מדריך: איך לצלם את הבית?

מעמידים את הבית למכירה, רוצים להשוויץ בשיפוץ המפואר שעשיתם? ישנם כמה דברים שחשוב לדעת לפני שמצלמים את הבית: לנקות ולסדר, להוציא מהפריים פריטים מיותרים, לחפש את הזווית הכי יפה בכל חדר ועוד – מדריך לצלם המתחיל

הקורא המתמיד באתר בוודאי כבר יודע, שאין דבר יותר מרגיז מכתבה שמפתה אותך לקריאה עם כותרת כמו "החדר המושלם", ובפנים מתגלות תמונות מאוד אותנטיות מביתה של איזו מעצבת פנים מיליונרית, שילדיה כנראה גדלים בפנימייה, אחרת אי אפשר להסביר את חדרם המסודר והמצוחצח, ויש לה אובססיה קלה המתבטאת בכך שכל הספרים בספריה והבגדים בארון מסודרים לפי הצבע. באמת? הייתכן? ככה נראה בית אמיתי? "בואו לצלם אצלי!" יתמרמר הקורא הממוצע, "מה יש, הסלון שלי לא מעוצב מספיק? הנה אני רק אוריד את ערימת הכביסה מהספה…" כן, הבנתם את הרעיון.

 

איך לצלם את הבית יפה?

גם אנחנו רוצים שהבית שלנו יראה יפה כל כך בתמונות

אבל יש לנו בשורות טובות עבורכם. גם אם הבית שלכם לא עומד בסטנדרטים של מעצבות הפנים, זה לא אומר שאי אפשר לעשות לו "בוק" תמונות שיוציא את האור את הצדדים היפים שלו, בין אם זה לצורך הצגת הדירה למכירה או סתם בשביל ההנאה הפרטית שלכם. כל מה שאתם צריכים זה מצלמה חצי- מקצועית, כזו שניתן להרכיב עליה פלאש ולשנן את רשימת הטיפים שלפניכם, שעזר לנו להרכיב הצלם משה גיטליס שכבר צילם דירה אחת או שתיים בחייו.

1. סדר, ארגון וניקיון

אין דרך להתחמק מכך. כמו כל דוגמנית, גם הדירה שלכם צריכה לעבור מקצה ניקיון וארגון לפני שהיא מתחילה עם הפוזות. זה לא אומר רק להוריד את הכביסה מהספה, אלא להעלים גם 90% מהכריות, ואת כל הצעצועים מכל פינה אפשרית. השיש במטבח צריך להיות נקי – לא רק מלכלוך, אלא גם מאביזרים מיותרים. מיקסר יוקרתי ומבריק אחד זה סבבה, אבל מייבש כלים, מעמד לנייר סופג וסלסלת דואר – את כל אלו כדאי להעלים מהפריים. אם בחדר המקלחת יש אסלה – לסגור אותה. להעלים את ניירות הטואלט, למגר את הכוסות עם מברשות השיניים, לגלח את הסבוניות, ולוודא שאין אף מגבת סוררת, לא על הקיר ולא בהשתקפות בראי. בקיצור – הבנתם את השקר הגדול – בית שגרים בו זה לא בית שמצטלמים בו.

2. מכניסים קצת צבע

יחד עם זאת, סטריליות יתר זה לא משהו שאנשים אוהבים לראות בתמונות. לכן, אחרי שהברקתם וצחצחתם, זה הזמן לתת קצת נקודות צבע. שימו לב שבדרך כלל בדירות מעוצבות אין בלאגן של צבעים, אלא פלטה מסוימת שעובדים איתה. האם יש לכם קיר צבעוני ומיוחד? האם יש תמונה בחדר עם צבעוניות דומיננטית?

אם יש פלטת גוונים זהים בחדר, קל לשבור אותם עם משהו קטן ולא גרנדיוזי מידי. זר פרחים, ואזה או ערמת ספרים בצבעוניות מסוימת. שימו לב שהתוספת הקטנה לא גונבת את ההצגה יותר מידי.

במקלחת, במקום כוסות עם מברשות שיניים, שימו כוס אחת יפה, עם מברשת אחת. אם הכלי של הסבון יפה ומיוחד, והצבע שלו משתלב עם הכוס והקרמיקות – מותר לו גם להשתתף. אותו דבר לגבי הווילון של המקלחת – מעוצב ואסתטי – סבבה. פושטי ועבש – להעלים מהפריים. בסלון, אם אתם רוצים לתת במה גם לצעצועים של הילדים, שימו צעצוע אחד אסתטי, זרוק באלגנטיות בפינה בעלת צבע נייטרלי (על שטיח כחול לא, אבל על שולחן עץ כן).

חדר צבעוני עלול ליצור מראה מבולגן. זו בעיה מוכרת בעיקר בחדר הילדים. אמנם זה חדר כיפי ופתוח, אבל השילוב של הטפט על הקיר והצעצועים על המדף והשטיח והוילון והאהיל – עושים קצת סחרחורת לעדשה ולעיניים. כדי לשמור על טוב טעם גם כאן, צריך קודם כל לסדר את החדר ולהעלים כמה ארגזים ובובות, ורק אחר כך, להכניס קצת משהו שובבי. שם בובת בד זרוקה על המטה, פה צעצוע על השטיח. שימו לב לצבעים של הצעצועים והשתדלו לבחור בכאלו שישתלבו בגוונים של החדר.

איך לצלם את הבית יפה?

חדר ילדים מסודר ברישול (הנעליים הזרוקות, הבובות על הסל והכדור האדום)

3. קומפוזיציה, אהובתי

אחרי שהברקתם, העלמתם, סידרתם ועיצבתם, עומדות לפניכם שתי ברירות. או לעמוד בכניסה לחדר ולצלם אותו, או לשחק אותה צלמים מקצועיים ולהתחיל לחפש זווית טובה. זו לא חייבת להיות זווית שתופסת את כל החדר, נהפוך הוא. חפשו בחדר את הפינה היפה, שהצבעים יושבים בה בצורה הטובה ביותר. ועכשיו צריך לחשוב אם להשתמש בפריים לאורך או לרוחב.

פריים רוחב נועד לתפוס יותר חלל, כמעט פנורמי. אם רוצים לצלם סלון, כניסה או לתפוס כמה שיותר מחדר השינה – זו הדרך. את הפריים רוחב כדאי לחלק בצורה דמיונית לשלוש חלקים (או חצי-חצי) זאת אומרת למצוא אלמנט בחדר ולהשתמש בו כדי ליצור "קו" דמיוני בתמונה. קיר, ארון, דלת הזזה או מנורה – אלו אלמנטים אורכיים שיכולים ליצור חלוקה טובה בפריים. כמובן חשוב לוודא שהם משתלבים גם כאלמנט עיצובי. החלוקה לשלוש ולחצי היא בעיקר המלצה, חוק שנועד לעזור אך ניתן גם לשבור אותו, אם יש לכם רעיון יותר טוב לחדר הספציפי שאתם מצלמים.

פריים אורך מתאים למקומות צרים, פינה עם מכתבה יפה, חלון מרשים או חללים קטנים כמו מקלחת או שירותים. בחדר ילדים צבעוני מאוד, כדי לנטרל את הבלבול מומלץ לצלם את החדר פינות-פינות לאורך. גם כאן כמובן אפשר להשתמש בתרגיל של "חלוקה לשלוש".

יציאה לבריכה

דוגמא לתמונת אורך – חלוקה קלאסית לשלושה חלקים
עוד דבר שכדאי לשים לב אליו הוא התלת מימד. הרי כשאנו מצלמים, אנחנו הופכים חלל תלת מימדי לדו מימד. כדי להעשיר אותו, צריך לעבור עם חוקי הפרספקטיבה (אלכסונים מתכנסים). רוב הדירות בארץ מרובעות, ולא סובלות מיותר מדי מרחבים. לכן צריך למצוא את הזווית המתאימה שתיצור, למשל, קווים אלכסונים מהחיבור של התקרה והקיר.

מטבח אדום ונירוסטה

הצבעים יוצרים קומפוזיציה: משחקים של אדום, שחור ואפור. בחירה בפריים אלכסוני כדי להדגיש את התלת מימד

4. הכניסו אור

זוכרים את ההמלצה מתחילת הכתבה, למצוא מצלמה שניתן לחבר אליה פלאש? זאת מכיוון שבמצלמות הרגילות, הפלאש המובנה (פופ-אפ) ידוע ביכולתו המדהימה להרוס את הצבעים, האור והתמונה בכלל. הדרך הטובה ביותר להימנע משימוש בפלאש היא להשתמש בחוכמה באור הטבעי שנכנס לדירה, ורק לשים לב לעוד חוק חשוב – שהשמש לא תהיה מולכם בזמן הצילום, אחרת התוצאה תהיה חלון מואר מאוד, וחדר חשוך מאוד.

אז איך עושים את זה? אם הסלון פונה למערב למשל, יש לצלם אותו בבוקר, כשהשמש במזרח, ואז ההבדלים בין החוץ לפנים לא יהיו גדולים כל כך. במקרה ובכל זאת יש הבדלים גדולים זה הזמן לשלוף את התאורה המשלימה, קרי – הפלאש המקצועי. כוונו אותו לתקרה ותראו איך הוא משמש כמו עוד מנורה.

שעה הכי טובה לצילום בית

לחכות לשעה המתאימה כדי שהחוץ לא ייצא "שרוף"

אם יש אלמנט תאורה מיוחד שאתם רוצים להתמקד בו, עדיף לצלם אותו דולק בשעות בין ערביים, כשהאור בחוץ רך ונהנה מגוון תכלכל-כתמתם. בזכות הגוונים הללו, חצי השעה הראשון של השקיעה מכונה בעגת הצלמים "שעת הקסם", וכדאי להשתמש בה גם אם רוצים לצלם מרפסת או חלון מערבי בתאורה רומנטית.

גוף תאורה

דוגמא לצילום גוף תאורה וגם לצילום תקריב של אזור בחדר

ככלל, כאשר מצלמים תאורה בבית, עדיף לנסות לקחת תמונה ראשונה ניסיונית, בחשיפה של התאורה שאנחנו מצלמים, ולפי התוצאה להדליק ולכבות את שאר המנורות בסביבה. אם יש דימרים – לשחק איתם. זה חלק שיכול לקחת קצת זמן, אבל סבלנות מגיעים לתוצאות מצוינות ולאפקט דרמטי.

כאשר ניגשים לצלם את חדר האמבטיה או את המטבח, צריך לשים לב לנורא ההשתקפויות. בין אם זו השתקפות שלנו מצלמים בדלת התנור או השתקפות של הפלאש במראה במקלחת.

וטיפים אחרונים לסיום. כאשר אתם מסדרים את הבית לקראת צילום, קחו בחשבון שהעין שלנו נמשכת לאלמנט הכי בהיר גדול וחד. אם זה משהו שאנחנו לא רוצים למשוך אליו תשומת לב (קיר חשוף למשל) כדאי שלא יהיה בתמונה המצולמת בכלל. ואם בכל זאת הוא נכנס לתמונה – לוודא שכל החדר מואר היטב, כדי שלא יגנוב את ההצגה.

 

בית פרטי מעוצב

העין שלנו נמשכת אל הקיר הלבן שבמטבח, מזל שיש עליו אלמנטים עיצוביים כגון שעון והוא לא נשאר "ערום"

הנס הגדול מתרחש כאשר כל החוקים והכללים משתלבים יחד – החדר מסודר, הצבעוניות מדוגמת, האור הטבעי הורס והצלחתם ליצור בפריים קומפוזיציה מעולה וחדה. מי יודע, אולי יש לכם עין וכישרון צילום חבוי. ואם אחרי כל העבודה הזו התוצאה עגומה ואף מצערת – לא נורא, לפעמים אין ברירה אלא לקרוא לאיש מקצוע. בהצלחה!

03-234
03-403
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...