ויהי אור: טיפים לתכנון התאורה המושלמת

חברות וחברים, מה לא נאמר על תאורה לבית? פגשנו עבורכם את מומחי התאורה מבית חברת "שופ לייט" שהסבירו על הדרכים לתכנון התאורה האולטימטיבית בבית שלכם

יותר מ-140 שנה אחרי המצאת הנורה, אפשר לומר בפה מלא, שבשני העשורים האחרונים תחום התאורה עבר קפיצת מדרגה של ממש ומאז הוא לא מפסיק לחדש ולהפתיע. את המנורות הגנריות והמשמימות מחליפים כיום גופי תאורה פיסוליים שהם פריט עיצובי לכל דבר, לצד תאורה פונקציונלית נסתרת שמעניקה שכבה נוספת של אור ופרט להיותה פונקציונלית היא גם מעצימה, או לחילופין מטשטשת, אלמנטים ופרטים אותם נרצה להדגיש או להסוות.

תאורה למטבח

מבחר עצום של גופי תאורה תלויים וצמודי תקרה, תאורה: שופ לייט

תאורה למטבח
צילום: מאור מויאל | עיצוב: יעל אללוף

מזג האוויר משפיע מהותית על עוצמת האור הטבעי החודר לחללים. על מנת להתגבר על שינויי מזג האוויר ולהבטיח תאורה מלאה ונעימה בכל חודשי השנה, מומלץ להגדיר בחדרים השונים את גווני האור- חם, נטרלי או קר, ולהשתמש בנורות בגוון צהוב חם (2700-3000K) שיציפו את החללים באור רך ונעים. לעומתם, באזורים הדורשים התמצאות ומיקוד, כדוגמת משטחי העבודה במטבח, ההמלצה היא לעבוד עם תאורה קרה ולבנה.

תאורת סלון

להארת הפונקציה וחשוב לא פחות, ליצירת אווירה בחלל, תאורה: שופ לייט

תאורת סלון
צילום: עודד סמדר | עיצוב: טל אלימלך

הגודל אולי לא, אבל המרחק בהחלט קובע

תאורה מלאכותית חמה גורמת לצבעים בחלל לקבל גוון אחר, וודאי ביחס לאופן בו הם נראים בימים שטופי שמש או בימים חורפיים. פיזור אלומת האור של התאורה המלאכותית משפיע על האופן בו הצבע מגולם בחלל ומדגיש טונים מסוימים שמצויים בצבע. הטון שנראה בפועל הוא נגזרת של עוצמת וגוון הנורה והמרחק בו היא ממוקמת ביחס לאובייקט, כך למשל צבעים אפרפרים, שיש בהם טונים חומים, יראו לנו לפתע ורדרדים או אדומים.  בתוך כך, לצבעים, באשר הם, יש נטייה לבלוע את האור, במיוחד הכהים שבהם. במידה והקיר צבוע בגוון כהה יתכן מאוד שהתאורה תגרום לו להיתפס כדרמטי ועוצמתי מכפי שהוא. עם זאת, ככל שהמנורה רחוקה פיזית מהקיר כך אלומת האור מתפזרת בצורה מתונה יותר ועוצמת הגוון תתרכך.

גוף תאורה

מפתיע: מיקום התאורה משפיע גם על האופן בו אנו קולטים את הגוונים, תאורה: שופ לייט

גוף תאורה
צילום: אלעד גונן | עיצוב: שרון לוי

כל חלל והתאורה הנכונה לו

אם תהיתם האם מנורה אחת במרכז תקרת החלל תספיק, תשובתם של המומחים היא חד משמעית- ממש לא! כל חלל, על הפונקציות שבו, דורש הארה שונה לחלוטין. כך למשל במטבח שמהווה את נקודת המפגש של כל בני המשפחה, התאורה צריכה להאיר בצורה האופטימלית כל פונקציה בנפרד. התוצאות הטובות ביותר תתקבלנה אם נקפיד לשלב בין מספר סוגי הארה: תאורה ישירה פונקציונלית (בפרט מעל אזורי העבודה), תאורת אווירה נעימה ותאורה דקורטיבית שתעניק למטבח שיק וסטייל. מעל האי מומלץ לתלות נברשת דקורטיבית שתבלוט ותקשט את החלל. עם זאת, במידה ופינת האוכל סמוכה אליו מומלץ לשבץ מעל האי צילינדרים על מנת שלא לגנוב את ההצגה מגוף התאורה המרשים שתלוי מעל שולחן האוכל.

תאורת מטבח

גם יפה, גם חכמה- הארה אופטימלית של משטח העבודה במטבח, תאורה: שופ לייט

תאורת מטבח
צילום: עודד סמדר | עיצוב: טל אלימלך

בגזרת הסלון עברו הימים בהם גוף תאורה גדול במרכז החלל הספיק, בפרט בסלונים קטנים, או כאלה בעלי תקרה נמוכה, בהם תאורה מרכזית יכולה ליצור אשליה של חלל קטן. מנורות מינימליסטיות, צמודות קיר או תקרה, יקנו לקירות אשליה של גובה ויעניקו פיזור אפקטיבי של האור. את חפצי האמנות והנוי שנרצה להדגיש, מומלץ להאיר בתאורה ממוקדת, שתמקד את העין בהם ותקנה לחלל מראה תרבותי ויוקרתי. מנורות עומדות או מנורות שולחן דקורטיביות, אותן ניתן לשבץ על גבי שידות, קונזולות או רהיט הטלוויזיה, יאפשרו ליצור הארה אינטימית במקרים בהם לא נרצה להציף את החלל באור מלא.

תאורת שקועה תיקרה

מנורות צמודות תקרה בסלון משוות לו מראה של גובה, תאורה: שופ לייט

תאורת שקועה תיקרה
צילום: אלעד גונן | עיצוב: שרון לוי

במסדרונות המקשרים בין האזור הציבורי לפרטי, מומלץ לשלב גופי תאורה שקועים או ספוטים שיסייעו להאיר נכונה את התמונות שעל הקירות. בנוסף, מומלץ להתקין מנורות קיר up-down שישטפו אל החלל הצר באלומות אור מטה ומעלה וישדרגו את מראה המסדרון. בתוך כך מומלץ לשלב תאורת חירום שתפעל במקרה של הפסקת חשמל.

מאסטר ההורים הוא המקום בו בני הזוג מקיימים את השיחות החשובות באמת ובו הם גם נרגעים בתום עוד יום מפרך. לכן, במקרה הזה מומלץ בחום לשבץ גופי תאורה בהתאם לצרכים הספציפיים ולפונקציות המצויות בחלל. לצד מנורת תקרה במרכז החלל, ניתן להוסיף מנורות קיר שייצרו אווירה רגועה ונעימה וכן נורות לד לצידי המיטה שיאפשרו לבני הזוג לקרוא או לצפות בטלוויזיה בנינוחות. מעל שידות הלילה מומלץ לשלב מנורות תלויות דקורטיביות ,בפרופורציות הנכונות לרהיט, שתקשטנה את החלל, במקביל מומלץ לשלב מנורה עומדת במיקום מרכזי שתהווה פיס עיצובי ותוסיף אופי לחדר השינה.

מנורת צד

מנורות קיר לצד תאורה מרכזית, תאורה: שופ לייט

מנורת צד
צילום: מאור מויאל | עיצוב: יעל אללוף

אחרונים חביבים הם חדרי הרחצה שהפכו בשנים האחרונות לגדולים ומעוצבים, והתאורה הפכה לחלק בלתי נפרד מהם. עבורם חשוב לבחור מנורות פונקציונלית, מוגנות לחות ומים שיציפו את חדר הרחצה באור פונקציונלי. ברבים מהבתים הנטייה היא לתכנן גופי תאורה שקועים, או גלויים מעל אזור הכיור והמראה ומעל למקלחון- כך מתקבלת תאורה אופטימלית בדיוק באזורים בהם נרצה לראות את עצמנו בצורה כמה שיותר מוחשית. בתוך כך, מומלץ בחום לשלב תאורת התמצאות (כן, עבור אלה שקמים בלילה לפיפי). המיקום האופטימלי של זאת תהיה באזור האסלה.

תאורת חדר רחצה

הארה אופטימלית של חדר הרחצה, תאורה: שופ לייט

תאורת חדר רחצה
צילום: עודד סמדר | עיצוב: טל אלימלך
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...