משחקי ספסל: כל התפקידים שיש לעיצוב ספסלים בתוך הבית

על הספסל ישבנו, נדנדנו רגליים או הנחנו חפצים – כי יש שימושים שונים למקום הישיבה המאורך במטבח, במבואת הכניסה, בחדר השינה או באמבטיה. עיצובי ספסלים שתאהבו

גרם מדרגות

ספסל ליד גרם המדרגות

גרם מדרגות
צילום: יונתן תמיר | עיצוב: הילה בראוור

תפקידם של רהיטים בבית ברור מאוד – כיסא משמש לישיבה, ספה לישיבה מרווחת ומארחת, הדום לרגליים, ארון לאחסון. אבל יש רהיט אחד, ורסטילי במיוחד, שלא מובן מאליו להכניס הביתה, ויש גם מי שבוחר להשאיר אותו בחצר או במרפסת, לכאורה מקומו הטבעי. הספסל, אותו כיסא מאורך חסר משענת שהובא ממוסדות ציבוריים ומתוך גינות אל לב הבית, משמש לישיבה אבל גם לדקורציה, אפשר להניח עליו דברים או לאחסן בו חפצים, להעביר אותו מחדר לחדר ואפילו בחדר הרחצה הוא ממלא תפקיד חשוב. דווקא פשטות המראה מעניקה לרהיט את היכולת להתאים לכל חדר, והשימוש בעיצוב ספסלים הוא אינסופי.

על הספסל ישבתי

תפקידו המסורתי של הספסל נועד לישיבה, וככזה הוא משלים פערים ומחפה על חוסרים במקומות שונים בבית. עיצוב ספסלים כחלק מפינת אוכל מהווה חיסכון במקום בהגדרת אזור פינת האוכל. "בהצבת שולחן אוכל וכיסאות בצמוד לקיר יש להתרחק מהקיר בין 90-110 ס"מ על מנת לייצר מקום להזזת הכיסא לישיבה", מסבירה המעצבת אייר שפירא שיצרה ספסל מובנה בתוך נגרות פינת האוכל. "כאשר מייצרים ספסל מובנה בצמוד לקיר, ניתן לקרב את השולחן כמעט עד הספסל, שעומקו מספיק להיות 45 ס"מ לישיבה. כך למעשה חסכתי מקום בדירה קטנה, יצרתי עוד קיר שלם עם מקומות אחסון (יש גם מגירות אחסון מתחת לספסל) וניתן להצמיד את השולחן, כשהוא לא בשימוש, עד לקיר". (נגרות: יוחאי וייכמן, טימבר)

ספסל בפינת אוכל

גומחה בקיר פינת אוכל משמשת כספסל

ספסל בפינת אוכל
צילום: שירן כרמל | עיצוב: אייר שפירא
פינת אוכל במטבח

פינת אוכל עם ספסל ושולחן זכוכית במטבח של רגבה

פינת אוכל במטבח
צילום: הילה עידו | עיצוב: ליאור לסנר

בחלל מרכזי של בית פרטי שולבו שני ספסלים – האחד לישיבה סמוך לשולחן האוכל והשני בנוי כחלק בלתי נפרד מתכנון המבנה. "לאחר בחינת אפשרויות ההעמדה השונות שתכננו לחלל, בחרו הדיירים במטבח פתוח אשר במרכזו מוצב שולחן אוכל גדול ומרווח", מסבירה מעיין מנור מסטודיו Details. "הספסל מהווה חציצה רכה (ללא משענת) ומזמין למפגש משפחתי בלתי אמצעי במטבח שהוא ללא ספק לב הבית". עיצוב הספסל השני הוא אילוץ קונסטרוקטיבי שהביא לפתרון יצירתי: ספסל שבנוי כחלק מחלון שנפתח בקיר. אדן החלון העמוק חופה בעץ שהופך את הפינה לנעימה ואינטימית ועיצוב הספסל הבנוי מעניק רובד נוסף ומעניין לחלל.

פינת אוכל, מטבח וסלון

פינת האוכל עם ספסל במרכז המרחב החברתי

פינת אוכל מטבח וסלון
צילום: שירן כרמל | עיצוב: Studio Details
פינת אוכל

בפינת האוכל השחורה ספסל צבעוני

פינת אוכל
צילום: טל רביב | עיצוב: טל רביב

ספסל וינטג' שופץ והפך להיות מוטיב מרכזי במטבח אקלקטי

גם אחסון גם ישיבה בפינת אוכל. עיצוב: Shannon Wilkins of Prairie. אדריכלות: Eric Olsen Design. מתוך Rue Mag

עזר כנגדו

עיצוב ספסלים בחדר רחצה יכול להקל על חייהם של אנשים מבוגרים או נתמכים, הזקוקים למקום בטוח להתיישב או להישען עליו, אולם ספסל באמבטיה הפך בבתים רבים לחלק מובנה ומובן מאליו, גם הוא תלוי ומתקפל. לעיתים הוא משמש כמדף להנחת בקבוקים ואביזרי אמבטיה או שהוא הצהרה עיצובית כשלעצמו. ניתן לעצב ספסל עם אריחים הזהים לאריחי המקלחון או מחומר אחר, למשל עץ עמיד במים בחדר רחצה שכולו אריחים. בחדר רחצה מרווח של דירה הותקן ספסל תלוי מעץ טיק כדי להשלים את צורת המקלחון בצורה קלילה וכעיצוב ספסלים מרחף. הנישה ברוחב המקלחון חובקת את הספסל ומסתירה את החיבורים לקיר, והשימוש בעץ מעצים את תחושת ה"ספא".

מקלחת

ספסל אמבטיה

מקלחת
צילום: איתי בנית | עיצוב: מאיה שינברגר

להסתיר את הבלגן

בשל מבנהו המלבני הפך עיצוב ספסלים לרהיט אחסון בפני עצמו, בעיה כואבת לכל דייר שמחפש פתרונות אחסנה. בחדרה של ילדה בעלת עולם פנימי עשיר, שאוהבת לקרוא כשהיא שרועה על השטיח, יושבת על ספסל או על כיסא ורגליה על סף החלון, תוכנן ספסל בנגרות שיכיל גם את התחפושות והאקססוריז הרבים שלה.

חדר ילדים ססגוני

חדר ילדה צבעוני עם ספסל שמשמש כמקום אחסון

חדר ילדים ססגוני
צילום: איתי סיקולסקי | עיצוב: נסטור סנדבנק, עינת צור קיבק

עיצוב ספסלים לאחסון יתאים מאוד גם לכניסה לבית או לאזור שמתחת למדרגות – שני מקומות שדיירים מייעדים לתליית תיקים ואפסון חפצים. קרבת המדרגות לסלון פתחה את האפשרות לעיצוב ספסל מתחת לגרם עצמו, שם יכולות בנות הבית להתחבא ולקרוא ספרים ועדיין להיות במחיצת המשפחה. "הוספנו ארגזים עם גלגלים בעומק המדרגות כדי שאפשר יהיה להוציא אותם לגמרי מהמקום, לאסוף את כל הצעצועים, הספרים והבלגן ולהחזיר לאחסון מתחת לספסל", מסבירה המעצבת.

מתחת לגרם המדרגות

מתחת למדרגות עוצב ספסל שמשמש גם מקום אחסון

מתחת לגרם המדרגות
צילום: אורן שלו | עיצוב: דנה מורן

הנחת חפצים

בחדר השינה יכול עיצוב ספסלים לשמש לחלק מפינת ישיבה אם הם בעלי משענת ואם החדר מרווח במיוחד. כשאין לספסל משענת הוא מיועד להנחת חפצים, ספרים, תיקים וכל מה שהדיירים זקוקים לו. הדרך הטובה ביותר היא להציב אותו למרגלות המיטה, כשהוא נמוך במעט מהמזרן, ואז הוא יכול לשמש גם לאוורור בגדים לפני ההכנסה לארון, כמו הספסל מהעץ ממוחזר של "גלי אהבה ממבט ראשון" שמוסיף חמימות לחדר. (סטיילינג: חן איתן-שץ)

חדר שינה

ספסל ישיבה בקצה המיטה

חדר שינה
צילום: נעמי ים סוף

עיצוב ספסלים מהווה לפעמים חלק נכבד מעיצוב החלל ומעשיר אותו, כמו במקרה של הספסל המרופד בקטיפה כחולה, שהוצב בחדר ארונות מול מרפסת עם נוף. כך אפשר להתלבש תוך הנחת בגדים, ליהנות משיחה וגם ליהנות ממבט אל האופק האורבני.

פינת ישיבה בחדר שינה

פינת ישיבה באזור הרחצה והארונות בסוויטת ההורים

פינת ישיבה בחדר שינה
צילום: עודד סמדר | עיצוב: אורלי דקטר

מבואה להפוגה

פינות ואזורים קטנים בבית שאינם מוגדרים מהווים מצע מצוין לעיצוב ספסלים. אפילו הספסל הפשוט ביותר יאיר את החלל בעצם היותו שם, ועל הדרך יספק מקום ישיבה, מה עוד שהכיוונים שלו אינם מוגדרים, כך שאפשר לשחק עם ההעמדה שלו איך שרוצים. במבואת כניסה הנמצאת בין חדר הארונות לחדר האמבטיה וחדר השינה הועמד ספסל על קיר המבואה מסיבה פרקטית ואסתטית גם יחד. הספסל מאפשר מקום להתארגנות, בין אם ביציאה מהמקלחת ובין אם מחדר הארונות, ומהווה כניסה מעוצבת וכן נקודת מיקוד אסתטית במעבר במסדרון לחדרים הפרטיים.

בכניסה לחדר שינה

ספסל בכניסה לחדר שינה

בכניסה לחדר שינה
צילום: אורית ארנון | עיצוב: רוית רוד

כיסאות קולנוע וינטג' בעלי בסיס ברזל וריפוד קטיפה מקורי שיובאו משוק באנגליה הוצבו בכניסה לבית והם משמשים כנקודת עצירה מוגדרת לחליצת נעליים.

ספסל מרופד

כיסאות קולנוע מרופדים

ספסל מרופד
צילום: נועה לוצקי | עיצוב: מיטל סיון שני

הפוגה של ממש מתאפשרת בפינת משפחה שבה הייתה מדרגה בנויה. המעצבת הפכה אותה לספסל מפנק על ידי הוספת של כריות ישיבה וגב.

ספה ללא רגליים

במה בסלון

ספה ללא רגליים
צילום: גלית דויטש | עיצוב: טל אגא

במה בסלון

במה בסלון

במה בסלון

במה בסלון

במה בסלון

במה בסלון

במה בסלון

במה בסלון

במה בסלון

במה בסלון

במה בסלון

במה בסלון

במה בסלון

במה בסלון

במה בסלון

במה בסלון

במה בסלון

במה בסלון

במה בסלון

במה בסלון

במה בסלון

במה בסלון

במה בסלון

במה בסלון

במה בסלון

במה בסלון

במה בסלון

במה בסלון

במה בסלון

במה בסלון

במה בסלון

במה בסלון

במה בסלון

במה בסלון

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...