ריצת משוכות: כך תצלחו את המכשולים בדרך לדירת קבלן מושלמת

הדרך אל האושר רצופה במכשולים, במיוחד כשמדובר בדירה חדשה מקבלן. שינוי ריצוף, מפרט טכני מבלבל, ספקים וזיכויים הם חלק מהבעיות הנערמות מרגע החתימה על החוזה. גזרו ושמרו כדי לתכנן מהלכים

חלום הדירה החדשה משותף לרבים, השמחים לקבל מן המוכן אמבטיות שאיש לא רחץ בהן לפניהם וקירות שאיש לא תלה עליהן תמונות קודם לכן. יחד עם זאת, התהליך עד הכניסה המיוחלת לבית עלול להיות רצוף אכזבות מחוסר ידע והפתעות. בקשנו מאדריכלים ומעצבי פנים להסביר לנו למה כדאי לצפות בדרך.


עוד דילמות בדירות קבלן מעוצבות:


נעים מאוד, מפרט טכני


בחוברת עבת הכרס, הכוללת את כל הפרטים הטכניים שמקבלים הדיירים כסטנדרט מהקבלן, מופיעים סעיפים שונים שעליהם ניתן לוותר ולבקש זיכוי. "במפרט האינסטלציה, למשל, תמצאו אמבטיה שתוכלו לוותר עליה משום שמתאים לכם יותר מקלחון, או שירותי אורחים שאתם לא זקוקים להם", אומרות המעצבות שחר הכט ולירון שנהר מסטודיו "אלפנט". "במפרט החשמל, לעומת זאת, מגלים כי שלושה שקעים אינם מספיקים, וכדי להתקין מזגן בכל חדר ולא להסתפק בהכנה למיני מרכזי שנותן הקבלן, יש להוסיף נקודת אינסטלציה וניקוזים". לכן הן ממליצות לעבור על המפרט בדקדקנות.

שידת כיור רחצה בצבע כחול עיצוב: שחר הכט ולירון שנהר, סטודיו אלפנט. צילום: ליאור טייטלר

 עלויות לא צפויות בשינויים בדירה 


כדאי להבין כבר בשלב רכישת הדירה אילו שינויים מותר לעשות ואילו לא ניתן וגם אילו שינויים הם ללא תוספת עלות ועל אילו הקבלן יגבה תוספת מחיר. "ככל שיודעים יותר בשלב מוקדם יותר, כך חוסכים כסף", אומר האדריכל אור כוכב ומדגיש: "חשוב לבקש רשימת מחירים לשינויים כדי להבין מה עלות כל סעיף שינוי, דבר שיעזור בהגדרת התקציב הראשוני".

כורסא אדומה מעוצבת בסלון עיצוב פנים: אור כוכב, סטודיו ORKO ואדיר זוארץ. צילום: רומן שבצ'וק

 בחירת חומרים בלחץ של זמן


אדריכל אור כוכב מציע לא לחכות לרגע האחרון בהתקשרות מול הספקים השונים. "חשוב ללכת בשלב מוקדם לספקים שהקבלן בחר לעבוד איתם, ולבחור את המוצרים השונים לדירה". כאן יש חשיבות להבין מה ההיצע והמבחר הסטנדרטי שהקבלן מספק ולהחליט אם זה מספיק או שיש לבחור מוצרים נוספים מעבר לכך ("לשדרג"). "לעיתים מבחר הסטנדרט מספיק, אך בהרבה מקרים הסטנדרט שהקבלן מציע לא מגוון מספיק ומצריך שינויים ושדרוגים שאינם כלולים בהצעות הקבלן". כוכב מציע גם לבקש דוגמאות של חומרים מהספקים, כדי להיעזר בהם כשמשלבים חומרים מספקים אחרים, למשל התאמה של ריצוף לצבע הקיר.

חדר שינה מודרני עיצוב פנים: אור כוכב, סטודיו ORKO ואדיר זוארץ. צילום: רומן שבצ'וק

 שינויים שלא עומדים בתקן


ביטול קיר המפריד בין חדר הכביסה לאמבטיה, תקרות דקורטיביות, אלומיניום לחלונות כמו שתמיד חלמתם ומזגן שיעיף את הבלורית בכל הפעלה הם חלומות ברי השגה, אולם הקבלן לא יספק לכם אותם לפני קבלת טופס האכלוס, הנודע בכינויו "טופס 4". "טופס זה מאפשר את חיבור הבניין לרשתות החשמל והמים ובלעדיו לא ניתן לקבל מפתח לדירה החדשה", מסבירות המעצבות של סטודיו "אלפנט". לפיכך, כל מה שתרצו להכניס לדירה לפני טופס 4 ואינו עומד בתקני הבנייה, לא יאושר על ידי הקבלן. " איש המיזוג של הקבלן חייב לבצע את הכנות המיזוג, אך במזגנים עצמם רצוי לעשות סקר שוק ולהתקין את המזגנים לאחר טופס 4 על ידי בעל מקצוע לבחירתנו", הן מסבירות. כנ"ל לגבי סורגים, שדרוגים של אלומיניום, הנמכות גבס ועוד.

סלון עם שטיח גדול עיצוב: שחר הכט ולירון שנהר, סטודיו אלפנט. צילום: ליאור טייטלר

 הזזת נקודות תאורה בתקרה


לאחר שהקבלן יוצק את התקרה, אין אפשרות להזיז את נקודות התאורה כדי להתאים אותן לצרכי הבית, למשל לשולחן פינת אוכל שנקנה לאחר הכניסה לבית, למטבח או לפינת קריאה בסלון. מבחינת הקבלן מדובר בחציבה, שאין הוא מוכן לבצע אותה. "כדי לפתור את הנושא, לעיתים יש צורך לחפות כמעט את כל התקרה בגבס, כדי להתאים את מיקום התאורה לתכנון החדש", אומרת מעצבת הפנים שירלי רוט.

סלון ופינת אוכל מואר עיצוב: שירלי רוט. אדריכלות: ינון גור. צילום: חן ברקוביץ'

 ריצוף ממ"ד בפרקט


אחרי שלב הריצוף קורה שנזכרים כי דווקא בחדרים יתאים מאוד ריצוף פרקט ולאו דווקא אריחים שאותם מספק הקבלן. הבעיה מתחילה בממ"ד, שבו כדי לרצף עם פרקט יש להתמודד עם קיצור או החלפה של דלת מסיבית, שלא נסגרת בגלל הפרשי גבהים הנוצרים מהדבקת פרקט מעל האריחים הקיימים, ובשל הדרישה התקנית שעל הדלת להיות במפלס נמוך יותר מרצפת החדר. "כשמתכננים את הבית מהשלבים הראשונים ביותר, ניתן להנחות בתוכנית הריצוף להנמיך את אזור הפרקט בסנטימטר, ללא חיוב מצד הקבלן על ההנמכה, וכך להכין את הבית לקבלת הפרקט לאחר מסירת הדירה", מסבירה רוט.

ריצוף ממד בפרקט עיצוב: שירלי רוט. צילום: חן ברקוביץ'

מרכזית
1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינויים
מעבר לבדיקה כמה עולים השינויים חשוב לבדוק ולהבין בכמה זמן כל שינוי מעכב את מסירת הדירה. שינוי שעולה סכום מסויים יתגלה כיקר מאוד כאשר היזם לא יסכים לפצות על איחור בגלל השינויים.

בודק...