תם ולא נשלם: הקרנבל של מילאנו, היום שאחרי

המונים מילאו את התערוכות והמיצגים ב"סלונה דל מובילה" 2019 וברחובות השוקקים מחוצה לה. מעצבים ישראלים הבזיקו כעצמאים או בשירות חברות מקומיות ומותגים עולמיים מתחו גבולות משלהם

 

 

אחת לשנה, מדי חודש אפריל, מתרוקנים משרדיהם של מאות אדריכלים ומעצבים בארץ ולא בשל חופשת פסח. כולם, יחד עם מאות אלפי אנשי מקצוע ומבקרים מכל העולם, עולים על טיסה לאיטליה, כדי להיות חלק מהקרנבל הייחודי והססגוני ביותר של עולם העיצוב, סלונה דה מובילה – Salone del Mobile. לסלון הרהיטים הקבוע במרכז הירידים הצטרפה השנה גם תערוכת התאורה המתקיימת אחת לשנתיים, וכמובן, ה-Fuorisalone, תערוכות ומיצגים המתקיימים ברחבי העיר והופכים משנה לשנה לאבן השואבת האמיתית עבור המבקרים. מבין המיצגים והתערוכות השונות, שסימנו קו צבעוני, טכנולוגי וידידותי יותר עם חשיבה לעתיד, בחרנו 5 חוויות מעוררות חושים המייצגות יצירתיות, צבעוניות, מתיחת גבולות וגאווה ישראלית, מהן ניתן היה להתרשם בתערוכה שננעלה החודש ותחזור שוב ב-21 באפריל 2020.

 


1. ישראלים במילאנו: מנורה על בקבוק


אורי שיפרין ענבי, סטודנט שנה ג' בשנקר, וגל בולקא, בוגר בצלאל, יצרו במיוחד עבור תערוכת העיצוב הגרמנית ein & twenty את מנורת השולחן MARVIN, המתלבשת על בקבוק יין ומתאזנת בעזרת משקולת קטנה, והיו בין 20 הזוכים שהגיעו עם המוצר שלהם למילאנו. התחרות המקורית מיועדת לסטודנטים ומעצבים צעירים בתחילת דרכם מכל העולם, והשניים נבחרו מתוך למעלה מ-800 פרויקטים שנשלחו אליה, והוטסו לשבוע העיצוב במילאנו. "הפרס הוא למעשה האפשרות להציג בבמה הכי גדולה בעולם, יחד עם מימון מלא של הטיסה והלינה, תעודת הוקרה והשתתפות בטקס הפתיחה, סיקור תקשורתי ועוד אירועים נלווים נוספים", מתאר שיפרין ענבי. "עבורי ההכרה הבינלאומית בשלב הזה של הלימודים היא כבוד עצום וכמעט בלתי נתפסת. המשמעות להציג בשבוע העיצוב פותח עבורי דלתות רבות והזדמנויות, מלבד ההתרגשות העצומה מהמעמד וגם מאיכות התערוכה ושאר העבודות המוצגות. אני מקווה שבזכות התערוכה יהיה מי שיתעניין בייצור המנורה".

 

גוף תאורהMARVIN של אורי שיפרין ענבי וגל בולקא. הדמיה: גל בולקא

 

 

 

 


2. ישראלים בשירות איטליה: כיסא ממגנזיום


MAGIS, חברת העיצוב הבינ"ל מהחשובות בעולם, הציגה בדוכן שלה בתערוכה כיסא נערם ממגנזיום של צמד מעצבים צעירים מישראל – גילי קוצ'יק ורן אמיתי. תחת ידיה של החברה יצאו כמה מהקלאסיקות החשובות של תקופתנו, כשרבים מהמוצרים כוללים פריצות דרך טכנולוגיות וייבוא של טכנולוגיות מעולמות שונים לעולם הריהוט. גילי קוצ'יק מסבירה: "העובדה ש-MAGIS בחרו לעבוד איתנו על פרויקט כל כך משמעותי מאוד משמחת עבורנו, שכן הם עובדים כמעט באופן בלעדי עם המעצבים הגדולים והמוכרים ביותר בעולם העיצוב, מעצבים שאנחנו באופן אישי מעריצים את עבודותיהם: פיליפ סטארק, רון ארד, ג'ספר מוריסון, קונסטנטין גרצ'יץ', האחים בורלה, חיימה חיון, ברבר ואוסגרבי, אנזו מארי, אלסנדרו מנדיני ועוד. מבחינתנו, זה ביטוי לאמון שהם נתנו ביכולות העיצוביות שלנו. בפעם הראשונה שקיבלנו לידינו את הבריף מהם, חשבנו לעצמנו שזה בריף החלומות לכל מעצב לעצב כיסא מחומר וטכנולוגיה חדשים. אנחנו מרגישים שנפלה בחלקנו הזדמנות חד פעמית של ממש". הכיסא, שנקרא VELA ("מפרש"), עשוי ממגנזיום, מתכת מאוד קלה. "בגלל שמגנזיום הוא חומר קל, רצינו לעצב כיסא שמצריך הרמה כחלק מהשימוש שלו – וזה מה שהוביל את הקונספט. מבחינתנו, זה הפרויקט הטוב, הבוגר והשלם ביותר שלנו עד היום ואנו מקווים שכך הוא יתקבל גם על ידי הקהל", אומרת קוצ'יק.  

 

 


3. ביחד, לבד: חגיגה ישראלית בלתי אפשרית


35 מעצבים ישראלים אספו את יצירותיהם ונחתו במתחם התצוגה של Asia Design Milan בוויה טורטונה לתערוכה קבוצתית בשם "הסיפור הבלתי אפשרי של העיצוב הישראלי". המעצבים, מתחומים שונים של עיצוב החל ממוצר ועד טקסטיל, הציגו את הסצנה היצירתית והרב גונית של ישראל, המחברת אנשים למרות או בזכות מחסומי דת, תרבות ופוליטיקה, ביניהם יערה רבינוביץ', אביב אגמי, חנה האוזר, גליפס, אן דייץ' ודבורה פישר ועוד. אוצר התערוכה, דן מוקטל: "לביתן שלנו הגיעו 200 אלף איש. רובם לא ידעו לאן הם נכנסים, אבל מי שידע, הפיץ את הבשורה וזכינו לתגובות מרגשות. מעצבי הטקסטיל שלנו קיבלו הצעות להציג באולמות תצוגה בעולם ומעצבים גרפיים מכרו ספרים ופוסטרים שהביאו איתם. הגענו לכאן כדי ליצור קשרים עם האנשים הנכונים, והיו כאן האנשים הנכונים, אם זו פאולה לנטי, נציגים מארמאני קאזה או מגוצ'י. מבחינתנו זהו 'שבוע האופציות', משום שאתה מגיע להראות מה אתה יודע לעשות, ואחרי זה ירצו לעשות איתך עסקים".

מוקטל הביא איתו מהארץ אבנים ירושלמיות ושילב אותן כחלק מהתצוגה. "אנשים נגעו בהן והתרגשו. ניגשו אליי איטלקים שנפעמו מהאותיות העבריות". הקבוצה זכתה לחיבוק מהקהילה המקומית, כשראש בית חב"ד הרב מיכאל אלימלך הגיע לקבוע מזוזה בביתן, שתי האמניות אן דייץ' ודבורה פישר הציגו אינטרפרטציה ארטיסטית לקבלת השבת, ומאות גדשו את ההרצאה של רות בוהנה במרכז הקבלה, "הכוח שבעיצוב", שהועלתה כפינאלה לשבוע זה. "זכינו לחיבוק גם מקבוצה איראנית, אבל היו גם גורמים שדאגו להפוך למישהו עבודה. כששאלו אותנו על סוגיות פוליטיות, הסברנו שאנחנו מייצגים את כל הדתות והזהויות ללא פוליטיקה. זה חלק מהדיון ומבחינתי זה בסדר". את כל העבודות ניתן לראות באתר www.israelisdoitbetter.com

 


4. COS משתפת פעולה: מדפיסים את העתיד


700 לבנים ביולוגיות מודולריות, העשויות תערובת של עץ וביו-פלסטיק והודפסו במדפסת תלת ממד, הרכיבו את המיצב Cornifera, שיצר האדריכל הצרפתי ארתור מאמו מאני בשיתוף מותג האופנה הלונדוני COS. מדובר באחד המבנים הגדולים שנוצרו עד היום בשיטה הזו, המשקפת דור חדש של ארכיטקטורה וממחישה את ההתקדמות שהושגה ברמת חדשנות החומרים, הטכנולוגיה והיצירתיות. המבקרים שהגיעו לבקר במיצב זכו לצפות באחד מדגמי ה-Delta WASP – מדפסות התלת ממד ששימשו ליצירת הלבנים במיצב המגשר בין טבע, ארכיטקטורה וטכנולוגיה וללא ספק, מעורר חשיבה באשר לאפשרויות הטמונות בעתיד.


5. מיסוני סורגת את מילאנו: עטופים בקרושה


השנה הזכיר המיצג של מותג האופנה העולמי מיסוני את בית הסריגה הקטן שהוקם אי אז בשנות ה-50, כשהפקיד בידי המעצבת אלסנדרה רובדה (Alessandra Roveda) חלל באזור הבררה ב-Fuorisalone, אותו מילאה ברהיטים וחפצים עטופים בחוטי צמר צבעוניים. התוצאה הייתה סביבה מלאת פנטזיה ותעוזה, צבעונית ומקורית, שנראתה כמו סיפור אגדות קסום של סריגי קרושה שמעוררים לחיים עבודת קראפט. היצירה, שכונתה Home sweet Home הפכה ריהוט עתיק ואובייקטים יומיומיים כמו ספות, מיטות, כיסאות, ספרים, מדפים ושעונים לייצורים ייחודיים ובלתי צפויים – כל זאת תוך שמירה על השפה הוויזואלית המזוהה עם מיסוני.

 

הכל עשוי מצמר סריגהמיסוני, סביבה מלאת פנטזיה ותעוזה. צילום באדיבות RENBY יבואנית MissoniHome לישראל

 

 

מרכזית
1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כמה יופי !!!

בודק...