דו קרב פינת אוכל: בעד או נגד?

האם אתם באמת צריכים פינת אוכל בבית? אבל באמת? יצאנו לבדוק האם במציאות של 2023 החלל הזה באמת נחוץ. ובכן, מעצבי הפנים חלוקים בדעותיהם

אמרו אנשים חכמים ויודעי דבר, כי לשם אכילה משותפת יש צורך בשולחן גדול ועדיף שייוחד לו מקום משלו. נגיד, פינת אוכל שלמה. אדריכלים ומעצבי פנים אפילו מקצים לאותה פינה חלל נכבד, וחנויות הרהיטים מלאות בשולחנות נפתחים, נסגרים, מתארכים ומתקצרים רק כדי למלא אותה פינה. אמרו? אז אמרו. גם אמרו שהטיטאניק חסינה מפני טביעה…

אנחנו כאן כדי לשבור לאותם יודעי דבר את המילה, להראות שאפשר גם אחרת, ולאפשר לכם להחליט – צריך או לא צריך? בכל פעם נעלה סוגיה תכנונית אחרת, והפעם על המוקד: פינת האוכל.

פינת אוכל מעוצבת

כשהיא עשויה היטב כמו זו שלפנינו, פינת האוכל יכולה להוות פנינה אמיתית בלב הבית. אך האם היא נחוצה תמיד?

2-9.jpg
צילום: מאור מויאל | עיצוב: שריתה ורון פלד ECHO DESIGN

מי אמר שצריך פינת אוכל?

אז איפה בדיוק תשבו לאכול? איפה תארחו את החמות שבאה לטעום ולרחרח מה מתבשל? ומקום להניח את התיק כשמגיעים הביתה – לא צריך?

מי את בכלל?

פינת האוכל של ימינו התחילה כחדר אוכל, כשראשוני האדריכלים תכננו דירות לתפארת המדינה, והאוכל הוגש במטבח הסגור או מקסימום בחדר נפרד, בדיוק במתכונת חדרי האוכל בחו"ל. אף אחד לא חשב אז להקצות לאותו חדר פינה לצד המטבח, ובטח לא להשיק אותה לסלון, שהיה גם הוא אז סוג של חדר וכונה בהתאמה – "חדר האורחים".

פינת אוכל נפתחת למטבח

בעשורים האחרונים פינת האוכל נפתחת למטבח

11-3.jpg
צילום: שי גיל | עיצוב: שלומית זלדמן

למה כן צריך פינת אוכל?

ארוחה משפחתית נאכלת כשהסועדים מסבים אל השולחן. גובהו של השולחן מותאם לכיסאות סביבו, ואלה מותאמים בדיוק לגובה ישיבה של אדם המכופף את ברכיו קלות ומניח את ישבנו על משטח. כל צורה אחרת של אכילה, כשרוכנים אל שולחן הקפה הנמוך בסלון (מול הטלוויזיה, ברור!) או כשיושבים מול בר או דלפק – הן תצורות לא טבעיות שאינן תואמות הנדסת אנוש בסיסית (בהנחה שאתם לא משלבים רגליים ומתיישבים לאכול במאהל בדואי).

מעבר לנוחות המרבית, פינת האוכל היא מקום להתכנסות משפחתית ולישיבה מאוחדת, בה כל סועד יכול להביט בסועד השני גם אם יש יותר משלוש נפשות מסביב לשולחן. היא גם מקום שמאפשר להציב מעליו גוף תאורה מרשים במיוחד, שימשוך אליו את הפוקוס ויכתיב אמירה עיצובית בחלל.

"בעידן האונליין והרשתות החברתיות שכחנו שאפשר לשבת יחד סביב שולחן ולתקשר פנים מול פנים, ולכן פינת האוכל מאפשרת לנו תקשורת בלתי אמצעית ומחברת. כמו כן, בעידן החללים הפתוחים יוצרת פינת אוכל, המשולבת בגופי תאורה תלויים, תיחום של החלל ומפרידה בין אזורים שונים בחלל הציבורי בבית", כך לדברי אחת המעצבות שהתראיינה לכתבה.

פינת אוכל

מייצרת קשר חשוב בין בני המשפחה, בפרט בעידן הרשתות והאונליין

6-9.jpg
צילום: בן רוטשטיין, באדיבות אלפינה תאורה | עיצוב: מירב סואד

למה לא צריך פינת אוכל? 

אך מנגד, אם בתכנון הבית לא הוגדר עבורה מקום, פינת האוכל יכולה לשנות מיקום, פנים וכיוון ולשגע אתכם. צמוד למטבח, ליד הכניסה או אולי בכלל בסלון? מלבנית, מרובעת, עגולה או אליפטית? ומקום לפתיחה יהיה? וכמה צמודה לקיר היא צריכה להיות?

לא לחינם נחשבת פינת האוכל לאחד החללים הבעייתיים בבית, שהרי חייבים מקום לאכול ולארח בו, אבל מצד שני לא תמיד משתמשים בשולחן ונוטים להפוך אותו למקום אחסון לניירת מצטברת, לבגדים עונתיים ולתליית תיקים. כשהשולחן משמש יותר כמקום אחסון ופחות כמרכז אכילה יומיומי, יש שיעדיפו לוותר עליו לגמרי ולהרוויח את המקום למטרה אחרת – פינת ישיבה, פינת טלוויזיה, אחסון, אוויר לנשימה בבית קטן ועוד.

בפרט בדירות קטנות, מעצבים רבים נוטים לוותר על פינת האוכל הפורמלית ואת המקום שהתפנה הם מנצלים להגדלת מבואת הכניסה, המטבח, או כמרחב משחק עבור הילדים, תלוי בצרכי הדיירים. "במציאות של ימנו, התכנסות של אורחים נעשית בחלק גדול מהמקרים סביב האי במטבח לכן לא בכל מקרה נדרשת הכפילות הזאת של פינת ישיבה במטבח ופינת אוכל שהופכת בפועל לקולב. מי שלא מארח בתדירות שבועית או חודשית, חבל לו על המקום" מסביר אחד מבכירי המעצבים בישראל.

מטבח פינת אוכל יווני

במקרים מסוימים אפשר, ואפילו רצוי, לאכול במטבח

8-5.jpg
צילום: אסף פינצ'וק | עיצוב: קרן גנס

אם בחרתם שלא להכניס פינת אוכל הביתה, בכל זאת כדאי שתדאגו לשולחן מתקפל שיאוחסן במקום אחר ויוזעק לחלל הציבורי ברגע האמת; דלפק אכילה צמוד למטבח, שיכול להמשיך את גובה השיש ואז לשמש גם כמשטח עבודה, או דלפק נמוך בגובה השולחן שיקבץ סביבו כיסאות בגובה סטנדרטי. וכמובן לאי- חלומם הרטוב של המשפחות הישראליות. משטח עבודה המנותק משאר ארונות ויחידות המטבח, ממוקם במרכז החלל וכולל גם מקום אחסון. זאת ועוד, דאגו למקום מרכזי ומרווח דיו במטבח, שבו אפשר יהיה להציב שולחן המותאם למספר הנפשות הסועדות. וגם שולחן לשניים הוא בגדר הסביר.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...