סיפור הצלחה: כוח נשי יוצר מציאות בעולם העיצוב

הן אדריכליות, מעצבת מוצר ובעלת חנות המאגדות בעיסוקן את כל הטוב והיפה שבתחום העיצוב והאדריכלות. כוח נשי שיוצר חללים עוצרי נשימה, פריטים מעשי יד ומוצרים מעוררי השראה

הן עוסקות באחד התחומים היפים בעולם ומקדישות לו את זמנן מהבוקר עד הערב, ודאי גם לוקחות אותו איתן לשנת הלילה. שתיים מהן מתכננות צורות חיים, יוצרות יש מאין ועובדות מול בעלי מקצוע, לרוב גברים. אחת מהן יוצרת את הפריטים המקוריים המאכלסים את חללי הבתים, מעניקה להם נגיעה קטנה אך נוכחות בחלל, ואחרת פותחת לרווחה עולם שלם של פריטים מיובאים ומקוריים ומכניסה כל אחד לעולם היפה של העיצוב. כיצד הן רואות את תפקידן הנשי בעולם הזה ומה הן ממליצות לקחת לדרך כדי להעצים בעלות עסקים אחרות?

רוב שעושה שמח: דקלה רגב, בעלת חנות Si Joli  

דקלה רגב, המתגוררת במצפה הררית שבגליל, היא הבעלים של אחת החנויות היפות והקסומות שנראו במחוזותינו – Si Joli ברמת ישי ובחיפה, הגדושה מוצרי נייר, צמחים ומוצרי לייף סטייל.

1AF5A4178.jpg
צילום: עופרה רון מזור

פתחתי את החנות הראשונה שלי לפני ארבע שנים, ללא שום רקע

2AF5A8246.jpg
צילום: עופרה רון מזור

נקודת ההתחלה: פתחתי את החנות הראשונה שלי לפני ארבע שנים, ללא שום רקע. אין לי מושג אם אלו ביצים גדולות או מוח קטן, אבל קפצתי למים ובעזרת החוש האסתטי המפותח שלי, והמנוע הפנימי שלי שעטתי קדימה, והיום אני בעלת חנות פיזית וחנות אינטרנטית.

אישה בעולם של עיצוב: אני לא מרגישה הבדל בין נשים וגברים בהתנהלות שלי. אני עצמאית ואינני תלויה באף אחד, תחום העיצוב נשלט ברובו על ידי נשים וכ-90% אם לא יותר מהמותגים בחנות, שייכים לנשים ומעוצבים על ידי נשים. כל היוצרות הישראליות בעסק שלי הן נשים, ולא מתוך מקום של מגדר, אלא פשוט קרה כך באופן טבעי.

יותר/פחות נשים: תמיד אשמח להכיר ולארח יותר נשים יוצרות מכל תחום. יש משהו בהתנהלות הנשית שזורם לי טוב. אני אוהבת להקיף את עצמי בנשים מוכשרות ומאושרות שמגשימות את עצמן.

לעשות דברים אחרת: החוש והאהבה לאסתטיקה באים מתוך המקום האישי והאהבה שלנו לקן האישי שלנו, למקום שסובב אותנו, בין אם זה בית, גינה או מקום העבודה. הרצון ליצור לנו סביבה שתשמח אותנו הוא לאו דווקא נשי, אך הנשים בהחלט ברוב.

התנהלות עסקית: דבר ראשון שעשיתי לפני פתיחת העסק היה לזמן את כל החברות שלי לשיחה, ובה דנו בי. קראתי לקבוצה "תומכים בדקלה" – הן דיברו והאירו בפניי את כל נקודות החוזק שלי, ובמקביל דיברנו על המחיר שפתיחת עסק יכול לגבות. הן לא החלישו אותי אלא האמינו בי. אני ממליצה לקחת יועצת טובה שתלווה את התהליך, ולא לפחד להגשים חלומות. הגעתי לפתיחת החנויות במקרה, אבל מרגע שנכנסתי לעסק הזה – לא הפסקתי לרוץ. בסוף היום אני לבד עם העסק, אבל לא הייתי מגיע לשום מקום בלי תמיכה.

דקלה רגב

דקלה רגב,

דקלה רגב
צילום: עופרה רון מזור
מכגשרי כתיבה מעוצבים

אין לי מושג אם אלו ביצים גדולות או מוח קטן

מכגשרי כתיבה מעוצבים
צילום: עופרה רון מזור
עציץ צבעוני

: החוש והאהבה לאסתטיקה באים מתוך המקום האישי והאהבה שלנו לקן האישי שלנו

עציץ צבעוני
צילום: עופרה רון מזור


הכלה, הקשבה והבנה: רחל וטל שיינפלד, שיינפלד אדריכלים

רחל וטל שיינפלד הן אם ובת, בעלות משרד שיינפלד אדריכלים בשרון, המונה 8 אדריכליות והנדסאית – כולן נשים. משרדן מתמחה בתחום המגורים – בנייה פרטית, עיצובי פנים לדירות ובתים ובנייה רווייה – ושם דגש על מציאת רעיונות תכנוניים ייחודים, המביאים לידי ביטוי את הצרכים הפרוגרמטיים של לקוחותיהן, תוך הענקת ערך מוסף של אסתטיות וייחוד.

פינת אוכל

משרדן מתמחה בתחום המגורים – בנייה פרטית, עיצובי פנים לדירות ובתים ובנייה רווייה

פינת אוכל
צילום: רגב כלף
בית פרטי בסגנון פרובאנס

המשרד שלנו כולו כוח נשי. זה משהו שקרה בהתחלה ובמקרה וכיום אנחנו מאוד מתגאות בכך

בית פרטי בסגנון פרובאנס
צילום: עוזי פורת

נקודת ההתחלה: לרחל ניסיון של כ-40 שנה בתחום. היא אדריכלית בוגרת הטכניון, שעם השנים התמחתה גם בתחום עיצוב הפנים, ומנהלת במשרד את כל תחום תכנון הבתים הפרטיים ועיצוב פנים לבתים ודירות. לטל ניסיון של כעשור כאדריכלית בוגרת אוניברסיטת ת"א, והיא מנהלת במשרד את תחום הבנייה הרוויה.

נשים בעולם של עיצוב: המשרד שלנו כולו כוח נשי. זה משהו שקרה בהתחלה ובמקרה וכיום אנחנו מאוד מתגאות בכך וחושבות שיש לזה יתרון בתחום. כנשים יש לנו את היכולת להקשיב, להכיל ולהבין גם מה עומד מאחורי הלקוח ומאחורי המילים שלו ולייצר לו את הפרויקט המדויק למידותיו. הראייה שלנו בתור בעלות משרד שהתחיל כמשרד אינטימי ומשפחתי, היא לא להסתכל על עובדת אישה רק כאמא אלא להבין שיש הרבה מעבר לכך ואת כל מה שנלווה לכך. גם הקורונה לימדה אותנו לייצר סדר יום דינמי שמאפשר לכל העובדות להתנהל בין העבודה ובין החיים בבתיהן. אנחנו רואות רק את היתרונות שיש לנשים מול גברים במקצוע, גם בתור מנהלות וגם בתור אדריכליות אל מול הלקוח.

יותר/פחות נשים: היינו מאוד רוצות לראות יותר נשים בתחום, בעיקר בעמדות כוח ומפתח כאדריכליות ומהנדסות ערים וכמנהלות משרדים גדולים. כוח האדם בתחום הזה הוא ברובו נשים אך בתפקידי המפתח אנו רואים רוב גברי.

לעשות דברים אחרת: נשים בהחלט יכולות לעשות דברים אחרת. הראייה שלהן פחות שחור ולבן, וכיום בעולם הבירוקרטי המסועף של התחום הזה, צריך לפעמים להבין שיש צורך במציאת פתרונות שתואמים את המציאות בשטח, ולא רק מוכתבים מדיניות מלמעלה. וכמו שאנחנו כבר – נשים בעלות יכולת הכלה, הקשבה והבנה גדולה יותר עם תשומת לב לפרטים הקטנים המייצרים פרויקטים מותאמים ושלמים מא'-ת'.

התנהלות עסקית: הדבר המשמעותי ביותר כבעלות עסק הוא לראות בעובד קודם כול בן אדם עם הכישורים שלו. חורה לנו מאוד מצב התחום ביחסו לאימהות צעירות, ויש מגמה של נשים בגילאים הללו שעושות הסבת מקצוע. ברגע שמתחשבים בעובד ונותנים לו אחריות על פרויקט, ומציגים אותו כדמות משמעותית מול הלקוח, התמורה מהעובד ניכרת כפליים. תעצימו את העובדים/ת – הם/ן יעצימו את העסק בחזרה! זה הטיפ החשוב ביותר שלדעתנו עולה בחשיבותו על כל טיפ ניהולי שקשור ישירות לתחום המקצועי.

רחל וטל שיינפלד

רחל וטל שיינפלד הן אם ובת, בעלות משרד שיינפלד אדריכלים בשרון

רחל וטל שיינפלד
צילום: רגב כלף
בית פרטי עם בריכה

"תעצימו את העובדים/ת – הם/ן יעצימו את העסק בחזרה!"

בית פרטי עם בריכה
צילום: עמית גרון
סלון ען ספה ר

הראייה שלנו בתור בעלות משרד שהתחיל כמשרד אינטימי ומשפחתי

סלון ען ספה ר
צילום: שי אפשטיין


להקשיב לעצמך: מיקה בר, מעצבת טקסטיל,
mikabarr

מיקה בר, מעצבת טקסטיל, היא בעלת מותג הנושא את שמה, mikabarr. לאקססוריז לבית  – כריות נוי, מנורות, פלייסמטים ועוד.

בד במראה תלת מימד

הפריטים שבקולקציה עשויים מבדים שאני מפתחת ומעצבת, בעלי מראה מובחן - גיאומטרי ותלת ממדי

בד במראה תלת מימד
צילום: מיכאל טופיול
בד רשת
בד רשת
צילום: יוסי סודרי

נקודת ההתחלה: אני בתחום כבר 11 שנים, ומתמחה בדפוס רשת. הפריטים שבקולקציה שלי עשויים מבדים שאני מפתחת ומעצבת, בעלי מראה מובחן – גיאומטרי ותלת ממדי, הכול מודפס בעבודת יד ומיוצר בארץ.

אישה בעולם של עיצוב: העובדה הזו מעולם לא הייתה אישיו. אני מתנהלת כבת אדם. יצא לי לשתף הרבה פעולה גם עם גברים וגם עם נשים, לעבוד עם ספקים וספקיות. אני מניחה שאם למישהו הייתה בעיה, זה פשוט לא נכנס לרדאר שלי. מה שכן, בתקופה שהעסקתי עובדות, הן אכן היו נשים, ואותן העדפתי להעסיק. יש משהו נפלא בצוות נשי.

יותר/פחות נשים: ברור שיותר. תמיד יותר, בכל תחום. בתחום הטקסטיל יש לדעתי רוב נשי, אבל הייתי רוצה לראות יותר נשים עם עסק עצמאי.

לעשות דברים אחרת: לנשים יש את הדרכים שלהן לעשות דברים וזה מצוין. באופן כללי הייתי רוצה לראות יותר נשים עם ביטחון לדבר על כסף, לבקש תמורה הולמת על עבודתן, עיינו ערך הראיון עם רותם סלע עם דנה ויס שהיכה גלים.

התנהלות עסקית: בסוף בסוף צריך להקשיב לעצמך, אין תשובה אחת נכונה.

מיקה בר

מיקה בר

מיקה בר
צילום: עדי טרקאי
כרית זהב וכף

הכול מודפס בעבודת יד ומיוצר בארץ

כרית זהב וכף
צילום: מיכאל טופיול
ראנר זהב
15ראנר-זהב_מיקה-בר_-499-שח_צילום-מיכאל-טופיול.jpg
צילום: מיכאל טופיול
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...