לבחור נכון: המדריך השלם לבחירת פרגולה לבית

שינוי החוק הופך את חלום הפרגולה המעוצבת לקרוב מתמיד עבור הישראלים, אבל איך עושים את הצעד הזה כמו שצריך? כל התשובות

בין אם יש לכם כבר פרגולה בגינה או במרפסת ובין אם לא, אתם יכולים לומר מזל טוב. בשעה טובה אושרה הרפורמה בחוק התכנון והבנייה, זו שמאפשרת לכל אחד לבנות פרגולה בלי להמתין לאישור מורט עצבים מהרשויות. החוק, שבין היתר משחרר את האזרח מהצורך לקבל אישור לפעולות בנייה פשוטות כמו הקמת מחסן, גדר, שער או מחסום חנייה, הוא בשורה לרבים שנרתעו מלשדרג את איכות חייהם עד עכשיו בגלל סחבת בירוקרטית, ולמי שמבקש לנסות להעביר את הקיץ עם כמה שפחות מועקה בכיס בגלל צריכת חשמל מופרזת.

 

אז נכון שהרפורמה נכנסת לתוקף רק באוגוסט 2014, אבל מסתבר שיש לא מעט פתרונות פרגולה שאפשר לעשות ולקבל עליהם אישור אחרי שהם כבר קיימים בשטח. מותר לבנות פרגולה בגודל של עד 50 מ"ר בלי לחרוג מקווי הבניין או להתקרב מדי לשכנים, ואחרי שבונים חייבים לבקש עבורה אישורים ברשות המקומית, מסביר לנו עודד גרבר, בעל חברה להתקנת פרגולות, כששאר הפרגולות דורשות אישורים כרגיל, טרום ההתקנה.

סוגי הפרגולות בשוק: אז נכון שלרוב הן עשויות מעץ, אבל בבתים שונים תמצאו גם פרגולות מברזל ומאלומיניום ויש גם סככות, שעבורן לא צריך היתר משום שהן אינן קבועות ואפשר לפתוח ולסגור אותן. פרגולות העץ עשויות כולן מעץ, כולל השלד והסרגלים בגג, כשמעליהן אפשר לבחור אם להתקין רעפים, זכוכית, לוחות פלסטיק להגנה מפני גשם או אולי בדים, כשבפרגולת ברזל השלד והמסגרת עשויים ברזל בעוד ההצללה עשויה מחומרים שונים כמו סרגלי עץ, במבוק ואחרים. פרגולת אלומיניום עשויה כולה מאלומיניום, כולל שלבי אלומיניום להצללה.

פרגולת עץ כחולה
פרגולת עץ כחולה (צילום: עודד גרבר)

אז איך בוחרים?: קודם כל בוחרים נכון את האזור שבו אתם מעוניינים לשלב את הפרגולה – בגג, במרפסת או בגינה ולוודא שיהיה קיר תמיכה אליו מתחברת הפרגולה, ולדאוג שבקצה שלה יהיה מקום לעמודים (אלא אם כן תולים אותה בעזרת כבלים). אחר כך מחליטים מה הסגנון הרצוי, הצורה והצבע שתואם לבית או לטעם האישי. לפרגולת עץ יש מראה טבעי וכפרי, אבל אם תרצו שהיא תישאר יפה, לא תוכלו להימנע מתחזוקה שוטפת של מריחת לכה או צבע כשהעץ מתיישן. בפרגולת ברזל לא תתעסקו אומנם עם ענייני תחזוקה והברזל  יחליד רק לאחר שנים, אבל תצטרכו להתמודד עם מראה מאוד מסוים ו"כבד". פרגולת אלומיניום קלה יותר מהברזל, עמידה לחום ואש, קלה לצביעה בשלל גוונים והיא בעלת מראה חדשני יותר. התחזוקה שלה שואפת לאפס, אבל היא יקרה יותר מחברותיה, והקורוזיה צפויה לצוץ בה לאחר מספר שנים.

פרגולת ברזל ובמבוקפרגולת ברזל ובמבוק (צילום: עמית גרון, עיצוב: מיכל גרינברג פוקס)

בחברות גדולות תמצאו עוד מבחר של סוגי פרגולות, בהן גם חשמליות מסתבסבות, שבהן שלבי האלומיניום הנמצאים בגג נפתחים ונסגרים בתנועה סיבובית. המנוע החשמלי, כך מסבירים ב"סוככי השרון", מאפשר לווסת את רמת החדירה של האור – לפתוח לגמרי בחורף, לעצור את חדירת קרני השמש בקיץ או לאפשר חדירת אוויר בלבד על ידי השארת חריצי אוורור המאפשרים לאוויר החם לעלות ולצאת מהגג ולא להישאר לכודים מתחת. פרגולה חשמלית יכולה להשתלב עם מערכת בית חכם ומאפשרת תכנות מוקדם ומתוחכם, קביעת זמנים, הוספת חיישני גשם ולחות ועוד.

פרגולת עץ וסוכך בדיםפרגולת עץ וסוכך בדים (צילום: עודד גרבר)

איך מתקינים?: בכל מקרה, גם אם יש אנשים עם "ידיים טובות", שיכולים תיאורטית לבנות פרגולות, אפילו מעץ, מומלץ להתקין אותן לאחר התייעצות עם אנשי מקצוע ורצוי יותר בעזרתם.

ואיך מקשטים?: כאן כל האופציות על השולחן – צמחים מטפסים, כדורי צמחים שנתלים באמצעות שרשראות, עציצים ואדניות לצד עמודי התמיכה, וילונות מבדים עמידים וכמובן, לא להשאיר את השטח שמתחת עירום, ולהוסיף ריהוט גן ואקססוריז למראה עשיר ומעוצב.

פרגולת ברזל ועץפרגולת ברזל ועץ (צילום: בועז לביא, עיצוב: אורנה שלוש גורביץ)

1
1
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...