גינה לי חסכונית: כך תעצבו את הגינה גם בתקציב מוגבל

החל בפיתוח החוץ בלבד ועד לסטיילינג לפריטים זולים - כך תעצבו את הגינה שלכם בלי לקרוע את הכיס. כן, גם אם לא נשאר לכם גרוש אחרי השיפוץ של כל הבית

לא כל הבתים נרכשים ומעוצבים בתקציבים שמנים. חלקנו מתאמצים מאוד לגייס כסף לטובת רכישת הבית עצמו, ומשאירים את שלב השיפוץ והעיצוב להמשך, כשנצליח לחסוך קצת כסף או להתאזן מבחינת הוצאות הקנייה. ומה לגבי הגינה? היא כנראה תחכה לסוף התהליך, מתישהו אחרי המטבח, חדרי הרחצה והלבשת הבית עצמו. אבל זה ממש לא חייב להיות כך – כי יש דרכים יצירתיות לעצב את הגינה שלכם בתקציב מוגבל. איך עושים את זה? פגשנו חמישה אנשי מקצוע כדי לקבל כמה תשובות.

 

מתחילים בפיתוח החוץ 


עדי שני אורון, מתכננת גנים, מסבירה שהכי נכון זה להשאיר תקציב לגינה. אם זה לא מתאפשר, כדאי בשלב ראשון להשקיע רק בתכנון של פיתוח החוץ, שמהווה את הבסיס לעיצוב הגינה, ולהמשיך במלאכה ברגע שיש תקציב מספק.

 

דלת כניסה מתחילים בתשתית שבחוץ. עיצוב וצילום: עדי שני אורון

 

מה הכוונה בפיתוח החוץ? תחת קטגוריה זו ניתן להכניס את סוגי ההצללות למיניהם (למשל פרגולות), וכן פינות ישיבה, טיפול בהפרשי גבהים, חומות וקירות, בריכות שחייה ונוי והשתילים עצמם.

 

גינהעיצוב וצילום: עדי שני אורון

 

כאשר יש ברשותנו את התכנון המרכזי עליו מושתתת הגינה, אפשר לרכוש שתילים קטנים שהם זולים יותר מאשר עצים ועציצים גדולים. כמו כן, אפשר לקנות חלוקי נחל או אבני מדרך תוצרת הארץ, שהם טובים לא פחות מאלה המיובאים מחו"ל ונחשבים זולים יותר. אם אתם נמנים על אלה שאין להם מספיק זמן, תצטרכו להוסיף לתקציב הוצאות הגינה גם גנן שיקים את הגינה וגנן שיטפל בה באופן שוטף וקבוע.

 

מתכננים תכנון מדויק מראש


כשבאים לעצב גינה בתקציב מוגבל, כדאי לעשות מראש תכנון טוב ומדויק, שלא ישאיר הרבה מקום לטעויות – כך מסביר אדריכל הנוף כפיר פישר. תכנון מדויק וכתב כמויות יכול לעזור לנו להיצמד לתקציב ולא לחרוג ממנו.

 

התכנון הבסיסי של אדריכלי נוף מכיל את כל מה שנמצא מחוץ לבית – כגון מדרגות, הפרשי גבהים, תשתיות, ניקוזים, שיפועים ומפלסים נכונים, בחירה של חומרים ואלמנטים נוספים כגון פרגולות, בריכות וכדומה. האדריכל מבין מה התקציב של הלקוח, ועל פיהם בונה לו פרוגרמה מתאימה.

 

בריכת שחייהתכנון מדויק הוא המפתח. עיצוב וצילום: כפיר פישר

 

ברגע שמתכננים את המהלכים מראש, אפשר להשקיע בהתחלה בתשתיות ולדחות דברים להמשך, לדוגמא תאורה. ניתן להוזיל עלויות על ידי בחירה של חומרים, שאינם בהכרח פחות איכותיים אלא רק יותר זולים. כמו כן, מומלץ להשקיע בהתחלה בעוגנים של הגינה שנותנים אופי ראשוני למקום – למשל עצים גדולים.

 

בית פרטי עם עץ באמצעעצים גדולים שנותנים נוכחות. עיצוב: שירלי דן, דן אדריכלים. צילום: גלעד רדט

 

חושבים על רעיון אחד גאוני


עיצוב ותכנון גינה בתקציב מוגבל הוא אתגר לא קטן, כך מסביר אליק אבידן ממשרד מור אבידן, אדריכלי נוף. ישנה אפשרות להתפשר על איכות או טיב החומרים, אבל לקחת בחשבון שהתגמול יהיה בהתאם.

 

דשארעיון אחד גאוני וזהו. עיצוב: מור אבידן, צילום: אליק אבידן

 

אם בתקציב עתיר יהיה דגש על פרטים קטנים ועל החומרים, בתקציב מוגבל צריך לקחת רעיון אחד גאוני שיהיה המוטיב העיקרי וסביבו לבנות את העיצוב. גם הרעיון עצמו לא חייב להיות יקר או ייחודי אלא מתאים לשטח הגינה, כמו למשל העמדה של שביל בצורה של זיג זג בתוך דשא שייתן תחושה של מרחב. גם חסרון בגינה יכול להפוך ליתרון, כאשר מוצאים לו פתרון יצירתי במקום הפתרון המובן מאליו.

 

עושים סטיילינג גם לגינה


בשביל לעצב גינה בתקציב מוגבל, צריך להוציא את הסטיילינג מהבית החוצה – כך מספרת אורלי רובינזון. בעזרת הסטיילינג אנחנו יכולים לשדרג את הגינה על ידי השקעה רק בבייסיק, במיוחד בגינות קטנות.

 

כדאי לשתול צמחים מבודדים על חזית הבית או על הגדר, ולהשאיר את הגינה עצמה יבשה כדי שלא יהיה צורך להשקות אותה כל הזמן. אפשר לעשות דק או דשא סינטטי, או אפילו לקנות אבני מדרך בחנויות עודפים ולשלב מגוון סוגים שמשתלבים בצורה אסתטית.

 

שולחן מעוצבלא תמיד יש שולחן מעוצב כזה – לפעמים צריך ליצור אותו. עיצוב: שירלי דן, דן אדריכלים. צילום: גלעד רדט

 

הכי חשוב להשתמש באקססוריז – לדוגמא, אפשר לקנות שולחן ישיבה זול מפלסטיק, ולהלביש עליו מפה יפה עם מרכז שולחן מתאים וכסאות מעניינים – וזה כבר יכניס אווירה לתוך הגינה. גם התאורה לא חייבת להיות יקרה. אפשר לקחת סלסלות קש ישנות ולתלות אותן הפוך, ומתקבל גוף תאורה מעניין. אפשר למחזר קרשים וארגזים על גלגלים, ובכך לתת אופי לחצר.

 

עוד רעיון הוא לקחת קופסאות שימורים ישנות, לקלף מהן את העטיפה להכניס פנימה נורה יחד עם חוט הברזל שלה. אפשר לצבוע את הקופסאות בצבעים שמתכתבים יחד, וכך לקבל מראה מיוחד ויפה.

 

 

חוסכים בהשקייה ובחיפויים


מומלץ להתחיל לעצב את הגינה בעזרת שרטוט שלה, והגדרת הרצונות (עצי פרי, ירקות  או דשא) – כך מסביר נעם כרמל, מנכ"ל "הכל בו לגן". כאשר התקציב מוגבל, לוקחים את השרטוט הזה ומתאימים עבורו מערכת השקייה אוטומטית, שבעצם תחסוך את עבודת הגנן.

 

חיפוייםחיפויים מכל מיני סוגים. עיצוב: אדריכלית יעלה דגנית איבגי, צילום: עוזי פורת

 

כמו כן, חיפויים יכולים להיות פתרון טוב לעיצוב הגינה, מכיוון שהם מגיעים בטווח חומרים ומחירים רחב. החיפויים הזולים ביותר הם למשל טוף (אבנים שמיובאות מרמת הגולן לפיזור בגינה) או חלוקי נחל, והחיפויים היקרים יותר הם למשל שבבי עץ אורן.

553
6 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כל התמונות מדגימות גינות יקרות. מוזר!!

גינה חסכונית... !? הכותרת מופרכת לחלוטין!
אני מאד אוהבת לקרוא אתכם למרות שרוב הזמן אתם פונים רק לקהל "כבד" במזומנים. אבל הפעם זה לעג לרש. אם בוחרים בכותרת כזו מן הראוי לההביא דוגמאות ריאליות ואמיתיות ולא גינות מעוצבות בוילות גדולות. אין דוגמה אחת שתואמת לכותרת. וכן אפשר היה בקלות להביא דוגמאות רבות שזה אפשרי. כוונה טובה שהיא פספוס מוחלט. וחבל כי היתה הזדמנות טובה לתת מענה לקהל יותר רחב שבאמת יהנה מהידע.... חבל חבל וקצת מזלזל

גינה חסכונית עם בריכת שחייה
אתם הזויים לחלוטין...קצת ביקורת עצמית. שנו מיידית את הכותרת בדבר גינה חסכונית זה מרגיז בטירוף

בתקציב מוגבל!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!?????????????
בדיוק אני עומדת במציאות כזו של תקציב מאוד מוגבל לגינה,אמתי לעצמי שזה בדיוק בשבילי אך התאכזבתי מאוד מהדוגמאות ציפיתי לתקציב מוגבל אך כנראה שמוגבל הוא עניין יחסי...

מנותקים מהמציאות . חיים בלה לה לנד ...

אתם חבורה של מטומטמים. זה תקציב מוגבל??

בודק...