מעצבים אישיות: הפסיכולוגיה שבתכנון חדר הילדים

הידעתם שאחת הסיבות לילד אדיש או היפראקטיבי קשורה בדרך בה עיצבתם את חדרו? מסתבר שעיצוב חדרי ילדים משפיע על בניית אישיות הילד. איך בונים את אישיות הילד על ידי עיצוב חדרו? ואיך באמצעות עיצוב נכון ניתן להימנע ממשבר באישיות הילד?

ד"ר סוזי קגן היא מטפלת זוגית ומשפחתית בכירה, בעלת מרכז לטיפול רגשי בילדים ומבוגרים שמובילה את תחום הטיפול באמצעות משחק בצעצועים במחלקה ללימודי חוץ, בית הספר לעבודה סוציאלית, אוניברסיטת בר- אילן, מייסדת ויו"ר העמותה לטיפול וקידום המשחק בישראל (עלו"ה). מומחית בינלאומית בתראפיה במשחקים. כשבעלי משרד האדריכלות הוטניק, ג'ו הוטניק, נפגש עמה, במטרה לנסות להבין איך עיצוב חדרי הילדים עשוי להשפיע על אישיותו של הילד, נרקם שיתוף פעולה ייחודי שבעקבותיו התחיל לעצב הוטניק את חדרי הילדים על פי הפסיכולוגיה והעיצוב רגשי, זאת כמובן בעזרתה של קגן. אז מה כל כך מיוחד בעיצוב מודרך פסיכולוגית?

חדר ילדה רקנית
רהיטי דורון. צילום: איתי סיקולסקי
התאימו את העיצוב לגיל הילד

לפי קגן "קיימת השפעה ישירה בין הסביבה של הילד להתפתחות הרגשית, הפסיכולוגית והקוגניטיבית. סביבת החיים ובראש ובראשונה חדרו של הילד, צריכים להכיל רכיבים מפתחים וגם רכיבים מרגיעים ובטוחים" קגן מסבירה שכשמדובר בתינוק, החדר הוא המקום שהוא מבלה את רוב זמנו ולכן חשוב לחשוף אותו להרבה גירויים. "החל מיצירה של טפט או תמונה על הקיר, העשרה של צורות בשלב מאוחר יותר, תכנון חלל משחקים עם מדפים חשופים, שגם אם הוא לא יוצא החוצה, שיהיה לו מרחב מפתח בתוך החדר שלו".
חדר נערה ורוד
רהיטי דורון. צילום: איתי סיקולסקי
אסף טייכמן מרהיטי דורון מוסיף: "עשו חושבים אלו חפצים כבר לא רלוונטיים לעולם התוכן הדינמי והמשתנה של הילד ואפשר לוותר עליהם. לגבי חפצים שהשימוש בהם אינו שכיח בחדר הילדים, ניתן לשנות את מיקומם ולהשתמש בהם בחדר אחר. ככל שהחדר פחות עמוס ככה הוא יותר נעים לעין. כמו כן, חשוב מאוד לייצר חפצי מעבר, כך שלילד יהיה קל להיכנס לחדר החדש עם חפצים שמוכרים לו".
בנוגע לחדרי ילדים ומתבגרים הוטניק וקגן ממליצים שהחדר לא יהיה תינוקי, משום והם עלולים להתבייש  מול חברים, מה שעשוי להוריד את הביטחון העצמי. כמו כן "יש לזכור שמדובר במתבגרים, והם לא רוצים להיות בסלון עם ההורים" אומר הוטניק. "על החדר להיות מזמין לחברים. אפשר לרהט אותו עם ספסל ישיבה קטן, או שטיח עם פופים, למשל".
הסתכלו דרך עיניים של ילד

קגן ממשיכה ואומרת "אני מציעה שסידור החדר יתחיל מהתבוננות מנקודת המיטה של הילד. מומלץ שהמבוגר ישכב במיטת הילד כשהוא במצב תאורת לילה ויתבונן מה הנקודות שיכולות להצטייר כמפחידות. לדוגמה, קולב בגדים יכול להיראות לא מאיים ביום, אבל בתאורת הלילה הוא יצטייר כדמות מפחידה. שולחן הלימודים צריך להיות ממוקם רחוק ממסך הטלוויזיה, שלא יהיה גירוי של נקודת בריחה משיעורי הבית. החלון, למשל, אינו נקודת בריחה אלה נקודת השראה".
חדר מתבגר מודרני
רהיטי דורון. צילום איתי סיקולסקי
שימו לב לגבי סוגיית צבעי החדר, אומר הוטניק שכן "היום טווח הצבעים רחב יותר, יש הרבה צבעים רכים, כדוגמת צבעי הפסטל, שיוצרים בעין שקט ונעם. הצבע הירוק הבהיר, למשל, נמצא כמשרה רוגע והצבע האפור המאוד טרנדי היום, הוא רך, ואם הוא לא מטריד את העין, זה בסדר לחדר הילדים".
חדר מתבגר מודרני
רהיטי דורון. צילום: איתי סיקולסקי
וכמובן, שתפו את הילדים בבחירות שלכם. "צרו הזדהות ומעורבות" אומר טייכמן, "התחדשות ברהיטי החדר היא דבר מבורך ובחירה משותפת שלכם עם הילד תקנה לו את ההזדהות הנדרשת עם החדר שבחר ועיצב עם הוריו, לפי רצונו וצרכיו". בסופו של יום, וגם במהלכו, הילדים הם אלה שחיים בחדר הזה.
חדר מתבגר מודרני
רהיטי דורון. צילום: איתי סיקולסקי
ילדים 553
2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדרי ילדים
חבל רק ששום דבר כאן אינו אישי, והחדרים המצולמים משקפים את ההפך הגמור ממה שהם צריכים להיות

חבל שלא מראים לנו עיצובים בחדרים
סטנדרטיים שיש בכל בית. לא לכולם או בעצם לרובנו אין חדרים גדולים כל כך ופה האתגר לעצב שיהיה הכל, נעים ולא חנוק

בודק...