א' אינטרפוץ ב' זה בוהמייני – מילון המושגים לעיצוב הבית

גרמושקה, פודסט וצוקל הם רק חלק קטן מהמילים המשונות שמרכיבות את עולם המושגים לעיצוב הבית. המילון שהכנו יעשה לכם סדר בעניינים ויביא אתכם מוכנים לתהליך השיפוץ | חלק א'

 

תהליך שיפוץ או עיצוב בית מכניס אותנו לעולם מושגים שהוא לא תמיד ידידותי למשתמש. אם גם אתם מוצאים את עצמכם אבודים מול הקבלן והספקים, המילון הזה בדיוק בשבילכם. בחלק הראשון: כל המושגים לעיצוב הבית מ-א' ועד כ'.

מילון המושגים לעיצוב הבית – חלק ב' >>

א

 

אובר קאנט המרחק בין מפלס הרצפה לגובה העליון של החלון או הדלת

אונטר קאונט – המרחק בין מפלס הרצפה לגובה התחתון של החלון

אורבני – סגנון עיצוב ששואב השראה מהחיים העירוניים. מאופיין בצבעוניות בגוונים בסיסיים, בחומריות בעלת אופי תעשייתי, ובמרקמים גסים ומחוספסים.

אינטרפוץ – מונח בגרמנית שמשמעותו "מתחת לטיח". מדובר במנגנון פנימי של ברז קיר, שבדרך כלל ישמש כטוש במקלחון. הסוגים הנפוצים הם אינטרפוץ 3 דרך, שכולל שתי כניסות מים ויציאה אחת, ואינטרפוץ 4 דרך שכולל שתי כניסות מים ושתי יציאות.

אקלקטי – סגנון המשלב מקורות השפעה שונים. מאופיין בגיוון של חומרים וצבעים ובשימוש של פריטים שלקוחים ממספר סגנונות ותקופות.

 

ב

 

בוהמייני – סגנון עיצוב בעל אופי חופשי, שמאופיין בצבעוניות עזה, ומשלב פרטי טקסטיל רבים, אלמנטים קלועים, טקסטורות מיוחדות וצמחים טבעיים.

בידוד – הבידוד נועד ליצור שכבת הגנה מפני מפגעים ומטרדים שונים. בידוד אקוסטי, למשל, מסנן רעשים, ואילו בידוד תרמי מקטין מעבר של חום וקור.

בנייה טרומית – שיטת בנייה בה רכיבי הבית מיוצרים מראש במפעל, ומשונעים לשטח כשהם כבר מוכנים להרכבה.

בטון חשוף – משטח או קיר בטון שמופיע במצבו הראשוני, ללא חיפוי או ציפוי. שימוש בבטון חשוף מתאים במיוחד לסגנונות מודרניים ואורבניים.

ברז פרח – ברז שיוצא מתוך משטח הכיור (ולא מתוך הקיר).

בר-קיימא – קיימות היא מגמה שדוגלת בתהליך ייצור הוגן, שמתחשב הן בעובדים והן באיכות הסביבה. עיצוב בר-קיימא הוא עיצוב מתבסס על מחזור, חסכון באנרגיה, צמצום פסולת ורכישה של פריטים שיחזיקו שנים ארוכות.

קיר בטון בסלון

קיר בטון חשוף.

מילון המושגים לעיצוב הבית
צילום: ערן תורג'מן | עיצוב: עליזה כהן,

ג

גימור – גימור הוא השכבה החיצונית של משטח מסוים, שקובעת את המראה של האובייקט ואת המרקם שלו. סוגי הגימור הנפוצים הם טבעי, מט או מבריק.

גרמושקה – תכנית המתארת את הבניין, מיקומו במגרש, מידותיו, ופרטיו. הגרמושקה מוגשת לעירייה או למועצה המקומית במטרה לקבל אישורי בנייה.

גרניט– אבן יסוד חזקה שמשמשת בעיקר למשטחי עבודה במטבח.

גרניט פורצלן – חומר מתועש המיוצר מתערובת של חרס ופורצלן. מאופיין בעמידות גבוהה ולכן מתאים לריצוף ולחיפוי קירות.

 

 

ד

דלת אפס – דלת עם משקוף פנימי נסתר שמיושרת עם קו הקיר.

דקטון – שיש סינטטי המשמש בעיקר בעיצוב מטבחים. מדובר במשטח בעל עמידות גבוהה בפני כתמים, שריטות, לחץ וחום. הדקטון מיוצר בספרד על ידי חברת "קונסטנטינו", ומגיע במספר עוביים ובסוגי גימור שונים.

דריי קיפ  – צורת פתיחה של חלון, המאפשרת גם פתיחת ציר רגילה וגם פתיחה בשיפוע.

מטבח שחור משטחים לבנים

משטחי דקטון לבנים.

מטבח שחור משטחים לבנים
צילום: אלעד גונן | עיצוב: יפעת מנטש

ה

הדמיה – תמונה תלת ממדית שממחישה את מראה החלל המעוצב.

הום סטיילינג (הלבשת הבית) – הום סטיילינג הוא תהליך עיצוב שלא כלולים בו שינויים מבניים או שיפוץ משמעותי. לרוב ידובר בריהוט ואבזור הבית, ובשילוב של פרטי טקסטיל וחפצי נוי.

היטל השבחה – מס המשולם לרשות המקומית על ידי בעל הנכס, במקרה בו קיימת השבחה של הנכס (למשל תוספת של יחידת דיור או הרחבת מרפסת). המס מוטל על ההפרש בין ערכו של הנכס לפני ההשבחה לבין ערכו של הנכס לאחריה.

הנדסת אנוש (ארגונומיה) – מערך עקרונות ותקנים שיש לקחת בחשבון בעת תכנון בית. הנדסת האנוש מגדירה את טווח המידות הרצוי עבור מעברים, פתחים ואלמנטים שונים, במטרה ליצור סביבה שמתאימה להתנהלות אנושית.

הערת אזהרה – רישום בטאבו שמטרתו למנוע ביצוע עסקה נוספת בקרקע או בנכס.

 

ו

וילונות האפלה – בשונה מווילונות דקורטיביים, וילונות האפלה  נועדו לייצר החשכה בחלל.

וינטאג' – פריט יד שנייה ישן, שמסייע ביצירת אווירה נוסטלגית. מתאים במיוחד לסגנונות שלוקחים השראה מהעבר.

מטבח וינטאג' עם ארון כחול

מטבח וינטג'

מטבח וינטאג' עם ארון כחול
צילום: שירן כרמל | עיצוב: בטי יעקובסון

ז

זיכרון דברים – מסמך התקשרות זמני שנחתם בין המוכר הדירה לקונה, בטרם עריכת חוזה המכר. בזיכרון הדברים יצוינו עיקרי הדברים שהוסכמו בין שני הצדדים, לרבות תנאי ביטול העסקה.

זכוכית בידודית – זכוכית שמאפשרת בידוד תרמי ואקוסטי משופר. ‏הזכוכית מורכבת משילוב של שני לוחות או יותר, שביניהם סרגל הפרדה מאלומיניום.

זכוכית סבתא – זכוכית מעוטרת בעלת מראה נוסטלגי. מתאימה במיוחד לסגנונות עיצוב עם אופי כפרי.

 

ח

חגורה – קורת בטון שמשולבת בתוך הקירות או התקרה, ומשמשת לחיזוק המבנה.

חלון צרפתי – חלון מוארך שמגיע כמעט עד גובה הרצפה.

חלל כפול/ עובר – חלל פנימי שמתנשא לגובה של שתי קומות או יותר. החלל הכפול מחבר בין קומות הבית, ונותן תחושה של גודל ומרחב.

חצר אנגלית – פתח יצוק בפני הקרקע שמטרתו להכניס אור ואוויר לקומת המרתף.

חריגת בנייה – בנייה שנעשית בניגוד להיתר הבנייה שניתן על ידי הרשות.

חלל כפול בסגנון כפרי

חלל כפול בסגנון כפרי

חלל כפול בסגנון כפרי
צילום: עידו אדן | עיצוב: טלי זרחיה פרומוביץ'

ט

טאבו –משרד ממשלתי בו מתבצעים כל הרישומים הנוגעים לנכסי הנדל"ן הקיימים (לרבות זכויות בעלות, הערות אזהרה, משכנתאות ועיקולים). הרישומים מתבצעים על גבי תעודת הזהות של הנכס הנקראת "נסח טאבו".

טופס 4 – טופס המתקבל לקראת תום הבניה, שמאשר כי הבנייה נערכה כחוק ועל פי התכניות שאושרו בעת קבלת ההיתר. רק לאחר קבלת טופס 4 ניתן לחבר את הבניין לרשת החשמל, המים והטלפון.

טקסטורה (מרקם) – פני השטח של חומר מסוים. הטקסטורה יכולה להיות חלקה, גסה, מחוספסת, צמיגית ועוד. פעמים רבות ניתן ליצור עניין עיצובי באמצעות שילוב של טקסטורות שונות.

טראצו – אריחים העשויים מתערובת מוחלקת ומלוטשת של צמנט ואגרגטים, שמקורם בעיירה Terrazzo שבאיטליה. אריחי הטראצו היו נפוצים בארץ עד לאמצע שנות ה-90, ולאחרונה נהנים מהופעה מחודשת. האריחים משמשים בעיקר לריצוף וחיפוי, ומתאימים במיוחד לסגנונות בעלי אופי של רטרו.

מטבח כחול עם טראצו

מטבח כחול עם טראצו

מטבח כחול עם טראצו
צילום: עודד סמדר | עיצוב: יעל שביט

י

יסודות – היסודות הם יציקת בטון המהווה את הבסיס התומך לבית. היסודות משפיעים באופן מכריע על עמידות הבית, ומונעים תזוזות וסדקים.

ים-תיכוני – סגנון שלוקח השראה מהסביבה המקומית וממדינות הים התיכון כמו יוון ואיטליה. מאופיין בשימוש בחומרים טבעיים כמו עץ ואבן, ובשילוב של קשתות, אריחים מצוירים וצמחייה.

 

כ

כיווני אוויר – הכיוונים שאליהם פונים הפתחים של הבית. כיווני האוויר משפיעים באופן ישיר על כמות האור שנכנסת לבית, ובהתאם לכך גם על צריכת האנרגיה.

כלים סניטריים (כלים לבנים) – שם כולל לאביזרים בחדר הרחצה כמו אסלות, בידה, אמבטיות, כיורים ומקלחונים.

כתב כמויות – רשימה ופירוט של כל העבודות והחומרים הנדרשים לביצוע הפרויקט. על בסיס כתב הכמויות, ניתן לבצע הערכת תקציב ולהשוות בין ספקים שונים.

כלים סניטריים, להשיג ברשת נגב.

 

מילון המושגים לעיצוב הבית – חלק ב' >>

חדר אמבטיה מינימלסטי צבעוני

חדר אמבטיה מינימלסטי צבעוני

חדר אמבטיה מינימלסטי צבעוני

חדר אמבטיה מינימלסטי צבעוני

חדר אמבטיה מינימלסטי צבעוני

חדר אמבטיה מינימלסטי צבעוני

חדר אמבטיה מינימלסטי צבעוני

חדר אמבטיה מינימלסטי צבעוני

חדר אמבטיה מינימלסטי צבעוני

חדר אמבטיה מינימלסטי צבעוני

חדר אמבטיה מינימלסטי צבעוני

חדר אמבטיה מינימלסטי צבעוני

חדר אמבטיה מינימלסטי צבעוני

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...