הכול פתיר: עיצוב בתים לאוכלוסיות מיוחדות

תכנון בית לאדם או למשפחה עם צרכים מיוחדים יכול להיות עניין מאתגר למדי, אך לכל הבעיות ניתן למצוא פתרונות ראויים - ובכתבה הבאה נציג לכם כמה מהם

אחד האתגרים הגדולים בתחום עיצוב הבית הוא התאמת החללים לדיירים המתגוררים בנכס. כאשר מדובר באדם בעל צרכים מיוחדים, האתגר הזה הופך למורכב אף יותר. במאמר זה נגלה איך אפשר להתגבר על כמה מהקשיים הכרוכים בתכנון בית לאוכלוסייה מיוחדת.

עיצוב הבית לעיוורים

כאשר מעצבים בית לאדם עיוור מומלץ להתאים את החלל בצורה דומה ככל האפשר לחלוקת החדרים שהכיר בנכס הקודם או באותו הנכס לפני שיפוצו. בנוסף, חשוב שהמעברים בין החדרים יהיו חלקים וללא מדרגות או בליטות מיוחדות. מומלץ לתכנן את הבית מראש כך שיתפרש על פני קומה אחת ולא שתיים. שימוש בטקסטורה על גבי הרצפה (כמו פס עם בליטות עדינות) יכול לסייע להתמצא במטבח ולזהות איזה ארון קרוב למקרר למשל. אם אותו אדם אינו עיוור לחלוטין אלא לקוי ראיה מומלץ להשתמש בגוונים בעלי ניגודיות גבוהה – למשל ידיות שחורות על ארונות בגוון שמנת.

סלון מודרני שחור אפור
אוכלוסיות 800

עיצוב הבית לנכים המשתמשים בכסא גלגלים או קביים

גם נכים המשתמשים בקביים או בכסא גלגלים זקוקים לעיצוב מיוחד של הבית. אם מדובר בבית פרטי את הכניסה לבית כדאי לעצב כעליה עם שיפוע במקום מדרגות. רצוי להשתמש בפרקט במקום שטיחים וכן להמנע מריצוף שיש שעשוי לגרום להחלקה. את הדלתות רצוי להרחיב לממדים המאפשרים כניסה ויציאה נוחים עם כסא הגלגלים. המרחק בין הספות לשולחן האוכל צריך להיות מצומצם אך עדיין לאפשר תנועה נוחה סביב השולחן.

שולחן האוכל צריך להיות מותאם בגובהו לישיבה על כסא הגלגלים. לעיתים יהיה זה שולחן גבוה מעט ביחס לגובה הרגיל על מנת שהברכיים יכנסו בנוחות וניתן יהיה לנסוע אחורה בקלות בסיום הארוחה באמצעות כסא הגלגלים. במטבח, כדאי לוודא כי לפחות חלק ממשטחי העבודה יהיו בגובה המאפשר חיתוך והכנת מצרכי מזון תוך כדי ישיבה על הכסא. ניתן גם לשלב קרש חיתוך נשלף המותקן כחלק מארונות המטבח. חדר האמבטיה צריך להיות מרווח מאד על מנת שניתן יהיה להסתובב בו בקלות עם כסא הגלגלים במהלך היום יום.

עיצוב הבתים למשפחות עם ילדים אוטיסטים או מבוגרים בעלי פיגור שכלי

הספקטרום האוטיסטי רחב למדי, אך לעתים קיימת פגיעה בתפקוד הן מבחינה קוגניטיבית והן מבחינה פיזית. לכן, חשוב למנוע סכנות שונות כמו להציב סורגים בכל החלונות, למנוע אפשרות להדלקת הגז בכיריים בטעות (ניתן לרכוש מגן מיוחד שמונע את סיבוב הכפתורים). בנוסף, חשוב להתקין מושב אסלה שאינו נשבר בקלות משום שלעיתים ישנן תנועות רציפות ובלתי רצוניות בעת הישיבה שעשויות לגרום לשבירת האסלה. חלק מהאנשים על הספקטרום רגישים מאד לרעשים ולגירויים חזקים, חשוב לצבוע את הבית בצבעים מרגיעים ולנסות לרכוש מזגנים, מקררים ומאווררים שקטים יחסית.

לסיכום, עיצוב הבית לאדם עם מוגבלויות עשוי להיות מאתגר. מומלץ להיוועץ עם בעלי מקצוע שעשו זאת קודם לכן, להתייעץ עם בעלי המוגבלויות עצמם וכן לקבל טיפים מועילים מבוגרי מסלול לימודי סיעוד.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...