פניני פינה: גופי התאורה לפינת האוכל שיוצרים את הדרמה

בתוך שפע אפשרויות ההארה של הבית, על דבר אחד יש הסכמה גורפת: גוף תאורה מעל שולחן האוכל הוא ברוב המקרים התכשיט האמיתי של החלל הציבורי. כך זה נראה כשהשולחן מלבני או עגול

בחירת תאורה לבית היא נושא מורכב שמצריך מחשבה רבה אבל גם היגיון בריא. מצד אחד לא נרצה למלא את הבית במנורות תלויות מהתקרה, ומצד שני גם לא נרצה שכל גופי התאורה יהיו צמודים אליה.

זה יכול לתרום למראה המינימליסטי, במיוחד כשבוחרים גופי תאורה נסתרים או שקועים, אבל כדי לייצר עניין וייחוד בחלל, בנוסף לפונקציונליות הנדרשת, הטוב ביותר הוא לשלב ביניהם – תאורה שהיא בחלקה תלויה ובחלק צמודה, חלקה בתקרה ובחלקה על הקיר, ויש כמובן אופציות נוספות כמו מנורות עומדות, מנורות מהרצפה ועוד.

בנוגע לסוגיה אחת נראה שלרוב יש תמימות דעים – פינת האוכל יכולה להתקשט במנורה המיוחדת ביותר בבית עם גוף תאורה תקרתי שיאיר את השולחן המרכזי. כשאין פינת אוכל והאי מתפקד כאזור הישיבה המרכזי, גוף התאורה שמעליו ייתן את האפקט המתבקש.

תאורנ מנימלסטית

תאורה מינימליסטית לפינת האוכל

תאורה מינימליסטית לפינת האוכל
צילום: גדעון לוין | עיצוב: עינת תירוש
מרחב ציבורי צבעוני

התכשיט של פינת האוכל

התכשיט של פינת האוכל גוף תאורה
צילום: טל ניסים | עיצוב: הלנה מור

צעדים ראשונים לבחירה נכונה של גוף התאורה

"עוד בשלבי התכנון מומלץ להחליט על מיקום השולחן וגודלו בחלל שאותו אנו מעצבים", מסבירה טליה כהן אבוטבול, מעצבת הפנים ובעלת מותג התאורה talia lighting. "בין אם מדובר בשולחן עגול או מלבני, יש לכך משמעות בבחירת סוג הגוף שייבחר.

ברגע שנדע את הנתונים לגבי העמדת השולחן וצורתו בחלל, נדע למקם את נקודות התאורה. אם נחליט לשלב מספר גופי תאורה, רצוי לסמן אותם כבר בתוכנית התאורה – כך נוכל לוותר על בסיס תקרה מגושם, שישלב בין כל הגופים ונוכל לתלות כל גוף בנפרד ולשחק איתם בקומפוזיציה מעניינת".

בנוגע לגוף התאורה עצמו, היא מדגישה כי חשוב לבחור גוף שעוצמתו מספיקה להאיר את השולחן, אם אין תאורה נוספת באזור זה של הבית. "רצוי לבחור גוף שמאפשר הברגה של נורה בעוצמה חזקה, או שיש בו סידור של 3 בתי מנורה או גוף מובנה לד בעוצמה חזקה".

גם בחירת החומר ממנו עשוי הגוף, חשובה מאוד. "גופים אטומים ייתנו אלומת אור רק כלפי משטח השולחן, וגופים מזכוכית או שנדלירים עם מספר קנים יאירו גם את כל השטח שמסביב לשולחן האוכל".

כל אלה צריכים להילקח בחשבון בהתאם לתוכנית התאורה ולסגנון העיצוב של הבית. "גוף התאורה מעל פינת האוכל הוא התכשיט הכי חשוב בחלל וצריך לנצל את המיקום הזה כדי להעז ולהתייחס אליו כאל האלמנט שייצור את אפקט הוואו".

גוף תאורה עוצמתי

חשוב שיהיה עוצמתי מספיק להאיר את פינת האוכל

חשוב שיהיה עוצמתי מספיק להאיר את פינת האוכל
צילום: יח"צ | עיצוב: מימין: אושי דר | משמאל: talia lighting

מה יתאים לשולחן מלבני

גוף אחד תלוי

גוף תאורה אורכי תלוי בסגנון מודרני נבחר בהתאם לאורך השולחן המלבני שנבחר תחילה, וצורת ההארה הממוקדת שלו על השולחן יוצרת תחושת חמימות בארוחות המשפחתיות. "את גופי התאורה מומלץ לרכוש לאחר בחירת השולחן ובהתאמה אליו למשל גוף עגול לשולחן עגול", מדגישה המעצבת.

לדבריה, גוף תאורה תלוי הוא מעין תכשיט וגוף דומיננטי בחלל, ולכן שאר גופי התאורה שנמצאים באותו חלל יהיו צמודי תקרה. "הגופים הצמודים שוטפים את החלל באור, בעוד הגופים התלויים נותנים אור ממוקד יותר. את הגוף התלוי מעל השולחן כדאי לתלות 100 ס"מ מגובה השולחן כדי לא ליצור סנוור לאלו היושבים סביב השולחן".

חייבם לראות את המדריך לסגנון אתני – לחץ כאן >>

פרקט בפינת האוכל

גוף תאורה אורכי תלוי בסגנון מודרני נבחר בהתאם לאורך השולחן

גוף תאורה אורכי תלוי בסגנון מודרני נבחר בהתאם לאורך השולחן
צילום: המל צילום | עיצוב: יערה גולן

למנורת תלייה בצבע פליז עם שישה כדורי זכוכית באורך 1.20 מטר עיצוב יוקרתי ומיוחד. צורתה התלויה על שני חוטים דקיקים מייצרת גוף מרחף מעל שולחן פינת האוכל ושופכת אור באופן שווה על כל החלל. ייחודיותה זו, לעומת מוקדי תאורה שקטים יותר בשאר החלל הציבורי, מייצרת עניין ומסייעת בהגדרת החלל.

"מעבר לפן העיצובי, השיקולים שלי בבחירת גוף התאורה היו ליצור אווירה נעימה על ידי איזון נכון של כמות האור – שלא תהיה ממוקדת וחזקה מדי ליושבים סביב השולחן, שכן בני הבית מתכנסים סביבו שעות רבות מהיום יום", היא מסבירה.

גוץ תאורה עיצובי

יצירת אווירה נעימה על ידי איזון נכון של האור

יצירת אווירה נעימה על ידי איזון נכון של האור
צילום: נויה שילוני חביב | עיצוב: גליה כהן

שני גופים תלויים

מבנה דירה צרה וארוכה הודגש עם פרופיל תאורה בתקרה. על הציר הזה נמצאת פינת האוכל, בין הסלון למטבח, וכדי לא לקטוע את רצף פרופיל התאורה, אבל כדי להדגיש את פינת האוכל בצורה שונה, נבחרו גופי תאורה תלויים מעל פינת האוכל. גוף התאורה משדר אלגנטיות ומשתלב במראה הנקי והמודרני של שאר התאורה בדירה.

ספה צהובה בסלון

פרופיל התאורה בתקרה מדגיש את מבנה הדירה

פרופיל התאורה בתקרה מדגיש את מבנה הדירה
צילום: יואב פלד | עיצוב: שירה אפק

שלושה גופים תלויים

מעל פינת האוכל בבית בצפון הישן בתל אביב נבחרו שלושה גופי תאורה תלויים בקווים מינימליסטיים דקים ונקיים. פינת האוכל ממוקמת ממש בכניסה לדירה והיה חשוב להדגיש את אורכה, שימשוך את הבאים פנימה ומצד שני לא יכביד על החלל. שאר גופי התאורה סביב נבחרו להיות צמודי תקרה או קיר כדי להדגיש את הצלחות המעופפות שתלויות מעל השולחן ומייצרות מבט כשל תמונה על קיר פינת האוכל שנותר ריק.

סלון בהיר

קווים מינימליסטים ונקיים

גופי תאורה קווים מינימליסטים ונקיים
צילום: איתי בנית | עיצוב: ענבל פרדקין

אהילי היוטה שנבחרו לפינת האוכל מתכתבים עם יתר החומרים הטבעיים בבית הטובל בירוק אך מאפשרים אור ממוקד לצד מפגש מכנס ומחבק. גופי היוטה נותנים תאורת אווירה בחלל וממוקדת על שולחן האוכל עצמו.

יתר הגופים הם טכניים יותר ונותנים תאורה פונקציונלית. "פינת האוכל מהווה במידה רבה את מרכז הבית הישראלי בו המשפחה מתכנסת לרוב סביב ערבי שישי, חגים ואירועים. לצד הצורך הפונקציונלי יש צורך במענה המדגיש את החמימות החברתית משפחתית ומשרה אווירה של יחד", מסבירה המעצבת.

גוף תאורה מקש

גוף תאורה מחומרים טבעיים

גוף תאורה מחומרים טבעיים
צילום: עידן גור | עיצוב: שרית אבו

ארבעה גופים תלויים

בפנטהאוז לדוגמה באחד המגדלים היוקרתיים בירושלים נבחר גוף התאורה בהתאם לכמות האור הנדרשת להאיר את שולחן האוכל ובהתייחס לאופן שבו גוף התאורה מאיר את השולחן ומציף את אזור השולחן. בקומפוזיציה שנוצרה בחלל רביעיית גופי תאורה יורדים בגובה אחיד, כאשר שלושה מהם בגוון אחד והרביעי בגוון שונה.

כך הושגה פונקציונליות ובנוסף נוצר עניין בהתאמה לגוף התאורה שנבחר לסלון. " שלושה דברים מנחים אותי בתכנון תאורה בחלל: פיזור נכון, יופי ופונקציונליות. גם בתאורה חשוב לתכנן לפני שרוכשים את גופי התאורה וליצור הרמוניה עם שאר הפריטים היוצרים את התמונה הכללית", אומרת המעצבת.

סלון ופינת אוכל בשלור לבן

גוף התאורה המתאים לסגנון העיצובי

גוף התאורה המתאים לסגנון העיצובי
צילום: איל תגר | עיצוב: סימה בכר

מה יתאים לשולחן עגול

גוף אחד תלוי

התקרה מעל פינת האוכל בבית שעוצב בסגנון כפרי לייט גבוהה ומאתגרת, וכבר מההתחלה היה ברור למעצבת שייתלה ממנה גוף תאורה ארוך, מרשים ובעל נוכחות. מאחר שנבחר שולחן אבירים, התבקש גוף תאורה שמדבר באותה שפה, שיאיר היטב את השולחן ויהיה נעים לשבת תחתיו במהלך הארוחות.

המעצבת מוסיפה כי בשאר הבית נתלו גופים מאותו ז'אנר, רובם עם בסיס בגוון נחושת ואהילי זכוכית עם פיתוחים כפריים, צמודי קיר וגם תלויים מהתקרה, "אבל הגוף הספציפי מעל פינת האוכל הוא המרשים ובעל הנוכחות יותר מכולם בשל האורך שלו מהתקרה. הוא תלוי בשרשראות ברזל ובהיקף הגדול והמרשים שלו העשוי עץ חמש כוסות זכוכית מעוצבות של תאורה חמה".

פינת אוכל עגולה

גוף תאורה ארוך, מרשים ובעל נוכחות

גוף תאורה ארוך, מרשים ובעל נוכחות
צילום: מאור מויאל | עיצוב: נועה גולדמן

גוף התאורה מאיר נקודתית את אזור פינת האוכל בתאורה חמה שיוצרת מקום נעים לישיבה בארוחות משותפות. יש בו מספר נקודות מאור, כך שהאור מגיע לכל סועד כאילו היה לו גוף מאיר משלו. מראהו, עם נגיעות זהב משולבות שחור, מעניק תחושה של יוקרה עם קלאסיות ועדיין עם קריצה מעניינת וסטייל. הוא מחבר את כל הצבעוניות בחלל ומעניק תמונה סופית שלמה.

 

רוצים בית מודרני – הכנסו למדריך – לחצו כאן >>

גוץ תאורה ממוקד

גוף תאורה המאיר נקודתית

גוף תאורה המאיר נקודתית
צילום: איתי בנית | עיצוב: יעל קול

מעל פינת אוכל אובלית שממוקמת במקביל למקררי יין נתלה גוף תאורה אובלי, עם תאורה לא ישירה ורכה שיוצרת אווירה נעימה. הגוף עצמו בעל מראה מתכתי שתואם לספרייה שלצידו, מדבר בשפה העיצובית של שולחן האוכל ומשדר אלגנטיות חמימה המשתלבת עם סגנון העיצוב האקלקטי.

"זווית ההארה של הגוף אינה ישירה אלא היקפית, בעוד יתר גופי התאורה ישירים. בפן העיצובי מדובר בגוף תאורה שמספק נוכחות לפינת האוכל, מעשיר את קומפוזיציית העיצוב ומשפיע על כל החלל הציבורי", אומרת המעצבת.

פינת אוכל וספרייה

גוף תאורה אובלי מעל פינת האוכל

גוף תאורה אובלי מעל פינת האוכל
צילום: מרינה טרוינקר | עיצוב: נועה קופרמן

שלושה גופים שהם אחד

גוף תאורה מאוד אלגנטי מושך את העין, משתלב בהרמוניה עם התמונות שבפינת האוכל אך לא מתחרה בהן. הגוף התלוי עשוי מתכת וצבוע בשחור, הוא בעל קווים גיאומטריים ומראה קליל, אך עם זאת יש לו נוכחות במרחב. שאר גופי התאורה במרחב המטבח, הסלון והמסדרון הם צמודי תקרה שטוחים או שקועים. "המחשבה הייתה ליצור קיר מעניין בפינת האוכל ולכן נבחר גוף תאורה עדין שלא משתלט. האלמנטים התלויים על הקיר נתלו לאחר תליית גוף התאורה כדי ליצור קומפוזיציה שלמה בקיר", מסבירה המעצבת.

גופי תאורה לפינת האוכל

שלושה גופי תאורה שהם אחד

שלושה גופי תאורה שהם אחד
צילום: עדי אקשטיין | עיצוב: תהילה רוטבאום

שלושה גופי תאורה שהם אחד

שלושה גופי תאורה שהם אחד

שלושה גופי תאורה שהם אחד

שלושה גופי תאורה שהם אחד

שלושה גופי תאורה שהם אחד

שלושה גופי תאורה שהם אחד

שלושה גופי תאורה שהם אחד

שלושה גופי תאורה שהם אחד

שלושה גופי תאורה שהם אחד

שלושה גופי תאורה שהם אחד

שלושה גופי תאורה שהם אחד

שלושה גופי תאורה שהם אחד

שלושה גופי תאורה שהם אחד

שלושה גופי תאורה שהם אחד

שלושה גופי תאורה שהם אחד

שלושה גופי תאורה שהם אחד

שלושה גופי תאורה שהם אחד

שלושה גופי תאורה שהם אחד

שלושה גופי תאורה שהם אחד

שלושה גופי תאורה שהם אחד

שלושה גופי תאורה שהם אחד

שלושה גופי תאורה שהם אחד

שלושה גופי תאורה שהם אחד

שלושה גופי תאורה שהם אחד

שלושה גופי תאורה שהם אחד

שלושה גופי תאורה שהם אחד

שלושה גופי תאורה שהם אחד

שלושה גופי תאורה שהם אחד

שלושה גופי תאורה שהם אחד

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכל מאד יפה ..תציינו את שמות ספקי התאורה.

בודק...