יוצרים את הנוף: הדרך הנכונה לעצב את הגינה והמרפסת

כשמדובר בחלק חשוב ומכריע לפחות כמו פנים הבית, גם בעיצוב השטחים הירוקים והמלבלבים חשוב להעניק את הטיפול והעיצוב הנכון ביותר. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על איש המקצוע הנכון עבורכם בדרך לגינת החלומות

סוף סוף מתחילים לראות את ניצני האביב. כמו כל העולם, גם אנחנו מתעוררים ומתחילים לטפח את סביבתנו, חלקנו עושים זאת על ידי שיפוץ הבית לקראת פסח וחלקנו עושים זאת על ידי הקמת גינה חדשה, שבה נוכל לראות את כל הדרו של הטבע בעונה הכי יפה בשנה.

 

רגע לפני שאתם מתחילים לשבור את הראש ולעשות את הכל לבד, כדאי שתדעו שיש איש מקצוע שמתמחה בדיוק בדברים האלו והוא זה שאמור לדאוג שתיהנו מגינה יפהפיה, שתענה על הצרכים והחלומות שלכם וגם שתימנעו מ"נפילות" קטנות ומצערות. לאיש המקצוע המדובר קוראים אדריכל נוף ואם עוד לא יצא לכם לעבוד איתו, הנה כמה דברים שאתם צריכים לדעת עליו ועל העבודה איתו:

 

האדם הנכון במקום הנכון


הכירו את איש המקצוע הנכון שאמור לתכנן את הגינה שלכם  – אדריכל הנוף. אדריכלי נוף הם אנשים שלומדים באופן מקצועי וממוקד את כל מה שקשור בתכנון האזור החיצוני לבית, החל מחלוקה נכונה ושימוש נכון בשטח, שתילה נכונה ומתאימה לקרקע ולאקלים, הוספת אלמנטים כמו בריכות, פרגולות ודקים, התמודדות עם מערכות ביוב, ניקוז, השקיה, התייחסות למה שמכונה פיתוח, שבו נכללים דברים כמו היכן נכון למקם שערים וגדרות, היכן להתחבר למערכת התקשורת בצורה המיטבית ועוד.

אדריכל הנוף ינחה את שאר אנשי המקצוע כמו קבלני בניה וגננים, איך ומה לבצע כדי שהגינה שלכם תהיה מושלמת ותישאר כך לאורך זמן.

 

עיצוב בריכה וחוץ עיצוב גינה והקמה: רפאל ויצמן

 

בחוץ ובפנים


יש קשר הדוק בין פנים הבית לבין הגינה. גם החדר המעוצב ביותר יהיה חסר, אם מהחלון שלו תביט אלינו חצר מוזנחת ומכוערת ויהיה לנו מאוד לא נעים לצאת ממרפסת הסלון אל שטח חשוף שאין בו אפילו צמח אחד.

הגינה אמורה להשלים את מראה הבית. אדריכל הנוף שמתכנן את הגינה שלכם, יתייחס בתכנית שלו גם לפתחים של הבית ולמראה הנשקף מהם וגם לסגנון הבניה של הבית – כך שהגינה, הגדר ושלל האלמנטים החיצוניים ידברו באותה שפה ויגרמו לכם להרגיש הכי "בבית" שאפשר.

עיצוב חוץ פרגולה
עיצוב גינה והקמה: רפאל ויצמן
עציצים
עיצוב גינה והקמה: רפאל ויצמן
כחומר ביד היוצר

לפעמים אנחנו לא שמים לב לעובדה שהגינה שלנו מלאה בחומרים מסוגים שונים: מתכות, עץ, אבן, חומרי בניה כמו בטון ועוד ועוד. לכל חומר יש אינספור סוגים, אז איך יודעים איך לבחור? איך בוחרים עץ שיתאים יותר לדק או כזה שיתאים יותר לאדניות מוגבהות? גם את הסוגיה הזו אדריכל הנוף אמור לפתור לכם. הוא אמור להכיר את הספקים המקצועיים בכל התחומים האלו ובמידת הצורך לערוך לכם "היכרות" עם חומרים שמתאימים לגינה שלכם ולצרכים שלה.
פינת אוכל במרפסת
עיצוב נוף: רפאל ויצמן
עיצוב מרפסת
עיצוב גינה והקמה: רפאל ויצמן
איפה אתם גרים?

כדאי מאוד לדעת שהפונקציה של מראה הגינה נגזר מהמקום בו אתם גרים, מהאקלים השורר בו ומרמות האור והצל שמתקיימות אצלכם בגינה. צמחית הגינה תלויה מאוד באקלים ויש צמחים שיכולים לגדול במקום מסוים בארץ, אך לא יכולים לגדול במקום אחר בארץ ויש גם צמחים שאולי ראיתם בתכנית ממדינה אחרת, שבכלל לא יכולים להתקיים אצלנו. מתוקף תפקידו והכשרתו – אדריכל הנוף מכין במקביל לתכנית הגינה גם תכנית צמחיה והוא זה שיבדוק היכן הכי משתלם לקנות את השתילים, כיון שיש משתלות שמתמחות בסוגים שונים של צמחים ואלו בדרך כלל עובדות רק מול אנשי מקצוע.
עציצים
עיצוב נוף: רפאל ויצמן
עציצים
עיצוב נוף: רפאל ויצמן
למעלה למטה

לפעמים החצר או הגינה שלנו אינה נמצאת על מישור כי אם על שטח שיש בו אזורים גבוהים יותר ונמוכים יותר ולפעמים אפילו במדרון מובהק. כשמתמודדים עם פני שטח מורכבים שכאלה, צריך לקחת הרבה דברים בחשבון כמו לאן יזרמו מי הגשמים? איך עולים מנקודה אחת לאחרת? האם משתלם להביא עוד אדמה או לחלופין לחפור כדי ליישר את פני השטח?  אם זכיתם והגינה שלכם היא מישורית, אין לכם בעיה. אך אם הגינה שלכם אינה כזו אלא בעלת פני שטח שונים  – אנו ממליצים שלא לנסות ולהתמודד עם הסוגיה בעצמכם וגם לא לתת לקבלנים שונים לטפל בזה (קבלני בנין, קבלני ביצוע גינות, גננים וכו'), נדרש ידע ספציפי כדי לענות על הסוגיות הללו וכדי לייצר פתרונות נכונים ובעיקר – בטיחותיים ואדריכלי הנוף הם אלו שלומדים כיצד להכין את התכניות הנכונות עבור מי שיעבוד על השטח, כך שאתם לא תסבלו בחורף הבא מהצפה או חלילה, מסכנה בגינה.
עיצוב בית
עיצוב נוף: רפאל ויצמן
גינון מרפסת
עיצוב נוף: רפאל ויצמן
לסיכום: אף אחד מאיתנו לא יתכנן בית ללא ידו המקצועית של אדריכל. גם במקרה של תכנון והקמת גינה, לא כדאי לגשת לעבודה ללא ידו המקצועית של אדריכל הנוף. שיהיה בהצלחה!

הכתבה באדיבות משרד רפאל ויצמן תכנון נוף, מושב בצרה.
553-1
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...