אם מזדמן לכם לעבור בימים אלה ליד בית הנסן בירושלים, אל תופתעו לגלות שבמקום ניצב קרקס עם ליצנים ואקרובטים. החגיגה הזאת היא חלק משבוע העיצוב ירושלים, שכבר ביסס את עצמו כאחד מאירועי העיצוב הציבוריים החשובים בישראל. בשנים האחרונות, האירוע אף התרחב מעבר לגבולות המקומיים, והיום הוא משלב גם תערוכות בינלאומיות ועוסק בנושאים גלובליים בוערים.
מחפשים לאן לברוח? שבוע העיצוב ירושלים הוא האסקפיזם המושלם
תערוכות, מופעים, דוכני אוכל וקרקס אחד גדול שיחזיר אתכם לאמריקה של המאה ה-19. אירועי שבוע העיצוב ירושלים מתחילים
כמו בכל שנה, שבוע העיצוב כולל תערוכות ומופעים שונים, אלא שהפעם הנושא שמחבר בין כולם הוא "אסקפיזם". ברוח הנושא הנבחר, הוחלט "לעטוף" את מבנה בית הנסן בבדים, ולהעניק לו מראה שמזכיר את הקרקס האמריקאי הגדול של סוף המאה ה-19. לדברי מארגני האירוע, הקרקס מסמל את מקום המפלט המושלם, והמפגש בין החזות הנוצצת שלו לבין המחירים שהוא גובה מכל מי שלוקח חלק בהפעלתו, מעלה לדיון את שאלת האסקפיזם שאותה הם מבקשים לבחון.
האמנים שהובילו את הלבשת המבנה מוסיפים גם כי יש קשר הדוק בין אופן הקמת הקרקס לבין שבוע העיצוב. "הקרקס הוא ישות נודדת, ארעית, עשויה כולה אדריכלות של בד", הם מסבירים, "כך שבוע העיצוב – מופיע ונעלם לאחר כמה ימים".
זחלים, אמנית: דניאלה מרוז,
ניצחון השמש העולה, אמנית: דניאלה מרוז
מעטפת הקרקס היא לא הדבר היחיד שמצפה למבקרים בשבוע העיצוב ירושלים. תערוכה חשובה נוספת היא "יריד המוזרויות", שבה לקחו חלק כעשרים יוצרות ויוצרים. כמו שניתן להבין משם התערוכה, היצירות שמוצגות בה עוסקות בנושאים שנמצאים בשוליים, ומבקשות לערער על הגדרת הנורמה. תערוכה אחרת היא "מאחורי הקלעים", שנותנת הצצה לדברים שרובנו לא יכולים או לא רוצים לראות. התערוכה עוסקת, בין היתר, בפסולת שמסתתרת מאחורי תרבות הצריכה, ובנזקים שהאור המלאכותי מייצר. עוד פרויקט בולט בשבוע העיצוב הוא השדכן, שמפגיש בין מעצבים ובעלי מלאכה בתחום האוכל.