נסח טאבו – במה מדובר וכיצד זה משמש אותנו?

"נסח טאבו" הוא מושג שגור ומוכר בעולם הנדל"ן, אותו צריך להכיר כל בעל דירה וכל מי ששוקל לבצע עסקת נדל"ן. ה"טאבו" הוא השם המוכר יותר ללשכת רישום המקרקעין, ונסח הטאבו מהווה מבחינות מסוימות את תעודת הזהות הרשמית של הנכס. מסמך זה עשוי לשמש אותנו במגוון דרכים שונות, ובמקרים רבים הוא הכרחי לצורך ביצוע פעולות בסיסיות שונות.

מהו בדיוק נסח טאבו? כיצד הוא משמש אותנו במצבים שונים והיכן נמצא את נכס הטאבו של הבית/דירה שלנו? בין אם אתם בעלי דירה ובין אם אתם מחפשים אחר נכס נדל"ן לרכישה, חשוב להכיר מושג זה ולהבין מה בדיוק הוא מייצג ומהי המשמעות שלו –

נסח טאבו – תעודת הזהות הרשמית של הנכס

נסח טאבו הוא בעצם סוג של תעודת זהות רשמית מטעם לשכת רישום המקרקעין (הגוף הרשמי במדינה האחראי על רישום נכסי נדל"ן, קרקעות וכו'). מסמך זה בעצם מציג בצורה רשמית ומוכרת את כל הפרטים הרלבנטיים בנוגע לנכס מסוים – מיהם הבעלים החוקיים שלו, היכן הוא נמצא, מה גודלו ואילו חדרים הוא כולל, מה מספר הגוש והחלקה בהם נמצא הנכס, האם קיימים עליו שעבודים, חובות או הערות אזהרה למיניהן וכיוצ"ב.

מדובר כאמור במסמך רשמי המונפק על ידי לשכת רישום המקרקעין, וככזה מהווה סמכות בכל הנוגע למידע מהימן בנוגע לנכס.

מתי ואת מי משמש נכס הטאבו?

כפי שניתן להבין ממה שכולל נכס הטאבו, מדובר במסמך מרכזי וחשוב ביותר עבור כל מי שמחזיק בנכס כלשהו, כמו גם עבור כל מי שמעוניין לבצע פעולה כלשהי הקשורה לנכס – קנייה, מכירה, נטילת משכנתא וכד'.

בתור קונים המחפשים אחר נכס לרכישה, במידה ומצאנו נכס מסוים בו אנו מתעניינים נכס הטאבו יאפשר לנו לוודא כי האדם המנסה למכור לנו את הנכס הוא אכן הבעלים הרשמיים והחוקיים, כי הוא לא מכר כבר את הנכס לאדם אחר, כי לא קיימים שעבודים על הנכס או חובות עליהם לא סיפרו לנו, כי גודלו ומה שהוא כולל אכן תואמים את מה שהמוכר טוען ואת מה שניתן לראות בשטח וכו'.

בתור בעליו של נכס נדל"ן, נכס טאבו מספק לנו בעצם הוכחה רשמית ומוכרת כי הנכס אכן בבעלותנו, מה גודלו ומיקומו, מה הוא כולל (למשל – חנייה, שטח אחסון חיצוני וכו') ועוד.

גם במידה ואנחנו מעוניינים לקחת הלוואה או משכנתא מהבנק ומעוניינים לשעבד לצורך כך נכס שברשותנו (להציע אותו כביטחונות להלוואה), נדרש על ידי הבנק להציג נסח טאבו מפורט, המוכיח למעשה כי נכס זה אכן ברשותנו ואינו כבר משועבד למטרת הלוואות אחרות.

הוצאה של נכס טאבו כיום היא פעולה פשוטה ומהירה מאי פעם – ניתן להוציא נכס טאבו במהירות ובקלות רבה מאתר האינטרנט של לשכת רישום המקרקעין, על פי מספר גוש וחלקה (ומספר תת חלקה במקרה של בניין מגורים משותף). נסח הטאבו המקוון נחשב לנסח רשמי לכל דבר ועניין, כל עוד הוא נשאר בפורמט דיגיטלי. כיום, ניתן לבצע באמצעות נסח בפורמט זה את מרבית הפעולות הרלבנטיות.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...