מדריך: כך תסדרו את הספרים בספריה הביתית

רוצים לקנות עוד ספרים, אבל כבר אין לכם מקום על מדפים? זה הזמן לעשות סדר בבלגן - למיין, לזרוק או לתרום ספרים ישנים ומיותרים. כך תעשו את זה נכון

אם אתם מאלה שכל הזמן קוראים וקונים ספרים חדשים, אז בטח המדפים שלכם בבית כמעט קורסים תחת העומס הרב. ואם עד עכשיו הסתפקתם בלמצוא רווח פנוי בין הספרים הקיימים כדי לדחוק לתוכו את החדשים, יש לכם עכשיו הזדמנות לארגן קבלת פנים יפה ומאורגנת לספרים החדשים שתקנו, ולסדר את הספריה שלכם כך שגם תהיה נוחה לשימוש וגם נעימה לעין.

שלב 1 – מתחילים

רוקנו את כל הספרים מהמדפים אל הרצפה. נצלו את ההזדמנות כדי לנקות את הספריה ואולי אפילו לחדש אותה קצת, ממש בקלות. תוכלו לצבוע את מסגרת או גב המדפים או להדביק טפט מדליק, ובכך ליצור רקע נאה לספרים ולחפצי הנוי ולהעניק לכל הרהיט העצום הזה מראה עכשווי.

ספרייה מעוצבת בבית פרטירקע אדום לספרים הרבים (צילום: עוזי פורת)

שלב 2 – שלב המיון

מיינו את הספרים שעל הרצפה לפי גודל, צבע או נושא לבחירתכם. שימו בצד ספרים לתרומה ומסירה. כאלו שלא תקראו יותר בחיים, כאלו שנשבעתם שתקראו אבל לא דפדפתם בהם בכלל בשנתיים האחרונות, וכאלו שפשוט נראים במצב רע, בין אם הכריכה מוכתמת, הדפים צהובים והשדרה קרועה.

המטרה היא לדלל את כמות הספרים כל שהמדפים לא יהיו עמוסים בצורה קיצונית – זה גם נראה מוגזם וגם מעמיס על המדפים עצמם לאורך זמן. אם יש לכם מדפים נוספים בבית כדאי לפנות גם אותם, ולחלק את כמות הספרים בין שתי הספריות, כדי לא ליצור עומס.

ספרייה מעוצבת בבית פרטיהמטרה היא לדלל את כמות הספרים, שלא יראה עמוס (אדריכלות: פיצו קדם אדריכלים, צוות תכנון: פיצו קדם, אירנה גולדברג, הגר צבי, צילום: עמית גרון)

שלב 3 – חפצי נוי ואביזרים

דרך נוספת לשבור את העומס שנוצר כשיש המון ספרים, הוא לשלב חפצי נוי גדולים ומרשימים בספריה. בין אם מדובר בקופסה יפה או פמוטים מפוארים. את חפצי הנוי יש להניח בספריה בשיטת “איקס מיקס דריקס”. אם למשל מדובר בכוורת, אז הכוונה היא להציב אביזרים במדף השמאלי העליון, בשורה מתחתיו – במדף האמצעי, ואז שוב בעליון הימני ביותר או הימני ביותר בשורה השלישית.

חפצי נוי בשטח הביתלא חייבים מדפים עמוסים (צילום: שי אפשטיין, עיצוב פנים שמואל בן שלום)

שלב 4 – מתמלאים בספרים

עכשיו אתם יכולים להתחיל להחזיר את הספרים שנותרו אחר המיון לספריה. כאשר את הגדולים ביותר יש להניח במדפים התחתונים ואת הקטנים יותר למעלה. היום הטרנד הוא להציב חלק מהספרים בצורה מאוזנת וחלק בצורה אנכית, או לערום אותם בצורת פירמידה, וכך ליצור משחקי צורה וצבע. זכרו – כלל האצבע של עיצוב ספריה הוא למלא אותה בשליש אביזרים, שליש ספרים ושליש להשאיר ריק. חושבים שתצליחו להגיע למצב הזה?

ספרייה א-סימטרי לספריםלא לשכוח להניח חפצי נוי על המדפים (עיצוב: ליאת בני פלד, צילום: שי אפשטיין)

שלב 5 – האין ברירה

אם אתם חובבי ספרים אמיתיים, ופשוט אין מצב שתצליחו לדלל את כמות הספרים שלכם לכזו שתשאיר חללים ריקים בספריה, יש לכם שתי אפשרויות נוספות להפיח חיים במדפים שלכם. אפשר לסדר את הספרים לפי צבע הכריכה, ובכך ליצור מראה כאילו מבולגן (בגלל הפרשי הגובה) אבל שיקי וצבעוני. דרך נוספת וקצת יותר אלגנטית היא לסדר את הספרים לפי גובה, כאשר בכל מדף מתחילים מהספר הגבוה ביותר ויורדים בצורה מסודרת.

סידור ספרים לפי גובהמסדרים את הספרים לפי גובה (עיצוב פנים: לימור שהרבני-גרגיר, צילום: עדי בן שושן)

שלב 6 – קחו צעד אחורה

עכשיו כשהספריה נראית לכם פשוט מושלמת, קחו צעד או שניים אחורה, או גשו לכניסת החדר או לנקודה שממנה רואים את הספריה הכי טוב. שפטו את עבודתכם הקשה בצורה אובייקטיבית – האם זה נעים לעין? האם הסדר שעשיתם נראה קז’ואל או מוגזם ומתאמץ? האם כל הכותרים פונים לאותו צד? איפה קופצת לכם לעין ה”טעות” בגובה, צבע או צורה? סדרו את כל מה שמפריע לכם בעין ואז שוב קחו צעד אחורה כדי להתפעל מעבודתכם הקשה. מגיע לכם!

ספרייה מסודרתסיימתם לסדר? האם כל הכותרים פונים לאותו צד? (צילום: אלעד שריג, אדריכלות: טולה עמיר)

_____234
_____403
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...