אלף פנים לשחור: כבר לא רק גברי וממש לא חייזרי

נראה שהתרגלנו לרעיון העיצוב בשחור, והוא כבר לא מרתיע משימוש בחללי הבית השונים. כך הוא נראה כשהוא מרגיע, דרמטי, מדגיש או מוסיף זוהר ויוקרה

 

כיורים וארון על רקע בהירכיורים וארון על רקע בהיר. עיצוב: רונית תקן. צילום: אבי תקן

 

 

אם היו אומרים לנו רק לפני שנים אחדות מטבח שחור, קיר שחור או אמבטיה שחורה, היינו מרימים גבה או שתיים ומשייכים את האמירה לתחום הגברי. משום מה, כשהיה מדובר בספה, התקבל השחור בבית כמו שמלת ערב לאירוע, כשהוא ניטרלי ונחוץ. כשזה נגע לכל השאר, הרוח הכללית הייתה big no no. היום קירות, רהיטים או אפילו תקרה נחשבים ללגיטימיים כשהם בשחור, מוסיפים אלגנטיות, עומק או נועזות, בלי להתעלם מההתאמה שלהם לכל צבע אחר שנמצא בסביבתם.

 

במטבח: חימום אווירה


בבית חי ושמח, שבו דווקא צבע הפריע לבעלת הבית, נבחרה פלטת צבעים רגועה ונעימה של שחור ולבן. "הצבעים הגיעו מצבעוניות האנשים עצמם", מסבירה המעצבת, שבחרה בחומרים כפרקט ובטון, כדי לתת ביטוי לטבע ולהכניס אותו כאלמנט מחמם.

 

מטבח תעשיתיעיצוב: שרית זיו אלון. צילום: איתי בנית 

 

 

מבחוץ: תחושת יוקרה


דלת עץ שחורה שמדגישה את הכניסה. משלבת מסגרות שמרמזות על השפה שתקבל את פני הבאים ונכנסים לבית. ניגודיות בין קירות לבנים וריצוף בלוסטון אפור כהה לדלת השחורה מייצרת תחושה של יוקרה, ולהשלמת המראה גופי תאורה מפליז.

 

דלת כניסה שחורהעיצוב: קרן ניב טולדנו. צילום: איתי בנית

 

 

במבואת כניסה: נגיעות בלבד 


בבית לנוער בסיכון היה חשוב למנהלי המקום לשמור על אווירה של בית אמיתי. החומרים שנבחרו הם עמידים והצבעוניות בוגרת, עדכנית ומודרנית עם נגיעה של צבע שחור. "שמרתי על קירות לבנים ונקיים, ואפילו זרמו איתי עם וילונות קלילים", מעידה המעצבת. "מאחר שהחלל לא גדול במיוחד, היה לי חשוב לשמור על מעטפת נקייה וקלילה והריהוט נבחר בבדים כהים ועמידים". השילוב של טקסטיל, עץ, מתכות ופלטת צבעים נעימה וחמה יצר חלל נעים וביתי כפי שביקשו.

 

מיחצה מעוצבת בסלוןעיצוב: מיכל נידם. צילום: אורית אלפסי

 

 

בסלון: דרמה ועניין


בדירת בוטיק בת 60 ס"מ בקומה 49 ביקש הדייר עיצוב גברי, מונוכרומטי ודרמטי. המעצבת יעל גולן הגדירה מראש שבפרויקט לא יהיו קירות לבנים, וכדי לעבוד עם צבע כה כהה, שיחקה עם הרוויה של הגוונים ועם מגוון החומרים בחלל: רצפה בשחור מט, תקרה צבועה ב"תדלקט" (טיח מרוקאי), ספה מעור פראי, שולחנות ממתכת שחורה, שטיח באפור עמוק ווילונות באפור כהה שמוסיף כובד ודרמטיות. גולן: "מאחר שהדייר חובב טיולים בעולם, שולבה אמנות של הצלם זוהר רון, שצולמה באפריקה והודפסה על מתכת. למטבח נבחר צבע לבן כדי לצנן את הקומפוזיציה, תפקיד אותו ממלא גם הווילון השני בסלון".

 

סלון מודרניעיצוב: יעל גולן. צילום: זוהר רון 

 

ובנגיעות קטנות יותר – למרות חשש מהאבק הארץ ישראלי שנראה בכל מקום ובמיוחד על ריהוט שחור, אזרו הדיירים אומץ בהנחיית המעצבת שירי ארצי, ובחרו מזנון שחור, שיוצר דרמה בחלל הבהיר וגם ניגודיות ועניין. באותו בית נבחרו בשירותי האורחים דקור שחור פרחוני על קיר גב האסלה מתחת לאלומיניום שחור ואריחי בטון ושליכט אפרפר. כשרוצים ליצור דרמה, זה כנראה הכיוון.

 

אקססוריז על שידהעיצוב: שירי ארצי. צילום: אורית אלפסי

 

 

בחדר השינה: אווירה נעימה ורגועה


הצבע השחור העוצמתי והנוכח יכול לשדר רוגע ולהשתלב אפילו בחדר שינה. הבחירה בשחור כצבע הקיר שנותן רקע לראש המיטה, כצבע של דלת אסם בכניסה לחדר הרחצה וכצבעם של גופי התאורה יוצרת אלגנטיות ודרמה לצד האיזון שנוצר מבחירת גוונים רכים אחרים, המשלימים בטקסטיל ובאקססוריז.

 

דלת הזהה לשרותיםעיצוב: אסנת ברמן. סטיילינג לצילומים: לירון אוטמזגין. צילום: אורית ארנון

 

 

בחדר העבודה: הדגשת החלל


חדר עבודה במבנה מלבני וצר איתגר את מעצבת הפנים ליאת פוסט, שבחרה להתגבר על האתגר על ידי צביעת שני הקירות המרכזיים בחדר בצבע שחור. הצבע השחור יוצר ניגוד לריהוט הלבן שתוכנן, וכך כך גם פרטי האמנות הבהירים שנתלו על הקירות השחורים. משטח פורמייקה בצבע לבן בגימור בירץ נמתח מקיר לקיר, כך שיכיל שתי עמדות עבודה סמוכות זו  לזו ומעליו יחידת ארונות גבוהים לאחסון, גם הם בצבע לבן ובמראה נקי. "השילוב של קירות בצבע שחור מול ריהוט בצבע לבן שלג יוצר מראה דרמטי ונקי", מנמקת המעצבת את הבחירה.

 

פינת עבודה במדרוןעיצוב: ליאת פוסט. צילום: טל ניסים

 

 

בשירותים: שיק בקטן


חדר השירותים משלב שחור וורוד (בדלת המשתקפת במראה) ושומר על מראה נקי ומינימליסטי כרקע הולם לסושי בר שיקי וצעיר שבה היא נמצאת. המבואה לשירותים ממשיכה את הקו העיצובי של שאר המקום, עם חיפוי קיר באריח קרמיקה שחורה מט, מראה בצורת התקרה המשופעת, ומשטח לשני כיורים מונחים מאלון מבוקע. "הצבע השחור נבחר משום שהוא גוון דרמטי, מוחלט ולא מתפשר, כזה שאי אפשר להישאר אדישים אליו, אבל יחד עם זאת מאפשר רקע מושלם לדברים שרוצים להבליט", אומרת המעצבת.

 

חדר רחצה לשנייםעיצוב: דנה ברוזה, סטודיו danka design. צילום: איתי בנית

 

 

מרכזית
2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לא מתחברת לשחור - לבן
עם כל הכבוד לבחירות של הלקוחות/ מעצבים, אני לא מתחברת לזה

כל כך מונוכרומטי, זה יוצר שיעמום

בודק...