תביעה לפינוי מושכר – הכלי האפקטיבי מול שוכר בעייתי

כשאדם (להלן: "המשכיר") משכיר את דירתו לאחר (להלן: "השוכר"), חותמים השניים חותמים על חוזה שכירות שקובע, בין היתר, את גובה שכר הדירה, מהם התשלומים הנוספים שעל השוכר לשלם וכן מתחילה תקופת השכירות ומתי היא נגמרת.

ואולם, לעתים, במהלך תקופת השכירות, השוכר אינו משלם את התשלומים שנקבעו בחוזה, ו/או גורם נזקים לדירה, ו/או לאחר תום תקופת השכירות, מסרב להתפנות מהדירה. הכלי האפקטיבי מול שוכר שכזה הוא תביעה לפינוי מושכר .

מהי תביעה לפינוי מושכר?

יש להקדים ולהסביר שאם השוכר מתנהג כפי שצוין, על המשכיר, קודם כל, לשקף לו את המצב הבעייתי בכל הקשור להתנהלותו לגבי הדירה ו/או בדירה עצמה. מומלץ לעשות כן באמצעות שליחת מכתב התראה לשוכר בטרם נקיטת הליכים משפטיים. במכתב צריך המשכיר להסביר לשוכר:

-מדוע הוא שולח לו את המכתב
-מה הוא דורש ממנו
-מה יקרה אם השוכר לא יפעל בהתאם לדרישות המשכיר (המשכיר ינקוט הליכים משפטיים כנגד השוכר).

אם המכתב לא גורם לשוכר לשנות את התנהגותו, על המשכיר לתבוע את השוכר בתביעה לפינוי מושכר.

 

שמה המלא של תביעה זו הוא " פינוי מושכר בהליך מזורז", ומכאן ניתן להבין שהזמן מרגע הגשת התביעה ועד לקבלת פסק הדין לא צפוי להיות רב במיוחד (ההליך יכול להימשך כ-60 ימים בלבד). הדבר גורם לכך שהשוכר לא שוהה בדירה בניגוד לרצון המשכיר תקופה ממושכת מדי, והנזק שהוא גורם עקב שהותו בדירה, ככל הנראה לא משמעותי מדי.

בתביעה זו, הסעד היחיד שיכול המשכיר לדרוש הוא פינוי השוכר מהדירה. אם הוא מעוניין בסעדים נוספים (למשל, בפיצוי כספי עקב הנזקים שגרם השוכר לדירה), עליו להגיש תביעה לפינוי דייר בסדר דין מקוצר. ניתן להגיש תביעה זו הן בנוסף לתביעה לפינוי מושכר והן במקומה.

 

 

 

באדיבות עורך הדין אלי מור
באדיבות עורך הדין אלי מור

כיצד יכול הנתבע להתנהל בתביעה לפינוי מושכר?

הנתבע בתביעה לפינוי מושכר, קרי השוכר, יכול להגיש כתב הגנה בתוך 30 ימים מיום המצאת כתב התביעה. כלומר, תגובתו לפעולת המשכיר צריכה להיות מהירה, והדבר גורם, או לכל הפחות צריך לגרום, לשוכר להבין, את רצינותו הרבה של המשכיר ושהוא אכן עשוי למצוא עצמו מפונה בקרוב מהדירה.

בנוסף, לשוכר אסור להגיש תביעה כנגד המשכיר שהגיש נגדו תביעה לפינוי מושכר, וכן אסור לו להעביר את האחריות לאדם אחר ("צד שלישי"). כלומר, הוא היחיד שיכול וצריך לספק הסברים לטענות המופנות נגדו.

 

מה קורה אם השוכר ממשיך בסירובו להתפנות?

אם בית המשפט מקבל את תביעתו של המשכיר לפינוי מושכר, אך השוכר ממשיך בסירובו להתפנות מהדירה, המשכיר צריך להגיש לאחת מלשכות ההוצאה לפועל בקשה לביצוע פסק הדין. עליו לצרף לבקשה זו, בין היתר, העתק חתום של פסק הדין, העתק מהודעת פינוי, את פרטי חשבון הבנק שלו או של עורך דינו, ובאשר לפרטי השוכר – את שמו, את כתובתו, את מספר תעודת הזהות שלו ואת שם אביו.

אחר-כך, ממציא מנהל לשכת ההוצאה לפועל אזהרה לשוכר, האומרת שתוך 20 ימים עליו להתפנות מהדירה.
אם חולף הזמן שנקבע באזהרה והשוכר טרם התפנה, בארבעה-עשר הימים הראשונים שלאחר תום תקופת האזהרה, מגיע מנהל לשכת ההוצאה לפועל לדירה, מפנה אותה ומוסר אותה לאדם שבפסק הדין נקבע שהוא זכאי לקבלה.

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...