הכתובת על הקיר: כך רוכשים היום אמנות ישראלית במחיר נגיש

לא עוד פוסטרים זולים, וגם לא פסל שהכנתם בחוג קרמיקה. היום מקשטים את הבית באמנות ישראלית עכשווית, וכן, אפשר למצוא יצירות כאלו בכל מקום, ובלי לשבור תכניות חסכון

מתחת לרדאר, עבר עולם האמנות שינוי. חמש שנים לאחר המחאה החברתית ירדה האמנות אל העם. לצד הגלריות המסורתיות והיקרות נפתחו גלריות אלטרנטיביות, שבאמצעות האינטרנט יכולות להגיע לכל בית, לכל כיס ולכל טעם. יצירות אמנות מקוריות הן כבר לא נחלתם של העשירים בלבד, וגם אתם יכולים לקשט את ביתכם ביצירות ייחודיות בלי לקרוע את הכיס. דיברנו עם בעלי גלריות אלטרנטיביות שכאלו, וניסינו להבין איך עושים את זה.

 

שומרים על המחיר: גלריה "פחות מאלף"


הרעיון לפתוח את גלריה "פחות מאלף" נולד אצל אלי אדרי, מתוך תחושת תסכול לאחר שלא היה יכול לרכוש פריטי אמנות בגלריה סטנדרטית, והוא הגיע למסקנה שאפשר לעשות זאת גם אחרת. לפני 3 שנים נפתח הסניף הראשון של "פחות מאלף" (היום יש כבר שלושה סניפים), כאשר הקונספט שעומד מאחוריה הוא – למכור פריטי אמנות שמחירם לא יעלה על אלף דולר.

פריטי אומנותצילום: שירן כרמל

 

לגלריה אין תנאי כניסה לאמנים, פרט לאיכות עבודות האמנות שלהם, וכך הדבר פתח דלת ליוצרים להציג את עבודותיהם – גם אם הם לא מוכרים. הגלריה דואגת לפרסום, והאמן מתחייב למכור את היצירה שלו במחיר של עד אלף דולר. "יש מכנה משותף לרוב האמנים שמציגים בגלריה", מעיד אדרי, "רובם רוצים לדעת מי האדם שקנה את היצירה שלהם, ולא בכמה הוא קנה אותה".

 

גלריהצילום: שירן כרמל

 

אדרי מוסיף, כי "השוק הפך להיות לוהט. קמות גלריות ותערוכות סביב הנושא החברתי-כלכלי. הגלריות של פעם הפכו לפחות רלוונטיות. זאת הפתעה נעימה לגלות שהציבור הישראלי אוהב וקונה אמנות – ממלצרים ועקרות בית, ועד להייטקיסטים. המחאה החברתית הייתה הקטליזטור לכך – לפני זה לאף אחד לא היה אומץ לפתוח עסקים שמוכרים מוצרים במחירים נמוכים, אך היום יש לנו את הגיבוי של העם. אנשים רוצים להוריד את יוקר המחייה בכל פרמטר בחיים".

 

להנאת הכלל: המוזיאון הפתוח תפן


גן התעשייה "תפן" משתרע על פני 120 דונמים, ומשלב חברות ומפעלים העוסקים בייצוא תעשייתי, לצד מרכז מבקרים, ארבעה מוזיאונים, גן פיסול סביבתי ובית-ספר. "בעבר האמנות הייתה נחלתם של העשירים בלבד, אולם זה מכבר האמנות הפכה לנחלת הכלל", מספרת רינת בלסון, מנהלת האירועים, השיווק והפרסום של המוזיאון. "לראייה, באחת התערוכות שהמוזיאון מציג בימים אלו נמצאים הפסלים של הפסלת עפרה צימבליסטה – שהיא אמנית שמציגה את פסליה במתחמים ציבוריים, להנאת הקהל הרחב".

 

מוזיאוןצילום: המוזיאון הפתוח תפן

 

בלסון לא רואה שינוי מאז המחאה החברתית בתחום האמנות. "בזמן המחאה אנשים רצו להביע את התסכול על אורח החיים בארץ. המקום שלנו פתוח לכולם והוא נותן מענה הוליסטי על ידי פרנסה, חינוך ותרבות, ולמוזיאון הפתוח בתפן תמיד הגיעו אנשים ממגוון הגילאים והמעמדות. בין אם מדובר בתלמידי בית-ספר, עובדי מפעלים, או צרכני אמנות".

 

המוזיאון הפתוח תפןצילום: המוזיאון הפתוח תפן

 

 

אמנות ברשת: ARTBEAT


אתר "ARTBEAT" הוא גלריה אינטרנטית, אשר הוקמה עבור קהילת האמנות הישראלית במטרה להפיץ אמנות ישראלית עכשווית, ולהנגיש אותה לקהל הרחב בארץ ובעולם. עידו מינץ, מנהל האתר, מספר כי עד לפני מספר שנים, האפשרות היחידה של אמנים להגיע לקהל הרחב, להציג עבודות ולמוכרן הייתה דרך גלריות. כוחן של הגלריות נבע מהקשר וההיכרות של בעלי הגלריות עם אנשים שאוהבים ורוכשים אמנות. כך, בעלי הגלריות הפכו במידה רבה למכתיבי טרנדים, שבכוחם לעצב את שדה האמנות הישראלי, אף על פי שמספרם אינו גדול, ושיקוליהם הם כלכליים במידה רבה.

 

"רק קהל מצומצם יחסית ובעל אמצעים היה פוקד גלריות, על מנת לרכוש יצירות אמנות", מוסיף מינץ. "רוב הציבור אינו נחשף מספיק לתערוכות של אמנים ישראלים ואינו מכיר את העשייה המדהימה שמתרחשת בארץ. האמנים עצמם נפגעים מאוד כאשר הם נעשים תלויים בבעלי גלריה. רוב האמנים אינם זוכים להתקשרות קבועה עם גלריה מסחרית, והמעטים שכן, נאלצים להפריש עמלות גבוהות לגלריות, שצריכות לכסות הוצאות רבות הקשורות להפעלתן".

 

ARTBEATצילום: המוזיאון הפתוח תפן

 

מינץ עוד מוסיף, כי הרשתות החברתיות, המחאה החברתית, והצעקה הגדולה שבאה בעקבותיה על יוקר המחייה בישראל, חלחלו גם לתודעה של אמנים ישראלים, והביאו להכרה כי לגיטימי למכור עבודות במחירים שיפנו גם למשפחה ממוצעת בישראל ולא רק לאספנים עתירי ממון. בשנים קודמות, גלריות יצרו מצב שבו אמנים חייבים למכור את יצירתם במחיר גבוה מאוד, אחרת ערכם האמנותי יורד. אולם היום, אמנים רבים מוזילים את מחירי יצירותיהם עם פחות חשש, וגם יוצרים הדפסים באיכות גבוהה מאוד ובמספר מוגבל. ירידת מחירים זו – שאינה פוגעת באיכות העבודות הנמכרות – מאפשרת היום מכירה של אמנות ומעודדת התעניינות באמנות בציבור הרחב.

 

"אתרי מסחר אלקטרונים, אתרי אינטרנט אישיים, אתרי market place למיניהם או רשתות חברתיות מאפשרים לאמנים להגיע אל קהלים גדולים מכל רחבי העולם, ולהיחשף גם אל מי שלא מעורב בעולם האמנות", מסביר מינץ. "האינטרנט בעצם יצר את הערוץ החברתי ביותר לקניה ומכירה של אמנות, והוא מעניק לכל אחד ואחת הזדמנות לקחת חלק שווה במשחק. הקהילה המשותפת היא זו שקובעת את הטרנדים העכשוויים".

 

המוזיאון הפתוח תפןצילום: המוזיאון הפתוח תפן

553
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...