מטבח איכותי מתחיל מבחירה נכונה של חומרי גלם

טאצ'ווד, בית מלאכה אשר בונה מטבחים כפריים בעבודת יד כבר דור רביעי, מביא אליכם את המדריך המרוכז לבחירת חומרי גלם למטבח. זה המקום להתלבט, לשקול ולקבל החלטות מושכלות

יואב פלג
באדיבות טאצ'ווד מטבחים כפריים

מטבחים הם זירה חיה, נושמת ורוחשת פעילות. מהסיבה הזאת בדיוק הם מהווים חלל המועד לנזקי רטיבות, בלאי ושחיקה. המטבח הוא החדר היקר ביותר בבית, ולכן לא נהוג להחליף אותו בתדירות גבוהה. בשביל ליהנות ממטבח שנים רבות, חשוב להשקיע זמן, לבדוק, לברר ולבחור את חומרי הגלם המתאימים ביותר לבניית המטבח שלכם. חברת טאצ'ווד המתמחה בעיצוב מטבחים כפריים מסבירה איך לעשות זאת.

מטבח כפרי מודרני

אלמנטים כפריים משולבים במטבח מודרני

מטבח כפרי מודרני
צילום: עודד סמדר
מטבח כפרי

מטבח כפרי עם מתלה לסירים מעל האי

מטבח כפרי
צילום: גלעד רדט

גוף הארון וחזיתות

גוף הארון הוא אחד האלמנטים החשובים ביותר במטבח. הבחירה בחומרים המתאימים תבטיח לכם תוצאות משביעות רצון למשך שנים רבות. מבין מגוון החומרים המוצעים בשוק, הבחירה העיקרית היא בין עץ טבעי – מלא או לבוד, לבין חומרים מעובדים מתועשים – כמו MDF והסיבית. חשוב לציין שהיום קיימים בשוק חומרים מתועשים בטווח איכויות רחב, לכן חשוב מאוד לבדוק את סוג החומר ולראות האם יש לו נטייה להתנפח במגע עם מים – חיסרון שיכול להיות בעייתי מאוד במטבח.

השימוש בעץ לבוד (סנדוויץ') הוא פתרון נפוץ ומתאים, אך גם כאן ישנן רמות איכות שונות. פלטות הסנדוויץ' המורכבות ממספר שכבות עץ דקות המודבקות זו לזו הן החזקות ביותר, ולכן הן משמשות ברוב המקרים לבניית החלקים הפנימיים כאשר מדובר במטבח מעץ מלא. המחיר של פלטות הסנדוויץ' משתנה בהתאם לאיכות העץ ממנו הן עשויות. פלטות אוקומה או פלטות ליבנה, הינן בעלות כושר עמידות גבוה ויעלות יותר מפלטות סנדוויץ' הנקראות טווין.

החזיתות מגדירות את הקו העיצובי שבמטבח, לכן, חשוב לבחור בחומרי גלם שמתאימים וסגנון הרצוי. מתוך ההיצע הרחב, החומרים הנפוצים ביותר הם: עץ מלא, פורניר, צביעה בתנור (שלייפלק), ופורמייקה. הפורמייקה נחשבת לעמידה מאוד בפני מכות ובפני חומרים כימיים. כמו כן, היא קלה לניקוי וזולה יותר בהשוואה לחומרים אחרים. כיום הפורמייקה מגיעה במגוון גדול מאוד של איכויות, טקסטורות, צבעים ודגמים.

מבחינת סגנון העיצוב, הפורמייקה מתאימה בעיקר למטבחים שמעוצבים בסגנון מודרני ופחות למטבחים הכפריים. לעומת זאת הפורניר, מזוהה יותר עם המטבח הכפרי. הפורניר שעשוי מקילוף דק של גזע עץ, מעניק למטבח מראה חמים, ומתאים למי שמעוניין במראה העץ הטבעי, ללא העלות הכרוכה בכך.

צביעה בתנור היא כיסוי צבע בטכניקת התזה. אפשרות זו, נותנת לחזית המטבח מרקם אחיד בכל גוון שרוצים. חשוב שתדעו שמטבח עם חזיתות אשר נצבעו בתנור נחשב לרגיש יותר לשריטות ולמכות בהשוואה לפורמייקה.

עץ מלא לחזיתות מעץ טבעי אין תחליף כאשר רוצים לקבל מטבח כפרי שהינו יפה ואיכותי. כאן חשוב  לוודא כי בעל המקצוע יודע לעבוד נכון עם עץ מלא, למרות כל יתרונותיו- צריך לדעת מה לעשות איתו וכיצד.

מטבח לבן כפרי
מטבח כפרי לבן
צילום: אלעד שריג

משטחי העבודה

למשטח העבודה יש השפעה גדולה מאוד על המראה הכולל של המטבח, אך הוא גם נחשב לאזור החשוף ביותר לשחיקה. למזלנו, כיום יש מגוון רחב של משטחי עבודה המתאימים לסגנונות רבים ולטווח מחירים רחב.

משטחי שיש, גרניט ואבן

השיש הוא סלע מינרלי הנוצר בתהליך של דחיסה בטמפרטורות גבוהות, ונודע בצבעים ובטקסטורות מיוחדים. השיש רגיש לחומציות, לטמפרטורות גבוהות ולשריטות והוא אף עלול לספוג כתמים. למרות זאת ועל אף מחירו הגבוה, אין תחליף ליופי והייחודיות של כל פלטה ופלטה.

הגרניט, גם הוא חומר טבעי, אך בשונה מהשיש, נחשב חזק ועמיד יותר בפני המפגעים שציינו, והוא אינו דורש תחזוקה מיוחדת. לגרניט שתי מגרעות עיקריות; הוא נחשב למשטח יקר יחסית, והמראה ה"מנומר" הדומיננטי לא מתאים לכל סוג של מטבח.

אבן הקיסר, המיוצרת מקוורץ מעורבב עם פיגמנטים ופולימרים שונים, היא פטנט ישראלי ייחודי. אבן קיסר נחשבת קלה לתחזוקה ולניקוי, מחירה סביר והיא קיימת במגוון רחב מאוד של צבעים וטקסטורות. שימו לב שחומר זה רגיש לטמפרטורות גבוהות ולא מומלץ לחתוך עליו ישירות.

עץ, נירוסטה וקוריאן

משטח עץ העשוי עץ גושני, נחשב כיום כמשטח אופנתי מאוד שמקנה למטבח מראה כפרי וחמים. בהיותו חומר טבעי הוא כמובן רגיש לחומרים כימיים ולטמפרטורה גבוהה, מחירו יחסית יקר והוא דורש תחזוקה גבוהה, אבל רבים יאמרו שיופיו והתאמתו לסגנון העיצוב הכפרי מחפים על המגרעות וכי אין לו מבחינתם תחליף ראוי.

משטח הנירוסטה, המוכר מהמטבחים התעשייתיים חדר כבר מזמן לשוק הפרטי ואפילו נפוץ בשימוש במטבחים כפריים. הנירוסטה עמידה לחום וקלה לניקוי, אך טביעות האצבעות משאירות עליה חותם בולט. בנוסף, מדובר בחומר יקר יחסית.

הקוריאן הוא בין המשטחים הטרנדיים, וגם היקרים, הקיימים היום. מדובר בחומר פולימרי, גמיש, עמיד וחזק במיוחד. היתרון הבולט של הקוריאן שהוא יכול לשמש גם ככיור וגם כמשטח עבודה, מה שמאפשר פתרונות עיצוב שלא ניתן להשיג עם חומרים אחרים. חסרונותיו הם בעיקר רגישותו לחום ולשריטות.

מטבח עץ כפרי

מטבח כפרי כולו עץ

מטבח עץ כפרי
צילום: אלעד שריג

פרזול

פרזול הוא שם כולל לכל המנגנונים הקיימים במטבח, שהם בעיקר המסילות והצירים שמאפשרים לדלתות ולמגירות המטבח להיפתח ולהיסגר. הפרזול הוא המפתח למטבח הפונקציונלי, ולכן מומלץ לבחור בפרזול איכותי שיאפשר לכם לשלוף מגירות, לפתוח ארונות ולהזיז מדפים בנוחות ובקלות. טווח המחירים של אביזרי הפרזול רחב מאוד, ולכן נדרש סקר שוק מעמיק.

מטבח כפרי כחול ולבן
מטבח כפרי כחול ולבן
צילום: גלעד רדט

מגירות

המטבחים של היום מכילים יותר ויותר מגירות. מכיוון שפעולת הפתיחה והסגירה של המגירות היא תכופה מאוד, הכרחי לבחור במגירות פונקציונאליות שעשויות מהחומרים האיכותיים ביותר. אנחנו ממליצים להשתמש במסילות הכי חדישות, עם מנגנון בלימה שקטה ושליפה מלאה. הפיתוח היעיל והמודרני של מנגנוני טריקה שקטה במסילות שומר על המגירות מפני חבלה ושחיקה, וגם מאפשר פתיחה מלאה. חשוב מאוד להשקיע במסילות איכותיות שיהיו בעלות כושר נשיאה המתאים לגודל ומבנה המגירה.

מגרות במטבח

מקומות אחסון רבים מותאמים למגרות

מגרות במטבח
צילום: עודד סמדר
מגרות רחבות במטבח

מגרות מותאמות לסוגי אחסון שונים

מגרות רחבות במטבח
צילום: אלעד שריג

דלתות: צירים, קלפות וידיות

הצירים אמנם סמויים בתוך הארון, אך חשיבותם רבה. גם כאן, מדובר בפרזול שנמצא בשימוש תכוף ולכן ההשקעה באיכות תבטיח את עמידותו של הציר ואת התאמתו למשקל הדלת. בדומה למגירות, מומלץ לבחור בצירים בעלי מנגנון סגירה שקטה.

קלפות הפכו להיות הדבר החם בעולם המטבחים, ישנם מנגנוני הרמה שונים המאפשרים לדלתות להיפתח בזווית מקבילה או אופקית. מאחר שמנגנונים כאלה נוטים להתקלקל בתדירות גבוהה יותר מאשר בארון רגיל, הבחירה בפרזול איכותי הכרחית וחשובה כאן.

הידיות הן התכשיט של המטבח. הידיות מיוצרות במבחר עצום שמאפשר התאמה לכל סגנון עיצובי. לצד האסתטיקה, חשוב שהידיות יהיו מיוצרות מחומרים שקל לנקות ולתחזק ושההרכבה שלהן לא תפגע במגירות או בארונות.

פנים ארונות מטבח

סידור פנימי של הארונות ופתיחה קלה של הדלתות

פנים ארונות מטבח
צילום: גבי רינג

מקווים שהצלחנו לפתוח עבורכם "מגירת ידע" שתעזור לכם לבחור את החומרים הטובים ביותר למטבח שלכם. אם יש לכם שאלות נוספות אתם מוזמנים לפנות אלינו.

אמן עץ
אמן עץ
צילום: ארז בן שחר
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...