עיצוב: יעל אנגל-בנו. מאיירת: רחלי שלו. צילום : אלונה להב
בעבר, כשנגמר קו השיש במטבח, התחיל קו האריחים והמשיך עם ארונות עליונים. מאז התרחשו כמה דברים בתחום העיצוב, הארונות העליונים נעלמו, קו האריחים התרחב ונסק ונותרנו עם קיר פנוי לתפארת – עובדה שיכולה לכשעצמה להרתיע דיירים, שמתבלבלים מחופש יצירתי לעצב את הקיר מחדש וכראות עיניהם. כי במה יבחרו – בשיש עד התקרה, במדפים, בארון חלופי או שאולי יש רעיונות אחרים? ברור שכן.
לפעמים כל מה שצריך הוא מראה
המטבח בביתה של יזמית הלייף סטייל קרן שביט שבקיבוץ גבת מוקם כמלבן רחב, כשהקיר הדומיננטי שלו פנימי, ללא חלון. שביט רצתה למקם את הכיור במרכז הקיר, ומאחר שלא היה בו חלון, דבר שחסר לה מאוד, יצרה אפקט של חלון באמצעות מראת וינטג' שמיקמה במרכזו. "המחשבה הייתה לייצר נקודת מגוז מרכזית, חזקה ומוארת, והמראה, שנקנתה בשוק בארדינגליי באנגליה, יוצרת אפקט של חלון ומכניסה הרבה אור", אומרת שביט. בנוסף, היא מאפשרת לה לעבוד במטבח בגבה לשולחן האוכל ועדיין לשמור על קשר עין.
עיצוב: קרן שביט. צילום: סיון אסקיו
גיוס הומור דרך איור
בבית שנקנה על ידי הדיירים, המטבח כבר היה נתון ללא יכולת שינוי. "הוא היה ללא שום אמירה עיצובית – מטבח לבן עם ידיות אינטגרליות וזכוכית לבנה על גבי הקירות", אומרת המעצבת יעל אנגל-בנו. מאחר שהדיירת היא מאיירת, גויס הכישרון ובוא לידי ביטוי בחיפוי הזכוכית שמעל הכיריים כדי ליצור נקודת עניין המשולב בהומור.
עיצוב: יעל אנגל-בנו. מאיירת: רחלי שלו. צילום : אלונה להב
שמחה בין החלונות
חזיתות מטבח שמח בבנימינה חופו באריחים בגוון תכלת בהיר על גבול הלבן כדי לתת במה לצבעוניות העזה לשאר האריחים ולארונית הצהובה. מימין לארונית, שתוכננה על ידי המעצבת רונה קינן פיש, נתלו כפות עץ לדקורציה, שרוססו על ידה בצבע. "יצרתי מארג שמח של אריחים, שמתחברים באופן מושלם בצבעוניותם לפרופילי האלומיניום בחלונות ולארונית הצהובה", היא מסכמת.
עיצוב: רונה קינן פיש. אריחים: שיבוצים. צילום: אורה כהן
מצד אחד פרקטי, מצד שני שימושי
כדי ליצור עניין בתכנון ובבחירת החומרים והגוונים במטבח, בלי לוותר על נוחות ופרקטיקה, חופה הקיר הגדול שבגב הכיריים בזכוכית שחורה עד גובה החלונות. הזכוכית מעוטרת בגרפיקה מוכספת, משתלבת עם החומרים והגוונים שנבחרו, ומקנה למטבח אלגנטיות יחד עם מענה עיצובי ופרקטי. הקיר ממול נבנה רק עד גובה 90 ונקבע בו מדף שימושי ודקורטיבי, מעליו נתלו תמונות ופריטים, המוסיפים נופך משלהם. אפקט הבטון שבקיר, בגוון בג'-אפור, תורם להרמוניה ומעניק למטבח את האווירה החמה והנעימה.
עיצוב: סימה בכר. צילום: Avshalom Levi
לצנן את החמימות הכפרית
במטבח כפרי בצבעים חמימים שולבו שני חומרי גלם – עץ וברזל – על גבי קיר צבוע בגוון בטון מאופק דווקא כדי לצנן את הלוק הכללי. "כשכל הקירות עמוסים בנגרות, נוצר מטבח עמוס, ולכן אני מעדיפה לתכנן קיר דומיננטי לנגרות ואחסון, וקיר שני נשאר חשוף עם יחידות פתוחות", מסבירה המעצבת עדית לוי. "מאחר שבעלת הדירה ביקשה גוון תכלת, הוספתי משהו שיקרר את החמימות –יחידה פונקציונלית מברזל לתה קפה וסוכר ואקססוריז נוספים לצבע, וכל זה על גבי קיר מבטון, שגם הוא מקרר".
עיצוב: עדית לוי. צילום: אורי סיון
נקודת מגוז במראה- איזו שטות
נקודת מגוז נוצרת מחיבור קווי פרספקטיבה של עצמים רחוקים או קרובים! מראה במרכז הקיר מעל הכיור שוברת" את הקיר ונותנת הרגשה של "פתוח" יותר אבל זה לא נקודת מגוז. אנשים בתחום הזה מחרטטים שטויות כדי למכור עיצוב. מראה עם קצוות חלודים מא נ ג ל י ה...יכלו למצוא כמעט בכל פינה בתל אביב כשמפנים בתים ישנים של זקנים לפני שיפוץ. אוסף של חפצים עם מראה באמצע זה הכל.
מטבחים פתוחים לא בארצנו...
ובטח לא בערים. אבק...אבק...זיהום.
ניסתם פעם לחשוב איך מנקים ...
כל הארונות פתוחים והמדפים עם הכלים... נו באמת.. אנחנו בישראל יש אבק בכל מקום. נראה אותכם מנקים את המראה מעל הכיור.