בלוגרים על האש: הבלוגרית שעברה במקרה במטבח והחליטה להישאר

פאנלים לא מפחידים אותה, וגם לא התערבבות של הילדים במטבח. כל בישול אצלה מתובל במוזיקה, וסירים בשבילה הם טעם החיים. המטבח הכה תל אביבי של חגית ביליה, הלוא היא "לייזה פאנלים"

על המחבתות והסירים: חגית ביליה

 

אי שם: בלב תל אביב

 

מקלידה מתכונים בקביעות בבלוג: לייזה פאנלים

 

לייזה פנאלים"אם את נהנית, כולם נהנים". צילום: גיא בהר

 

מה שמסביר את השם: "בחרתי בשם עט שהוא מסקרן ומצחיק, והוא הניגוד המשלים בין הזוהר של לייזה מינלי לעבדות בבית עם הפאנלים".

 

מוטו מתוך הבלוג: "אם תשאלו אותי מה הרכוש שצברתי עד היום אני אענה לכם במילה אחת – סירים. אבל לא סתם סירים, סירים טובים כאלה, שעוברים מדור לדור. אני אומרת – תשקיעו לא רק במשפחה, בגוף, בנפש ובחברים, תשקיעו בסירים שלכם! שיהיו טובים, איכותיים, הם תמיד יחזירו לכם אהבה. סירים בעיניי זו תמצית הבית. המהות. הביטחון. הכול נאסף למקום אחד חם ומרגיע". וגם: "אם את נהנית, כולם נהנים. זה נכון דרך אגב בהכל: עם הבעל, עם הילדים, עם  הבישולים".

 

מתכון לסלטיםבימי חולין בקיץ – סלטים מכל הסוגים. צילום: חגית ביליה

 

לא תתפסו אותה בלי: "מוזיקה תוך כדי בישול. מוזיקה ובישול זה סטגדם, זה שוס, זה החיים! ולא בלי לתזז את אחד הילדים תוך כדי 'תרד רגע, חסר לי בצל', 'מי חותך את המלפפונים?' ו'מי מסדר שולחן?' ולא בלי לטעום תוך כדי בישול כי 'אני רק טועמת'."

 

לייזה פאנליםמוזיקה ובישול זה סטגדם. צילום: גיא בהר

 

הספציאליטה לכל הדעות: "מלאן! כל יום מבשלת, אין יום בלי סיר. בימי חולין בחורף יש יותר סירים מהבילים בבישול איטי כמו מרקים, ממולאים, קציצות, גולאש, מג'דרה, שעועית עם אורז, חמין ובני דודיו. בימי חולין בקיץ יותר קליל: מלא סלטים מכל הסוגים – תפחי אדמה, סלק, ירקות, סלטי פסטה קלילים, קציצות ירק והרבה טאבולה".

 

סירי מתכת"סירים זו תמצית הבית. המהות. הביטחון". צילום: גיא בהר

 

קווץ פוטטוקווץ' פוטטו. צילום: חגית ביליה

 

הכי טוב בתכנון המטבח: "הבית שלי שכור. חשבתי שנשכור אותו רק לשנה, ואנחנו כאן כבר 14 שנים. שלושה מארבעת ילדיי נולדו כאן. אני אוהבת אותו כל כך, הוא פשוט ונדיב ורחב וישן ומאיר, ויש אור במטבח, שמסמן לי את עונות השנה ומוסיף כל כך הרבה טעם לחיים. לא תכננתי בו כלום. רק עברתי במקרה ונשארתי, כי טוב. אוהבת פשטות לא מעוצבת. מוצאת בה הרבה קסם. כמו צילום מהיר של סיר טעים ומסעיר, חם חם רותח, רגע לפני שכל בני הבית עטים עליו. יש תחושה של ברדק ונשימות של חיים. בגלל מי שהוא (המטבח), אני מרשה גם לילדים לשחק בו. אין כזה דבר שבגלל בלגן אמנע מהם להתנסות במטבח. הראה לי את מטבחך ואומר לך מי אתה".

 

הכנות לבישולים"אור במטבח מסמן לי את עונות השנה". צילום: גיא בהר

 

פבלובהפבלובה שלמות. צילום: חגית ביליה

 

ומה הכי חסר בו: "אומנם אין לי מיקרו וגם מדיח אין, וזה לא באמת מפריע לי. רגע… באמת? על מי אני עובדת? פתאום כולי פלורנס נייטינגייל של המידל איסט או פולה בן גוריון בצריף בשדה בוקר. אבל תכל'ס, מה שהכי הכי חסר לי זה חלון מול הכיור. כשאני שוטפת כלים ושומעת מוזיקה, אני רוצה מדי פעם להציץ החוצה, לראות ציפור מצייצת או  שכנה מצייצת. ואז התמונה הייתה מושלמת".

 

טפיוקה קיציתטפיוקה קיצית משמחת. צילום: חגית ביליה

 

היינו מאמצים מתוכו: את הרעיון לנצל כל בליטה מיותרת לכאורה לטובת מדף אחסון ודקורציה. מבנה הקירות והבליטות בסביבת החלון יצר לא רק מדפים נוחים, אלא גם נישה מצוינת לאחסון.

 

דירה תל אביבאין בליטה מיותרת. צילום: גיא בהר

 

 

סוד להמתיק עם הקוראים: מרק קוסקוס עם כדורי קינואה כרובית


 

מרק קוקוסמרק קוסקוס עם כדורי קינואה כרובית. צילום: חגית ביליה

 

החומרים למרק הקוסקוס:

דלעת בגודל כף היד חתוכה לקוביות גדולות

חצי כרוב לבן חתוך קוביות גדולות

6 עלי סלרי (גבעולים ועלים, חתוך גס)

שורש פטרוזיליה

תפוח אדמה גדול חתוך גס

2 קישואים חתוכים גס

2 גזרים חתוכים גס

2 בצלים לבנים חתוכים לקוביות גדולות

כוס וחצי חומוסים מבושלים (אפשר סנפרוסט ואפשר רבע קילו מחומוסייה, הכי טעים בעולם)

צרור פטרוזיליה וכוסברה

כף כמון

כף כורכום

כף פפריקה חריפה או מתוקה

כפית קינמון

כפית פלפל שחור

כפית זרעי כוסברה

כף מלח גס

כפית פלפל שחור טחון טרי

אפשר גם כפית חוויאג' למרק

 

אופן ההכנה: 

בסיר רחב עמוק וגדול (זה מרק גדול, ל-6 אנשים, אם פחות לחתוך בכמויות בהתאם). נטגן ברבע כוס שמן זה אחר זה וכל כמה דקות נקפיץ לסיר ירק אחר: בצל,  תפוח אדמה, כרוב לבן, דלעת, גזר, שורש, קישואים, סלרי. נצפה אותם היטב בשמן, נוסיף את התבלינים המחממים, המלח. נוסיף מים שיכסו את כל הירקות ועוד קצת (כסנטימטר מעל), נכסה את הסיר ונביא לרתיחה. נוסיף צרור כוסברה ופטרוזיליה, נכסה את הסיר ונבשל על אש קטנה כחצי שעה. נוסיף את החומוסים, נערבב טוב, נבדוק אם חסרים מים ותבלינים. נתקן תיבול ועוד שעה על אש קטנה. נכבה, נטעם ונתקן תיבול (מלח, כורכום, קינמון, כמון, פפריקה, פלפל שחור על פי הטעם).

 

לקציצות הכרובית:

חצי כרובית

תפוח אדמה גדול

צרור עשבי תיבול קצוצים דק דק

חתיכת דלעת מגוררת או בטטה או גזר

בצל גדול קצוץ דק דק

3 כפות קמח תופח או 3 כפות חומוס קלוי

כוס קינואה מבושלת

כפית מלח

חצי כפית פלפל שחור, כמון, פפריקה, קינמון, כורכום

מעט שמן זית

 

אופן ההכנה: 

נרתיח בהמון מים מומלחים חצי כרובית מפורקת לפרחים + תפוח אדמה גדול חתוך לקוביות עד ריכוך. נסנן ממים, נצנן ואז נמעך טוב טוב עם רבע כוס שמן זית, עד שתיווצר לנו עיסה. נוסיף קינואה מבושלת, 3 כפות קמח תופח, תבלינים ואת שאר הירקות. נערבב טוב טוב, נוסיף עוד מעט קמח אם יש צורך. נוסיף עוד מעט שמן זית. נטעם את התערובת אם חסר מלח וכו', נכניס למקרר להאחדה כחצי שעה. ניצור כדורי פינג פונג קטנים על מגש, נכניס שוב למקרר לחצי שעה. בסיר עם שמן עמוק וחם, על אש בינונית (כמו שמטגנים סופגניות), נכניס את כדורי הכרובית שלנו. עכשיו נסדר לנו צלחת מהבילה נפלאה של הפלא המקומי הזה, קוסקוס.

נ.ב. אם לא רוצים לטגן, אנא מכם את הבצל והדלעת, נטגן קלות עד הזהבה, כדי שלא יצא יבשושי.

 

בתיאבון!

 

מרכזית
3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לייזה!!
במילה אחת שלא קיימת: ענקיסטית!!!!

נביילה
איזה יופי נביל כמה צבעוניות וקלילות ומוזיקה וכתיבה מעולה מתה עלייך מנביל!!!!!!

נביילה
נבלול תעלול כמה צבעוניות פשטות יופי כמה אותנטיות וקסם באישה קטנה ורזה אחת כמה מנביל

בודק...