מדריך: כך תכינו את הגינה שלכם לסתיו ולחורף

הקיץ נגמר והשלכת החלה? זה הסימן שלכם לנכש עשבים, לנער את האדמה ולשתול פרחים שיעניקו פריחה מרהיבה כבר באביב הקרוב. מדריך

אחרי תקופה הקיץ החמה, נכנסות הגינות לתרדמה עד בוא האביב. מזג האוויר נוח יותר, וצמחי הקיץ נראים עכשיו טוב יותר, משום שקרינת השמש פחתה, הצורך בהשקיה פוחת, והעצים הנשירים מתחילים להיצבע בצבעי שלכת. הכנו לכם כמה טיפים כדי לנער את אבק הקיץ ולהכניס לגינה אוויר מעט יותר קריר.

 

לשתול בגינה צמחים שפורחים בעונות שונות

גינה אמורה להיראות טוב במשך כל השנה, ולכן אין צורך להפריד בין אזורי גינון או לייחד ערוגות לעונות מסוימות. כדי לעצב גינה נכון יש לשלב ככל הניתן מגוון של צמחים שייתנו רצף של מופעי פריחה, פרי, צבע ועלווה לאורך כל השנה.

צמחים רב שנתיים, כגון מרוות, גיארדיות, אוזן ארי אפריקני ועינן מסרקני נותנים גל יפה של פריחה לפני הקור החורפי, וכך גם שיחים ירוקי עד כגון פיטוספורום ובן עוזרר הודי המאופיינים בלבלוב. שיחים בעלי פירות קישוטיים, כגון קליקרפה אמריקאית, ציניות (אילקס) ופירקנטות – מבשילים את פירותיהם עד תחילת החורף ונותנים מופע צבעוני ומרשים של פירות. עשבוני רב שנתי, המגיע לגובה של כמטר, מתאפיין במקבצי פריחה בקצות הענפים בצבע סגול ארגמני. אוזן ארי יפרח בכתום, אדמום גדול גביע יפרח באדום, כתום או צהוב, וכמובן שמתחילים לראות גם את החמציצים הצהובים.

 גינה של בית פרטיאדריכלות ועיצוב פנים: ערן צ'כנוביץ, צילום: אביב קורט

איך מטפלים באדמה?

בקיץ, ההשקיה התכופה והחום התמידי גרמו לכך שהאדמה התקשתה ונהייתה מעט סגורה למעבר חמצן. כדי לחדש את האדמה ולספק לה תנאים מיטביים, יש צורך להפוך אותה לצורך אוורור. לאחר האוורור אפשר לפזר קומפוסט ביחס של 10 ליטר למטר רבוע, על מנת לספק לצמחייה מזון לקראת החורף. אם החלטתם לפזר קומפוסט בצורה פרטנית לכל צמח, אבל בכל מקרה יש להקפיד להצניע אותו, אחרת הוא לא יתפרק ולא יהיה זמין לצמח.

אחר שמנכשים עשבים שנותרו מהקיץ אפשר לפזר מונע נביטה במקומות אשר אינם מיועדים לזריעה, כיוון שבחורף הופעה של עשבים תהיה שכיחה עקב אספקת מים שוטפת על ידי גשמים.

גינה מעוצבת בית פרטיצילום: David Uribe, אדריכלות ועיצוב פנים: Arquitectura en Estudio

אילו פרחים כדאי לשתול בתקופה זו?

תקופת המעבר בין הקיץ לחורף מומלצת לשתילה של כמעט כל סוגי הצמחייה בגן. הקרקע עדיין חמה וקלה לעיבוד, והטמפרטורות הנוחות מקלות על קליטת הצמחים. הצורך בהשקיה  פחות קריטי מאשר בקיץ. תוכלו לשתול פרחים עונתיים של החורף כגון אמנון ותמר, סלסלי כסף, לוע ארי וגודטיה המוכרים, או צמחים פחות מוכרים כגון דלפיניום, נמזיות או שיזנטוס. כדי לקבל פריחה מרשימה באביב, אפשר כבר עכשיו לשתול חוטמית תרבותית, אשולציה קליפורנית וטופח ריחני. זה גם הזמן לטמון בצלים ופקעות של פרחים אשר יפרחו בחורף ובאביב, כגון רקפות, כלניות, נוריות, נרקיסים, אמריליס, סייפנים ופרזיות או מינים רבים של עשבוניים רב שנתיים כגון מרוות, חרציות וגרמיות.

אילו עצים וירקות כדאי לשתול בתקופה זו?

עצים שכדאי לנטוע הם הדרים ועצי נוי שאינם רגישים לקור, כגון מילה ירוקת עד ופיקוסים, וכמובן עצים כמו כליל החורש, אלון, חרוב ושאר עצי ארץ ישראל. ואם אתם מחובבי הירקות, זהו זמן מצוין להכנת השטח לזריעה ושתילה של ירקות חורפיים כמו חסה, כרוב, ברוקולי, בצל ירוק, תות שדה, גזר, קולרבי ובאופן כללי ירקות שורש ועלים.

אם תספיקו לנטוע עצים שמתאימים לסתיו, תזכו לצבעי השלכת היפים, שעוצמתם תלויה במידת הקור (ככל שקר יותר, הצבע עז יותר), למשל ספיון השעווה, אגס קלריאני, אוג הדונג ולגרסטרמיה הודית. עצים בעלי פרי קישוטי הם הטרומליס קטלבי וקטלב מצוי בעלי הפירות האדומים והזוהרים או קלורוטריה (פנסית דו נוצתית) שלה פרי דמוי פרח בצבע ורוד סלמון עדין.

 דשא ירוק לבית פרטיאדריכלות: אודי כרמיל, אדריכלות נוף: איתמר שחר-ברודסקי "סטודיו איתמר עיצוב בנוף", עיצוב פנים: משה קסטיאל, צילום: אלעד שריג

להפחית את כמות ההשקיה

מאחר שהיום מתקצר בעונה זו של השנה, אפשר להפחית את כמויות המים לגינה ולמדשאות עד 25 אחוזים מהכמות או להגדיל את מרווחי ההשקיה. מאחר שכבר באוקטובר עשויים לרדת גשמים, מתחשבים בגשם כחלק ממנת ההשקיה ומפחיתים עוד 10 אחוזים מכמות המים.

את הדשא, שמתאושש מהחום, כדאי לנצל לצימוח מהיר ולסתימת חורים. לפני שייכנס לתרדמת החורף, אפשר להספיק ולהשלים שתילות חסרות או לזרוע דשא חורפי כדי להגיע לחורף עם דשא שלם.

הטיפים באדיבות האגרונומים ניצן דאי, יעקב עציון ואמיר זמורה מ"משתלות יגור".

 

גינה-לחורף553
גינה-לחורף403
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...