה עד תקרה

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...