כיצד לטפל בחללי החוץ בחורף?

איך שומרים על הגינה בעונה הקרה? איך מגנים על ריהוט הגן מפני נזקי מזג האוויר? ואיך יוצרים אזור שאפשר ליהנות ממנו גם כשקר בחוץ? קבלו את המדריך לחללי החוץ בחורף

יח"צ

גינה עם בריכהתכנון נכון יאפשר לכם ליהנות מאזורי החוץ גם בעונה הקרה. עיצוב: רונית טל. צילום: שי אדם

העונה הקרה מכניסה את כולנו הביתה ומשאירה את הגינה הביתית מיותמת ועזובה, אך למרות שקר והשמש לא נראית באופק, חשוב שתשקיעו בחללי החוץ גם בתקופת החורף, שכן טיפול נכון יאפשר לכם ליהנות מהם גם עכשיו. כך תעשו את זה נכון.

בטיחות לפני הכל


החורף מזמן שלל סכנות בסביבה הביתית בכלל ובאזורי החוץ בפרט. סכנת החלקה, התחשמלות והצפה, כל אלה לא זרים לבעלי גינות בתקופת החורף, והן לגמרי לא נושאים שיש להקל בהם ראש, במיוחד כאשר יש ילדים בתמונה. מה עושים? טיפול מקדים. בדקו את כל נקודות החשמל וודאו שהן אינן חשופות למגע ישיר עם מים. טפלו באופן מיידי על ידי חשמלאי מוסמך, במקרים של כבל חשמלי חשוף. למניעת החלקה ניתן לייצר שבילים המרוצפים באבני מדרך ואבני בזלת, במקום שימוש בריצוף רגיל דוגמת קרמיקה. אבני המדרך בטיחותיות יותר, ומאפשרות לשתול צמחים במרווחים ביניהם, ליצירת מראה טבעי ורענן. במידה ואזורי החוץ מרוצפים באבן או בחומר אחר בעל גימור חלק, מקמו פסים למניעת החלקה באזורים המועדים לפורענות. למניעת הצפות מיותרות – רוקנו את כל המרזבים, אם יש, ובדקו שכל פתחי הניקוז פתוחים ומאפשרים ניקוז מירבי.

ריצוף באבן טבעיתבחרו באבן טבעית ולא בריצוף מסוג קרמיקה, המתאים יותר לאזורי הפנים. רפאל עיצוב נוף. צילום: ליאור טייטלר

 

צמחים גם במרווחיםשימוש באבני מדרך יאפשר לכם לשתול צמחים גם במרווחים ביניהם. רפאל עיצוב נוף. צילום: ליאור טייטלר

שמרו על חיי ריהוט הגן שלכם ובחרו חומרים עמידים


האקלים הים תיכוני לא מזמן אלינו ימי גשם רבים מדי במהלך החורף, ולמרות זאת, חשוב לבחור רהיטים עמידים בפני פגעי מזג האוויר, כך שיישמרו לאורך זמן ויאריכו ימים. ריהוט עשוי ראטן למשל, יספק מראה מעוצב ואפנתי, לצד עמידות גבוהה מפני נזקי הסביבה. גם רהיטי חוץ עשויים ברזל יישמרו היטב בחוץ, אם יזכו לטיפול מונע מפני חלודה. רכשתם רהיטים מרופדים בעלי ריפוד נשלף? מומלץ להשקיע ולמקם תיבה דקורטיבית באזור פינת הישיבה, בתוכה תאחסנו את הריפוד במהלך החורף, ותוכלו לשלוף במהירות כאשר יוצאת השמש, כך גם המרפסת והגינה הביתית יישארו מסודרים תמיד, ולא יראו כמו מחסן מאולץ. עמדות ברביקיו ומטבחי חוץ יש להקפיד ולכסות באמצעות כיסוי ייעודי אשר יימנע כניסה של מים ולכלוך.

ריהוט הגןבחירה בחומרים עמידים יאריך את משך חיי ריהוט הגן. כרכום עיצוב בנוף. צילום: אורית ארנון

 רהיטים בעלי ריפוד נשלףבמידה והרהיטים בעלי ריפוד נשלף, מומלץ לאחסן אותם באזור ייעודי בזמן הגשמים. עיצוב: סטודיו BY OLA, אולה אלישר. צילום: עודד סמדר

 

רהיטי חוץ קלי משקלרהיטים קלי משקל יאפשרו לכם להכניסם הביתה בימים סוערים במיוחד. עיצוב: פנינית שרת אזולאי. כרכום עיצוב נוף. צילום: עמית גירון

 

רהיטי חוץ עמידים למיםריהוט מחומרים עמידים כמו ראטן יתאים לכל עונות השנה, לרבות תקופת הגשמים. אדריכל טל אוחיון בשיתוף סטודיו חזק, צילום: עודד סמדר

תכננו אזורים חשופים לשמש שיאירו את אזורי החוץ גם בחורף


מומלץ לשלב בגינה או במרפסת הביתית אזור ובו עצים נשירים, אשר בזמן החורף יחשפו את האזור לשמש ישירה ולא ייצרו צל, כך שתוכלו לשבת תחתם וליהנות ממעט שמש חורפית. להבדיל מהקיץ הישראלי בו כולנו מחפשים מפלט מקרני השמש החמות, בחורף השמש היא מועטה ולכן חשוב לתכנן מראש אזורים שיאפשרו לנו ליהנות ממעט מזו שמגיעה אלינו בימים הקרים.


פרגולה בנויה כחלק מהגגהשאירו איזור שאינו מוצל, וכך תוכלו ליהנות ממעט שמש גם בימים הקרים. עיצוב: רונית טל. צילום: שי אדם

 

עצים נשיריםעצים נשירים יאפשרו לכם ליהנות מגינה מוארת גם בחורף. אדריכלות: דן והילה ישראלביץ. צילום: עמית גירון

צרו מקור חימום מרכזי סביבו תוכלו לשבת וליהנות מהגינה אפילו שקר בחוץ


חימום נכון של אזור החוץ יאפשר לכם לארח בגינה הביתית גם בחורף. אם שטח ותקציב לא מהווים מגבלה עבורכם, תוכלו לבחור במדורה מובנית מעוצבת אשר תוסיף אלגנטיות ויוקרה לגינה הביתית. במידה ותנאי השטח אינם מאפשרים זאת, תוכלו לבחור במכשיר נייד כמו תנור גז, אשר ברוב המקרים גם זול יותר, ויאפשר גם לאחסן אותו כשמזג האוויר מתחמם. בא לכם ממש להשקיע? תוכלו לייצר לבדכם פינה מושקעת ובה באר אש- מדורה שקועה בקרקע, אשר מוקפת בסלעים, אלה יוצרים מקומות ישיבה, ומונעים את התפשטות האש.

 פייר פלייסלא רק אמצעי חימום, אלא מוקד משיכה שיאחד את בני המשפחה. כרכום עיצוב נוף. צילום: אורית ארנון

 

באר אשתוכלו לבנות אותה בעצמכם, באר אש. רפאל עיצוב נוף. צילום: ליאור טייטלר

עצבו גינת תבלין ממנה תוכלו להכין חליטות תה מחממות


כולנו חולמים על גינה יפה שתאפשר לנו ליהנות מישיבה ואירוח בחוץ, אך העונג גדול פי כמה כאשר היא מספקת גם תוצרת של ממש. תכננו איזור ייעודי עבור צמחי תבלין שונים אשר יאפשרו לכם להכין שלל חליטות תה מחממות, הישר מהגינה הביתית. הצמחים האלה נוחים לגידול והם זקוקים למעט שמש, ורצוי גם קיר או גדר אשר יגנו עליהם מפני הרוח. על מנת לאפשר לצמחי התבלין לצמוח במלוא תפארתם, הימנעו מגיזום יתר (לא יותר משליש מהצמח).

גינת תבליןזקוקים למעט שמש והגנה מפני הרוח. גינת תבלין. רפאל עיצוב נוף. צילום: ליאור טייטלר

במקרים בהם מדובר במרפסת או ששטח האדמה בגינה קטן או אינו מתאים לשתילה, תוכלו לשתול אותם גם בעציצים ואדניות, רק חשוב להקפיד על ניקוז נכון.

גינת תבליןנענע, שום, בזיליקום, תותים ופטרוזיליה, את כל אלו תוכלו לגדל בחורף בגאווה. רפאל עיצוב נוף. צילום: ליאור טייטלר

553
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...