צוללים ונהנים: כל מה שרציתם לדעת על חלום הבריכה הביתית

כדי לממש את חלום הבריכה יש לתכנן ולעצב סביבה בטוחה המתאימה לצרכי הדיירים, אבל גם לבחור אם זו תהיה בריכה סטנדרטית יוקרתית או דווקא אקולוגית טבעית

מראה הבריכה בימות הקיץ החמים מוסיף רעננות לגופנו, גם אם באותם רגעים אנו נצלים בטמפרטורות לא סבירות. הפריבילגיה של שחייה בבריכה משפרת משמעותית את איכות החיים, ואם היא חלק מהבית הפרטי– מתווספים לה גם יוקרה וסמל סטטוס. כדי להגשים את חלום הבריכה בבית, ולא ליצור גיגית שעומדת ללא שימוש בגלל הצורך הבלתי פוסק בטיפול, בתחזוקה ובשמירה מסכנות, צללנו לעומק כדי לבדוק איך נערכים מראש, איזה סוג בריכה תתאים לנו ועל מה אסור לפסוח.

 

מנורות חוץ מעוצבותאדריכלות: יולי וולמן. צילום: עמית גירון

 

תכנון ואישורים


קבלת אישור בנייה או לחלופין רישיון בנייה הינו דבר מהותי טרם הקמת בריכת שחייה ביתית. לאחר מדידת החצר והשטח עליו היא אמורה להיבנות, יהיו גורמים נוספים שיצטרכו לאשר את ההקמה, ביניהם מכבי אש. חשוב לבדוק את ההיבטים הבטיחותיים – חיטוי, טיהור, ניקוז, גידור, הגנה מפני טביעה של ילדים או נפילה והחלקה. "לאחר אישורי הבנייה יש לתכנן את עניין הבטיחות, איזו סגירה דרושה לבריכה, אפשרות שילוב של מעקה ביטחון, בחירת קירוי מתאים או שילוב של תריס חשמלי", מסבירה אדריכלית שירלי דן. "צריך לבדוק היכן אנחנו ממקמים את הבריכה בשטח, לבדוק מעברים מסביב לבריכה ולבחור את המשטח מסביבה. אם בוחרים ברצפת דק, צריך לדאוג לשיפועים מתאימים ולמערכת ניקוז מתחתיו. אם בוחרים במשטח אבן, צריך לדאוג שהרצפה תהיה מוברשת כדי למנוע החלקה".

 

בריכה בבית פרטיאדריכלות:  שירלי דן. צילום: גלעד רדט

 

מבחינה תכנונית חשוב גם שהבריכה לא תהיה קטנה מדי, כדי שניתן יהיה ליהנות ממנה, מדגישה אדריכלית יעלה דגנית איבגי, ושתהיה כמובן בפרופורציה לבית הבנוי ולשטח המגרש. "את אזור הכניסה לבריכה מומלץ למקם בגובה של 30-20 ס"מ, מה שמאפשר לשבת, לרבוץ ולהשתכשך באזור זה, ובשטח מסוים בדפנות הבריכה כדאי למקם ספסלים עם זרנוקים של מים באזור הגב".

 

עיצוב סביבת הבריכה


עיצוב נכון סביב הבריכה מקנה לה יוקרה, אך חייב להתאים לאופי הבית, לצרכים ולדרישות של בעליו. בטרם ההחלטה על קו עיצובי, חשוב לשאול את עצמנו מי יהיו המשתמשים העיקריים בבריכה ובסביבתה. לבריכה, המשמשת בעיקר את ילדי המשפחה, יתאים עיצוב שונה מסביבת בריכה שתשמש זוג מבוגר המחפש את השקט לצד המים. יש לדאוג להשאיר חלק לא בנוי כשטח פתוח ושמיש, שישרת אותנו מחוץ למים לצורכי משחק, מנוחה או אירוח.

 

כיסא מצילכיסא תינוק שהוסב ל"כיסא מציל" בבריכה הביתית. עיצוב וצילום: וינטאג' מרקט

 

תאורת לילה


אוהבי הרחצות הליליות יזדקקו לתאורת לילה, ולכן עדיף להשתמש בגופי תאורה שקועים או כאלה המכוונים לקירות, כך מציעים ב"קמחי תאורה". כדאי לוותר על הגופים המכוונים ישירות לבריכה כדי לא להסתנוור מהתאורה. "גם בבריכה עצמה אפשר לשלב פריטי תאורה צפים דקורטיביים כמו כדורי סלייד צפים מוגני מים או גופי תאורה שקועים מחליפי צבעים בטכנולוגיית RGB, היוצרים אפקט מרשים בתוך המים".

 

תאורת חוץ מעוצבתצילום באדיבות "קמחי תאורה"

 

סוגי הבריכות הקיימות 


לבריכות הבטון אין מגבלת גודל, צורה וחומרים. הן עמידות ושומרות על צורתן לאורך זמן, אולם מחירן גבוה מאוד, משך הבנייה שלהן ארוך יחסית ויש צורך בקבלת היתר ובתכנון הנדסי. בריכה מתועשת מורכבת מפנלים מצופים בוויניל או ב־PVC. היא זולה בהשוואה לבריכת בטון, וההתקנה שלה מהירה יותר. לבריכה זו צורות מגוונות ומבחר צבעים. יחד עם זאת, הוויניל שמונח בתוך הבריכה הוא חומר חלש יחסית ונוטה לקבל חורים או להיקרע בשימוש לא זהיר, וגם אין אפשרות לרוקן את המים לתקופות ממושכות. בריכת פיברגלס היא בריכה מוכנה, המותאמת לבור שנחפר עבורה בקרקע. ההתקנה מהירה, אינה דורשת הכנות רבות וקיים חוזק מבני. עם זאת, היא עלולה להיסדק ולשקוע.

 

ואולי בכלל בריכה אקולוגית


אם תבחרו בחוויה של שחייה במים צלולים ורכים ללא פגעי כלור, רגישויות וצריבות בעיניים ובעור, כדאי לשקול בריכת שחייה אקולוגית או טבעית, בהן המים מטוהרים באמצעות שאיבת המים או הזרמתם דרך שורשי צמחי המים הנשתלים במצעים ייעודיים. ב"מים שקטים בריכות אקולוגיות" מסבירים כי שורשי הצמחים משתרגים בתוך המצעים ויוצרים בית גידול אופטימלי למיקרואורגניזמים, המפרקים את המזהמים לתרכובות, ואלה נקלטות ומטוהרות על ידי צמחי המים.

 

בריכה אקולוגית בגינהצילום: סמדר יחיאלי, "מים שקטים בריכות אקולוגיות"

 

בארץ התחום חדש יחסית, אך באירופה  קיימות בריכות אקולוגיות למעלה מעשרים שנה. בבריכה כזו קיימים שני אזורים נפרדים – לשחייה (עם קירות, מדרגות, תאורה ועוד) ולפילטר ביולוגי – אזור טיהור עם מצעים וצמחים. את הבריכה אפשר לעצב כיד הדמיון: מעיצוב טבעי כמו אגם, בריכות עם סלעים טבעיים ומפלים דרך בריכות גיאומטריות ורשמיות יותר. הבריכה משתנה עם עונות השנה, מזמינה ציפורים ושלדגים, אבל אסור לשכוח כי גמר הבריכה מקבל גוון ירקרק. אפילו אם היא מנוקה על ידי רובוט, כדאי לבחור צבע טיח ירוק או אפור כהה, כדי שצבע הירוקת לא יהווה קונטרסט חזק מדי לצבע הקיר.

 

בריכה אקולוגיתצילום: סמדר יחיאלי, "מים שקטים בריכות אקולוגיות"

 

מרכזית
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...