גירל פאוור: משרדי האדריכלות והעיצוב שמתחזקים עוצמה נשית

לכבוד יום האישה הבינלאומי, ישבנו לשיחה עם חמישה משרדי אדריכלות ועיצוב בהן שולט המין הנשי. דיברנו על עיצוב, נשיות, חברות, פרגון, והעצמה נשית

מכירים את הנשים האלו, שאף פעם לא מובן איך הן מספיקות הכל? אלו שהן גם בעלות קריירה משגשגת, גם עושות את מה שהן אוהבות וגם מצליחות להיות האמהות הכי טובות בעולם ולתחזק משפחה וזוגיות לדוגמא? אנחנו מכירים כמה כאלו, שמגיעות מתחום העיצוב והאדריכלות. לכבוד יום האישה, נפגשנו עם בעלות חמישה משרדי אדריכלות ועיצוב מצליחים, על טהרת המין הנשי, וישבנו איתן לשיחה עיצוב, נשיות ומה שביניהם.

 

סטודיו MATKA: אנה וייל והילה גל


כשאנה וייל והילה גל הכירו בתקופת לימודיהן המשותפים במכללת שנקר, הן הבינו כי החיבור ביניהן הוא לא עניין של מה בכך. "כבר אז", הן מספרות, "נכחנו לגלות כי החיבור בינינו הרמוני וכי השיח שנוצר פשוט מרתק, ניתן להגדיר זאת כסיפור אהבה". לכן, מיד לאחר סיום הלימודים, הן התחילו את דרכן המשותפת בסטודיו מטקה, דרך שמתבססת על חברות כנה ואמיתית, שיתוף פעולה מפרה ואהבה והתרגשות גדולה מכל מה שיש לעולם העיצוב והאדריכלות להציע. "במבט לאחור, אחרי כמעט עשור של עבודה ועשייה משותפת, ניתן לומר באופן חד משמעי כי אנחנו מאושרות מהבחירות שעשינו בחיינו", מספרות אנה והילה.

 

אנה וויל והילה גלמימין: אנה וויל והילה גל. צילום: סטודיו מטקה

 

עיצוב בשבילנו: "אנחנו מאמינות שעיצוב מתווה תרבות, חברה, צורות ואורחות חיים. לא סתם מדברים על עיצוב כעל חוויה. מי שמסתכל ובוחן את הדברים מגלה שבכל פעולה יומיומית שלנו, וכמעט בכל קנה מידה אפשרי, העיצוב נוכח, מעורב ומשפיע".

 

פרויקט שלא נשכח: "הפרויקט הראשון שתכננו ועיצבנו, בו זכינו לחוות לראשונה לידה של רעיון קונספטואלי, שיצא לביצוע והתממש. הפרויקט היה תכנון ועיצוב של דירת מגורים במרכז תל אביב עבור בחור רווק בתחילת דרכו. בתהליך התכנון וגיבוש הפרוגראמה, היה לנו ברור כי אנו נדרשות לחשוב מצד אחד על אורח חייו העכשווי של הלקוח, שחלם על דירה עם חלל אחד פתוח בעלת אופי ייחודי ותחושת חופש, ומצד שני על מצב עתידי בו דירה זו תאכלס משפחה – על כל המשתמע מכך. הרעיון שפיתחנו בעקבות האתגר שעמד בפנינו מלווה אותנו עד היום בתכנון של כל חלל, ובבסיסו רעיון הגמישות כמענה לשינויים בתצורות החיים, שהם חלק בלתי נפרד ממעגל החיים של כולנו".

 

ספה ארוכה ונוחהצילום: גדעון לוין

 

טרנד שלעולם לא נסכים לשלב: "כאנשים ונשים כולנו משתתפים ב'חגיגת האופנה' ונהנים ממנה, אך עם זאת עלינו לזכור, שכאשר מדובר בעיצוב ותכנון של חלל – יש לנהוג במשנה זהירות. תכנון ועיצוב חלל חייב להתייחס לסביבה, למקום ולתרבות בו הוא נמצא, ולא להיות מנותק וחסר בסיס ושורש תרבותי, כי עיצוב שכזה תמיד ירגיש זר ומאולץ.

 

בעולם הגלובלי בו אנו חיים מאוד קל להתבלבל ולאבד את תחושת המקום והזמן, ולכן אנחנו דואגות לשמור על ההרמוניה באמצעות הקפדה על איזון ועל דיוק החוויה אותה אנחנו רוצות לייצר. לכן, אין דבר שלא נסכים להשתמש בו באופן נחרץ. אנחנו מאמינות שלכל דבר יש מקום שנכון לו להיות בו. השאלה שצריכה להישאל היא האם הסגנון מתאים לסביבה בה הוא מיועד להיות".

 

העצמה נשית בשבילנו: "כנשים שפיתחו קריירה ובחרו להגשים את עצמן, אנחנו עומדות מול דילמות רבות. השאיפה שלנו ליצור, לחקור, לתת ולשמור על ארסנל הערכים שאנחנו מאמינות בו מאתגר אותנו על בסיס יומיומי. צורת החיים העכשווית שוחקת הרבה מאוד תהליכים ולפעמים אפילו מעלימה אותם. המלחמה הפרטית אותה אנחנו נלחמות היא להצליח לשמר דרך משלנו.

 

הגילוי הגדול שלנו הגיע לאחר כמה שנים של עבודה משותפת, כשהפכנו לאמהות. גדלנו ופרחנו בזכות ומעצם היותנו נשים שבוחרות לשלב קריירה עם משפחה, ולא להתפשר באף אחד מהמחוזות המדהימים האלה, אלא ליהנות ולמצות כל רגע בהם".

 

מטבח מעוצב בריקיםצילום: גדעון לוין

 

Lanciano Design: אנג'לה לנצ'יאנו ושר סלע


במקרה של אנג'לה לנצ'יאנו ושר סלע ממשרד האדריכלות והעיצוב Lanciano Design, הסיפור התחיל עוד בבטן של אנג'לה: אנג'לה ושר הן אמא ובת, חברות הכי טובות ושותפות לעסק, כפי אנג"לה מספרת: "לשר היה ברור מילדות שנעבוד ביחד, כבר בילדותה שיחקה במשרד 'בכאילו' והיום אנחנו כבר למעלה מ-16 שנים נהנות מעשייה, שותפות וחברות".

 

אנג'לה לנצ'יאנו ושר סלעמימין: אנג'לה לנצ'יאנו ושר סלע

 

עיצוב בשבילנו: "זה לקום כל יום עם חיוך וסיפוק, בידיעה שאנו מתחילות עוד יום של הנאה צרופה מהמקצוע שבחר אותנו ואנו אותו".

 

פרויקט שלא נשכח: "קשה לנו מאוד לבחור, כי בתוך תהליך של כל פרויקט אנחנו מחויבות במאה אחוז לתכנון, לעיצוב ולצרכיהם של הלקוחות, והתחושה בכל פעם מחדש היא ש'הנה, התעלינו מעבר לצפיות'. הסיפוק מכל פרויקט הוא בעיקר לכל אורכו של התהליך ובסיומו אנו כבר שוקדות להתאהב בפרויקט הבא שלנו".

 

משרד מעוצב צילום: אלעד שריג

 

טרנד שלעולם לא נסכים לשלב: "אנו מאוד קנאיות למתן עיצוב באשר הוא, שיהיה מקצועי ומושלם בהתאם לסגנונו. לא נסכים לכלול בעיצוב אלמנטים שנוגדים את ה'אני מאמין' שלנו, או כאלה שלדעתנו לא ראויים".

 

העצמה נשית בשבילנו: "היכולת והזכות להיות אדם שלם בזכות עצמך ללא תלות, להיות מלאה, מאושרת מתוכך ולתת לסובבים את החיבוק שנובע מאותה זכות".

מיטה מעוצבתצילום: עוזי פורת
 
סטודיו ברוש אלון: קרן גור אלון ואורנה ברוש ויץ

כשקרן גור אלון ואורנה ברוש ויץ הכירו זו את זו לפני 21 שנה דרך בני זוגן, ששירתו יחדיו בטייסת F15, היתה זו אהבה ממבט ראשון והחברות בין השתיים נרקמה מהר מאוד. מאחר ושתיהן מגיעות מרקע של עיצוב ואומנות, הן החליטו לקחת את החברות הזו צעד אחד קדימה – ולהקים את סטודיו ברוש אלון, משרד עיצוב קטן בנווה צדק.
סטודיו לעיצוב פנים
סטודיו ברוש אלון
עיצוב בשבילנו: "דרך חיים, אויר לנשימה, מקור לשמחה ואהבה".
פרויקט שלא נשכח: "ירושלים,  שכונת רחביה, בית ערבי ישן שהיה אתגר תכנוני גדול. בית מלא קסם".
מטבח בסגנון כפרי
צילום: איתי סיקולסקי
טרנד שלעולם לא נסכים לשלב: "קריסטלים, זהבים ובכלל נוצצים למיניהם – רוקוקו זה לא אנחנו…"
העצמה נשית בשבילנו: "המשרד שלנו הוא על טהרת הנשים, מאז ומתמיד העסקנו נשים והאמנו בכוח הנשי. לתוך השותפות נולדו ששת הילדים שלנו, ועוד חמישה ילדים של העובדות שלנו (השישית בדרך). בנות המשרד הן מקור לגאווה גדולה עבורנו, האווירה במשרד נעימה, מפרגנת ותומכת. אנחנו מאמינות שיש עוצמה רבה בעיצוב נשי, בעיקר כשמדובר בעיצוב בתים. אנחנו פשוט נהנות לקום בבוקר לעבודה".
חדר שינה כפרי מעוצבצילום: איתי סיקולסקי
 
הלל אדריכלות ועיצוב פנים: שירה מוסקל והדס רוט

כשאדריכלית שירה מוסקל והמעצבת הדס רוט נפגשו לראשונה לפני 14 שנה, בעבודה משותפת בגלריה שבה עבדה הדס, שתיהן נחשפו ליכולות אחת של השנייה והצליחו ליצור עבודה משותפת ששתיהן אהבו ונהנו ממנה. אך עם זאת, כשהעבודה הסתיימה נפרדו דרכיהן. לאחר כשנתיים, כשנפגשו במקרה בהרצאה בנושא מיזוג, נולדה השותפות ביניהן מחדש בצורה הדרגתית. בשנים הראשונות עבדו שתיהן יחד על כל פרויקט לאורך כל שלבי התהליך, ובהמשך החליטו להתרחב ולהעסיק הנדסאית אדריכלות. כיום מונה צוות המשרד ארבע מעצבות פנים והנדסאיות אדריכלות, בנוסף להדס ולשירה.
הלל אדריכלותהלל אדריכלות
עיצוב בשבילנו: "עיצוב בשבילנו הוא צורך ליצור עיצוב וגם לצרוך ולהיות מוקפות ועטופות באסתטיקה. זהו ערך מאוד חיובי שמשפיע על החיים וההנאה מהם".
 
פרויקט שלא נשכח: "תכנון של בית בגני-עם, שהיווה נקודת מפנה בדרכנו המקצועית. זו היתה הפעם היחידה בתחילת הדרך שבה הצענו ללקוחות להתחיל בתהליך ללא התחייבות מצידם בשלב התכנון. מכיוון שעד לשלב הזה לא היו לנו תקדימים להיקף כזה של פרויקט – בית גדול על מגרש רחב ידיים עם בריכה – העזנו להציע זאת. ההצעה התקבלה, התכנית הטובה נבחרה והפרויקט הוא אחד האהובים עלינו ביותר. בהמשך אותו פרויקט, במהלך הבניה עצמה, שתינו היינו בהריון בהפרש של חודשים ספורים. היה מאתגר ללוות את הבניה ולהגיע לאתר כששתינו כך, ללדת ולשלב את הכל יחד. אנחנו מרגישות שהלקוחות שמחו איתנו גם מהצד הזה, ושאנחנו עבדנו בהרמוניה וגיבינו אחת את השנייה, כל אחת בזמנה. יחד עם הלידות הפרטיות שלנו נולד גם הבית הזה – הבית בגני-עם".
בית בריקים עם בריכה
צילום: לירן שמש
טרנד שלעולם לא נסכים לשלב: "אנחנו מאוד נרתעות מקיטש וקישוטיות יתר. סירבנו בעבר מספר פעמים לתכנון של אחוזות פאר בסגנון ניאו-רנסנס/בארוק או בסגנון יוון ורומא העתיקה".
העצמה נשית בשבילנו: "אנחנו גאות ומוקירות על כך שהצלחנו להקים עסק שאנחנו אוהבות לעבוד בו, לפתח אותו ולהתפתח איתו כל הזמן. הנשיות מתבטאת במי שאנחנו: נשים ואמהות. הצלחנו לפתח את הלל אדריכלות במקביל להקמת המשפחות שלנו. הצלחנו לתמרן בין מחלות חורף של ילדים לאתרי בנייה ועמידה בזמנים. זה לא היה פשוט אבל בהחלט היה שווה.
הנשיות באה לידי ביטוי במי שאנחנו, צורת העבודה שלנו, הגישה וצורת ההתפתחות ההדרגתית שלנו כעסק. הצוות שלנו הוא צוות נשי מקצועי, יצירתי, תומך וכייפי. גם בבחירת נותני שירות וספקים אנחנו נהנות מאוד בעבודה מול נשים ומרגישות שזה חיבור אינטואיטיבי ומפרה. יום האישה הבינלאומי מזכיר לנו שזה לא מובן מאליו. אנחנו גדלנו לעולם שבו ניתן לנו שוויון הזדמנויות. עד לפני פחות ממאה שנה נשים נלחמו להשמיע את קולן. אנחנו חייבות לנצל את זה ולא להיכנע לתכתיבים ולדעות קדומות. יש לנו כנשים חוזקות ועוצמות שמיוחדות רק לנו. אנחנו גאות ורוצות להעצים אותן".
דירה מעוצבת
צילום: לירן שמש
 
לילך גורפונג אדריכלים

אדריכלית לילך גורפונג, שהיא גם אמא לשלושה ילדים, החליטה להקים את המשרד שלה בשנת 2002 כחלק בלתי נפרד מהבית שלה ומתפיסת החיים שלה: "הקרבה לבית מייצרת פתיחות ויצירתיות גם לצוות וגם ללקוחות, אשר נכנסים למשרד דרך הכניסה הראשית לבית. בצורה טבעית 'נפרצות החומות' וזה גורם ללקוחות להכיר אותי יותר ולהרגיש בנוח עם הצוות במשרד. הם מסוגלים יותר בקלות לשתף אותנו ברצונות ובחלומות שלהם וכך מתחיל מסע משותף". כיום במשרד פועל צוות המורכב מנשים, ומעצם מיקומו, האווירה במשרד ביתית ומשפחתית.
לילך גורפונג
לילך גורפונג
עיצוב בשבילי: "זה דרך חיים, נמצא בכל נשימה ותחושה. זה מקצוע שבוחר אותך, המחשבה והיצירתיות לא נגמרות לעולם, גם מתי שהעיפרון נופל. פתרונות מגיעים גם בחלומות וגם מהחיים ותמיד ילכו על התפר הדק שבין דמיון למציאות, אתה ואני".
פרויקט שלא אשכח: "כל הבתים שתכננתי ועיצבתי הם כמו ילדים שאוהבים באותה המידה. לכן בחרתי בית, שתהליך התכנון בו היה מרגש מכיוון שהוא תוכנן למשפחה מורחבת וגדולה, תוך שימת לב לצרכים של כל בני הבית, במגוון גילאים וטעמים. המשרד היה שותף מלא משלב הרעיון, ונפל בחלקנו להיות שותפות בבחירת המיקום והשטח המדויק. זה חלום, לא לכל אחד מזדמנת חוויה מקצועית ותכנונית שכזאת. זה היה בית קייט ביוון על הים, בית שאמור לעבור מדור לדור, להכיל את הזיכרונות של הילדים שיבואו לחופשות משפחתיות, ובהמשך, כשיתבגרו, ימשיכו לבוא לאותו המקום עם ילדיהם שלהם: ממש מיכל של זיכרונות".
בית פרטי בעיצוב מודרני
צילום: עמית גרון
 
טרנד שלעולם לא אסכים לשלב: "בתור אדריכלית בעלת תשוקה ליצירה, מחקר וגילויים חדשים אני בפירוש מתחברת למשפט 'never say never' ברמה העיצובית. טרנדים אף פעם לא היו חלק מהעניין התכנוני הרחב. אני מאמינה שאדריכלות צריכה להיות כזאת שתראה גם את ה'כאן ועכשיו', ומצד שני – עשרים שנה קדימה, לפחות. הגבול היחיד מבחינתי עובר ברמה האישית. לעולם לא נתכנן לאנשים שלא נוכל להתחבר אליהם, לאהוב אותם ולהגשים להם את חלומם".
העצמה נשית בשבילי: "החיבור של אדריכלות עם המשפחה וגידול הילדים, זה בעיני העצמה. התחושה הזאת, היומיומית, ברגע שאני נכנסת למשרד שלי. וככלל, אני מאמינה שהאפשרות שיש לנשים בעידן שלנו לבחור לפי נטיות ליבן ולשלב בחייהן תכנים מעולמות שונים – זו העצמה. אישה, שיכולה להיות אימא באופן מושלם (מבחינתה), ואשת מקצוע מצוינת ומובילה בתחומה – בשילובים האלה טמון הכוח הנשי".
בית מודרני 2 קומות
צילום: עמית גרון

 

Untitled-1
6 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תגובה לכתבה גירל פאוור...
ביום האשה במיוחד היה מתאים לשלב גם ע עסק מהתחום המשלב בני זוג בעל ואשה העובדים בצורה הרמונית בעסק עצמאי באדריכלות ועיצוב , מהפריפריה בהתמודדות לא פשוטה בגידול 4 ילדים ובשיתוף שיוויוני . ממליצה על משרד אדריכלות ועיצוב Ensof

משרד הלל
מדוע ישנו בית בכתבה שהוא העתק מוחלט כולל פרטים של בתים שלנו. ...ממש לא מחמיא ביחוד בכתבת תדמית........

הבית של הלל אדריכלות.
לתשומת לבכן תגובתו של האדריכל יונתן מונג'ק על הסגנון ופרטי הבניין בפרוייקט המוצג שלכן.....

משרד הלל
מתוך סקרנות גרדא.ניכנסתי לאתר של משרד הילל שמתהדר בהעצמה נשית ומקוריות. ולתדהמתי המשרד הזה נשען על טונות של העתקות. מטבחים, דלתות התבלינים שלנו (שעוד אדריכלית "צמרת"מתהדרת שהיא הימציאה ).לא הייתי מגיב כל כך נמוך בחיי,לולא כתבת התדמית המתהדרת שלהן.הן עומדות ערומות בשורה אחת עם כמה אדריכליות הידועות בהעתקות מבית ומבית עבורן.אבל אם אתה מעתיק ( לא מאותגר -סתם מעתיק ) אז לפחות בשקט

משרד מטקה - אנה והילה
כתבה טובה ומפרגנת. אני כל הזמן צופה מהצד ומישתאה על היכולת לשלב קריירה ממריאה כל הזמן ואמהות מלאה ואוהבת. מחבקת אתכן ואת כל שאר העושות במלאכה ושרק לא יגמר לעולם....

תגובה למונג'ק אדריכלים
אין לי קשר להלל או שאר האנשים בכתבה, אני סתם צופה מהצד שמתעניינת: איפה ומה הם העתיקו? נכנסתי לאתר שלכם וניסיתי למצוא משהו שדומה לשתי התמונות ששמתי כאן. לא ראיתי...

בודק...