שימוש בטכנולוגיית CNC בתעשייה – כל מה שחשוב לדעת

ברמה הבסיסית ביותר, CNC הוא קיצור של הביטוי Computer Numerical Control, או בעברית – שליטה ספרתית ממוחשבת. מדובר בטכנולוגיה שמשמשת גופים רבים בעולם התעשייה, בדגש על עיבוד של חומרי גלם שונים לכדי רכיבים בפסי ייצור ולכדי מוצרים מוגמרים.

מה שמייחד את טכנולוגיית ה-CNC זו העובדה שמדובר בטכנולוגיה בה מחשב הוא זה ששולט במכונות העיבוד השונות. זאת בניגוד למכונות הישנות יותר שהופעלו על ידי (והיו מוגבלות ביכולות של) יד אנושית.

טכנולוגיית ה-CNC היא ותיקה יותר ממה שאתם עשויים לשער. כבר בשנות ה-50 היו מפעלים ששילבו אותה בין מכונות עיבוד שונות באמצעות שליטה מרכזית שאפשרה להן לעבוד יחד. עם זאת, בשנים האחרונות מדובר בתחום שנמצא בזינוק מטאורי, ומכונות CNC משוכללות מגיעות לתוצרים מדויקים יותר וליעילות אנרגטית גבוהה יותר מאי פעם בעבר..

קפצנו לחברת ס.ר.י מתכות בקרית מלאכי, חברה שמתמחה בעיבוד שבבי בטכנולוגיית CNC. ישבנו עם גורם מקצועי בחברה כדי להבין את התחום בצורה מעמיקה ולהלן מה שלמדנו.

 

מהם היתרונות של טכנולוגיית CNC בתהליכי עיבוד שונים?

היתרון הראשון, הגדול והמשמעותי ביותר של טכנולוגיית CNC לעומת שליטה ידנית במכונות העיבוד השונות הוא הדיוק של התוצרים. תהליכי עיבוד שונים, בין אם מדובר בעיבוד שבבי, בחיתוך או בתהליכי עיבוד פלסטיים כמו כיפוף וערגול, צריכים להתבצע בצורה מדויקת ביותר על מנת להתאים לפסי ייצור שונים ועל מנת לעמוד בסטנדרטים והתקנים המחמירים ביותר. מכונת CNC משאירה מעט מאוד מקום לטעויות. המיומנות האנושית בהפעלת המכונה הזאת צריכה להיות בעיקר בהכנסת הפקודות הרלוונטיות להפעלת המערכת, ובווידוא שהיא מכוילת ועובדת בצורה המדויקת ביותר (וכמובן שגם בתהליכי השגחה ובקרה). את כל העבודה עצמה מבצע הלכה למעשה המחשב, שמסוגל להגיע לתוצאות מדויקות יותר מכל יד אנושית. בנוסף, מכונות ה-CNC מתאפיינות ביעילות אנרגטית גבוהה מכל מכונות העיבוד שהיו קיימות לפניהן, ומבצעות את העבודה במהירות גבוהה יותר יחד עם הדיוק הרב שלהן, כך שהן הופכות את תהליכי העיבוד התעשייתיים למהירים ויעילים יותר, בתורם.

 שימושים בתעשייה של טכנולוגיית CNC

כאמור, בעולם התעשייתי משמשות מכונות CNC שונות בעיקר עבור תהליכי עיבוד שונים, שיכולים להיות תהליכים של עיבוד שבבי ושל עיבוד פלסטי. נסביר את ההבדל ביניהם.

תהליכי עיבוד שבבי הם תהליכים בהם עובדים עם חתיכה גדולה יחסית של חומר גלם, לרוב מתכות שונות, עץ או חומרים פלסטיים. מהחומרים האלה אנחנו למעשה גורעים חלקים בתהליכים שמייצרים שבבים מיניאטוריים (על כן שמם), עד שמגיעים לצורה הרצויה של חומר הגלם לאחר עיבודו.

מנגד, תהליכי עיבוד פלסטי הם תהליכים בהם אנחנו משנים את צורתו של חומר הגלם מבלי לגרוע מכמותו. כאן, השינוי מופעל באמצעות לחץ ומניפולציות שונות על פני השטח של חומר הגלם, ולא על ידי גריעה ממנו – וגם כאן כמובן יש צורך בדיוק רב מאוד.

עבור כלל התהליכים האלה, השבביים והפלסטיים גם יחד, מכונות CNC מספקות את התוצאות המדויקות ביותר, ועומדות בסטנדרטים הגבוהים ביותר של ייצור ועיבוד תעשייתיים.

כל מה שחשוב לדעת על CNC- באדיבות ס.ר.י מתכות

מאחורי הקלעים: כל מה שחשוב לדעת על חיתוך CNC

כל מה שחשוב לדעת על CNC- באדיבות ס.ר.י מתכות

אילו מכונות עיבוד יכולות לעבוד בטכנולוגיית CNC?

גם כאן יש להבחין בין מכונות CNC שמשתייכות לתחום העיבוד השבבי לבין מכונות CNC השולטות על תהליכי עיבוד פלסטיים.

מכונות עיבוד שבבי שנשלטות בטכנולוגיית CNC יכולות להיות מחרטות, מקדחות, כרסומות, מכונות ניסור, משחיזות, מכונות מירוק ומכבשים. בכל התהליכים האלה מתבצעת גריעה של חומר גלם מסוגים שונים, ולעתים קרובות יהיה צורך בשילוב של מספר מכונות עיבוד שבבי על מנת להגיע לתוצר הסופי הרצוי. כאן, במיוחד, לטכנולוגיית ה-CNC יש חשיבות עצומה, שכן השליטה הממוחשבת יודעת לחשב בצורה מדויקת במיוחד את התהליכים הרצויים ואת השילוב ביניהם, על מנת להגיע לתוצר הסופי.

מכונות עיבוד פלסטי בהן יש שימוש בטכנולוגיית CNC כוללות בין היתר מכונות כיפוף ומכונות ערגול. כאן, יש צורך במניפולציה שמפעילה לחץ כיווני או אנרגטי על חומר הגלם, וכך משנה אותו לצורה הרצויה לנו, וגם כאן מכונה ממוחשבת מבצעת עבודה מדויקת הרבה יותר מיד אנושית.

לעתים, יש צורך בשילוב בין מלאכות ערגול וכיפוף לבין תהליכי עיבוד שבבי שונים, וגם כאן ה-CNC משחק תפקיד מרכזי מאין כמותו, כשהמחשב שולט על התהליך כולו ויודע לשלב בין התהליכים באופן אופטימלי. כל מה שנשאר לכם לעשות הוא להבין מי בדיוק צריך לבצע עבורכם את עבודות ה-CNC השונות שנחוצות לכם.

בכדי לבצע עיבוד חומרי גלם בצורה המדויקת ביותר – פנו למומחים ב-CNC

עבודה עם טכנולוגיית CNC אולי נשמעת פשוטה, אך למעשה היא דורשת מיומנות גבוהה במיוחד. בכדי לבצע עבודת CNC נכון ולהגיע לתוצרים אליהם תרצו להגיע, יש צורך בעבודה מקצועית ביותר של בעלי המקצוע בתחום, שיודעים לתת למחשב את הפקודות המדויקות ביותר ולעבוד עם המודלים השונים של עולם ה-CNC. לא מדובר בעניין של מה בכך, ויש צורך בידע הנדסי נרחב ובניסיון רב על מנת לבצע עבודות אלה נכון. מומלץ שתמצאו חברה שמחזיקה את המכשור המתקדם ביותר בתחום העיבוד השבבי, החיתוך, הכיפוף והערגול, בטכנולוגיית ה-CNC המתקדמת ביותר בשוק ובנוסף מחזיק גם אנשי מקצוע עם ניסיון עצום בתחום – מה שהופך את החברה מובילה בתחום עיבוד המתכות בישראל.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...