זוכרים את הבופור: כך נבנה סט שלם עבור צילומי המוצב המפורסם

הסרט "בופור" כבר מזמן נכנס לרשימת סרטי החובה ליום הזיכרון. פרט למשחק המרגש ולסיפור החזק, בולט בסרט גם הסט של המוצב עצמו - שנבנה ושוחזר מאפס על ידי צוות ההפקה. פגשנו לשיחה את המנהל האמנותי כדי להבין איך עשו זאת

השנה 1982, ומלחמת לבנון הראשונה בעיצומה. כוח של סיירת גולני מתקדם לעבר מצודת הבופור הצלבנית, הממוקמת על הר נישא. הכוח כובש את המצודה המרשימה, ובכך בעצם משתלט על אחד המיקומים האסטרטגיים ביותר באזור – אבל גם אחד המסוכנים שבהם, מאחר והעלייה אליו תלולה וחשופה לאש האויב.

 

25 שנים אחרי, והסרט "בופור" של הבמאי יוסף סידר יוצא לאקרנים וקוטף את פרס "דב הכסף" ואף מועמדות לאוסקר, ולא בכדי. אומץ הלב, היחסים המורכבים בין החיילים והשחזור המרשים של הקרבות ושל המוצב עצמו כובשים את לב הקהל ונחרטים באתוס הזיכרון הלאומי. המוצב והמצודה נראים כה אותנטיים, כך שנדמה שהסרט צולם בתוך לבנון ולא בסט צילומים בנוי ומשוחזר לפרטי פרטים, שנמצא מן הסתם בתוך ישראל. ישבנו לשיחה עם מיגל מרקין, המנהל האמנותי של הסרט, כדי להבין איפה בכלל מתחילים לתכנן ולעצב בנייה של סט צילומים כה מורכב.

 

הסרט בופור

 

אז איפה באמת צולם הסרט?

"כשחיפשנו מקום בארץ שאפשר לבנות בו את הסט, לא היו הרבה אפשרויות", נזכר מרקין. "היה את מבצר מונפורט אבל לא היו לו גובה ונוף. ואז מצאנו את 'קלעת נמרוד' – מבצר צלבני גבוה עם תצפית יפה ונוף יחסית דומה לנוף מהבופור. את עמדות השמירה, שבמוצב המקורי מוקמו על גבעות, היינו צריכים לשחזר על מגרש החנייה למבקרים שמתחת למבצר, אבל הוא היה שטוח ולכן הבאנו פסולת ממחצבה סמוכה כדי ליצור תלוליות, שעליהן הקמנו את עמדות השמירה. המבצר שהיה ברקע הוסיף לאותנטיות, וזה ממש נראה כאילו מדובר באתר המקורי".

 

מצודת בופור
מצודת הבופור המקורית בדרום לבנון. צילום:  david55king – http://www.flickr.com/photos/david55king/1150710679, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2578826

 

ואיך בניתם את המוצב עצמו, בהתחשב בכך שלמוצב המקורי לא נשאר זכר?

"בהתחלה, כדי להבין איך המתחם היה בנוי, הלכנו למוצבים צה"ליים למיניהם, והיינו בקשר עם ההורים השכולים", מספר מרקין. "קיבלנו לידינו סרט שצילם אחד החיילים לאמא שלו. הוא לא רק צילם את העמדות עצמן, אלא הלך בין עמדה לעמדה וסייר ברחבי המתחם, וכך יכולנו להבין את הקשר הפיזי בין החלקים.

 

"כל החומרים מהם נבנה הסט היו חומרים אמיתיים, כלומר לא אביזרי תפאורה שרק נראים כמו הדבר האמיתי. הסיבה לכך היא העובדה שהיו בסרט המון פיצוצים, ואם היינו משתמשים בתפאורה, הפיצוצים היו חושפים קירות עשויים מדיקט. לכן, כדי לבנות את הביצורים והתעלות הנחנו במקום בטונדות שקיבלנו מצה"ל, שהיו כל כך מאסיביות עד כדי כך שאי אפשר היה להזיז אותן אחרי ההנחה, וזה הצריך תכנון מדויק. בכך סייע לנו קצין מבצעים בשם איטח, שבונה את הדברים האלה במציאות – והוא עזר לנו בשטח לנהל את המנופים שהביאו את הבטונדות".

 

בופור הסרט

 

מה לגבי ההלבשה והסטיילינג של החלל הפנימי? 

"היה לנו יועץ נוסף – אל"מ במיל' נוח פארן – שהשתתף בעצמו במלחמה ההיא", מסביר מרקין. "היינו צריכים לבנות את החפ"ק, שיושבים בו 3 אנשים מול מסכים שבהם רואים את העמדות השונות. פארן ייעץ לנו איך למקם את המסכים, אילו כתובות מופיעות על הקיר (למשל 'האויב מאזין'), היכן לתלות את דגל היחידה ואילו סיסמאות עידוד כתובות בכל מיני מקומות. הגענו איתו אפילו עד רמת האבזור האישי של כל חייל – איך לובשים את השכפ"צ ואיך נועלים את הנעליים. כמו כן, קיבלנו ממנו רשימת מכולת של כלי רכב, אותם ביקשנו מהצבא".

 

בופור

 

מה היה הכי קשה לבנות?

"היינו צריכים לבנות את האזור המנהלתי – חדר האוכל, בית הכנסת, המגורים וכל המעברים ביניהם. קיבלנו מצה"ל מעין קוביות מבטון מזוין, שמתחברות אחת לשנייה. בחלק מהן היו פתחים ודלתות, אבל בחלק לא, ולשם כך נאלצנו להביא חותכי בטון, לחתוך איפה שצריך ולסגור עם בלוקים אמיתיים איפה שצריך, ולבסוף לסדר את הכל כמו לגו.

 

"חוץ מזה, התנאים הפיזיים היו קשים מאוד. היה קר וגשום כל הזמן, והגשם הוריד את הצבע מהקירות שצבענו, והיינו חייבים לצבוע מחדש. את העבודות ביצענו במשך חודש ארוך ואינטנסיבי, שכלל את הבנייה, השחזור, ההלבשה והיישון של המקום. אבל למרות כל הקשיים, התוצאה הסופית הייתה בהחלט שווה את זה".

 

בופור

 

בופור

553
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...