החום מישראל, העיצוב מסקנדינביה: 5 כללים פשוטים למרפסת נורדית

זה הזמן לנגב את טיפות הזיעה הזולגות ולהחליף אותן ברוח קרירה הנושבת מהסגנון הסקנדינבי היישר למרפסת. צעדים פשוטים למראה צונן ומעוצב

יש היגיון רב באימוץ הסגנון הסקנדינבי דווקא בארץ חמה כמו שלנו. שם אומנם קר וכאן חם, אבל הסגנון המינימליסטי והלא מתלהם-מתלהב מכניס אותנו לתחושה קלילה הנחוצה לנו כשאנחנו מיוזעים, ומביע סוג של משאלה לחיות באקלים דומה לארצות הצפוניות הללו. מרפסת ישראלית, שלרוב חם מדי לשבת בה בימי הקיץ, מאפשרת ישיבה נינוחה ככל שהמרחק מהחום גדל. טיפות קרירות, לפחות בתחושה, יושגו בה אם נעצב אותה כמה שיותר קרובה למרפסת נורדית, על כל המאפיינים המוכרים שלה, החל מרהיטי עץ וטקסטיל בצבעי שחור-אפור-לבן ועד נרות, עששיות וצמחייה ירוקה.

 

עיצוב של חצר בית

עיצוב בחצר אחורית

עיצוב של חצר הבית
צילום: אורית ארנון | עיצוב: מירית פיש

צבעוניות אפרורית

דפי האינסטגרם והפינטרסט חשפו בפנינו את המרפסות הנורדיות ועיצובן, ואחד הדברים הבולטים בהן הוא גודלן המצומצם, אליו נדחסים פריטי ריהוט קטנים וטקסטיל שמוסיף רכות באמצעות שטיח, כריות וכיסויים המספקים הגנה מפני רצפה ומזג אוויר קרים. הצבעוניות שואבת את השראתה מהטבע. היא מבוססת לרוב על גווני שחור ולבן, אבל נוספים לה גוונים מעושנים, רצוי ניטרליים כמו בז' וחול, או אפור שהוא המתאים מכולם הצבעים הללו רגועים, קרירים ויישארו רלוונטיים תמיד.

אם ערבוב והתאמת צבעים היא מלאכה מסובכת מדי, אפשר לבחור צבע אחד עם טונים שונים ועדינים שלו (למשל כחול, תכלת וירוק ים).

מרפסת מעוצבת

מרפסת מעוצבת בצבעוניות רכה.

מרפסת מעוצבת
צילום: מאיה חבקין | עיצוב: יפעת אנג'ל
פינת ישיבה במרפסת

פינת ישיבה במרפסת מקורה

פינת ישיבה במרפסת
צילום: עידן גור | עיצוב: מלי לוי אלבוים.

ריהוט טבעי

כפי שהסקנדינבים מביטים בנוף ומקבלים השראה לבחירת הצבעוניות שלהם, כך נעשה גם עם בחירת החומרים שלהם. חמימות סקנדינבית מושגת על ידי תוספת של עץ טבעי, המעניק תחושת נוחות וביתיות בריהוט, ברצפת עץ או באביזרי קישוט. הרהיטים הנפוצים ביותר הם בדרך כלל שולחנות קטנים וגבוהים, כיסאות עץ או מתכת בהירים, ספסלים אם יש מקום וכורסאות קש.

צמחייה רעננה

צמחייה היא אחת התוספות המשובחות בסגנון סקנדינבי. הסקנדינבים לא יודעים שובע מחנויות קקטוסים ואדניות צמחים בחלונות ובמרפסות, ומוסיפים את מגע הצומח לביתם ומחוצה לו. יוצרים צמחים ופרחים יוצרים תחושת רעננות וטבעיות, מתמזגים עם הסביבה ואף יוצרים מעין מחסום לקבלת פרטיות במרפסת.

קיר צמחיה טבעית

קיר ירוק בתוך הבית

קיר צמחייה טבעית
קיר צמחיה חכמה בסלון מבית כרמל ביזנס

קישוטיות מאירה

כשרוב הזמן חשוך אי שם בצפון, השימוש בנרות, פנסים, עששיות וגירלנדות מעניק תחושת נוחות ורווחה. בשעות של יום ואור מהווים האלמנטים הללו קישוט ודקורציה. לצידם כמובן נוספים כדים, אגרטלים וכרבליות, להשגת מראה נורדי צונן ומושלם.

נרות לקישוט

נרות מחממים את האווירה

נרות לקישוט
נרות ואקססוריז בדירה ברמת גן בעיצוב נירית דביר במראה אורבני מודרני המשלב צבעי צהוב ושחור

שובבות אקלקטית

בתים סקנדינביים שומרים על כמה כללים ברורים, אבל אם יש כלל אחד שהם לא יקפידו בו – הרי הוא ערבוב הרהיטים. "חוסר השלמות" שיש בערבוב כיסאות חדשם וישנים או בגימורים מהוהים היא האקלקטיות השובבה שהם מרשים לעצמם להשתמש בה.

מרפסת עם צמחייה

מרפסת מעוצבת עם המון צמחייה

מרפסת עם צמחייה
צילום: אנסטסיה פרילוצקי | עיצוב: חיה חנן.

מרפסת מעוצבת עם המון צמחייה

מרפסת מעוצבת עם המון צמחייה

מרפסת מעוצבת עם המון צמחייה

מרפסת מעוצבת עם המון צמחייה

מרפסת מעוצבת עם המון צמחייה

מרפסת מעוצבת עם המון צמחייה

מרפסת מעוצבת עם המון צמחייה

מרפסת מעוצבת עם המון צמחייה

מרפסת מעוצבת עם המון צמחייה

מרפסת מעוצבת עם המון צמחייה

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...