מה קורה בשוק הדירות בישראל?

שוק הדירות בישראל נמצא בנקודת שיא של כל הזמנים. נדמה כאילו כל חודש שעובר קובע את מחירי הדירות ואת מחירי השכירות בנקודת גובה חדשה. עבור מי שמחזיק בנכסים, מדובר בחדשות שהן ככל הנראה מצוינות. עבור רובנו, שחולמים לרכוש דירה או ששוכרים בינתיים דירה, מדובר במצב שצריך לדעת להתרגל אליו. אז מה קורה בדיוק בשוק הדירות בישראל, מה משפיע על המחירים בשוק הזה, ומה התחזיות לעתיד? ננסה לסקור את התחום בכתבה זו.

בחסות לאומי

מחירי הנדל"ן עולים ומגיעים לשיאים של כל הזמנים

באמצע חודש נובמבר 2022, פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתונים עדכניים אודות שוק הנדל"ן במדינת ישראל. על פי הנתונים העדכניים לחודש זה, עסקאות הדירות שהתקיימו בחודשים האחרונים של שנת 2022 התקיימו בערך של 1.1% יותר מהעסקאות שהתקיימו בחודשים המקבילים של שנת 2021. בשקלול שנתי, נראה ששוק הדירות של 2022 עלה בשיעור של כמעט 20% לעומת השוק של 2021, שהיווה בעצמו שיא עד לאותה הנקודה.

ניתן להבין, אם כן, שלמרות המשבר הכלכלי שמורגש בהחלט בענפים רבים סביבנו, שוק הדירות רק הולך ומתרומם – מה שיכול להקשות מאוד על חלום הדירה של רבים מאיתנו. מדד מחירי התשומות לבנייה במגורים עלה בשנת 2022 בשיעור של כ-5%, וגם בפילוח של מחירי הדירות לפי האזורים הגאוגרפיים בישראל נרשמת עלייה בכל אחד מהמחוזות בנפרד.

 מה לגבי מחירי השכירות?

גם אם אתם שוכרים דירה ולא קונים אחת בתקופה הקרובה, עליות המחירים בשוק הנדל"ן בהחלט צפויות להשפיע עליכם. זאת משום שגם מחירי השכירות הממוצעים נמצאים במגמה מתמידה של עלייה. בחודשים האחרונים של 2022 נרשמה עלייה מינורית יחסית במחירי השכירות הממוצעים, כשבחודש אוקטובר העלייה הזאת עמדה על ערך של 0.5% בלבד. עם זאת, ישנם שני פרמטרים שעליהם חשוב להסתכל בהקשר זה: עליית המחיר הממוצע של שכירות בדירות שבהן ישנו שוכר חדש היא משמעותית יותר ועומדת על 6.2%, כש-3% מכלל השוכרים נכנסו לדירה חדשה בחודש זה. עוד פרמטר שצריך לזכור הוא שאוקטובר הוא חודש בו פחות שוכרים עוברים דירה, שכן חוזי השכירות נגמרים לרוב יחד עם השנה הקלנדרית או בחודשי הקיץ.

כסף מניות
כסף מניות

מה משפיע על העלייה, והאם יש צפי להמשך?

עליית המחירים בשוק הנדל"ן מושפעת ממספר רב מאוד של גורמים, וקשה לסכם את כל התחום הזה בפסקה פשוטה אחת. השכר הממוצע במשק, היצע הדירות הקיים בשוק, קצב הבנייה החדשה, שחיקת ערך המטבע – כל אלה משפיעים וגורמים לעלייה מדודה אך משמעותית לאורך זמן של מחירי הנדל"ן. אחד המדדים שמשפיעים במידה הרבה ביותר על מחירי הנדל"ן הוא ריבית בנק ישראל, ושבוע בלבד לאחר פרסום הנתונים על ידי הלמ"ס הריבית עלתה בעוד כחצי אחוז – מה שצפוי להעלות בהתאם את המחירים הממוצעים בשוק הנדל"ן בהתאם. חשוב לזכור שעלייה של ריבית בנק ישראל גוררת איתה באופן ישיר עלייה בריבית הפריים, ובמצב בו מרבית המשכנתאות קשורות בקשר עבותות לריבית זו, ככל הנראה נרגיש את עליית הריבית בתשלומים החודשיים שלנו.

במצב הנוכחי של שוק הדירות, צריך לכלכל צעדינו בחוכמה

עליית המחירים בשוק הנדל"ן היא אמנם מגמה מדאיגה, אך היא נושאת בחובה גם הזדמנות. מאחר והמחירים נמצאים במגמה מתמדת של עלייה, הזמן הנכון "לקפוץ על העגלה" הוא למעשה עכשיו. כל רגע שמתעכבים הוא רגע שמרחיק אותנו מחלום הדירה. לכן, כדאי לפתוח מחשבון משכנתא ולראות איזו הלוואה תוכלו לקבל על דירה שמתאימה לצרכים שלכם. בצעו סקר שוק איכותי, השוו בין ההצעות שניתנות לכם, והגשימו את חלום הדירה מוקדם ולא מאוחר – עליות המחירים הופכות את ההווה לזמן הטוב ביותר.

 

כתבה זו אינה מהווה הצעה או התחייבות למתן הלוואה. אישור כל הלוואה, סכומה ותנאיה נתונים לשיקול דעתו הבלעדי של הבנק. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...