חוזה רכישה מקבלן: מה חשוב לדעת וטיפים בעיצוב

רגע לפני חתימה על חוזה רכישה מקבלן כדאי לשים לב לפרטים שעשויים לעזור לכם בהגשת חלום דירתכם החדשה

תוכניות לבית

קיימות ארבע אפשרויות  לדירה חדשה: שיפוץ הדירה הקיימת (אם יש), רכישת דירה יד שנייה ושיפוץ בהתאם למצב הנכס והצרכים שלכם, בניית בית מהיסוד וכמובן, רכישת דירה חדשה ישירות מהקבלן. אם בחרתם באפשרות הרביעית, כדאי לשים לב לכמה דברים שיקלו עליכם בהתאמת הדירה לעצמכם. ובכך תימנעו מאכזבות ומהשאלה: למה לא חשבנו על זה קודם?

האם אפשר לערוך שינויים ומתי ? 

שטח הדירה, סביבתה והקומה מתאימים לכם, אבל לצורך התאמת הדירה לצרכים שלכם, הייתם רוצים לעשות כמה שינויים בתוכנית המקורית של הקבלן. ואז מתברר לכם שנדרשת הריסת קירות ובנייה מחדש. למשל: פתיחת המטבח לסלון, הרחבת חדר השינה של ההורים והפיכתו לסוויטה מפנקת, הגדלת חדרי הרחצה וכדומה. לפיכך, לפני שאתם סוגרים עם מעצב/ת ובטוחים שאת כול השינויים תוכלו לבצע  תוך כדי מהלך בניית הדירה, תבדקו עם הקבלן או מחלקת שינויי לדירים, מה אפשר לשנות ומתי ניתן לבצע זאת. כי יש מקרים בהם אין אפשרות לבצע שינויים אלא לאחר מסירת המפתח. כלומר, כשהדירה מוכנה לאכלוס.

מטבח שחור לבן

דירת גן בפרדסיה

מטבח שחור לבן
צילום: מאור מויאל | עיצוב: טל ויסמרק רצון,

 בלי חלוקה לחדרים

ברכישת דירה ללא חלוקה לחדרים, אתם למעשה רוכשים מעטפת, צורת מכירה שבדרך כלל מקובלת בבנייני מגורים יוקרתיים. החלוקה הפנימית של הדירה תעשה על ידכם בהתאמה להנחיות הקבלן. חשוב מאוד שתעזרו בעצת מומחים אדריכל/ית או מעצב/ת פנים הבקיאים בשיפוץ דירות קבלן. דעתם של המומחים חשובה גם אם הדירה שהחלטתם לרכוש אינה ניתנת לרכישה כדירת מעטפת. כי ידעו לכוון אותכם לכך שהסטנדרט המוצע על ידי הקבלן יהיה מינימלי. ושסכום הזיכוי על כל פרט שאתם מוותרים עליו יהיה מקסימלי. רק אז תתחילו לתכנן ולשקלל את התוכניות ובהתאם לכך תתאימו את העלויות למסגרת התקציב שמתאימה לכם.

 

איך לעצב כל חדר בנפרד – לחצו כאן >>

 

חדר שינה רומנטי

שהבסיס יהיה טוב. אחר כך נעצב

חדר שינה רומנטי
צילום: עמית גושר | עיצוב: מרינה רכטר רובינשטיין

מפרט טכני – חשוב! 

מפרט טכני, מהווה את אחד מהדברים החשובים ביותר  בעת הרכישה. במפרט הטכני מפורטים במדויק  כל הפריטים עליהם מתחייב הקבלן. בכדי שתוכלו להוציא מזה את המרב תעזרו בידע הנצבר של אדריכל/'ת או מעצב/ת המודעים למחירים של כל אחד מהפריטים. כמו כן כדאי להיעזר במחירון המפרט עלות פריטים ועבודה. המקובל והאמין  מבניהם  הוא מחירון של קבוצת דקל. ביחד, תעברו על כל פרט ופרט. לפני שאתם מחליטים לוותר על משהו תנסו לשדרג את המוצע, תזכרו הקבלן מאוד רוצה למכור ! כל מה שתשיגו במהלך המשא ומתן עשוי לחסוך להם כסף רב. לדוגמה: מספר נקודות החשמל בכל אחד מהחדרים, אסלה תלויה במקום מונובלוק, שזו אסלה על רגל, גודל אריחי הריצוף, גובה חיפוי הקיר בחדרי הרחצה וכדומה. אחרי שעברתם על כל פרט ופרט וברור לכם מה שודרג ועל מה אתם מוותרים וזכאים לזיכוי כספי, תזכרו לחתום ולהחתים את הקבלן על כל השינויים והשדרוגים שהשגתם.

פרקט עץ

פנטהאוז מקבלן

פרקט עץ
צילום: אלעד גונן | עיצוב: אלינור בלומברג

תקציב השיפוץ

רגע לפני שאתם מוותרים על הפריטים המוצעים על ידי הקבלן ומקבלים ממנו את סכום הזיכוי. תבדקו מה הסכום שתצטרכו להוסיף. תקבעו לעצמכם תקציב ובהתאם למסגרתו תתחילו לבדוק מחירים. השינויים המקובלים שלרוב נעשים בדירות קבלן הם: שדרוג המטבח כולל החלפת משטח העבודה, החלפת הריצוף במרחב החברתי ו/או בחדרי השינה, ריצוף  וחיפוי הקירות בחדרי הרחצה והחלפת הכלים הסניטריים, החלפת דלתות הפנים ועוד כמובן בהתאמה לתוכנית הראשונית שמוצעת על ידי המקצוענים. אל תשכחו לכלול בתקציב את עלות הביצועים.

כמה עולה לנו שיפוץ – לחצו כאן >>

 

רצפת משושים ופרקט

אריחים משושים ורצפת פרקט

רצפת משושים ופרקט
צילום: ליאור אביטן | עיצוב: אלה סהר

 

בואו מחושמלים למשא ומתן

אחד מהדברים שמאוד משפיעים על איכות החיים בדירה זה החשמל. דהיינו התאורה והפעלת מכשירים חשמליים. לכן, לפני שאתם מגיעים לשלבי המשא ומתן עם הקבלן תבואו מוכנים והכוונה היא שתדעו במדויק, אילו מכשירי חשמל אתם מתכוונים לרכוש, לאיזה מתוכם נדרש תקע כוח – תלת פאזי, מתח נמוך או הגנה מפני מים. מה כמות השקעים והמפסקים הנדרשת בכל אחד מהחדרים ומהם המקומות הנכונים להם, כמה מעגלי תאורה נדרשים לכם בכל אחד מהחדרים ובעיקר במרחב החברתי, כגון, מעגל אחד שיאפשר עמעום אורות, והשני מיועד לתאורה נקודתית, מפסק כפול בחדרי השינה, שקע בחדרי הרחצה, יציאה למים במקום המיועד למכונת כביסה, שקעים מיועדים לתקשורת וכדומה.

 

סלון מטבח יחד

דירת קבלן במודיעין

סלון מטבח יחד
צילום: ליאור טייטלר | עיצוב: יעל יגר

שדרוג והרחבת השירות

בדירות קבלן רבות, חדר השירות,. שבין היתר הותאם למכונת כביסה וייבוש, נמצא בחלקו האחורי של חדר הרחצה המרכזי. בשל כך, רבים המקרים בהם לחדר רחצה אין חלון בנפרד. שדרוג  חדר הרחצה באמצעות חיבור עם חדר השירות מחייב הריסת הקיר המפריד בין השניים. אלא שהריסת הקיר אין בה די, בעקבות ההריסה יש לקחת בחשבון כמה דברים, והם: בחדרי הרחצה חייבת להיעשות  פעולת איטום לפני הריצוף וחיפוי הקירות, אותה פעולה חייבת להיעשות כשמתווסף השטח של חדר השירות. יש לוודא שגודל החלון עומד בתקן אוורור, דהיינו לפחות 5% משטח החדר, ומידה ולא ואין יכולת להגדיל אותו, רצוי ומומלץ להוסיף ונטה לאוורור.  בנוסף, להמשיך את הריצוף וחיפוי הקירות. כל אלה כרוכים בעלויות שחייבים לקחת בחשבון מראש. דרך אגב, אם בין חדר הרחצה וחדר השירות הייתה דלת אתם יכולים להזדכות עליה. לעומת זאת אם בחדר השירות קיים רק תריס יש להוסיף חלון זכוכית.  טיפ עיצובי: בחיבור חדר רחצה לחדר השירות תשאירו חלק מהקיר שמאחוריו תוכלו למקם ארון אחסון גדול.

שידת כיור עץ

חדר רחצה מעוצב

שידת כיור עץ
צילום: מאור מויאל | עיצוב: סטפני ונטע-לי

תגיעו מצוידים באמצעי בקרה

בתום השיפוץ, רגע לפני שאתם מתחילים לעצב ולרהט את הבית ,תבדקו שכל מה שדרשתם אכן בוצע ועל הצד הטוב ביותר. מלווים בתוכניות תקפידו לבדוק את כל השינויים ואת רמת הביצוע. נתחיל בשקעים ובמתגים. שקעים – תעברו אחד אחד תראו שכולם נמצאים במקומם בהתאם לתוכנית, כמו כן שחיבור לגז נמצא במקום הנכון. דרך אגב אם החלטתם על כיריים אינדוקציה חשוב לדעת שלחלק מהן נדרש שקע תלת פאזי. תבדקו חיבור למים וחשמל במקום בו אמור להיות מדיח הכלים. בעזרת הנורה שהבאתם אתכם, תבדקו שכל מפסק אכן מדליק את ההזנה שסומנה עבורו בתוכנית. עם הפנס שיש ברשותכם, תאירו את הקירות בקו אלכסוני. באמצעות קרן האור תגלו אם נדרשים תיקוני צבע. חפשו סדקים בקירות, הם בדרך כלל מתהווים בחיבור בין הקירות לתקרה, מתחת או מעל הפתחים וצמוד לעמודי היסוד. ארונות המטבח וחדרי הרחצה מגיעים בדרך כלל עטופים בקרטון או יריעות פלסטיק. תסירו אותם ותבדקו שאין שריטות או מכות ותעטפו אותם בחזרה. אם דוד המים החמים ממוקם במסתור הכביסה שימו לב שנשאר מספיק מקום למנוע המזגן ושעדיין נותר די מקום לתליית כביסה.

 

קיר טלוויזיה

דירת קבלן בחריש

קיר טלוויזיה
צילום: אמיר ארליך | עיצוב: יעל יגר

בשעה טובה – מקבלים מפתח

כל התיקונים בוצעו. מודיעים לכם שבשעה טובה אתם יכולים לקבל מתפתח ולהיכנס לדירה. לפני שאתם נכנסים תעשו בדיקה נוספת שאכן כל התיקונים נעשו, שהדירה נקיה משאריות בנייה, בטון וצבע. תבדקו את מסתור הכביסה, ארון החשמל, מרפסות ו/או גינה שלא נשארו שם שאריות בנייה, שהדירה מחוברת לחשמל ולמים. ושהקבלן השאיר לך מלאי מספיק של אריחי ריצוף וחיפוי למקרה הצורך בעתיד. אם בחרתם בגוונים מסוימים לצבע הקירות, חשוב שתשמרו את מספר הצבע המדויק למקרה של תיקונים. עכשיו תנשמו לרווחה ותתחילו את השלב המרגש ביותר ריהוט הבית וקישוטו. שיהיה בשעה טובה.

 

4 רעיונות לאותה דירת קבלן – לחצו כאן >>

 

מטבח בדירת קבלן

מטבח בדירת קבלן משודרגת

מטבח בדירת קבלן
צילום: מאור מויאל | עיצוב: הילה אלטר
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...