קניית דירה בפרויקט חדש – המדריך לרוכש

עומדים לקנות דירה חדשה מקבלן? ככה תעשו את זה בצורה נכונה ותחסכו מעצמכם טעויות כואבות והוצאות מיותרות

כבר שנים שהביקוש לדירות חדשות מקבלן נמצא במגמת עלייה הדרגתית, כחלק בלתי נפרד מהגידול באוכלוסייה. בהתאם לכך, הנדל"ן לא עוצר ויש המון פרויקטים חדשים למגורים שמתפרסמים חדשות לבקרים בכל רחבי הארץ. אם גם אתם החלטתם לשדרג את רמת המגורים שלכם ואתם עומדים לרכוש דירה חדשה מקבלן, חשוב מאוד שתבצעו זאת בצורה חכמה על מנת שלא תתאכזבו ובמקרה היותר גרוע, תסתבכו מבחינה כלכלית. בשורות הקרובות תקבלו מספר טיפים שיעזרו לכם לצלוח את כל שלבי תהליך הרכישה בדרך לקבלת המפתח של הדירה החדשה שלכם.

ליעד 800

הבדיקות המקדימות

רכישת דירה חדשה מקבלן מחייבת אתכם לבצע מספר בדיקות מקדימות באשר לפרויקט המדובר. זה מתחיל בקבלת מידע מדויק מהיזם (במקרים מסויימים היזם והקבלן משתייכים לאותה החברה) באשר למפרט הטכני של הדירה שמעניינת אתכם בפרויקט, כשיזם רציני ידאג לתת לך כמה שיותר מידע מוחשי, בין אם באמצעות הדמיה ממוחשבת ובין אם באמצעות דירה לדוגמא. בשלב הזה תוכלו גם לבדוק לגבי האפשרות לבצע שינויים למיניהם בדירה לשם התאמה אישית מושלמת לצרכים שלכם.

אם אתם כבר נמצאים בשלב החיפוש אחר פרויקטים חדשים למגורים, אל תשכחו לבדוק בין היתר גם את הדברים הבאים: כאשר קונים דירה בפרויקט חדש חשוב לוודא מהו הצפי לסיום הבנייה, קבלת טופס האכלוס והמפתחות לדירה ואף לברר לגבי סביבת הפרויקט – גישה לכבישים ראשיים, קירבה לבתי ספר וגנים, מקומות עבודה ועוד. רצוי כי תבררו גם לגבי עבודות פיתוח ופרויקטים נוספים שצפויים להיבנות מסביב, על מנת שלא תהיו מופתעים מבניין חדש שפתאום יבנה ויסתיר לכם את הנוף, או מבית ספר שיבנה לכם ממש מתחת לבית וירעיש לכם במשך היום. פנייה לוועדה המקומית תאפשר לכם לקבל את הפרטים הללו.

בדיקה חשובה נוספת היא לגבי זהות היזם והקבלן של הפרויקט. חשוב לבדוק שהם בעלי גב כלכלי חזק, שיש מאחוריהם ליווי בנקאי עם ערבות ביטחונית וניסיון רב בפרויקטים דומים שהסתיימו בהצלחה, בסטנדרטים הגבוהים ביותר. הדרך הטובה ביותר לקבל את הפרטים הללו היא באמצעות פנייה אל עורך דין מקרקעין מקצועי ומנוסה. לאיש מקצוע זה יש גישה למאגרי מידע שבאפשרותם הוא יוכל לומר לכם האם מדובר ביזמים וקבלנים אמינים שאין מאחוריהם חובות ותביעות. עורך הדין גם יוכל לעזור לכם לגלות פרטים חשובים על הקרקע שעליה נבנה הנכס, מי הבעלים, האם יש עיקולים או חובות ושניתן בכלל לרשום הערת אזהרה על הנכס.

החתימה על החוזה

מצאתם דירה בפרויקט שעונה על כל הדרישות שלכם? וידאתם גם את כל מה שצריך לגבי המקצועיות והאמינות של היזם והקבלן? כעת יגיע השלב שבו תצטרכו לחתום על חוזה הרכישה של הדירה. מעבר לכל עניין המחיר הסופי והווידוא לגבי מה הוא בדיוק כולל וזמני התשלומים השונים, חוזה קניית דירת מקבלן צריך לכלול עוד סעיפים רבים שאמורים להיות ברורים לשני הצדדים. למשל, פירוט מדויק של המפרט הטכני של הדירה ומה קורה אם אתם רוצים לבצע שינויים כלשהם ולוותר על מה שהקבלן נותן? מהו המועד למסירת המפתחות ומה קורה אם ישנם עיכובים במסירה? מהי אחריות הקבלן על ביצוע תיקונים במקרה שמתגלים ליקויים כלשהם? וכמובן סעיפים הקשורים להגנה על כספכם באמצעות ערבויות בנקאיות ואף פוליסת ביטוח מתאימה.

גם בהיבט הזה נמליץ לכם להתקשר עם עורך דין מקרקעין שמתמחה בחוזים שכאלה, על מנת שיוודא כי כל הסעיפים שמגנים עליכם אכן כלולים בחוזה ושאתם לא מתחייבים לחוזה מטעם היזם והקבלן, עם סעיפים שמקדמים רק את האינטרסים שלהם.

ההכנות לקראת הכניסה לנכס

היתרון של דירות חדשות למכירה מקבלן לעומת דירות יד שניה, הוא שניתן לעצב אותן בדיוק כפי שרוצים ולא לקבל דירה שהותאמה לדיירים הקודמים. יחד עם זאת, חשוב לבצע זאת בזמן ולא להתמהמה יותר מידי. מדוע זה כל כך חשוב? מכמה סיבות:

-רכישת דירה חדשה מקבלן מאפשרת גמישות לשינויים פונקציונאליים כאלו ואחרים, אך רק בנקודות מפתח שונות במהלך הבנייה. לאחר בניית השלד כמעט ולא ניתן להכניס שינויים מבניים (קירות, עמודים וכו') אך בשלבי הגמר יש מקום לאינספור שינויים הקשורים בחיפויים, ריצופים, נקודות חשמל, אינסטלציה ועוד, כך שרצוי מאוד כי תסיירו במקום על בסיס קבוע ובמידה ומה שבמציאות אינו תואם את הציפיות, תפעלו לטובת השינויים כמה שיותר מהר. זכרו תמיד כי היופי הוא חשוב אך בעיצוב הפנים של הדירה כדאי לחשוב גם על פרקטיות ונוחות ואת השינויים הללו קשה מאוד לבצע לאחר שכבר תיכנסו לגור בדירה.

-מבחינת עיצוב הפנים של הדירה, כדאי להתחיל לחשוב איך מעצבים את הדירה החדשה שלכם הרבה לפני שמקבלים מפתח. רבים עושים טעות נפוצה ומחליטים מראש כי יתחילו לעצב ולאבזר את הדירה באלמנטים נדרשים רק לאחר הכניסה אליה. בסופו של דבר, ברגע שהם כבר נכנסים לדירה החדשה ומתחילים לחיות בה, מתחילה תופעת הדחיינות והחודשים עוברים מבלי שמוצאים את הזמן ללכת ולבחור וילונות, גופי תאורה ושאר אלמנטים שמשדרגים את החלל של הבית. לכן, חשוב מאוד להתייעץ עם אדריכל או איש מקצוע ולשלב אלמנטים עיצוביים שמוצאים חן בעיניכם כבר עכשיו שאתם בעיצומו של פרויקט הרכישה שלכם.

ביצוע בדק בית לפני מסירת המפתחות

ונסיים בטיפ חשוב נוסף שלא רבים מיישמים אותו וחבל – הזמנת בדק בית על ידי חברה הנדסית חיצונית אשר אינה קשורה לקבלן, לפני קבלת המפתחות והכניסה לדירה החדשה. בדיקה שכזאת תאפשר לכם לעלות על ליקויי בנייה למיניהם בזמן ולדרוש מהקבלן שיטפל בהם באופן מיידי. במידה והקבלן יתנער מאחריותו, תוכלו להיעזר בעורך הדין שליווה אתכם בעת החתימה על החוזה, על מנת שיוציא לו מכתב התראה ויתחיל בתהליכים לשם תביעה שלו בבית המשפט. במרבית המקרים, הקבלן אכן יבצע את התיקונים ותוכלו להיכנס לדירה החדשה שלכם כשהיא מושלמת מכל בחינה שהיא.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...