השולחן יכול לחכות: איי המטבח דחקו את פינת האוכל המסורתית

מתברר שאפשר לוותר על פינת האוכל, ולא רק זאת, אלא להציב במקומה אי במטבח שמתפקד כשולחן אכילה ואירוח

בפועל רבים מוותרים עליה ומשתמשים דווקא באי

פינת האוכל המסורתית, זו עם השולחן הגדול שסביבו כיסאות, נותרה בבתים מסוימים כרהיט חסר שימוש שתופס מקום ובעיקר מועד להרבה מאוד בלגן- בפועל רבים מוותרים עליה ומשתמשים דווקא באי במטבח כפינת האכילה הקבועה, הרי אם הוא ממילא משמש כאזור ההתרחשות העיקרי וכולל מקומות ישיבה, ניתן להפוך אותו ל"פינה" החדשה ולנצל את מקום השולחן שהתפנה לשימושים אחרים.

מטבח מודרני כפרי

פינת אוכל מסורתיות- OUT, אי במטבח? לגמרי IN!

מטבח מודרני כפרי

מסתבר שגם במטבחים לא גדולים במיוחד ניתן ליצור אי של ממש

כן, ב-2023 האי הוא חלק בלתי נפרד מהמטבח וככזה גם מהאגף הציבורי בבית הישראלי, יתרונותיו הפונקציונליים הופכים אותו לרלוונטי במיוחד ועצם קיומו אינה תלויה ברצון (כולנו היינו שמחים) אלא בעיקר במקום. עם זאת, מסתבר שגם במטבחים לא גדולים במיוחד ניתן ליצור אי של ממש בזכות מנגנוני פרזול מתקדמים בעזרתם ניתן לייצר שולחן אוכל שנשלף ישירות מגוף האי ונגלה רק בעת הצורך- כך אזור המטבח נותר מסודר ונקי והזרימה בו יעילה ונוחה יותר.

השראה לתכנון מטבח ומציאת פתרונות אחסון  >>

מטבח כפרי

הודות לתכנון נכון ניתן לייצר אי בכל מטבח

מטבח כפרי
צילום: איתי בנית | עיצוב: קרן ניב-טולדנו

ממדיו תלויים מאוד בצרכי המשתמשים

בפועל משמש האי כאחד הצירים הפעילים והוורסטיליים ביותר במטבח וממדיו תלויים מאוד בצרכי המשתמשים. כך למשל, בכל הקשור לגובה המשטח, ישנם שלושה גבהים אופציונליים:

לרוב גובה האי יהיה זהה לגובה משטחי העבודה, כלומר 90 ס"מ כך נוצר רצף הרמוני והגיוני וקל לעבוד בהם. במקרים בהם האי משמש (לפחות בחלקו) כשולחן אוכל גובה הפלטה הוא 75 ס"מ. בבתים בהם האי מהווה מעין דלפק בר גובהו יכול להגיע גם עד 110 ס"מ- מסיבה זו בדיוק חברות מטבחים בארץ ובעולם מציעות שלל פיתוחים כמו פלטות מיוחדות שעולות ויורדות על פי צורך לכל המצבים וכמובן כיסאות שמתכווננים גם הם בהתאם למצבים השונים.

אי במטבח

אי שהוא דלפק בר

אי במטבח

פרקטיקה היא שם המשחק

ומה לגבי המרחק בינו לבין צירי המטבח הנוספים? ובכן, המרחק רצוי נע בין 1.10 מ' ל-1.2 אך אם שטח המטבח מאתגר במיוחד מבחינת המטראז' אפשר להסתפק גם במטר בלבד.  במידה והאי משמש כשולחן אוכל כדאי לשמור על מרחק מינימלי של 1.20  – 1.30 מטרים זאת על מנת שיהיה קל ונוח להתנהל עם הכיסאות. במידה ומדובר במטבח פעיל שיש בו יותר מבשלן אחד, מומלץ להגדיל את המרחק ולייצר מעברים יותר נוחים ורחבים.

מטבח אפור עם אי

שמירה על מידות המעברים קריטית לזרימה בחלל

מטבח אפור עם אי

במרבית המקרים הוא מהווה משטח התארגנות ועבודה

לאי כאמור שימושים רבים ובמרבית המקרים הוא מהווה משטח התארגנות ועבודה לכל דבר וככזה משלבים בו גם את הכיור והכיריים. אם בכיריים עסקינן, העדיפות היא לכיריים אינדוקציה שפועלים על ידי מגנטים ובכך מורידים משמעותית את הסיכון לקבל כוויה בשעת ארוחה. בתוך כך, מעצבים עמם שוחחנו ממליצים להימנע מתכנון הכיור בציר האי מטעמי אסתטיקה ונוחיות, בפרט במקרים בהם האי פונה ישירות לכיוון הסלון, הרי לא נרצה שהברז הגבוה יחסום את ציר הראייה הפתוח, כך גם לגבי ייבשן הכלים.

מטבח שחור עם כירים אינדוקציה

כיריים אינדוקציה לחלוטין עדיפים

מטבח שחור עם כירים אינדוקציה
צילום: עודד סמדר | עיצוב: דורית סלע

מרכז העניינים

כן, האי הוא FOCAL POINT של ממש וככזה הוא ממש לא חייב להיות זהה לשאר הארונות המטבח. אחת הדרכים לייחד את האי היא על ידי שימוש במשטח שונה וכיום האלטרנטיבות הן אינסופיות; החל מקוריאן, אבן קיסר, גרניט ו-LAMINAM, דרך משטחים מעץ גולמי (כמו במבוק ועץ טיק) ועד משטחי נירוסטה.

במידה והאי אינו כולל כיריים ו/או כיור ניתן להתלבט בין משטחי עץ שנתפסים כנעים וחמים למראה, אולם מצריך יותר הגנה, לבין משטחי שיש שנחשבים לעמידים, איכותיים וקלים לניקוי ותחזוקה. בשנים האחרונות גם הנירוסטה הופכת לפופולרית, במיוחד בזכות המראה המהוקצע והמודרני והעובדה שהיא נעימה למגע ואנטי-בקטריאלית. ככלל, הטכניקות החדשות בענף מאפשרות ליצור שילובים מעניינים אך הבחירה בין חומר זה או אחר היא בסופו של דבר עניין של טעם, אסתטיקה וצרכים, כל חומר משדר משהו אחר ויכול להשפיע משמעותית על מראה ואופי המטבח.

מטבח מנצח: 13 טיפים לתכנון המטבח המושלם

מטבח לבן כפרי עם קולט אדים

הסוד טמון בחומרים

מטבח לבן כפרי עם קולט אדים
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...