א'-ב' של DIY: הערכה הבסיסית ליוצר המתחיל

זרם ה"עשה זאת בעצמך" פסח עליכם, וכעת אתם רוצים להתחיל ליצור בעצמכם? הנה המוצרים הבסיסיים שבהם תצטרכו להצטייד כדי לצעוד את צעדיכם הראשונים

היום אנחנו כבר יודעים ש-DIY הוא לא טרנד. הוא היה כאן תמיד, אחר כך שטף בסערה את מרביתנו, והיום הוא כמו אקסיומה: מובן מאליו ולא צריך כל הוכחה. מי שיש לו זוג ידיים עובדות ולאו דווקא "ימניות", יכול לשדרג, לשייף, לחתוך, למסמר או לצבוע ולהוציא תחת ידיו יצירה לתפארת, החל משלט כניסה לבית ועד ארגז עץ בנוי. השאלה היא רק אם יש לו הכלים המתאימים ואם חשב על הציוד שאמור להיות בסביבתו בשעת השי"ן. למי שמשתוקק להתחיל ולא יודע ממה, הרכבנו בעזרת סימה יוסף, יוצרת בתחום הלייף סטייל, את רשימת הציוד המתבקש לכל חובב. מוזמנים להפשיל שרוולים:

כלים עבודה

1+2. מברשת ופחית צבע

אם אתם בוחרים שלא להשאיר את העץ, הקיר או המשטח בצורתו הטבעית המקורית, ודאי תזדקקו לכלי עם הידית וה"שערות", העשויות סיבים סינתטיים. פחית הצבע עליה אנחנו ממליצים תלויה בטעמכם האישי, והיא כמובן נגזרת של אימת המתלבטים – המניפות עבות הכרס של חברות הצבעים.
מה יוצרים בעזרתם: חידוש צבע שדהה, צביעה מחדש של רהיט או חלקיו, האקינג לרהיטים של איקאה.
משהו שכדאי לדעת: את המילה מברשת חידש מיודענו אליעזר בן יהודה בעקבות מילים משפות אחרות, כמו brush באנגלית.
יצירה
3. נייר ליטוש

שמו הרשמי של הנייר המחוספס הוא נייר לטש ובשפת העם: נייר זכוכית. זהו נייר המצופה בחומר שמאפשר לשייף בעזרתו חפצים שונים כדי להפכם לחלקים יותר או כדי להסיר מהם שכבה של חומר. ככל שהנייר עדין יותר, הוא משמש להחלקה עדינה יותר. דרגת חספוס גבוהה יותר של הנייר תביא לפעולה ההפוכה: משטח מחוספס יותר.
מה יוצרים בעזרתו: מורידים שכבת לכלוך ושומן לפני צביעה או מריחת לכה, מחליקים משטחי עץ לפני צביעה.
משהו שכדאי לדעת: השם נייר זכוכית ניתן לו משום שחלק מהניירות מיוצרים משברי זכוכית קטנים.
4. דבק דו צדדי

דבק שנראה כמו סרט, ומשני צדדיו מודבקים ניירות. מקלפים נייר מצד אחד ומצמידים את הסרט על פריט כדי שיידבק אליו. גם מהצד השני מקלפים את הנייר, כדי שידביק אותו למשטח אחר כמו קיר.
מה יוצרים בעזרתו: מיועד למקומות שבהם אין אפשרות לדפוק מסמר, כמו חיבור שלט לדלת כניסה או מזוזות למשקוף, אבל גם לחיבור של מראות קטנות באמבטיה ואפילו וילונות. בתחום היצירה (craft) משתמשים בו ליצירת תלת ממד בעבודה עם אלבומים וכרטיסי ברכה.
משהו שכדאי לדעת: הדבק, הידוע בכינויו דבק דוּ"צ, מגיע בצורות שונות, החל מגליל ועד חיתוכים וגלגלות, עם נפח או בלי נפח.
עשה זאת בעצמך
5+7. פטיש ומסמר

מוצר צריכה בסיסי בכל בית, בלי קשר לתחום היצירה. הפטיש הוא כלי עבודה בעל ראש כבד ממתכת, שבעזרת הידית שלו דופקים מוצר קשיח ומחודד (מסמר) לתוך חומר אחר.
מה יוצרים בעזרתם: תליית תמונות ופריטים דקורטיביים קטנים על הקיר, חיבור עצים, חיזוק פריטים רופפים וכמובן, בניית סוכה בצורה הבסיסית ביותר.
משהו שכדאי לדעת: פטיש הוא אחד הכלים הקדומים ביותר שהמציא האדם. את המסמר ייצרו עד המאה ה-18 בעבודת יד והחל מהמאה ה-19 על ידי מכונות, כחלק מהמהפכה התעשייתית.
פטיש
6. חוט ברזל

חוט או תַּיִל הוא סיב מתכתי דק וארוך בעל תכונות של אלסטיות וחוזק. יש חוטים עדינים ויש חוטים עבים המשמשים בתעשייה.
מה יוצרים בעזרתו: הכנת זרים לראש, פרחים, ליפוף של חפצים, תלייה, מוביילים, תכשיטים, עבודה בגינה.
משהו שכדאי לדעת: ברזל הוא המתכת השימושית ביותר לאדם, ואם הוא טהור, הוא גם רך ופריך מאוד. ברגע שמוסיפים לו כמות קטנה של פחמן, הוא מתקשה.
8+9. מברג וברגים

כלי עבודה שנועד להדק, לשחרר, להחדיר או להוציא ברגים, שהם מסמר עם חריץ ספירלי.
מה יוצרים בעזרתם: עבודות יצירה מעץ, הכנסה והוצאה של סוללות מחפצים, חיזוק מוצרי עץ.
משהו שכדאי לדעת: את רוב הברגים יש להבריג בכיוון השעון ולשחרר בכיוון ההפוך, אולם קיימים ברגים המוברגים נגד כיוון השעון, והם מיועדים למשל לגלגלי משאית, כדי שתנועת הגלגלים לא תשחרר את הברגים.
מברגה
10. סרט מידה (מטר)

הבסיס של הכול. בלעדיו אי אפשר להתחיל כלום. כלDIY  מתחיל מחזיק לצד כלי סימון למדידה גם את הסרגל הגמיש הזה, שעשוי בדרך כלל מבד, ממתכת או מנייר ומיועד למדידת אורכים ומרחקים. הוא קטן וקומפקטי, גם אם הוא מיועד למדידת 5 מטרים (הכול יחסי) ונכנס לתיק או לכיס בקלות.
מה יוצרים בעזרתו: כאן לא ממש יוצרים, אלא יותר נעזרים כדי למדוד אורך דיקט עץ, מידות של רהיט שאנחנו מוכרים ביד 2, גובה חלון להתאמת וילון וכיו"ב. אם אתם ממש מתעקשים ליצור איתו משהו, תוכלו להשתמש בסרגל מתקפל מעץ, כזה שתראו אולי אצל נגרים. מאחר שסרגל העץ הוא פריט עיצובי בפני עצמו, תוכלו ליצור איתו פינה יפה בבית.
משהו שכדאי לדעת: מטר הוא היחידה הרשמית למדידת רוחק שאומצה בצרפת ב-1795. שני עזרים מחוברים למטר והופכים אותו לחכם קצת יותר: בצידו מהדק שבעזרתו אפשר להצמיד את המטר לבגד, ובחלקו העליון נצרה שנועלת אותו בזמן המדידה ומשתחררת כשמסיימים למדוד.
11. אקדח דבק חם

נשמע כמו כלי ירייה, אבל הסכנה היחידה שיש באקדח הזה, הוא חום הדבק שמוכנס אליו ועלול לגרום לכוויות. מכשיר שבתוכו צינורית מתכת, המתיכה דבק שבתוכה. לדבק התרמו-פלסטי מראה של מקל קשיח, והוא פועל כשהוא מומס בעזרת גוף החימום המתכתי. לחיצה על הדק האקדח, והדבק מותך היישר למשטח העבודה.
מה יוצרים בעזרתו: מלאכות עדינות, חיבור נייר וקרטון, הדבקת חתיכות עץ, קישוטים קטנים, ווי תלייה ועוד.
משהו שכדאי לדעת: גם בגן הילדים מכירים את מקלות הדבק השקופים, המיועדים לשימוש ביתי, אבל בתעשייה קיימים גם דבק מיוחד לרכב (להעלמת כיפופים), דבק לבניית ארגזי קרטון, דבק צבעוני להדבקת תוספות שיער, דבק עם נצנצים, דבק לסידורי פרחים ועוד.
12. חבל דק

חוט ארוך וגמיש העשוי מסיבים טבעיים כמו פשתן, ובעזרתו נהדק, נקשור, נמתח או נמשוך. כיום נפוצים גם חבלים מסיבים סינתטיים.
מה יוצרים בעזרתו: תלייה דקורטיבית של תמונות ואביזרי דקורציה, קשירת מתנות קטנות, שקיות צלופן, עיטור צנצנות עם או בלי בד.
משהו שכדאי לדעת: באמצעות חבלים לא קלים ולא הכי חזקים ובעזרת 900 איש הועמד אובליסק ענקי ברחבת הקתדרלה של סנט פיטר ברומא בשנת 1586. הישג ארכיטקטוני מרשים לכל הדעות.
13. פלס

פֶלֶס בנאים הוא מכשיר מדידה שבעזרתו קובעים אם משטח מסוים מיושר. פלס בנוי ממתכת ישרה, ואליו מחוברת שפופרת שקופה בצורת גליל, המלאה חלקית בנוזל כוהלי צבוע. המילוי החלקי יוצר בה בועת אוויר, שאם היא מצויה בין קווי העזר המצוירים על השפופרת, אזי המשטח מיושר.
מה יוצרים בעזרתו: משפט המפתח במקרה זה הוא "לתלות מבלי להיות תלויים". לא צריך אף אחד שיורה לנו "קצת למעלה" או "קצת שמאלה". תליית תמונות בצורה ישרה, בדיקה אם משטח שיצרנו הוא ישר.
משהו שכדאי לדעת: הנוזל בתוך הפלס נצבע בגווני צהוב או ירוק, כדי שבועת האוויר תבלוט.

עוד רעיונות ל"עשה זאת בעצמך":
מרכזית
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...