הרבה יותר מארבעה קירות: כך מעצבים בית עם נשמה

תמונות משפחתיות, סיפורים אישיים וחפצים אהובים הופכים כל בית למלא אופי וממלאים אותו בנשמה

סלון צבעוני
בית עם נשמה
צילום: תמר אלמוג | עיצוב: אוסי כץ דגן

 

כמה הזויה נשמעת לכם הסצנה הבאה? אדם נכנס הביתה, מניח את המפתחות ואת התיק, מברך לשלום את השידה, עובר לחדר ומלטף קלות את הדלת ולא שוכח להפריח נשיקה באוויר לתמונה שעל הקיר. הזוי או נורמלי לגמרי? תלוי את מי שואלים. אנשים נקשרים לחפצים, קוראים להם בשמות ואם לא מדובר בתמונה של אדם ספציפי שמחייך אליהם מהקיר, ייתכן אף שיכנו אותם בשמות. כך גם עם הצמחייה: השקיית בוקר רעננה, ברכה לשלום וליטוף ענוג, שלא לדבר על הכלב שמבין הכול והדגיגונים שמצפים בכיליון עיניים לכניסת בעליהם. מתברר שאנחנו אוהבים להאניש בעלי חיים, רהיטים וחפצים, מצפים לתגובות של צמחים למילותינו, ולכן אין פלא שיש מי שמוצא גם בבית שלו תכונות כמו חיים ונשמה.

פינת אוכל צבעונית
נשמה לבית
צילום: חגית גרוסמן | עיצוב: רוית אורגד בר-לב

האם יש מקום להביע "נשמה" בעיצוב הבית? מי קובע את זה, והאם מה שנראה לאחד הוא שנראה גם לאחר? "בית עם נשמה הוא הרגשה אישית, כשנכנסים הביתה ומרגישים שאפשר לנשום עמוק ולהרגיש שהגעת הביתה. אבל יכול מאוד להיות שמה שעבור אחד הוא נשמה, עבור אחר הוא מיגרנה. ומה שעבורו הוא נשמה, עבור האחר  הוא שממה", אומרת המעצבת עדי אדליס. "בית עם נשמה הוא בית שיש בו פריטים אהובים, כאלה שלא עושים חשבון אבל משתלבים בהרמוניה: ישן עם חדש שיוצרים אופי, עומק ונינוחות לא מתאמצת, אוספים שמוצגים לראווה או סיפור אישי שמועבר דרך צבעים ומרקמים", מוסיפה המעצבת לירון אוטמזגין, "הכול הופך לבית אנושי".

מדפים מעץ
מדפים מעץ
צילום: שי אפשטיין | עיצוב: לירון אוטמזגין

 

בית שמבטא טעם אישי

אנשים מביאים איתם לבית אהבות והעדפות ומרחיקים ממנו סגנונות שלא מדברים אליהם או פריטים שהם אינם מתחברים אליהם. זה נכון לסגנון עיצובי, לרהיטים, לפינות בבית ואפילו לאוספים ותחביבים אישיים שניתן להם ביטוי בעיצוב. "בית עם נשמה הוא בית שמבטא אותך, את האופי שלך, את הדברים שאתה אוהב וחשובים לך ואת התחביבים שלך", אומרת המעצבת קרין פדר. "אני למשל מאוד צבעונית ואקלקטית ויודעת שזה משתקף בכל הבתים שגרתי בהם".

מזנון צבעוני
מזנון צבעוני
צילום: מאור מויאל | עיצוב: קרין פדר
סלון צבעוני ושמח

אוסף גלובוסים

סלון צבעוני ושמח
צילום: הגר דופלט | עיצוב: תמי ורדי

בית שמספר סיפור אישי

לכל בית אופי משלו, שנארג מאופיים של המתגוררים בו. לעיתים משולבים בו פריטים ממסע שעברו, לעיתים מוצאות את ביטויין בהבלטה תמונות משפחתיות ולפעמים יהיו אלה הרהיטים שעברו בירושה ובעלי הבית קשורים אליהם רגשית. כל המקרים האלה משולים לקריאת יומן אישי של בני הבית.  "בית עם נשמה הוא בית שתומך בסיפור בעליו. חלקים מאישיותו מסופרים על הקירות או בחפצים הנבחרים, וכל פעם מחדש הם מציתים בו התרגשות", מפרשת המעצבת רוית אורגד בר-לב.

"בית שאחרי שהיית בו אתה מרגיש שאתה מכיר קצת יותר טוב את האנשים שמתגוררים בו והחלל שלו מספר סיפור, הוא בית עם נשמה", מוסיפה המעצבת טל אגא, והמעצבת ליאת הדס מדגישה שבבית כזה ישתקפו גם הערכים, התרבות וההיסטוריה האישית של מי שחי בו.

מטבח ודלפק אוכל קטן

ליקוט מתמשך של חיים שלמים

מטבח ודלפק אוכל קטן
צילום: אורית ארנון | עיצוב: טל מידן
תמונות משפחה

רגעים משפחתיים.

תמונות משפחה
צילום: יאנה דודלר | עיצוב: מריאנה רידל

 

בית עם סגנון ספציפי

תהליך עיצוב מתחיל מקירות לבנים כדף חלק, מקבל הגדרה של סגנון שאהוב על בעלי הבית, ונמשך אל רכישת רהיטים וחפצים התואמים את הסגנון. לתוך הסיפור הסגנוני נכנסים גם פריטים בעלי אופי תואם שנקנו או נאספו עם השנים. "בית עם נשמה הוא ייחודי, כזה שלא היה מתאים לשכן אבל תפור בדיוק על הדייר", אומרת המעצבת שירה אפק. "זוג שהיה בשליחות בארצות הברית התאהב בכורסת וינטג' ושלח אותה לארץ במיוחד במכולה. מבחינתי הוא הכניס לבית נשמה".

קמין עצים על קיר כחטל
קמין עצים על קיר כחטל
צילום: יואב פלד / Peled Studios | עיצוב: שירה אפק

 

בית שממלא צרכים רגשיים

עיצוב מחדש של בית לאחר מעבר או שיפוץ ממלא צרכים שונים מבית קודם. במקרה של הדירה שעיצבה ענבל קרקו, הוא מילא צורך רגשי בנוסף לפיזי: "הבית עוצב כך שהוא יחזיר לאנשים המתגוררים בו אנרגיה של חיים. הצבעוניות ושפע האור הצליחו להביא שמחה לבית שדייריו עצובים בעקבות שכול".

קיר מחיצה צבעוני
קיר מחיצה צבעוני
צילום: דרור קליש | עיצוב: ענבל קרקו
הצצה למטבח

פינה שגורמת לחייך

הצצה למטבח
צילום: אמיר ארליך | עיצוב: יעל יגר

 

בית שמשדר אמונות

חיבור של אנשים לאמונות ולרוח משפיע עם עיצוב בתיהם, אם בשזירת חפצים ואם באמצעות בחירה סגנונית. בית בן 4 מפלסים בשכונת קטמון הישנה עוצב עם הרבה כבוד לרוח. "זה 'בית ערבי' שקיבל תוספות בנייה בעלות אופי ונשמה, החל מהחצר והאלמנטים האדריכליים הישנים וכלה בעיצובו מחדש", מספרת המעצבת מרים לוי. "בעלי הבית אנשים אוהבי ספר ומוזיקה, לכן הקדשנו חלל גדול הצמוד לסלון לספרייה רחבת ידיים ולאזור קריאה בו ממוקם גם הפסנתר. את קירות הבית מקשטות תמונות שצייר אביה ז"ל של בעלת הבית. זה בית בו האופי, האהבות והנשמה של בעליו נוכחת ללא הסתר".

ספריה ענקית
ספריה ענקית
צילום: אורית אלפסי | עיצוב: מרים לוי
בית בסגנון זן.

בית בסגנון זן.

בית בסגנון זן.
צילום: גידי בועז | עיצוב: טל מאיו-הלוי

בית בסגנון זן.

בית בסגנון זן.

בית בסגנון זן.

בית בסגנון זן.

בית בסגנון זן.

בית בסגנון זן.

בית בסגנון זן.

בית בסגנון זן.

בית בסגנון זן.

בית בסגנון זן.

בית בסגנון זן.

בית בסגנון זן.

בית בסגנון זן.

בית בסגנון זן.

בית בסגנון זן.

בית בסגנון זן.

בית בסגנון זן.

בית בסגנון זן.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...