מטבח מנצח: 13 טיפים לתכנון המטבח המושלם

רגע לפני שמחליטים לתכנן מטבח חדש, כדאי לקרוא את ההמלצות שקבלנו עבורכם ממעצבי פנים מומחים. מספר כללים שלא תמצאו בספר החוקים של העיצוב אבל חשוב שתדעו

למטבחים שלל צורות, צבעים וסגנונות, מכשירים אחרים ויחידות ארון קטנות וגדולות, סגורות או פתוחות, אבל יש בהם גם כמה כללים לא כתובים, שאותם לומדים מניסיון. פנינו למעצבי פנים שתכנון מטבחים הוא חלק מעיסוקם היום יומי, וביקשנו את העצות הטובות ביותר שהם יכולים לתת, רגע לפני שסוגרים את תוכנית העיצוב החדשה של חלל הבישול.

תחילת תכנון המטבח

המטבח הוא אחד המקומות המרכזיים בבית וקיימת חשיבות רבה לתכנון מוקפד שלו. כשמחליטים לשפץ כדאי לשים לב לתקינות התשתיות, מערכת האינסטלציה, האיטום והחשמל, והאם יש צורך בהחלפתן או בתוספת למערכת חשמל הקיימת. עוד דגש עליו צריך לתת את הדעת הוא חומרי גמר של הארונות והתאמתו לצורכי המשפחה. ישנן מספר שאלות שיש לשאול לקראת תכנון המטבח הקשורות לאופיו העתידי: האם המטבח פעיל ברוב שעות היום? והאם ישנם ילדים קטנים? מי מבשל בו? האם יהיה אופן ספייס לחלל הציבורי או סגור יותר? ומה קונספט הבית כולו, שלפיו ייקבע סגנונו של המטבח – כפרי, מודרני, מינימליסטי או אחר – והאם הצבע הנבחר תואם לקונספט.

טיפים לתכנון מטבח

תכנון המטבח דורש תכנון מוקדם ומוקפד

טיפים לתכנון מטבח
צילום: מאיה אבגר | עיצוב: אביבה תורן

משולש הזהב במטבח

חשוב לשמור על "המשולש החכם" במטבח וליצור גישה נוחה בין הכיור, הכיריים והתנור והמקרר. המטבח צריך להיות יפה ופרקטי, לשלב בין העיצוב לאחסון ולדאוג לאוורור בזמן טיגון. לאוהבי הבישול מומלץ לתכנן מטבח שבו יעמדו כשפניהם לחלל הציבורי ולא גבם.

משולש הזהב של המטבח

המשולש החכם במטבח מייצר גישה ושימוש נח במטבח

משולש הזהב של המטבח
צילום: אורן עמוס | עיצוב: דנית רוטמן

ריכוז ארונות גבוהים במטבח

כדי לשמור על תחושת אוורור במטבח, יש לרכז את הארונות הגבוהים, הכוללים מוצרי חשמל, מזווה ואחסון, בחלק אחד של המטבח. ארונות מהרצפה ועד התקרה מכילים הרבה יותר מקום מארון נמוך, ומעל הארון התחתון נשאר חלל ריק ונעים לעין. ניתן אף לשחק בין גוונים שונים של ארונות. (מרטין קסל אדריכליות)

ריכוז ארונות גבוהים על קיר אחד

מרטין קסל אדריכליות, צילום: חן לופו

ריכוז ארונות גבוהים על קיר אחד
עיצוב: גלית בן זקן. צילום: מירב פלברג

מכשירי חשמל ואחסון במטבח

את מכשירי החשמל הממוקמים בדרך כלל על השיש ומשתמשים בהם באופן יום יומי יש לשלב כבר בתוכנית המטבח, ולייצר מקסימום מקומות אחסון ואף מחיצות במגירות על פי הצורך, כדי לשמור על סדר.

מכשירי החשמל במקומם

מקומות ייעודיים למכשירי חשמל

מכשירי החשמל במקומם
צילום: אורן עמוס | עיצוב: מלי לוי אלבוים

30 ס"מ עושים את ההבדל במטבח

כדי לשמור על אי ברוחב 90 ס"מ, המיועד לבישול ואכילה ואין בו מקום מעבר לכך, נבחרו כיריים צרות וארוכות בעומק 30 ס"מ, כדי שהיושבים לא ימצאו עצמם מול הכיריים ומה שניתז מהם.

30 ס

להשאיר מקום לישיבה נוחה גם על האי

30 ס"מ שעושים את ההבדל
צילום: מאור מויאל | עיצוב: הלל אדריכלות

הפרדת אזור השתייה

כדי לא לסבול מהפרעות תוך כדי בישול, יש להפריד את אזור השתייה מאזור הבישול, כך שמי שרוצה לשתות מים או להכין לעצמו קפה, לא צריך להיכנס ללב ליבו של המטבח. צרו צרו פינה נפרדת במטבח שבה מכונת קפה, תמי 4, סוכר, תה ועוגיות וכך תוכלו לבשל ברוגע. (מעצבת בטי יעקובסון)

הפרדת איזורים במטבח

חשוב לשמור על הפרדה בין איזור הבישול לאיזור התפעול היומיומי

הפרדת איזורים במטבח
צילום: ניצן הפנר | עיצוב: מאיה האזרחי

כלי הגשה באי במטבח

כשפינת האכילה ממוקמת על האי מומלץ לאחסן בו את כל כלי הגשת האוכל – מצלחות, כוסות, וקעריות ועד הסכו"ם – רצוי בתוך מגירות האי כדי לקבל גישה נוחה. (מעצבת איילת לוי עדני)

אחסון במטבח

אחסון נח לכלי המטבח

אחסון במטבח
צילום: דנה סטמפלר עשהאל | עיצוב: לילך למפל

שקעים באי במטבח

גם אם האי במטבח אינו מתוכנן לעבודה שוטפת של הכנות ובישולים, חשוב למקם בו שקעים לטלפון, מחשב ופינוקים נוספים שיתווספו אליו באופן שוטף. (מעצבת אודליה ברזילי)

ישיבה נוחה במטבח

ישיבה נוחה במטבח

ישיבה נוחה במטבח
צילום: אלעד גונן | עיצוב: רועי לוי

משטח עבודה במטבח

מינימום גודל

גודל מינימום של משטח העבודה צריך להיות לפחות מטר כדי לאפשר לנצל אותו כראוי ולעבוד נכון עם חומרים שונים וכלים כמו מיקסרים ומכשירי עזר. במטבח קטנטן שולחן האוכל יכול לשמש כאזור עבודה נוסף, ובמקרים אחרים אזור הכיריים והכיור יכולים לקבל כיסוי של משטח עץ ולהפוך לשטח עבודה לכל דבר. (מעצבת עליזה כהן)

משטח עבודה גדול ונח

חשוב לתכנן משטח עבודה בגודל שיאפשר נוחות ויעילות

משטח עבודה גדול ונח
צילום: מאור מויאל | עיצוב: ליאור אנקרי

מרווח בין כיריים לכיור

משטח העבודה המשמעותי ביותר במטבח הוא זה שבין הכיור לכיריים, בו נעשית רוב עבודת ההכנה של האוכל. לכן חשוב להקפיד על מרווח עבודה גדול ככל האפשר ללא הפרעות (למשל מטבח פינתי שבו אי אפשר באמת לעבוד על גבי הפינה), להביא בחשבון בישול בזוג או אפייה עם ילדים שצריכים לעמוד זה לצד זה בצורה נוחה.

בחירת שיש

בחירת משטח צריכה להיעשות רק לאחר התקנת המטבח בבית ולא בשלב הזמנת המטבח כפי שקורה במרבית המקרים, ואז הדיירים נאלצים לדמיין או לקחת סיכון באשר לתוצאה הסופית. רצוי להביא הביתה כמה דוגמאות כדי לבדוק אותן על המטבח בפועל ולוודא התאמה ודיוק.

 

מרחק

מרחב נכון בין הכיור לכיריים

מרחק
צילום: עודד סמדר | עיצוב: ניצן הורוביץ

מדפים וצבע במטבח

מדפים, קוביות פתוחות וכלים תלויים מפיחים חיים במטבח והופכים אותו לאישי ופחות מעונב ומשעמם, וחזיתות שאינן בגוון לבן-אפור-שחור משנות את החלל והופכות למרכיב עיצובי מלא השראה. (מעצבת קרן גנס)

מדפים פתוחים במטבח

מדפים ומשטחים פתוחים לתחושה אוורירית במטבח

מדפים פתוחים במטבח
צילום: אלעד גונן | עיצוב: שפיגל אדריכלים

 

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...